Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Samenvatting: ik ben kort in Nijmegen geweest om naar het in aanbouw zijnde station Goffert te kijken, hiervan enkele foto's. Als slagroom op de taart kon ik een van de nieuwe Arriva Citea's (iig nieuw in Brabant) op lijn 99 richting huis pakken. *bus*

Vandaag is de laatste dag van mijn vrije leven. Vanaf morgen mag ik eindelijk eens werken. Truth be told, ik kan niet wachten. Allinge dag thuis zitten is ook niet alles. Ook heb ik besloten eindelijk eens met het behalen van mijn autorijbewijs te beginnen. Daarvoor moest ik vandaag in Nijmegen zijn, mijn eerste proefles. Daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen, het enige wat jullie moeten weten is dat ik niemand doodgereden heb en ook geen deuk in de auto gemaakt heb :mrgreen:

Het was een mooie dag om in Nijmegen te zijn, want station Goffert is in aanbouw en daar wilde ik na het rijden even kijken. In de ochtend ging ik eerst even naar mijn broeder. Ik heb gisteren een Breng Vrij Maand abo gekocht met ingang vandaag, dus ik kon lekker onbezorgd met Breng gaan reizen.

Omstreeks 9 uur wachtte ik op de 121 naar Uden. Deze behoort om 9:01 te arriveren maar was er al om 8:59. Chauffeur vond het geen probleem als ik een minuut wachtte met inchecken voor Brabo korting. Infoxx versprong overigens op het moment dat hij weer gas gaf. Het was te merken dat het vakantie is. De bus was vrij leeg en was dus twee minuten te vroeg. Dat komt echt niet vaak voor. In Uden was de koffietoko nog gesloten. Een Breng MAN (geen Citaro *bus* ) stond klaar, een jongetje, helaas geen HOV bus. De reis werd vervolgd naar Nijmegen Dukenburg waar ik lijn 6 nog zag wegrijden. Er kwam net een blauwe Ambassador met achterop 331 aanzetten. Ik zag niet wat er op de voorkant stond. Ik besloot even koffie te halen bij de Subway (lijn 6 rijdt in de vakantieperioden slechts 4x per uur). Toen ik terug kwam was de bus echter al weg. Dus nam ik de volgende lijn 6 naar de Malvert. Vanuit daar ging ik al snel terug omdat ik even moest winkelen. Net aangekomen in Dukenburg kwam de Ambassador terug en kon ik hem toch vastleggen *bus*

Afbeelding
Dit type bus is inmiddels een exoot: een Breng Ambassador, in dit geval de 8648 die in de vorige concessie vooral in Arnhem gereden zou moeten hebben volgens de kleur. Dit was een van de betere bussen uit de vorige concessie omdat deze een airco had. Helaas reden de meeste bussen met airco in Arnhem. Nu rijdt hij met een lijnnummer (331) maar met Geen Dienst rond. Gezien de bezetting, een chauffeur achter het stuur en een andere chauffeur, vermoed ik een wegleerrit. Hij reed namelijk niet op tijden van een reguliere rit. Twittermans dacht hetzelfde, maar kon het niet 100% bevestigen.

Na wat winkelen was het tijd om terug te gaan naar de Malvert en de buit onder te brengen bij mijn broer. Daarna maakte ik een uitje naar Tolhuis alwaar ik later de 331 naar CS pakte (voor Frank: GEEN HOV bus). Daar had ik afgesproken met de rijschool. De instructeur zette me op verzoek uiteindelijk in de Malvert weer af. Ik moest even uitblazen. Ondanks dat mijn eerste rijervaring 100% meeviel waren mijn spieren toch verkrampt. Net als met karten houd ik dat stuur te krampachtig vast. Ik ben het gewoon nog niet gewend. Op een gegeven begon ik te bibberen en kwamen de spieren weer los. Dat was dan het moment om weer op pad te gaan. Het was inmiddels bijna 17:00 uur. Lijn 6 arriveerde te vroeg, daardoor kreeg ik in Dukenburg nog lijn 12 naar Nijmegen CS. Ik had er alleen even niet aan gedacht dat lijn 12 een omleiding rijdt ivm de werkzaamheden bij station Goffert, iets wat ik had moeten weten. Maar niets aan de hand, chauffeur zei dat ik bij de Jan Massinkhal kon uitstappen. Zoiets dacht ik al vaag, maar dat gebied van Dukenburg is voor mij qua bussen net wat te onbekend. Uiteindelijk bleek het een blessing in disguise omdat ik op deze manier van beide kanten naar de werkzaamheden zou kijken. Ik zou vanaf de andere kant waarschijnlijk niet de moeite hebben om naar de andere kant te lopen.

Korte info: station Nijmegen Goffert staat al lang in de planning. Dit station wordt gebouwd in het kader van Stadsregiorail KAN (hoe de naam exact is nu weet ik niet, maar dat KAN zal er niet meer inzitten) en behoort samen met de keervoorziening in Wijchen tot een plan voor een regiosprinter Zutphen - Wijchen. Station Goffert is vooral bedoeld (denk ik) voor industrieterrein Winkelsteeg (vandaar de oude naam) en heel misschien voor hooli...voetbalsupporters. Maar dat laatste kan ik me slecht voorstellen. Het is naar stadion (met een "d") Goffert nog een eindje lopen. Deze week zijn grote werkzaamheden gepland en is het treinverkeer de hele week gestremd tussen Oss en Nijmegen. Gisteren las ik op Twitter dat de overkapping geplaatst ging worden en er zelfs een tribune geplaatst was. Helaas vernam ik dat te laat, anders was ik gisteren ook even gegaan. Ik mocht nu het resultaat aanschouwen. Gezien ik vanaf Winkelsteeg kwam, kwam ik bij de tribune uit. Vanaf daar (maar meer vanaf de grond ervoor) heb ik de eerste foto's genomen. Ik was niet de enige die even met interesse hier kwam kijken. Op het moment dat ik arriveerde was men bezig dwarsliggers te vervangen.

Afbeelding
Links zie je een stuk overkapping, op de rails staat een werktrein die dwarsliggers vervangt. De tribune is achter mij. De paar foto's vanaf tribune waren iets minder, vandaar dat ik alleen foto's vanuit andere oogpunten plaats.

Afbeelding
Een zwenk naar links. Hier zien we het station in aanbouw met de nieuwe overkapping. Het station staat op een spoorwegviaduct. De weg eronder is de Neerbosscheweg. Deze kruist even achter de brug de Graafseweg, waarover de directe buslijnen van Dukenburg naar CS rijden. De bushalte daar heet Neerbosscheweg, alleen voor lijn 11 en 12 richting CS heet de halte Station Goffert omdat deze in die richting een halte los van de andere bussen heeft ivm de verkeerssituatie.

Afbeelding
Een zwenk naar rechts. Geen bijzondere foto, maar ik wilde even een soort "panorama" look geven.

Afbeelding
De helft van de tribune. Ik heb ook een foto van de hele tribune maar gezien daar heel prominent een vreemde bij staat en ik deze persoon niet zomaar wil plaatsen, plaats ik deze foto.

Afbeelding
Hier ben ik even dichter naar de hekken gelopen. Ik sta op een "heuveltje, vandaar ik redelijk goed zicht heb. We kijken weer op het station.

Afbeelding
En even naar rechts.

Afbeelding
Inmiddels liep ik naar het andere viaduct. Het viaduct op de vorige foto's bevatte een eenrichtingsweg komende vanaf de Graafseweg. Het viaduct waar ik naar toe liep had de eenrichtingsweg de andere kant op. Deze was niet afgesloten, gezien het station hier niet ligt.

Afbeelding
Nog een blik op het station.

Afbeelding
Hier zien we het andere viaduct. Er rijdt net een cabine met nieuwe dwarsliggers naar de achterkant van de trein ("links") waar men bezig is deze te vervangen.

Daarna liep ik onder het viaduct door. Ik maakte kort wat foto's en liep daarna verder richting de bestaande bushalte om daar vervolgens de spoordijk op te lopen. Via het tijdelijke fietspad kun je daar omhoog en de werkzaamheden dicht naderen. Op de kruising Graafseweg/Neerbosscheweg kwam me lijn 99 van Arriva tegemoet. Met blije vreugde zag ik dat het hierbij om de 8501 ging. Deze bus is nieuw in Brabant en de eerste Citea voor Arriva in Brabant. Een blik op de klok leerde mij dat deze om 17:56 terug zou rijden vanaf CS. Dat was de bus die ik wilde hebben dus ik zou eindelijk eens een ritje in een Citea kunnen maken nadat ik er nu al enkele van Arriva in Gelderland en Zuid-Holland heb gezien *bus* Maar eerst ging ik het station bekijken.

Afbeelding
Hier ben ik net onder het spoor door. Er worden net weer nieuwe bielzen vervoerd naar de achterkant van de trein (dit keer naar rechts).

Afbeelding
Inmiddels heb ik de dijk beklommen. Ik ben hier gearriveerd aan het einde van het perron richting Wijchen.

Daarna liep ik weer het spoor onderdoor om ditmaal een andere route te lopen om op een viaduct over het spoor uit te komen. De trein stond daar op dit moment precies onder en ik was niet de enige die hier stond. Hier bleef ik even staan om te kijken wat ze nu precies aan het doen waren. De voorkant van de trein ging richting Nijmegen. Hier werden nieuwe dwarsliggers opgepakt, vervoerd naar achteren, waar men inmiddels de oude dwarsliggers onder de rails vandaan had gehaald. De nieuwe dwarsliggers werden gedropt en de oude opgenomen en naar voren gebracht en daar opgestapeld en zo herhaalt het verhaal zich terwijl de trein steeds langzaam verder naar voren kruipt. Ik heb ook twee korte filmpjes gemaakt van de actie maar gezien mijn internetverbinding wat traag is, heb ik nu geen zin om die te uploaden. Heb je daar interesse in, laat dat dan even weten, dan post ik later nog wel in het OV Hobby forum in een topic waar ik mijn losse meuk ingooi.

Afbeelding
Inmiddels sta ik op een viaduct over het spoor. Hier zien we trein richting Dukenburg. Ik weet niet wat die zakken op het andere spoor te betekenen hebben.

Afbeelding
En hier de andere kant op. Dat witte is de loc. In de gele cabine zat een werker. Volgens mij was zijn taak om de aangeleverde oude dwarsliggers op te stapelen.

Afbeelding
Hier komt de andere cabine. Deze brengt net oude dwarsliggers om ze af te leveren en dan in te wisselen voor nieuwe.

Afbeelding
De cabine is weer weg. Hier zien de samenstelling van de trein goed. Links bovenin in beeld zien we de loc gevolgd door goederenwagons met oude bielzen en de eerste werkcabine. Onder in beeld zien we de nieuwe dwarsliggers goed.

Afbeelding
Nog een laatste blik naar het einde van de trein. Ik weet niet wat de rijtuigen, die na de bielzenwagon komen, voor taak hebben.

Daarna was het langzaam tijd om naar de Graafseweg te lopen naar de halte Dennenstraat om lijn 99 naar huis te pakken. Gezien recente posts van mij omtrent lijn 99 en deze als sneldienst te laten rijden, ontging mij niet de ironie toen ik bij de Dennenstraat vervolgens op lijn 99 stapte om naar huis te gaan. Ik was vrij gaar omdat het toch wel warm was buiten. Daarom was de Citea extra welkom, de airco was zalig en stond goed afgesteld (ik zat niet te klappertanden).

Ik vond het een prima bus. De zittingen waren best acceptabel, het scherm oogde groot, maar werkte helaas niet in. Mijn vielen ook meteen de CICO's op. Dit is een nieuwe generatie. Het scherm is een stuk groter (de CICO is vrijwel gelijk in lengte aan de oude maar is nu bijna geheel scherm) en het scherm is goed leesbaar. Ook wordt de einddatum van mijn abonnement nu stuken beter getoond. En volgens mij waren ze ook een tikkie sneller. Grote verbetering in mijn ogen! Ik zette mijn internet uit omdat mijn telefoon nog 10% zuurstof had en ik wilde in Uden graag de Citea nog even goed op de foto zetten (bij 5% doet de camera volgens mij niks meer). Gelukkig had ik in Uden nog steeds 10%. Helaas kwam er wel meteen een 152 naast staan die ook nog ver tot na zijn vertrektijd bleef staan. Daardoor kon ik de Citea niet mooi van de zijkant fotograferen. Later reed de 152 alsnog weg maar zat inmiddels ook iemand bij de bus te wachten. Desalniettemin toch een paar foto's.

Afbeelding
Een foto vanuit mijn zitplek. Je ziet bovenin het scherm en rechts voorin kun je de CICO zien. De indeling wijkt iets af van de Arriva-Ambassador's. Links voorin zijn tegenwoordig twee zitplekken. De rolstoelplek is tegenwoordig rechts voor de achterdeur en niet meer tegenover de achterdeur, gelijk aan de indeling van bijvoorbeeld Hermes/SRE-Ambassador's. De bus zou 41 zitplekken moeten hebben. Hij had volgens mij ook een haltebel zoals de Ambassadors van de 80xx serie dat hebben.

Afbeelding
In Uden op het busstation staat Citea 8501 inmiddels klaar als 99 naar Nijmegen. Naast hem staat de 8207 als lijn 152 naar Eindhoven. Hier kun je mooi de verschillen aan de buitenkant tussen een Ambassador en een Citea zien. De 152 had overigens al vijf minuten weg moeten zijn.

Afbeelding
De 152 in inmiddels weg, dus kon ik bus nog iets van de zijkant meepakken. Ik vond het mooi busje. Leuk snoetje aan de buitenkant en vrij comfortabel om in te reizen. En bij deze temperaturen is de airco gewoon zalig.

Daarna ging het met lijn 121 nach Hause. En nu ben ik gaar.
"Een touringcar is geen bus"
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuke platen,

die overkapping voor het Goffertstation ziet er wel gelikt uit.

En die zakken zijn voor de werknemers als ze moeten overgeven van al die stapels rails die op die wagonnen liggen. Just saying.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door Daniel »

Ik vermoed eerder dat er spoorbevestigingsmaterialen in die zakken zitten. Voordat deze dwarsliggervervangingstrein komt moeten de dwarsliggers immers eerst losgemaakt worden van de rails.
De wagons die voor de wagons met nieuwe dwarsliggers zitten bevatten als ik het goed herinner een soort van lopende band waarmee de oude dwarsliggers vanaf spoor-hoogte afgevoerd worden en de nieuwe aangevoerd (vanaf de andere kant).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door Ardan »

Mooie kap, weer eens wat anders :) Wanneer gaat het open, bij drgl 2015 zeker?
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door waldo79 »

Leuke reportage. Blij toe dat je eindelijk aan het werk mag.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door fogeltje »

Dank je, ik ben ook zeer blij. Veel mensen denken dat het heerlijk is om de hele dag thuis te zitten. Ik wil niets liever dan eindelijk eens aan het werk.

Dank julsteren, ben blij dat je de reportage geslaagd vindt.

Daniel, dank voor toevoeging. Ik heb dit voor het eerst in mijn leven gezien en kon alleen op observatie afgaan. Ik dacht dat dienstregeling 2015 (14 december 2014) de streefdatum was, maar pin me daar niet op vast. Wellicht weten Frank of Freek dit.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door waldo79 »

Wat betreft dat eerste: zit nu een maand in de WW. Kan niet wachten tot dat die periode voorbij is.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door huibf »

Succes met je baan, Fogeltje
Ik heb er net 12,5 jaar opzitten bij mijn werkgever als
Mechanical Engineer.
En nog steeds tevreden met mijn werk.

Zag dat vandaag de 121 is gecrashed in Nuenen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Leuke foto's. Gaat hard nu met het station! Soms ontgaat het nut van dit station me een beetje met Dukenburg op relatief korte afstand, maar er zal vast wel vraag naar zijn.

Succes met je nieuwe baan. Ik ben druk op zoek naar iets nieuws, maar zoals het er nu naar uitziet wordt het helaas WW over een maand. Ook succes met rijles! Ik ben vrij laat (op mijn 29e) begonnen en ook geslaagd, maar ik kan niet meer zonder. Het is altijd fijn om zowel OV als eigen vervoer achter de hand te hebben (als je tegen die tijd een auto tot je beschikking hebt natuurlijk :) )
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door Freek »

Ik dacht dat dienstregeling 2015 (14 december 2014) de streefdatum was, maar pin me daar niet op vast. Wellicht weten Frank of Freek dit.
Jep. In december moet alles klaar zijn. Samen met het keerspoor in Wijchen maakt dat een kwartiersdienst mogelijk op Nijmegen-Wijchen. Volgend jaar alleen in de spits en als losse pendel.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het volgende station is Nijmegen Goffert (21 foto's)

Bericht door isadora »

Gefeliciteerd fogeltje!!!! :pos:
Ook met je reportage.

Misschien hebben ze bij stationsweb interesse voor je toch wel bijzondere stationsfoto's.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten