Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Vinny »

verfmeer schreef:
Vinny schreef:Het kleinste stationsdorp is natuurlijk "De Klomp". Daar wonen slechts 560 mensen. Het dorp dankt zijn station overigens uit lang vervlogen tijden, toen de betreffende halte gebruikt werd als pleisterplaats om de stoomlocomotieven van nieuw water te voorzien.
Het station heet Veenendaal-De Klomp, waardoor je naar mijn mening Veenendaal ook mee moet nemen. Dat is natuurlijk veel groter.
Je rekent bij Ede-Wageningen, de laatste stad toch ook niet mee mag ik hopen?
Het station ligt toch echt niet in de gemeente Veenendaal hoe graag ze het daar ook zouden willen...
Anders moet je bijv. bij Amsterdam-Zuid ook Amstelveen meerekenen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door verfmeer »

Het gaat om de stationsnaam. De dorpen/steden die in die naam genoemd worden tellen we mee.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MdJ »

Dorpen meetellen "omdat ze in de naam staan" is pure onzin. Veel interessanter is het aantal reizigers die via dat station reizen. Dus een enorme HB-Matrix op wijkniveau. En dat is een takkewerk.

Optopic: Wist u dat...
-het station van Enschede Drienerlo een tijd lang een vervangende busdienst heeft gehad, doordat de stationstunnel onder water stond na een regenbui?
-Deze busdienst reed tussen spoor 1 en en spoor 2 via de Auke Vleerstraat?
-Er een betonnen brug in de tunnel had geplaatst (ca 50-80 cm boven de tunnelvloer)? (hoe civiel wil je het hebben... Water, Beton, Trein :mrgreen: )
-Met de renovatie van het stationsplein dit probleem redelijk is opgelost? :)
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Wubbo »

MdJ schreef:-Er een betonnen brug in de tunnel had geplaatst (ca 50-80 cm boven de tunnelvloer)? (hoe civiel wil je het hebben... Water, Beton, Trein :mrgreen: )
Ik niet begrijpt? :?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MdJ »

Dat was idd heel cryptisch Nederlands :oops:

Er was een brugconstructie (van een aantal stoeptegels hoog en grote betonnen vloerelementen) gemaakt in de tunnel. Zo was er bij een waterhoogte van ongeveer 50-80 centimeter nog een mogelijkheid om naar de andere kant te komen: via het bruggetje.
Bij twijfel: gebruik beton.
ziggyziggyziggy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 19:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door ziggyziggyziggy »

marlies schreef:Oh, en Groningen Noord had vroeger de meest oncreatieve stationsnaam ooit zo'n beetje: "Groningen Halte".
Daar had je er vroeger meer van: Franeker Halte, Leeuwarden Halte, Vught Halte...
trdl
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Kruispunt Beugen?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Fles »

Zo heb je in Duitsland nog altijd stations die namen dragen als Bretten Bahnhof, Grafing Bahnhof etc.

Ja hehe, dat het een station is zie ik zelf ook wel :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

En andersom zijn er ook plaatsnamen zo. Niet ver over de grens bij Winterswijk heb je de plaatsen Groß Reken, Klein Reken.. en Bahnhof Reken :P
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door baladid »

Fles schreef:Zo heb je in Duitsland nog altijd stations die namen dragen als Bretten Bahnhof, Grafing Bahnhof etc.
Bretten Bahnhof ken ik alleen als tramhalte - en dan is die naam logisch.
Grafing Bahnhof ligt in Grafing Bahnhof, dus die naam is ook prima ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door julsteren »

Ja, daar stond ik dus ook van te kijken toen ik in Donaueschingen een trein zag naar: Braunlingen Bahnhof, maar in die plaats was nog een station, iets van industriepark ofzo.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dennistd »

Tussen Nordhorn en Bad Bentheim ligt ook nog Siedlung Bahnübergang _O-
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door baladid »

Harbke in Sachsen-Anhalt heeft een stadsdeel met de naam »Autobahn«...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Waarbij Geerdijk binnen afzienelijke tijd dicht gaat, hetgeen dat dan het eerste reguliere passagiersstation maakt dat in de 21e eeuw sluit zonder vervanging.
Dat is niet geheel waar: Rotterdam Bergweg is in 2006 gesloten zonder vervanging. (Rotterdam Kleiweg is bij de ombouw tot RandstadRail vervangen door Melanchthonweg, Rotterdam Wilgenplas is later vervangen door Meijersplein en Rotterdam Hofplein is min of meer vervangen door Rotterdam Centraal, nadat de tunnel klaar was.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Anne »

Meltrain schreef: Rotterdam Hofplein is min of meer vervangen door Rotterdam Centraal, nadat de tunnel klaar was.)
Ik zou daarvoor eerder het bij het Hofplein gelegen metrostation Stadhuis kiezen. :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:
Z2N schreef:Waarbij Geerdijk binnen afzienelijke tijd dicht gaat, hetgeen dat dan het eerste reguliere passagiersstation maakt dat in de 21e eeuw sluit zonder vervanging.
Dat is niet geheel waar: Rotterdam Bergweg is in 2006 gesloten zonder vervanging. (Rotterdam Kleiweg is bij de ombouw tot RandstadRail vervangen door Melanchthonweg, Rotterdam Wilgenplas is later vervangen door Meijersplein en Rotterdam Hofplein is min of meer vervangen door Rotterdam Centraal, nadat de tunnel klaar was.)
En dat er van de stations Rotterdam Kleiweg en Rotterdam Wilgenplas geen restanten meer te vinden zijn :? :wink: .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Bergweg blijft staan ja? Ook de perrons? En hoe staat het nu trouwens überhaupt met de Hofpleinlijn, dat zou toch een soort park worden? Heb er sinds de sluiting nooit meer iets over gehoord eigenlijk.
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Etienne »

Van Wilgenplas is alleen het stationsgebouwtje en de perronopgang richting Rotterdam zichtbaar. In het gebouwtje zit namelijk een computeraansturing voor de seinen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daantje »

Dat Hofpleinlijnpark is volgens mij op de lange baan geschoven omdat er problemen waren met wie nou de eigenaar van het viaduct is en financiën.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Bakpapier »

Ik reed laatst nog langs het hofpleinviaduct in Rotterdam, wat een verpauperde zooi zeg, met graffiti en zo. Op zich is het een mooi viaduct met die bogen, maar die boel trekt gewoon veel te veel graffitispuiters aan. Bovendien wordt de barrierewerking minder als je het afbreekt.

Wel jammer dat het prachtige station Hofplein ooit is gesloopt !
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door DrechtBlub »

Wist je dat:

+ Er volgend jaar toch ic's breda-dordrecht blijven rijden?
+ Heerenveen ijsstadion, rotterdam stadion en eindhoven stadion alleen met evenementen open zijn?
+ Leeuwarden achter de hoven niet geregistreert is als station en dus eigenlijk de enige overgebleven halteplaats van nederland is?
+ lelystad zuid af is in ruwbouw en nu tot de wijk warande klaar is daar maar staat, een spookstation te wezen.
+ Arriva spurts meer dAN 20 fietsen kunnen meenemen?
+ Station dordrecht centraal iet centraal in de stad licht?
+ Er ooit een spoorlijn was tussen lage zwaluwe en den bosch (halvezolenlijn)?
+ en dat daarvan nu alleen lage zwaluwe - ooserhout resteert voor enkele goederentreinen?
+ (bus)station heinoord licht zon 3 kilometer van het dorp heinoord?

Dat was t voor nu :D
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daantje »

Hoe zit het dan met Onze Lieve Vrouwe ter Nood als stopplaats?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Bakpapier »

Volgens mij heet dat station niet Dordrecht centraal, maar gewoon Dordrecht. Alleen Leiden, Den Haag, Utrecht en Amsterdam hebben een centraal station. Dit zijn dan ook de stations met de meeste reizigers van het land (met uitzondering van Schiphol, waarbij 'centraal' geen logische naam is, en Den Haag HS waarbij er in dezelfde plaats reeds een Centraal station ligt).


Qua grootte van de steden zouden steden als arnhem, nijmegen, eindhoven en amersfoort eigenlijk ook wel in aanmerking kunnen komen voor een Centraal station. Van mij mag men ook alle Centrums vervangen door Centraal, het verschil slaat nergens op (schiedam centraal, vlaardingen centraal, barneveld centraal, bekt lekker toch?)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dylanwild94 »

Bakpapier schreef:(schiedam centraal, vlaardingen centraal, barneveld centraal, bekt lekker toch?)
daar reageer ik kort mondig op: Nee. -o-

vernoem Schiedam centrum dan maar weer terug naar Schiedam-Rotterdam west. :mrgreen:
en aan Vlaardingen centrum niets aan doen want dat station ligt ook echt in het centrum van Vlaardingen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Bakpapier »

Vroeger heette Barneveld-Centrum Barneveld-Dorp. Vlaardingen-Dorp, Schiedam-Dorp, idee?

Zoetermeer heeft ook een station Dorp (maar dan ook weer station Centrum-West en gewoon Zoetermeer).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten