OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Als er geen opstaptarief wordt betaald, dan betaalt bij wijze van de helft van de mensen nog teveel. Stel dat je (in Rotterdam) met de bus naar Zuidplein reist, dat ligt in dezelfde zone als Wilhelminaplein ligt, maar als je dan ook nog voor de metro moet betalen, betaal je dus dubbel. En als je dan naar het centrum van de stad wil afreizen, dan ben je nu maar één strip extra kwijt, kan niet geloven dat je dan straks met de OV-chipkaart voor veertig cent van Zuidplein naar het centrum kan reizen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Centraal Station - Zuidplein kost je € 1,29 met de chipkaart en € 1,44 met drie strippen op een 45-strippenkaart!

De regeling blijkt trouwens te bestaan uit een speciale compensatie-strippenkaart die je bij het overstappen moet stempelen in een speciale stempelautomaat op het metrostation. Als je die vervolgens inlevert of opstuurt (naar een antwoordnummer, dus gratis) samen met (kopie van) je strippenkaart krijg je het opstaptarief teruggestort op je rekening.
Je moet overigens wel gewoon tot het metrostation stempelen, dus blijft inderdaad wel de situatie dat je de zone dubbel betaalt.

Klik hier voor de folder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Nou, ze weten wel hoe ze overstappen moeten ontmoedigen :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Caspar »

Als iedereen dit soort omslachtige toestanden ook echt gaat uitvoeren, zal dat de RET aardig op kosten jagen om telkens van die kleine bedragen over te maken en alle post af te moeten handelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

En waarschijnlijk gaat lang niet iedereen dat doen en casht met nog wat extra geld. :(
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Dit is inderdaad flink pesten: zo gaat de OV-chipkaart dus het OV verknoeien...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Dubbele P »

Dat ging het sowieso al ;)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:Centraal Station - Zuidplein kost je € 1,29 met de chipkaart en € 1,44 met drie strippen op een 45-strippenkaart!

De regeling blijkt trouwens te bestaan uit een speciale compensatie-strippenkaart die je bij het overstappen moet stempelen in een speciale stempelautomaat op het metrostation. Als je die vervolgens inlevert of opstuurt (naar een antwoordnummer, dus gratis) samen met (kopie van) je strippenkaart krijg je het opstaptarief teruggestort op je rekening.
Je moet overigens wel gewoon tot het metrostation stempelen, dus blijft inderdaad wel de situatie dat je de zone dubbel betaalt.

Klik hier voor de folder
Om dit even te illustreren met een voorbeeld:

Enkele reis: Ridderkerk Goudenregenplantsoen - Rotterdam Centraal

Nu: bus - metro Zuidplein - Rotterdam C. Kosten, €2,43 (vijf strippen; vijftienstrippenkaart, zoals 9292ov aanbeveelt).
Straks: bus - metro Zuidplein. Kosten, €1,95 (vier strippen) + €1,29 - €0,75 = €2,49.

Dit is maar zes cent meer (per enkele reis en met een 45-strippenkaart is het verschil nog kleiner, maar het is wel bovenop de prijsverhoging van zes procent onlangs en voor die meerprijs mag je tenminste wel lekker kloten met extra strippenkaarten, dingen opsturen (kost je ook weer een enveloppe), dan weer vergeten en een ramp om te declareren. Hopelijk wordt 't weer snel beter, dan kan men weer confortabel met de fiets.

Hoe wordt dit gegaan bij een OV-dagkaart en reductiegerechtigden overigens? Moet je ook weer naar één of ander loket, kost allemaal tijd. En dat allemaal omdat de vervoerders een OV-chipkaart willen. Gelukkig is dit systeem wel makkelijk te gebruiken in combinatie met het - straks - Duitse, Oostenrijkse en Belgische systeem, ohnee, wacht....
Hulde. :roll:
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Enkele reis: Ridderkerk Goudenregenplantsoen - Rotterdam Centraal

Nu: bus - metro Zuidplein - Rotterdam C. Kosten, €2,43 (vijf strippen; vijftienstrippenkaart, zoals 9292ov aanbeveelt).
Straks: bus - metro Zuidplein. Kosten, €1,95 (vier strippen) + €1,29 - €0,75 = €2,49.

Dit is maar zes cent meer (per enkele reis en met een 45-strippenkaart is het verschil nog kleiner, maar het is wel bovenop de prijsverhoging van zes procent onlangs en voor die meerprijs mag je tenminste wel lekker kloten met extra strippenkaarten, dingen opsturen (kost je ook weer een enveloppe), dan weer vergeten en een ramp om te declareren. Hopelijk wordt 't weer snel beter, dan kan men weer confortabel met de fiets.
Ik kan het uit je verhaal niet helemaal opmaken, maar vergeet niet dat het reizen met OV-C niet per definitie goedkoper is. Dát is immer nooit gecommuniceerd. Dat het omslachtig is, ben ik met je eens :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ov-chipkaart wordt binnen jaar ingevoerd
ENSCHEDE - De gemeente Enschede gaat er samen met de vervoersmaatschappijen Syntus en Connexxion vanuit dat de ov-chipkaart eind volgend jaar in Twente kan worden ingevoerd.

De landelijke invoering van de ov-chipkaart is meer dan eens uitgesteld, omdat testen aantoonden dat de kaart vrij simpel kon worden gekraakt. De kaart is inmiddels aangepast en in de regio's waar nu wordt proefgedraaid is nog geen fraude aangetoond. Gemiddeld zijn reizigers, na de invoering van de chipkaart, niet duurder uit. In de piekuren wordt een instaptarief gehanteerd van 0,75 euro en daarnaast is er een kilometertarief van ongeveer 14 eurocent. Na negen uur 's ochtends wordt een goedkoper tarief aangehouden.

Bron: TC Tubantia
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Hoe duur is het instaptarief eigenlijk in Rotterdam en de kilometertarief?
Trouwens, als je overstapt binnen 35 minuten hoef je geen instaptarief te betalen ;)
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

De tarieven zijn gewoon te vinden op de website van de RET: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ve ... kaart.aspx.

Of: Folder tarieven (januari 2009).
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Ik weet dat het daar staat, heb alleen geen computer bij de hand ;) en die link kan ik niet openen via mobiel :lol:
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Oh die link kon wel open :lol:
Dat instaptarief is veel hoger dan 2 jaar geleden! Volgens mij was het toen 67 bent ofzo? En 11 cent per kilometer ipv 11,5 cent per kilometer
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Je doet nu net alsof de tarieven van de strippenkaart nooit stijgen... niet meer dan logisch natuurlijk dat die van de chipkaart mee stijgen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Nee strippenkaart is ook in 2 jaar bijna 2 euro omhoog gegaan ofzo. Daarom gebruikte ik een hele lange tijd de OV-chipkaart in Rotterdam (totdat ik hem kwijt was :mrgreen:) omdat dat toch wel goedkoper was, maar als dat opstaptarief ook blijft stijgen, heeft het ook weinig zin. Wat ik ook best vaak heb gehad is dat ik op 1 zelfde traject soms tot 20 cent verschillend kwijt was. Dus de heenweg bijvoorbeeld 1,50e en terug 1,70e, ook best vaag
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:Ik kan het uit je verhaal niet helemaal opmaken, maar vergeet niet dat het reizen met OV-C niet per definitie goedkoper is. Dát is immer nooit gecommuniceerd. Dat het omslachtig is, ben ik met je eens :)
Dat wilde ik ook niet betogen, dat is mijn probleem ook niet. Wel een probleem vind ik dat het omslachtig is en je meer moet gaan betalen, beide omdat je van twee soorten bewijzen MOET gebruikmaken.
Het is een spectrum.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

bassie92 schreef:Nee strippenkaart is ook in 2 jaar bijna 2 euro omhoog gegaan ofzo. Daarom gebruikte ik een hele lange tijd de OV-chipkaart in Rotterdam (totdat ik hem kwijt was :mrgreen:) omdat dat toch wel goedkoper was, maar als dat opstaptarief ook blijft stijgen, heeft het ook weinig zin. Wat ik ook best vaak heb gehad is dat ik op 1 zelfde traject soms tot 20 cent verschillend kwijt was. Dus de heenweg bijvoorbeeld 1,50e en terug 1,70e, ook best vaag
Ja, inderdaad. Dat zag je toentertijd in de Hoeksche Waard ook bij Connexxion. Een ritje Heinenoord, Busstation - Rotterdam, Zuidplein was goedkoper dan het ritje Rotterdam, Zuidplein - Heinenoord, Busstation. In de richting van Heinenoord is het denk ik 50 á 100 meter verder rijden..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door bassie92 »

Het goedkoopste ritje ooit was met lijn 44 van zuidplein naar dijkzigt, kostte 0,00e :lol:
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Doorreizen op metro vanaf 29 januari alleen met OV-chipkaart
Vanaf 29 januari is de Rotterdamse metro alleen toegankelijk met de OV-chipkaart. Omdat bij andere vervoerders in de regio Rotterdam de OV-chipkaart nog niet is ingevoerd zijn enkele oplossingen gevonden voor deze overgangsfase.
Persoonlijke OV-chipkaart
Reizigers met een in Rotterdam geldig sterabonnement kunnen dit abonnement bij RET over laten zetten op een persoonlijke OV-chipkaart. Een persoonlijke OV-chipkaart kan worden aangevraagd via ov-chipkaart.nl

Voor het overzetten van hun abonnement kunnen Jaarkaarthouders bij de RET servicewinkel op de Coolsingel terecht en maand- en weekkaarthouders daarnaast ook bij de informatie- en verkooppunten van RET op de diverse stations.

Compensatieregeling
Reizigers met en strippenkaart gaan stempelen tot/vanaf het metrostation en reizen in de Metro met een OV-chipkaart. Omdat ze zo twee keer het opstaptarief betalen is een compensatieregeling opgezet. De compensatiekaart is verkrijgbaar bij alle informatiepunten van RET. Op de compensatiekaart zet de reiziger per retourreis één stempel met behulp van de rode stempelautomaat op het metrostation. Als de compensatiekaart met de gebruikte strippenkaart wordt ingeleverd bij RET, maakt RET per stempel € 1,50 over op het door de klant opgegeven rekeningnummer.

Wegwerp OV-chipkaart
Als u een maandabonnement bij NS heeft met hierbij een stad-/streeksupplement dan kunt u met een tijdelijke (papieren) wegwerp OV-chipkaart gedurende een maand in- en uitchecken in de metro. U kunt hiervoor vanaf 15 januari terecht bij de RET Verkoop & Informatiepunten, RET Servicewinkels en de NS balies op de NS stations Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum.

Meer informatie
Op de website van RET vindt u over bovenstaande uitgebreide informatie en kunt u folders downloaden. Voor algemene informatie over de OV-chipkaart en het laatste nieuws verwijzen wij u naar ov-chipkaart.nl

Bron: Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Wat ik vooral flauw vind is dat kaartjes als de landelijke dagkaart, ZomerZwerfKaart enzovoorts ineens ook niet meer geldig zijn in de metro. :x
Daar hebben die meloenenkoppen bij de RET natuurlijk weer niet aan gedacht. :roll:
(Wel grappig trouwens: in de folder staat niet dat de 1-, 2- en 3-Dagkaarten ook geldig zijn in de trein, maar achterop het kaartje staat dat het wel mag. :P )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

meltrain schreef:Wat ik vooral flauw vind is dat kaartjes als de landelijke dagkaart, ZomerZwerfKaart enzovoorts ineens ook niet meer geldig zijn in de metro. :x
Daar hebben die meloenenkoppen bij de RET natuurlijk weer niet aan gedacht. :roll:
Er zijn nu wel weer genoeg OV-medewerkers beledigd. Misschien wil het beheer hier eens iets aan doen?

Mij lijkt dat je met de door meltrain genoemde vervoerbewijzen ook een tijdelijke chipkaart kan krijgen om met de metro te reizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:Daar hebben die *** bij de RET natuurlijk weer niet aan gedacht
"Maar ja ik heb geen [zomerzwerfkaart, dagkaart] vandaag, ik heb [OV-chips] hele mooie, witte en rooie, maar ik heb geen [zomerzwerfkaart, dagkaart] vandaag" :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS begint in mei met ov-chipkaart op Flevolijn

Bericht door Geert »

NS begint in mei met ov-chipkaart op Flevolijn
Uitgegeven: 11 januari 2009 16:44
Laatst gewijzigd: 11 januari 2009 16:45


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in mei beginnen met de 'uitrol' van de ov-chipkaart. ''Dat hopen we.'' Het eerste traject waarmee met het digitale vervoersbewijs gereisd kan worden, wordt de Flevolijn. Dat heeft een woordvoerster van de NS zondag gezegd.

Dat is het traject tussen Lelystad en Schiphol. Op die lijn houdt de NS nu een proef met de ov-chipkaart.

Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo.

Eind februari moet dat het geval zijn op alle Amsterdamse stations. In de Amsterdamse tram, metro en bussen kan al gereisd worden met de ov-chipkaart.

Stapsgewijs
De NS heeft besloten de ov-chipkaart stapsgewijs per traject of regio in te voeren. Het zou voor de hand liggen dat ze daarbij de regionale vervoerders volgen.

''Dat zou een overweging kunnen zijn'', zegt een woordvoerster. Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET stapt eind januari in de metro helemaal over op de ov-chip. De NS begint eind februari in die regio met het aanpassen van de kaartautomaten.

Invoering
'Maar in die periode kan daar nog niet gereisd worden met de kaart.'' Omdat de landelijke invoering van de ov-chipkaart in een 'big bang' allang van de baan is, heeft de NS ervoor gekozen ook de kaartautomaten niet meer in een klap aan te passen. De medewerkers van de NS zullen ook pas opgeleid worden wanneer dat opportuun is.

''Wij zijn het grootste vervoersbedrijf van Nederland, dus de invoering is voor ons het ingewikkeldst.''

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Conducteurs zien ook andere transacties op OV-chipkaart
Maandag 12 januari 2009, 08:17 - De OV-chipkaart maakt de treinconducteur tot Big Brother: ook bus-, tram- of metrotransacties worden uitgelezen, in strijd met de privacywet.

Door Brenno de Winter
Sinds kort controleren conducteurs van de spoorwegen de geldigheid van OV-chipkaarten met een abonnement of kortingskaart erop. Bij het uitlezen is niet alleen het recht op korting of vervoer te checken, maar de laatste tien transacties die een reiziger gemaakt heeft. Ook als dit reizen met andere vervoersmaatschappijen betreft.

Dat laatste is waarschijnlijk in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Die laat wel toe dat bedrijven voor de eigen bedrijfsvoering privacygevoelige informatie verwerken. Maar informatie over transacties van klanten bij andere bedrijven mag niet zomaar worden ingezien.

PDA
Conducteurs hebben een PDA met online-verbinding. Wanneer een klant zijn kaart afgeeft, worden de gegevens van de chip uitgelezen. Via tabbladen kan de conducteur naam, geboortedatum, type abonnement, saldo en de laatste tien transacties zien, ongeacht het type vervoer.

Uw verslaggever werd tijdens een controle geconfronteerd met het feit dat hij 71 cent rood stond op zijn kaart en de laatste keer in de bus in Amsterdam wel was ingecheckt, maar niet was uitgecheckt. "Dat kost u vier euro", concludeerde de NS-conducteur.

Gecodeerde haltes
In een ander geval toonde een conducteur gewillig zijn applicatie. Daaruit bleek niet direct is te lezen welke haltes iemand precies heeft bezocht, omdat ze een code hebben.

Toch verbloemen deze codes weinig en beweerde de conducteur dat collega's al bezig zijn een lijst van codes en bestemmingen te maken. "Enkele ken ik al uit mijn hoofd. Zo weet ik dat u de metro op Amsterdam Centraal hebt gepakt. Aan de prijs zie ik vervolgens waar u bent uitgestapt, namelijk de Nieuwmarkt", weet de man. "Die code is nu dus ook geen geheim meer."

Deal met CBP
In de brief van het College Bescherming Persoonsgegevens aan staatssecretaris Huizinga over het gebruiken van gegevens van de OV-chipkaart rept de privacywaakhond met geen woord over deze mogelijkheid. Wel geven ze toestemming dat vervoersbedrijven toegang krijgen tot verkeersgegevens van eigen klanten voor verschillende doelen.

Een woordvoerder weet dan ook niet hoe hij moet reageren en verwijst in eerste instantie door naar het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems (TLS), en de Nederlandse Spoorwegen. TLS wijst erop dat de applicatie van de NS is en die hebben op hun beurt de vraag uitstaan. Het woordvoerster van de NS kon niet zeggen wanneer het bedrijf met een antwoord komt.

Parlementaire hoorzitting
Er is veel te doen rond de privacy van de OV-chipkaart. Zo heeft Trouw-verslaggever Vicent Dekker al meer dan een jaar een klacht bij het CBP lopen, omdat hij anoniem met korting wil kunnen reizen zoals dat nu ook kan met de chiploze kortingskaart. Daarnaast is er kritiek op de opslag van alle reistransacties voor een periode van zeven jaar.

Komende woensdag houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over de OV-chipkaart. Daar zullen de vervoersbedrijven, het CBP en OV-ambassadeur bevraagd worden op het project en ook over de privacyaspecten.

Gisteren werd ook bekend dat de Nederlandse Spoorwegen opnieuw een proef gaan houden met de geplaagde OV-chipkaart. Ditmaal gaat het bedrijf de kaart op de Flevolijn Schiphol-Lelystad uitproberen. Eerder deed het treinbedrijf een proef op de Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland.

UPDATE: Een woordvoerder van de NS laat weten dat conducteurs inderdaad de reishistorie kunnen opvragen. Dat mag alleen gebeuren als de klant hierom vraagt en ze wijst erop dat de conducteur een extra handeling (een druk op een knop) moet uitvoeren om de gegevens te zien. Abonnementen van andere vervoersbedrijven zijn voor de conducteur niet inzichtelijk.

Bron: Webwereld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten