Breng ideeëntopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Wat eventieel wel logisch is is om de bus Zwolle-Heerde-Ede-Vaassen-Apeldoorn door te koppelen naar Arnhem, maar de sneldienst Apeldoorn-Zwolle, evenals de dienst Arnhem-Huissen-Bemmel-Nijmegen koppelen aan Arngem-Apeldoorn zijn dat allermins.

Een HOV-lijn naar Westervoort heeft weinig zin, door het gebrek aan woningen in Arnhem-Oost (staan voornamelijk fabrieken) en de parallele ligging met het spoor. Een visgraatmodel op Arnhem-Zevenaar ligt meer voor de hand, maar dat betekent groetere druktes in de trein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Die lijn 204 van jou bediend natuurlijk iets anders dan de andere lijnen, die reizigers van die lijn 204 die naar de HAN of het Technovium willen, willen natuurlijk ook graag weer snel terug kunnen.

Voor de bediening van het centrum doelde ik niet op de bereikbaarheid vanuit het zuiden (Heyendaal), maar juist vanuit het noorden. het centrum van Nijmegen is juist de belangrijkste bestemming, die wil je juist niet overslaan. Dat op maandag alle bussen over de singels rijden komt omdat door het centrum rijden dan niet mogelijk is (vanwege de markt), niet omdat de reizigers er niet willen zijn. De vervoerder zou ook liever die markt verplaatst zien worden, zodat er ook op maandags door het centrum gereden kan worden (ik vraag me ook af of het niet beter is de markt te verplaatsen van de Grote Markt/Burchtstraat naar Plein1944/Broerstraat, zodat dat wel mogelijk wordt om ook maandags de bussen via het centrum te laten rijden).
Vanaf het noorden zijn genoeg lijnen om het centrum te bedienen, het lijkt me vooral een goed idee om sneller naar het Centraal Station te kunnen vanaf Lent ook op niet markt dagen. En als mensen zo nodig naar het centrum moeten kunnen ze op Station Lent overstappen zoals eerder gezegd, daar zijn zat lijnen die richting het centrum gaan.
SuperGhost schreef:Dus als ik het goed begrijp rijdt jou lijn 204 niet als vervanging van 300, maar als (vrijwel) non-stopbus op Arnhem CS-Nijmegen CS? Dan heeft die weinig zin, omdat de treinen sneller zijn. De IC's (nu 4 per uur, over een paar jaar 6 per uur) rijden in 13 minuten Arnhem-Nijmegen en de sprinters (4 per uur) rijden in 18-20 minuten. Die non-stopbus van jouw zou zal zelfs nooit sneller zijn dan de sprinter. De NS-snelbussen die er bij stremmingen rijden (die non-stop rijden) deden er altijd al langer over (25-30 minuten) en die bedienen tussen Arnhem CS en Nijmegen CS geen enkele haltes. Wil je dus een snelle verbinding naar Heyendaal, dan doe je er beter aan om in Arnhem goed aan te sluiten op een trein naar Nijmegen (nog beter is die trein ook doortrekken naar station Heyendaal).
Met een rechtstreekse verbinding ben je misschien niet sneller op het eerste oog, maar wel als je de overstaptijden tussen de lijn 231/91 en de intercities en het overstappen van de intercities op de lijnen richting Heyendaal meeneemt. Vooral omdat er vaak gewacht moet worden op Nijmegen CS aangezien de bussen in de ochtendspits daar overvol zitten. Ook rijden er intercities op Arnhem vaak niet (er zijn vaak problemen rond Ede-Wageningen). Ook is er vaak vertraging tussen Arnhem en Nijmegen door onder andere de stoptrein naar Tiel. Ik denk toch dat er tijdwinst is als je vanaf Arnhem Willemsplein een rechtstreekse bus naar Station Lent, waarna deze door gaat naar Nijmegen CS en Heyendaal.

Misschien niet 4x p/u tussen Arnhem en Nijmegen Heyendaal, maar denk dat je met 2x p/u (in de spits) toch aardig de bussen vol krijgt, zeker omdat deze nieuwe lijn niet op het station in Arnhem stopt en dus vanaf het Willemsplein in één keer doorgaat naar Nijmegen. Buiten de spits zou ik de lijn 1x p/2u of 1x p/u laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen Heyendaal. Ook wordt lijn 204 buiten de spits: Zwolle Station - Apeldoorn Station - Arnhem Station (maar dus wel 1x p/u à 1x p/2u door naar Nijmegen) en gaat deze na het Willemsplein gewoon naar station Arnhem toe. De bus gaat natuurlijk niet in het weekend rijden.

De lijn is ook uitsluitend bedoeld voor mensen vanuit Apeldoorn sneller naar Nijmegen te vervoeren, niet voor mensen in Arnhem naar Nijmegen te brengen. Het lijkt me (nog steeds) totaal zinloos om lijn 300 te vervangen, want er is geen behoefte aan een directe verbinding vanuit Bemmel en Huissen naar Apeldoorn, en van Apeldoorn naar Bemmel en Huissen.
SuperGhost schreef:Is in principe dus (vrijwel) even snel. Het enige verschil is dat de bussen die nu via station Heyendaal rijden (die rijden allemaal het rondje Heyendaal) juist op de route tussen het UMC en het CS extra speling hebben om maar geen vertraging op te lopen (er is namelijk geen echte eindhalte waar een buffer zit). Dit is goed te zien als je bijv. voor lijn 10 het stuk CS-UMC (8 minuten, 10 voor lijn 300) vergelijkt met UMC-CS (11 minuten, 10 voor lijn 300), terwijl het stuk CS-UMC langer is, aangezien dat via het Erasmusgebouw gaat. Zegt denk ik ook wel genoeg dat het stuk CS-Erasmusgebouw-UMC voor lijn met 8 minuten al vrijwel even snel is als voor lijn 6 het rechtstreekse stuk UMC-CS (7 minuten). Lijn 6 hoeft namelijk op dat stuk geen buffer te hebben, omdat die de buffer op Plein 1944 heeft. Lijn 83 (die wel een buffer moet hebben) doet er volgens de dienstregeling dan ook langer over: 13 minuten (al is dat buiten de spits wel erg veel).

Hoe het komt dat het omrijden via station Heyendaal vrijwel even snel is ligt aan de verkeerslichten en de snelheid. Via station Heyendaal heb je slechts 2 verkeerslichten* (waarvan 1 alleen om op de busbaan te komen en die springt vaak snel op 'wit'), terwijl via de Sint-Annastraat je 4 verkeerslichten* heb. Daarnaast mag de bus op de campusbaan tussen station Heyendaal en de aansluiting met de Sint-Annastraat ook 70 km/h rijden, terwijl op de Sint-Annastraat je maximaal 50 mag (als je dat al kunt halen met de verkeerslichten dicht op elkaar).

*voor beiden het verkeerslicht op de Campusbaan niet meegenomen, omdat die toch altijd meteen op groen springt als er iets aan komt.

Overigens zijn de rijtijden voor zowel lijn 6 als lijn 10 iets gewijzigd sinds deze dienstregeling. Lijn 6 had eerder iets meer buffer op zijn route (deed toen 9 minuten over UMC-CS) en lijn 10 had zijn buffer eerst juist op Erasmusgebouw-Spinozagebouw (omdat die met name op halte Erasmusgebouw altijd lang moest stil staan, omdat die halte zo enorm druk is) en deed vroeger 10 minuten over UMC-CS.
Ja, dan is het inderdaad toch beter om het rondje Heyendaal helemaal te doen en dat andere plan te schrappen. Ik heb er ook ervaring mee dat op de Sint Anna in de spits sowieso altijd een behoorlijke file staat door al die verkeerslichten.
Dan wordt het dus gewoon via de HAN en Station heyendaal terug:
~~Centraal Station - Station Heyendaal - Huygensgebouw - Erasmusgebouw - Spinozagebouw/Tandheelkunde - UMC Sint Radboud - HAN - Station Heyendaal - Centraal Station ~~
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Met een rechtstreekse verbinding ben je misschien niet sneller op het eerste oog, maar wel als je de overstaptijden tussen de lijn 231/91 en de intercities en het overstappen van de intercities op de lijnen richting Heyendaal meeneemt. Vooral omdat er vaak gewacht moet worden op Nijmegen CS aangezien de bussen in de ochtendspits daar overvol zitten. Ook rijden er intercities op Arnhem vaak niet (er zijn vaak problemen rond Ede-Wageningen). Ook is er vaak vertraging tussen Arnhem en Nijmegen door onder andere de stoptrein naar Tiel. Ik denk toch dat er tijdwinst is als je vanaf Arnhem Willemsplein een rechtstreekse bus naar Station Lent, waarna deze door gaat naar Nijmegen CS en Heyendaal.

Misschien niet 4x p/u tussen Arnhem en Nijmegen Heyendaal, maar denk dat je met 2x p/u (in de spits) toch aardig de bussen vol krijgt, zeker omdat deze nieuwe lijn niet op het station in Arnhem stopt en dus vanaf het Willemsplein in één keer doorgaat naar Nijmegen. Buiten de spits zou ik de lijn 1x p/2u of 1x p/u laten rijden tussen Arnhem en Nijmegen Heyendaal. Ook wordt lijn 204 buiten de spits: Zwolle Station - Apeldoorn Station - Arnhem Station (maar dus wel 1x p/u à 1x p/2u door naar Nijmegen) en gaat deze na het Willemsplein gewoon naar station Arnhem toe. De bus gaat natuurlijk niet in het weekend rijden.
Een lijn die slechts 1x per uur of zelfs 1x per 2 uur rijdt is zeer onaantrekkelijk voor reizigers. Die zullen daardoor snel geneigd zijn uit te wijken naar alternatieven die misschien iets langzamer zijn, maar wel frequenter rijden.
Daarnaast ben je dus zoals gezegd niets sneller in Nijmegen, want de bedoeling is dat straks elke 10 minuten een intercity op Arnhem-Nijmegen gaat rijden en daar tussendoor nog 4x een sprinter. Aangezien je bus zo'n minimaal 15 minuten langzamer is dan de intercity, zal ten alle tijden in Arnhem overstappen op de intercity dus sneller zijn, zelfs bij de meest slechte aansluiting.

Daarbij komt dat je bus natuurlijk zo wel heel veel filegevoelige plekken en dus ook veel speling nodig heeft om niet vaak erg veel vertraagd te zijn. Daarnaast vraag ik me af of de Singels wel echt zo veel sneller zijn. In het centrum kan de bus immers vrij probleemloos door rijden (behalve voor het aandoen van de 4 haltes) aangezien er geen verkeerslichten of ander wegverkeer is , terwijl op de Singels je te maken krijgt met 4 verkeerslichten, het zeer drukke verkeer (filegevoelig dus) en alsnog 2 haltes (Sint Canisiussingel en Nassausingel) hebt. Je hebt dus veel meer plekken waar je (mogelijk) moet stoppen. Ik betwijfel dus of je daarmee sneller bent. De bussen zijn op de maandag als ze over de singel moeten ook niets sneller op het CS.
regenmaker schreef:het lijkt me vooral een goed idee om sneller naar het Centraal Station te kunnen vanaf Lent ook op niet markt dagen.
Mensen uit Lent willen helemaal niet sneller naar Nijmegen CS, maar willen juist in het Nijmeegse centrum zijn. Voor de snelle verbinding Lent-Nijmegen CS heb je bovendien de trein al. Jou bus stopt in Lent nota bene ook alleen op het station, dus de reizigers die snel op CS willen zijn kunnen dan kiezen tussen:
- de NS-trein: 3-5 minuten, 4x per uur
- jouw bus: 10 minuten, 2x per uur (spits) tot 1x per (2) uur (dal)
Voor deze doelgroep legt jouw bus het dus af tegenover de trein op zowel snelheid als frequentie. (bovendien zijn de 'normale' bussen die via het centrum rijden zoals al eerder gezegd dus waarschijnlijk even snel)

Reken er dus maar op dat die bus zeer leeg zal rondrijden tussen Arnhem CS/Willemsplein en Nijmegen CS. Zo'n (vrijwel) non-stop werkt goed tussen Zwolle en Apeldoorn en tussen Apeldoorn en Arnhem, omdat er geen spoorlijn parallel ligt. Die is er op Arnhem-Nijmegen wel, dus is er totaal geen behoefte aan zo'n buslijn. Eigenlijk geef je dat zelf ook al aan, doordat je zelfs over ene frequentie van 1x per 2 uur praat. Zelfs de meest slechtlopende buslijnen rijden meestal nog 1x per uur.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

Ik vind toch dat er op een of andere manier een snellere verbinding moet komen vanaf Ah naar Nmh, misschien door intercities door te laten gaan naar Nmh. Moet het hele spoor wel geëlektrificeerd worden.
SuperGhost schreef:Mensen uit Lent willen helemaal niet sneller naar Nijmegen CS, maar willen juist in het Nijmeegse centrum zijn. Voor de snelle verbinding Lent-Nijmegen CS heb je bovendien de trein al.
Nee, helemaal vergeten dat er natuurlijk een sprinter rijdt vanaf Nml naar Nm haha, oké laten we dat plan snel vergeten! :wink:

Maar zou het dan geen oplossing zijn om vanaf Nml door te rijden naar Nmh?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

De intercity's laten keren op Nijmegen Heyendaal in plaats van Nijmegen ben ik ook voor, alleen moet je dan wel of een 3e perronspoor aanleggen (en dat kan niet op de oude plek, omdat daar nu een lift staat), of een keerspoor aan de oostzijde bouwen (dat kan wel). Die bovenleiding gaat er al komen, aangezien men de gehele Maaslijn al van een bovenleiding wil voorzien.

De treinen vanaf Lent doortrekken naar Heyendaal gaat hem niet worden, want die (toekomstige) sprinters rijden straks al Zutphen - Wijchen en Arnhem - Deurne. (de IC Zwolle-Roosendaal gaat dan weer als IC rijden). Maar dat is dan ook geen groot probleem, omdat je in Lent natuurlijk al een aantal buslijnen hebt die rechtstreeks naar Heyendaal rijden. Uitgaande van het huidige net zijn dat lijnen 13 (2x p/u), 14 (2x p/u), 15 (2x p/u) en 300 (4x p/u, spitsrichting 8x p/u).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door fogeltje »

Ik heb me laten vertellen dat bij aanleg van de lift er rekening mee gehouden is dat deze eventueel verplaatst moet worden en dat dit tot de mogelijkheden zou behoren (wat bij mij de vraag doet opkomen, waarom dan niet meteen anders). De Maaslijn en spoorlijn Venlo - Roermond worden tevens volledig geëlektrificeerd, dat besluit is al genomen. Doortrekken maakt het wel heel druk in Heyendaal. In de spits rijden er al vier treinen en dat moet wel allemaal gaan passen omdat treinen elkaar moeten kruisen en opvolgen en dergelijke.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Suus »

Doortrekken van de intercity's naar Heyendaal :')

Als het aan mij lag werd Heyendaal een stuk minder bediend. De treinen richting Heyendaal vanuit Nijmegen in de spits rijden al op volle sterkte en studenten kunnen ook gewoon fietsen, het zijn studenten, geen bejaarden. Kom nu toch, als er een universiteitsterrein geen loodzware busverbinding nodig heeft is het Heyendaal wel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:Ik heb me laten vertellen dat bij aanleg van de lift er rekening mee gehouden is dat deze eventueel verplaatst moet worden en dat dit tot de mogelijkheden zou behoren (wat bij mij de vraag doet opkomen, waarom dan niet meteen anders). De Maaslijn en spoorlijn Venlo - Roermond worden tevens volledig geëlektrificeerd, dat besluit is al genomen. Doortrekken maakt het wel heel druk in Heyendaal. In de spits rijden er al vier treinen en dat moet wel allemaal gaan passen omdat treinen elkaar moeten kruisen en opvolgen en dergelijke.
Waarom niet meteen intercities doortrekken naar Venlo en Roermond als je toch bezig bent. Blijft Veolia de lijn gewoon doen met nieuw materieel?
Bee schreef:Doortrekken van de intercity's naar Heyendaal :')

Als het aan mij lag werd Heyendaal een stuk minder bediend. De treinen richting Heyendaal vanuit Nijmegen in de spits rijden al op volle sterkte en studenten kunnen ook gewoon fietsen, het zijn studenten, geen bejaarden. Kom nu toch, als er een universiteitsterrein geen loodzware busverbinding nodig heeft is het Heyendaal wel...
Ik ga toch niet fietsen als het OV gratis is! :P
Laatst gewijzigd door regenmaker op wo 30 jul 2014, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door marvinkok »

Vrijdagavond nog een student in Hengelo richting UT die het toch echt niet kon begrijpen dat er geen lijn 15 én 16 rijden in de avond...
Mijn suggestie van trein naar Drienerlo en daar je fiets pakken kon ie niet zo waarderen :p
Was ook wel echt zo'n Beauty en de Nerd type, en dan niet de Beauty ;)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Doortrekken van de intercity's naar Heyendaal :')

Als het aan mij lag werd Heyendaal een stuk minder bediend. De treinen richting Heyendaal vanuit Nijmegen in de spits rijden al op volle sterkte en studenten kunnen ook gewoon fietsen, het zijn studenten, geen bejaarden. Kom nu toch, als er een universiteitsterrein geen loodzware busverbinding nodig heeft is het Heyendaal wel...
De meeste studenten die van die bussen gebruik maken komen niet uit Nijmegen en hebben dus geen fiets waar ze mee kunnen. De studenten die uit Nijmegen zelf komen gaan juist al vaak met de fiets (die willen ook niet in die lange wachtrij gaan staan op het CS), vandaar ook de vele fietsenstallingen in Heyendaal en de goede en brede fietspaden naar Heyendaal.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door MdJ »

marvinkok schreef:Vrijdagavond nog een student in Hengelo richting UT die het toch echt niet kon begrijpen dat er geen lijn 15 én 16 rijden in de avond...
Mijn suggestie van trein naar Drienerlo en daar je fiets pakken kon ie niet zo waarderen :p
Was ook wel echt zo'n Beauty en de Nerd type, en dan niet de Beauty ;)
Er hebben vroeger vrijdagavondritten op lijn 15 gereden. Die zijn echter ingewisseld voor de frequentieverhoging (samen met de indienststelling van de busbanen op de Hengelosestraat/Enschedesestraat) op lijn 9 (spits 6x per uur ipv 4x per uur)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:
Bee schreef:Doortrekken van de intercity's naar Heyendaal :')

Als het aan mij lag werd Heyendaal een stuk minder bediend. De treinen richting Heyendaal vanuit Nijmegen in de spits rijden al op volle sterkte en studenten kunnen ook gewoon fietsen, het zijn studenten, geen bejaarden. Kom nu toch, als er een universiteitsterrein geen loodzware busverbinding nodig heeft is het Heyendaal wel...
De meeste studenten die van die bussen gebruik maken komen niet uit Nijmegen en hebben dus geen fiets waar ze mee kunnen.
Als je er niet woont is een fiets in Nijmegen hebben alsnog handig. Op Marktplaats staan ze voor weggeefprijzen, fietskettingslot van anderhalf tientje bij de Hema en je hebt er je volledige studie pret van. Een busdienst in Nijmegen optuigen speciaal voor Heyendaal is gewoon onzin, er ligt al een station naast en er is ruimte in de tegenspitstreinen. Je zal nooit helemaal zonder busdienst kunnen, maar de Heyendaalshuttle is het gevolg van een luiestudentensyndroom die liever voor de deur van hun gebouw worden afgezet dan de afstand even te lopen vanaf het Heyendaalstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Jij hebt nooit gestudeerd Bee?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

Zouden ze niets iets moeten doen aan lijn 53 Arnhem het Duifje - Busstation Wageningen? Als ik deze vergelijk met lijn 36 die ook naar Heteren en Driel gaat dan is lijn 36 echt veel drukker in de spits dan lijn 53 (die is best wel rustig). Ik vind de lijn op zich wel overbodig. Misschien is er mogelijkheid om deze in de spits te koppelen met lijn 63 naar Duiven?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door waldo79 »

Erno-BE schreef:Jij hebt nooit gestudeerd Bee?
Hij rondt net een studie af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Jij hebt nooit gestudeerd Bee?
Jawel. In Amsterdam, op de Burgwallen en op het Science Park. Naar de Burgwallen ging ik in het begin meestal lopen vanaf Centraal, later deed ik alles op de fiets vanuit Diemen.

Maar ik verbaas mij al langer over de situatie in Nijmegen. De campus ligt praktisch aan een treinstation, redelijk uniek voor Nederlandse begrippen, maar alsnog rijdt er een extreme hoeveelheid bussen over het terrein. Ik vind het vooral een stimulans aan studenten om lui te zijn en niet de trein te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Nitein-Repart »

Naar sommige gebouwen van de RU en HAN is het echt wel een eind lopen vanaf station Heijendaal. Bovendien gaan er al heel veel mensen bij Heijendaal eruit. De trein rijdt slechts 2 tot 4 maal per uur en de bus veel vaker. De bus heeft daaron een betere concurrentiepositie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:
SuperGhost schreef:
Bee schreef:Doortrekken van de intercity's naar Heyendaal :')

Als het aan mij lag werd Heyendaal een stuk minder bediend. De treinen richting Heyendaal vanuit Nijmegen in de spits rijden al op volle sterkte en studenten kunnen ook gewoon fietsen, het zijn studenten, geen bejaarden. Kom nu toch, als er een universiteitsterrein geen loodzware busverbinding nodig heeft is het Heyendaal wel...
De meeste studenten die van die bussen gebruik maken komen niet uit Nijmegen en hebben dus geen fiets waar ze mee kunnen.
Als je er niet woont is een fiets in Nijmegen hebben alsnog handig. Op Marktplaats staan ze voor weggeefprijzen, fietskettingslot van anderhalf tientje bij de Hema en je hebt er je volledige studie pret van. Een busdienst in Nijmegen optuigen speciaal voor Heyendaal is gewoon onzin, er ligt al een station naast en er is ruimte in de tegenspitstreinen. Je zal nooit helemaal zonder busdienst kunnen, maar de Heyendaalshuttle is het gevolg van een luiestudentensyndroom die liever voor de deur van hun gebouw worden afgezet dan de afstand even te lopen vanaf het Heyendaalstation.
Hoe kom je erop dat er ruimte is in de tegenspitstreinen? De treinen van de Maaslijn zitten 's ochtends van station Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal ook bomvol in de spits.

Daarnaast zijn de Heyendaal-shuttles misschien wel de meest rendabele bussen van de Breng-concessie, omdat die in de spits vrijwel allemaal uitpuilen en in de daluren ook nog redelijk gevuld zijn.
Daarnaast: als die bussen niet zouden moeten rijden, zou je vrijwel de hele omgeving van Heyendaal moeten slopen om al die extra fietsenstallingen en parkeerplaatsen te kunnen herbergen die dan nodig zijn. Het laten rijden van al die bussen is veel goedkoper dan het alternatief.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:
Erno-BE schreef:Jij hebt nooit gestudeerd Bee?
Jawel. In Amsterdam, op de Burgwallen en op het Science Park. Naar de Burgwallen ging ik in het begin meestal lopen vanaf Centraal, later deed ik alles op de fiets vanuit Diemen.

Maar ik verbaas mij al langer over de situatie in Nijmegen. De campus ligt praktisch aan een treinstation, redelijk uniek voor Nederlandse begrippen, maar alsnog rijdt er een extreme hoeveelheid bussen over het terrein. Ik vind het vooral een stimulans aan studenten om lui te zijn en niet de trein te nemen.
Hoezo redelijk uniek? Het is juist uniek als je een campus hebt waar geen station bij in de buurt ligt. Alle universiteitssteden:
Groningen: geen (Groningen Noord ligt te ver)
Enschede: Enschede Drienerlo
Nijmegen: Nijmegen Heyendaal
Wageningen: geen (al zijn er wel serieuze plannen geweest om de Valleilijn door te trekken naar Wageningen!)
Utrecht: geen
Amsterdam: stations Amsterdam Science Park (UvA), Amsterdam Zuid (VU) & Amsterdam Holendracht (AMC, onderdeel van de UvA)
Leiden: station Leiden Centraal
Delft: stations Delft-Zuid & Delft (laatste voor de noordzijde van de campus)
Rotterdam: geen (lag echter wel aan de voormalige spoorlijn Gouda-Rotterdam Maas)
Tilburg: station Tilburg Universiteit
Eindhoven: station Eindhoven
Maastricht: station Maastricht Randwyck

Van de universiteitssteden hebben er dus 8 van de 12 een campus vlakbij of direct naast een treinstation.
Van alle universiteiten zijn dat er 9 van de 13 (Amsterdam heeft twee universiteiten) of 10 van de 14 (als je het AMC als eigen campus wilt beschouwen).

Dat is ook allemaal geen toeval, want de meeste studenten (en medewerkers) moeten van buiten de stad komen en dat is een enorme groep reizigers. Die wil men juist ook in het OV hebben, want het is gewoon veel en veel te duur om genoeg parkeerplaatsen en fietsenstallingen aan te leggen en bovendien levert dat een veel te grote druk op op de wegen (de stad zou dan vast komen te staan)


Dat dan bijvoorbeeld campus Heyendaal (Nijmegen) veel meer bussen nodig heeft als bijvoorbeeld campus Drienerlo (Enschede) is logisch. Op campus Drienerlo zit alleen de universiteit (zo'n 9 duizend studenten*), terwijl op campus Heyendaal de Radboud Universiteit (18 duizend studenten*) zit, de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen (zo'n 20.000*), het Technovium (onbekend) én daarbij ook nog een groot ziekenhuis. Dan zit je al bij veel meer mensen die daar moeten zijn.
Daarnaast heeft Campus Heyendaal ook nog veel doorgaande reizigers. Dan heb je al snel heel veel bussen nodig om iedereen te kunnen vervoeren.

*cijfers uit 2011-2012
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door dennistd »

marvinkok schreef:Vrijdagavond nog een student in Hengelo richting UT die het toch echt niet kon begrijpen dat er geen lijn 15 én 16 rijden in de avond...
Mijn suggestie van trein naar Drienerlo en daar je fiets pakken kon ie niet zo waarderen :p
Was ook wel echt zo'n Beauty en de Nerd type, en dan niet de Beauty ;)
Het is ook zover lopen van De Broeierd naar de Drienerbeeklaan :')
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door Srananbloke »

regenmaker schreef:Zouden ze niets iets moeten doen aan lijn 53 Arnhem het Duifje - Busstation Wageningen? Als ik deze vergelijk met lijn 36 die ook naar Heteren en Driel gaat dan is lijn 36 echt veel drukker in de spits dan lijn 53 (die is best wel rustig). Ik vind de lijn op zich wel overbodig. Misschien is er mogelijkheid om deze in de spits te koppelen met lijn 63 naar Duiven?
Ik heb begrepen dat lijn 53 met ingang van de nieuwe dienstregeling wordt ingekort tot Wageningen-Kronenburg. Maar van verdere koppelingen is geen sprake.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

Misschien heb ik een beter idee voor Zwolle - Arnhem - Nijmegen dan lijn 204.

Lijn 300 (huidige lijn 300 + nieuwe sneldienst Arnhem - Apeldoorn + huidige lijn 202):
Nijmegen Heyendaal - Nijmegen CS - Nijmegen Centrum - Lent - Ressen P+R - Bemmel - Huissen - Arnhem CS - Apeldoorn Station - Apeldoorn Noord West - Wenum Wiesel - Vaassen - Emst - Epe - Heerde Transferium - Heerde Dorp - Zwolle Centrum - Zwolle Station

Lijn 301 (huidige lijn 43 + huidige lijn 201):
Arnhem CS - Arnhem Oost - Velp - Rheden - De Steeg - Ellecom - Dieren - Laag Soeren - Eerbeek - Loenen - Beekbergen - Apeldoorn Zuid - Apeldoorn Station - Apeldoorn Noord - Zwolle Centrum - Zwolle Station

(Lijn 301 zou eventueel ook vanaf Eerbeek de route van lijn 109 kunnen volgen. En dan lijn 43 Apeldoorn - Eerbeek via Beekbergen maken.)

Lijn 302 (huidige lijn 91 + huidige lijn 203):
Arnhem CS - Arnhem Noord - Beekbergen - Apeldoorn Zuid - Apeldoorn Station - Apeldoorn Noord - Epe - Heerde Transferium - Heerde Dorp - Wapenveld - Hattem - Zwolle centrum - Zwolle
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door SuperGhost »

Waarom ga je stopbuslijnen (lijnen 43 en 91) verkopen als HOV-lijnen?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door MdJ »

a) Koppelen van lijnen van twee verschillende opdrachtgevers (zolang er nog WGR+regio's bestaan) is het vragen om problemen.
b) Koppelen om het koppelen van buslijnen heeft geen enkele zin: Er zijn tussen Arnhem en Apeldoorn geen knooppunten.

Oftewel: een lijn Apeldoorn-Arnhem doorkoppelen aan Arnhem-Nijmegen heeft geen enkele zin: wie bedien je nu? Ja: de groep Beekbergen-Bemmel / Apeldoorn-tussendorpen Arnhem-Nijmegen. Echte reizen Apeldoorn-Nijmegen Lent / Elst reizen vanaf Arnhem per trein. En ik vermoed werkelijk dat deze reizen niet aantrekkelijker worden door het overstaploze buslijn.

Netzoals Zwolle-Apeldoorn doorkoppelen aan Arnhem-Apeldoorn. Wie bedien je hier? OK, er zullen best mensen zijn die reizen van Beekbergen naar Apeldoorn Noord. (bedrijventerrein; dus werk) Maar de nadelen van het rijden over de(zelfde) snelweg zitten hier wel in. Daarnaast is Zwolle-Apeldoorn een grotere stroom dan Apeldoorn-Arnhem.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Breng ideeëntopic

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Waarom ga je stopbuslijnen (lijnen 43 en 91) verkopen als HOV-lijnen?
Je zou 91 en 43 kunnen aanpassen, en er snellere bussen van kunnen maken in Arnhem en in Apeldoorn (vooral in Apeldoorn). Het zijn drukke lijnen, zeker in de spits.

Lijn 91 en 43 in Apeldoorn:
~~Busstation/NS - Hoofdstraat - Amaliapark - Chopinlaan - Achmea - Beekbergen Hagenbrug~~

Lijn 91 in Arnhem:
Station - Willemsplein - Sonsbeek - Moscowa - Golflinks~~

Lijn 91 is vaak sneller in Arnhem dan lijn 231 ("snelbus") dus ik zou het geen stopbus willen noemen.
Ook heb ik nooit begrepen waarom lijnen 8 en 9 niet stoppen op de Dalweg in Arnhem en lijnen 231 en 91 wel.

(Lijn 43 zou je zelfs nog vanaf Velp Gruttostraat de route van lijn 331 laten rijden naar Nijmegen Weezenhof, maar dat is wel erg extreem.)
MdJ schreef:Oftewel: een lijn Apeldoorn-Arnhem doorkoppelen aan Arnhem-Nijmegen heeft geen enkele zin: wie bedien je nu? Ja: de groep Beekbergen-Bemmel / Apeldoorn-tussendorpen Arnhem-Nijmegen. Echte reizen Apeldoorn-Nijmegen Lent / Elst reizen vanaf Arnhem per trein. En ik vermoed werkelijk dat deze reizen niet aantrekkelijker worden door het overstaploze buslijn.
Wens van de Stadsregio, lijn 300 doortrekken naar Apeldoorn.
MdJ schreef:Netzoals Zwolle-Apeldoorn doorkoppelen aan Arnhem-Apeldoorn. Wie bedien je hier? OK, er zullen best mensen zijn die reizen van Beekbergen naar Apeldoorn Noord. (bedrijventerrein; dus werk) Maar de nadelen van het rijden over de(zelfde) snelweg zitten hier wel in.
Mensen vanuit dorpen tussen Apeldoorn en Zwolle worden zo veel beter aangesloten op bedrijventerrein Apeldoorn Zuid (met o.a Achmea en TNO) en natuurlijk met Arnhem. Het gaat niet zozeer om Beekbergen daar wonen toch niet al te veel mensen.
MdJ schreef:Daarnaast is Zwolle-Apeldoorn een grotere stroom dan Apeldoorn-Arnhem
Als de nieuwe sneldienst wordt gerealiseerd en Zutphen - Winterswijk wordt doorgetrokken naar Apeldoorn en hierdoor mensen vanuit Apeldoorn de overstap in Zutphen naar Arnhem verliezen wordt de stroom mensen met de bus tussen Apeldoorn en Arnhem meteen een stuk groter. Zeker als de bus een sneller alternatief wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten