D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Tsja, je hebt in Zweden gewoonweg minder mensen te onderhouden, er zijn minder armlastige mensen zonder werk in probleemwijken, mensen zijn hoger opgeleid etc. In scandinavische landen is nu eenmaal alles beter geregeld dan hier. Maar de prijzen zijn er ook erg hoog.

Maar goed, off topic...
Ik vrees dat je een iets te romantisch beeld van Zweden hebt, of ben je de rellen van vorig jaar in de Stockholmse voorsteden zoals Rinkeby, Husby en Älsvjö alweer vergeten? :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

Nee ik heb nooit van die rellen gehoord. Toevallig weet ik wel dat er in Rinkeby veel buitenlanders wonen, maar volgens mij is het percentage allochtonen in Nederland toch echt veel hoger dan in Zweden hoor. Verder heb je in Nederland ook veel tokkie autochtonen die werkloos zijn en/of crimineel en daardoor weinig bijdragen aan de samenleving.

Nogmaals, je zal het allemaal in Zweden ook wel hebben maar toch echt een stuk minder.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Geert »

Bakpapier schreef:Onze treinen zijn net vuilnisbakken, rijden nooit op tijd en in de spits sta je als haringen in een ton in de trein,
Mwah, NS is een van de meest punctuele vervoerders van Europa. Maar we dwalen inderdaad af van de Noord/Zuidlijn in Amstelveen...
sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21 jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door sjohuvud »

Wat ik helemaal niet snap is waarom de metro niet bovengronds kan blijven bij Station Zuid.

Zet de trein en snelweg ondergronds, en zet de metro bovengronds, in een mooi stalen kous zoals in Den Haag:

Afbeelding

Dan kan je het makkelijk bovengronds doortrekken tot De Boelelaan. En het ziet er nog fraai uit ook...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

Ja of je schrapt gewoon dat hele onzalige plan en legt er een metro Puremerend - Noord - Centraal - Zuid - Amstelveen - Uithoorn voor aan ;)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Yanaike »

Al die plannen voor lijnen die doorlopen tot Purmerend en Uithoorn zijn mooi en aardig, maar wel duur qua aanleg en ik vraag me af hoe voordelig ze zijn in het dal.

Mijn voorstel: Men moet eerst eens focussen op het afmaken van de bestaande infrastructuur. Als er eenmaal een begin gemaakt is komt de rest vanzelf.

Fase 1: Herinrichten Amsterdam Zuid
Met het opnieuw inrichten van Amsterdam Zuid (of dat nou ondergronds is of bovengronds) moet er sowieso rekening gehouden worden met eventuele verlengingen van de 52 naar zowel Amstelveen als Schiphol. De huidige verbindingen blijven gewoon bestaan:
5 Centraal Station - Binnenhof (eventueel met frequentieverlaging of andere route als de 52 klaar is)
50 Ringlijn
51 Centraal Station - Amstel - Westwijk
52 Noord - Centraal Station - Zuid
Belangrijk is dat de Noord-Zuidlijn zo goed als af is op het moment dat men aan de Amstelveenlijn gaat werken om te voorkomen dat we straks met twee half opgeleverde lijnen zitten.

Fase 2: De Amstelveenlijn
In deze fase moeten de gelijkvloerse kruisingen verwijderd worden. Of de Amstelveenlijn nou een regiotram wordt, een RER verbindingen of een metro. Verder moet de lijn klaar gemaakt worden voor toekomstig gebruik. Zelf zou ik het liefst zien dat de Amstelveenlijn een volwaardige metro wordt, wat een ontkoppeling van het tramnet en het skippen van enkele stations betekent. Na deze fase zijn er de volgende lijnen:
5 wordt opgeheven, waar nodig door andere lijnen opgevangen. Lijn 5 loopt immers grotendeels parallel aan lijn 52.
50 Ringlijn
51 Amstel - Amstelveen Buitenhof (of eventueel Centrum/Oudekerkerlaan) als volwaardige metro. Ingekort tot Amstel om de capaciteit in de tunnel Amstel - Centraal uit te breiden voor 53/54.
52 Centraal Station - Amstelveen Westwijk.
Inwoners van Amstelveen (Noord) hebben hierdoor een snelle verbdinding met Centraal Station en met Amstel zonder overstap. Er is een éénduidig systeem (geen gedeelde sneltram/tram/metro-halfoplossingen) en iedereen zou tevreden moeten zijn.

Fase 3: Regionale functie
Als de lijn er ligt is het nog maar een kleine stap verder om eventuele verlengingen te plannen naar Aalsmeer/Uithoorn/Purmerend. Belangrijk is wel dat deze verlenging rendabel is (ook buiten de spits) en dat de parallelle buslijnen allemaal opgeheven kunnen worden.

Zelfde principe kun je ook toepassen als de Amstelveenlijn een regiotram of RER wordt. Eerst de noord/zuidlijn af, dan de Amstelveenlijn en dan de verlengingen.

Er wordt veel gediscussieerd, soms ver buiten de Amstelveenlijn om. Maar wat betreft de Amstelveenlijn denk ik dat iedereen op het forum het me eens is dat:
- Er moet in ieder geval een directe verbinding blijven tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Binnenstad/Centraal Station (dan wel met tramlijn 5/dan wel met metro 52)
- Er moet in ieder geval een aantrekkelijke verbinding zijn tussen Amstelveen Centrum en Amstel liever zonder overstap, maar hooguit met één overstap. De overstap moet niet te lang zijn en de bij voorkeur op hetzelfde perron. Zuid is als overstaplocatie het meest logische.
- De Amstelveenlijn moet één systeem zijn. Als er trams over rijden, houden de metro's op in Zuid, als er metro's rijden houden de trams op in zuid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het stadium dat een metro nog levensvatbaar was is allang gepasseerd, dat de politiek aan dat dode paard blijft trekken is tijdverspilling.

Daarnaast vind ik dat als het moment is gekomen om de lijn te verbouwen, volgens de verwachting van 2018 tot 2020, er ruim de tijd is geweest om een beslissing te nemen over een verlenging naar Uithoorn en dan ook al het noodzakelijke papierwerk te regelen. Je hebt dan één periode met een alternatief busnet en kan daarna het busnet voor de gehele regio omklappen in plaats van dat je dit op meerdere momenten moet doen. Omdat je alles in een keer doet kan je bovendien op kosten besparen, wat de levensvatbaarheid van het project vergroot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Yanaike »

Bee schreef:Het stadium dat een metro nog levensvatbaar was is allang gepasseerd, dat de politiek aan dat dode paard blijft trekken is tijdverspilling.
Waarom zou de Amstelveenlijn niet als nog een metrolijn kunnen worden?
Bee schreef:Daarnaast vind ik dat als het moment is gekomen om de lijn te verbouwen, volgens de verwachting van 2018 tot 2020, er ruim de tijd is geweest om een beslissing te nemen over een verlenging naar Uithoorn en dan ook al het noodzakelijke papierwerk te regelen. Je hebt dan één periode met een alternatief busnet en kan daarna het busnet voor de gehele regio omklappen in plaats van dat je dit op meerdere momenten moet doen. Omdat je alles in een keer doet kan je bovendien op kosten besparen, wat de levensvatbaarheid van het project vergroot.
Hier zit ook wat in. Je zou als het ware mijn fase 2 en 3 bundelen. Qua kosten zou het evt wel aantrekkelijker zijn om de Amstelveenlijn stukje bij beetje up te graden, dan er weer één groot megaproject van te maken wat haast weer gedoomd lijkt te falen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

De kosten voor een Metrolijn zijn te hoog, je kan de grond niet meer in bij station Zuid om onder de Buitenveldertbaan te komen door de ondergrondse A10 en je zal de verbouwing van station Zuid opnieuw moeten ontwerpen. Als je dat wil gaan doen is 2018-2020 als ombouwtermijn halen onmogelijk, terwijl dat gezien de leeftijd van het (snel)trammaterieel wel wenselijk is.

Een viaduct boven de Buitenveldertbaan zou liggen is door omwonenden eerder al afgeschoten vanwege problemen met de leefbaarheid. Ik ben het daar niet mee eens maar zo'n hoog viaduct in je straat is ook geen geweldig gezicht, daar ben ik het wel mee eens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Het probleem is dat er al jarenlang gepraat wordt, er nooit een beslissing wordt genomen, of deze afvalt omdat die te duur is, en er daarna allerlei voldongen feiten worden geplaatst waardoor een verdere investering nog duurder, en nog zinlozer wordt. Het zou mij niets verbazen als in 2017 de metropendel Amsterdam Zuid-Westwijk zo'n grote epische mislukking wordt, dat de hele lijn in 2020 gewoon wordt opgeheven... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Zo pessimistisch zie ik het niet in Vinny. De exploitatie van de Noord-Zuidlijn gaat vanaf 2017 flink op het OV-budget drukken en de uitbouw van de Amstelveenlijn inclusief verlenging naar Uithoorn kan ervoor zorgen dat je flink in het busnet kan gaan snoeien en een behoorlijk effectievere exploitatie van het OV ten zuiden van de A9 kan realiseren. Het geld wat daar wordt bespaard kan naar de Noord-Zuidlijn. In mijn ogen is er dus aan de verbouwing niet te ontkomen. Natuurlijk is het huidige plan ook niet optimaal, maar er moet wel wat gebeuren. Wethouder Wiebes heeft in de vorige termijn alles al doorgerekend dus er ligt een plan, het is puur een kwestie van afhameren. Maar dan moet de Amsterdamse politiek wel eens een keer zijn grote waffel houden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

De metro doortrekken kost te veel geld, en is slecht inpasbaar in de nieuwe Zuidas-plannen. Een regiotram valt af vanwege (in de eerste plaats) de Berlagebrug die niet aanpasbaar is, en in de tweede plaats omdat de regiotrams niet kunnen rijden in de Leidsestraat en op veel meer plaatsen in de stad tot aanzienlijke infrastructurele ingrepen leiden. Het behouden van lijn 51 kan niet vanwege de geplande ontvlechting van het metronet, de onmogelijkheid om een keer- en opstelspoor te leggen bij station Amsterdam Amstel, en het feit dat keren op Weesperplein kennelijk door de veiligheidsjihad als volstrekt onverantwoord terzijde wordt geschoven. Want stel je voor dat twee mensen niet door hebben dat ze voorbij het eindpunt reizen en zonder nooduitgang stranden op het keerspoortje en er brand uitbreekt in de tunnel...
Eens houdt het op hoor... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Yanaike »

Dus waar het nu op neer komt volgens de plannen is eigenlijk dat de Amsteelveenlijn gewoon een beetje een soort restlijn wordt waarmee geen rekening gehouden is? Dat vind ik behoorlijk faal eerlijk gezegd...

Het behouden van een lijn 5 in welke vorm dan ook lijkt mij sowieso niet rendabel, vanuit Amsterdam Zuid pakt iedereen (vooral studenten) toch lijn 52

Ook wordt een verlenging van Amstelveen Westwijk naar Uithoorn een stuk onwaarschijnlijker op deze manier. Passagiers in Uithoorn moeten dan op zijn minst één keer overstappen in Amsterdam Zuid en afhankelijk van de bestemming in Amsterdam en het vertrekpunt in Uithoorn misschien zelfs nog wel twee keer meer.

Nee, ik sluit me bij Vinny aan. Waarschijnlijk zal eerst het stuk van lijn 5 tussen Zuid en Centraal verdwijnen. Het loopt immers parallel aan lijn 52 en is veel minder snel, dan zal het stukje naar Buitenhof verdwijnen (immers slaat een pendel tussen Amstelveen Centrum en Amsterdam Zuid helemaal nergens op) en tenslotte zal de hele Amstelveenlijn plaats maken voor een flinke laag busbaan-asfalt. Weliswaar trager dan de tram, maar goedkoper in onderhoud en veel handiger voor bijvoorbeeld Uithoorn en Aalsmeer.

Beter dat ze toch nog even kritisch kijken naar de plannen rond Zuid en een mogelijkheid open laten voor het doortrekken van lijn 52 naar Amstelveen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Yanaike »

Overigens lees ik nu op de site van Amsterdam dat de trein en metro niet ondergronds komen, enkel de A10. Als de A10 en trein/metro elkaar niet in de weg zitten op de Zuidas snap ik niet meer wat het probleem is.

Tot de kruising met de Van Nijenrodeweg kan de lijn het best over een viaduct lopen lijkt me (zie ook Netkousviaduct en de post van sjohuvud). Het is hier hoogstedelijk gebied. Flatjes en zo. Dus ik zie het niet als een probleem dat de lijn de hoogte in gaat. Na de Nijenrodeweg zou de lijn dan naar maaiveld gaan. De kruising met de van Boshuizenstraat zou dan afgesloten worden, die kruising zit nu toch al wat vreemd in elkaar en verkeer kan best uitwijken naar de Van Nijenrodeweg lijkt mij. :X

Het traject door Amstelveen noord/centrum is simpel. Kruisingen met overig verkeer zijn al ongelijkvloers, of er is genoeg ruimte (in de breedte) om dat te realiseren. Alleen de kruising met de Sportlaan kan evt een probleem zijn qua ruimte.

Amstelveen Zuid geeft de grootste challenge. Het traject door de wijken is niet alleen erg bochtig, maar bij de kruisingen is er weinig ruimte en ik kan me wel voorstellen dat de bewoners hier liever niet een metrolijn op +1 hebben. Bij Westwijk vallen nog wat oplossingen te verzinnen, tussen Gondel en Spinnerij kan de lijn misschien beter bij de Beneluxlaan blijven lopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Streekbussen uit het Zuiden mogen niet meer binnen de ring komen als de Noord-Zuidlijn open gaat en er is ook geen behoefte aan een enorme hoeveelheid bussen op station Zuid. Als je dat kan bundelen in de trambaan heb je uiteindelijk minder exploitatiekosten dan een busbaan en een trambaan naast elkaar, omdat een tram de capaciteit van drie tot vier streekbussen aankan. De randjes van Amstelveen kan je dan met de bussen uit Aalsmeer afwerken (nadat de doorgaande reizigers in de tram zijn afgezet). Een busbaan zie ik het echt niet worden, want dan vervalt het voordeel van het traject ook en kan je beter door de wijken in plaats van langs de wijken gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

Komt er niet een leuk busstationnetje bij Amsterdam Zuid dan? Lijkt me toch wel zo handig met die nieuwe Noord-Zuidlijn, bij Buikslotermeerplein komt er toch ook een busstation?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Ja, aan de zuidkant van station Zuid op de plek waar nu de buitenring van de A10 ligt, maar het wordt niet heel groot. En het moet worden gedeeld met de tram.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

Alleszins wil je siuaties met te veel overstappen voorkomen. Dus niet: streekbus - tram naar zuid - metro - tram in het centrum of zoiets. Maar gewoon dat de streekbussen zoveel mogelijk eindigen op Zuid (of Amstel, of Buikslotermeerplein als we het over Noord hebben). Die laatste twee liggen overigens binnen de ring dus een strak 'geen streekbussen binnen ring' beleid lijkt me niet erg handig.

Indien er een metro naar A'veen zou komen, zou het wel zeker acceptabel zijn om de bussen naar één van de metrostations te laten rijden (bijvoorbeeld Oudekerkerlaan), en vandaar kan men met de metro de reis vervolgen. Maar ja die komt er dus niet, dus hopelijk bouwt men wel voldoende capaciteit voor bussen om te eindigen op Zuid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Uiteindelijk denk ik dat het meest realistische is om tram 5 op te waarderen tot prémetro, en de lijn met bestaand trammaterieel te blijven opereren, vergelijkbaar met tram 26 naar IJburg. Door het ongelijkvloers maken van de krusingen tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Centrum, alsmede een keer- en opstelspoor bij Amsterdam Zuid, kun je vrij eenvoudig op het drukste punt van de route extra materieel inzetten ten einde het reizigersaanbod op de vraag af te stemmen. Ook zijn conventionele stadstramlijnen betrekkelijk eenvoudig te verlengen de regio in. Doordat er bijvoorbeeld bovenleiding is, hoef je niet alle kruisingen ongelijkvloers te maken in Amstelveen-Zuid. Dat scheelt weer de nodige kosten. Ook hoeft het profiel vrije ruimte niet te worden aangepast, en kunnen de krappe bogen gewoon blijven liggen.
Bedoel je dan dus om lijn 5 naar Westwijk te laten rijden en de tak naar Binnenhof te schrappen?
Dat vind ik nog best een goed idee eigenlijk, want zo houdt Westwijk zijn rechtstreekse verbinding met CS en kun je op de gehele lijn met een hogere frequentie rijden (omdat de tram naar Binnenhof er niet meer tussendoor hoeft).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

En westwijk is veel belangrijker dan Binnenhof want...?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

Westwijk is zelf niet zo zeer belangrijker, maar nu hebben meer haltes een hogere frequentie.
Reizigers vanaf Binnenhof hebben een alternatief in de halte Amstelveen Centrum die ongeveer 250 meter (4 minuten lopen) verderop ligt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Yanaike »

Bee schreef:Streekbussen uit het Zuiden mogen niet meer binnen de ring komen als de Noord-Zuidlijn open gaat en er is ook geen behoefte aan een enorme hoeveelheid bussen op station Zuid. Als je dat kan bundelen in de trambaan heb je uiteindelijk minder exploitatiekosten dan een busbaan en een trambaan naast elkaar, omdat een tram de capaciteit van drie tot vier streekbussen aankan. De randjes van Amstelveen kan je dan met de bussen uit Aalsmeer afwerken (nadat de doorgaande reizigers in de tram zijn afgezet). Een busbaan zie ik het echt niet worden, want dan vervalt het voordeel van het traject ook en kan je beter door de wijken in plaats van langs de wijken gaan rijden.
Waarom kan dit niet als je het woordje 'tram' door 'metro' vervangt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Als de snelweg op -1 ligt, het overige verkeer op niveau 0 en de spoorbaan op +1, hoe kom je dan zonder monsterviaduct of gelijkvloerse kruising van de middenberm van de Buitenveldertbaan op metrostation Zuid?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door hauptbahnhof »

De huidige spitsfrequentie naar Westwijk is al te veel. Wat mij betreft doet GVB als RET een halverwege-eindpunt en rijdt om en om naar Westwijk en Amstelveen Centrum.

Wat ik trouwens ook steeds terug zie komen is om lijn 5 op te heffen want niemand gaat dan met lijn 5 meer als de NZ-lijn rijdt. Vergeet alleen niet dat lijn 5 meer haltes heeft dan WTC, Spui en CS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

LIjn 5 doet wél het Leidseplein en het Museumplein aan. Ik denk dat de tramlijn wel eens drukker kan blijven dan de metro.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten