Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik keek laatst op de site over de tram naar de Uithof, en zag dat het tracé wel erg ver naar het zuiden afbuigt. Waarom gaat het tracé niet gewoon wat meer rechtstreeks naar de Uithof? Da's veel sneller.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De huidige route van lijn 12 is niet echt bruikbaar om een trambaan aan te leggen: vooral het stuk Bleekstraat -> Catharijnesingel -> Ledig erf -> Abstederdijk is nogal bochtig en vooral ook erg krap. Een tramlijn daar overheen zou dus, als het qua boogstralen überhaupt al kan, relatief traag tussen het andere verkeer door moeten.
Op de kaart lijkt de uiteindelijke tramroute inderdaad nogal om, maar gezien het op de halte bij station Vaartsche Rijn na geen haltes kent en volledig op een vrije baan zonder gelijkvloerse kruisingen ligt kan de tram hier behoorlijk doorrijden.
Op de kaart lijkt de uiteindelijke tramroute inderdaad nogal om, maar gezien het op de halte bij station Vaartsche Rijn na geen haltes kent en volledig op een vrije baan zonder gelijkvloerse kruisingen ligt kan de tram hier behoorlijk doorrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het beste voor dit tracé was m.i. nog altijd een tramtunnel geweest, maar ja... Is en blijft lijn 12 niet gewoon sneller dan deze tram?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Denk dat er niet veel verschil gaat zijn, maarja, lijn 12 vervalt geheel als de tram gaat rijden. Wel was het in de toekomstplannen als ik me niet vergis de bedoeling dat er een nieuwe tangentiële verbinding gaat komen vanaf De Meern via 5 Meiplein - Anne Frankplein - Station Vaartsche Rijn - Rubenslaan - Venuslaan - Galgenwaard - De Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Is er niet eens een tunneltracé onder het huidige lijn 12 tracé overwogen dan? Ja, het is duurder, maar dan heb je tenmisnte écht winst. Dit is niks. Dan had men Vaartsche Rijn ook niet perse hoeven aan te leggen, dat had ook geld gescheeld.
Raar hoor.
Raar hoor.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vaartse rijn had sowiezo niet gemoeten.
De enige die een kleine reistijdverkorting aan hebben zijn mensen van de richting veenendaal en geldermalsen die naar de uithof moeten.
Dat station ligt zo dicht bij centraal.
De enige die een kleine reistijdverkorting aan hebben zijn mensen van de richting veenendaal en geldermalsen die naar de uithof moeten.
Dat station ligt zo dicht bij centraal.
Ik heb geen onderschrift
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ware het niet dat U-OV nu ook abonnementen aanbiedt die ook in de trein geldig zijn, misschien worden ze dan nog wat meer gebruikt voor binnenstedelijk vervoer?
Overigens klinkt een lijn De Meern - Kanaleneiland - Uithof wel goed... Welke wijk kent een beroerdere verbinding naar de Uithof?
Overigens klinkt een lijn De Meern - Kanaleneiland - Uithof wel goed... Welke wijk kent een beroerdere verbinding naar de Uithof?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Beetje onzinnig om een tramtunnel te gaan bouwen op de huidige route van buslijn 12. Na het ledig erf zou er genoeg ruimte zijn voor een vrije baan. Doe het dan direct goed door een tunnel onder de binnenstad aan te leggen, met vanaf het oorsprongpark een aftakking naar Zeist... volgens mij kan je dan wel rekenen op +/-50.000 passagiers per werkdag.
Ben je meteen in één klap van zowat alle bussen af die door de binnenstad rijden.
Ben je meteen in één klap van zowat alle bussen af die door de binnenstad rijden.
Ov liefhebber, reizen.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vandaag is de laatste Amba omgebouwd met kleurendisplay, als het goed is zul je dus geen oude lijnfilms meer tegenkomen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Nou dan is je tunnel tenminste niet te lang ! Lijkt me prima toch? Laat je hem daar weer omhoog komen.donny2290 schreef:Beetje onzinnig om een tramtunnel te gaan bouwen op de huidige route van buslijn 12. Na het ledig erf zou er genoeg ruimte zijn voor een vrije baan.
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Klopt, de 22 (gaat ook nog door naar vleuten), ook om de 28 een beetje te ontlasten, wilden ze per september al gaan doen maar door het uitstellen van de opening van vaartsche rijjn werd gekozen voor dat 27/128/228-gedoe, helaas.Daniel schreef:Denk dat er niet veel verschil gaat zijn, maarja, lijn 12 vervalt geheel als de tram gaat rijden. Wel was het in de toekomstplannen als ik me niet vergis de bedoeling dat er een nieuwe tangentiële verbinding gaat komen vanaf De Meern via 5 Meiplein - Anne Frankplein - Station Vaartsche Rijn - Rubenslaan - Venuslaan - Galgenwaard - De Uithof.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Volgens mij staat lijn 22 los van het ontlasten van lijn 28, de problemen die zich voordoen spelen zich vooral af in de Binnenstad.Jonkervoort schreef:Klopt, de 22 (gaat ook nog door naar vleuten), ook om de 28 een beetje te ontlasten, wilden ze per september al gaan doen maar door het uitstellen van de opening van vaartsche rijjn werd gekozen voor dat 27/128/228-gedoe, helaas.Daniel schreef:Denk dat er niet veel verschil gaat zijn, maarja, lijn 12 vervalt geheel als de tram gaat rijden. Wel was het in de toekomstplannen als ik me niet vergis de bedoeling dat er een nieuwe tangentiële verbinding gaat komen vanaf De Meern via 5 Meiplein - Anne Frankplein - Station Vaartsche Rijn - Rubenslaan - Venuslaan - Galgenwaard - De Uithof.
Ov liefhebber, reizen.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Bij mijn beste weten is er ook nooit sprake van geweest dat in september Vaartse Rijn al open zou gaan. Dat kan ook helemaal niet, gezien wat er nog allemaal aan spoor gebouwd moet worden in die hoek.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
December 2015 toch?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat was het plan, maar de opening is recent een jaar uitgesteld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Die nieuwe lijn 22 is ook niet uitgesteld vanwege de uitgestelde opening van station Leidsche Rijn bij mijn weten, hij zou immers sowieso al gaan rijden voordat dat station geopend zou worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
@Tochjo: dat duurt nog 2,5 jaar.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Klopt. Wat is je punt?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik weet niet of op dit forum veel belangstelling is voor de Weense trams. Ik neem aan dat 18 juli de laatste dag voor deze trams was. Ik heb er relatief veel gebruik van gemaakt in de middagspits. Met de spitstram naar Westraven en daar overstappen op een 77 richting Batau Noord die ik normaal gesproken op Utrecht Centraal net gemist zou hebben (volgens dienstregeling althans!). Vanaf 14 juli heb ik vanaf Centraal direct de 377 genomen omdat de aansluiting op mijn trein perfect is en volgens dienstregeling wordt gereden. Ik heb de laatste week (14-18/7) overigens onderweg geen Weense trams meer gezien (dat kon ook niet gezien de dienstregeling van de 260 en 377). De laatste maanden waren alleen nog actief de motorwagens 4905/16/47/48 en de bij/tussenwagens 1935/37/41. Begin 2014 heb ik nog zeer incidenteel de 4929 en wat vaker de 4943 in de dienst gezien. Heeft iemand meer informatie? Is er een foto beschikbaar van de bij/tussenwagen 1939?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het verbaast me dat het duurt. Station is al een poosje in ruwbouw klaar.Tochjo schreef:Klopt. Wat is je punt?
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Station Vaartsche Rijn is wel eerder klaar, maar de nieuwe sporen kunnen later dan gepland worden aangesloten vanwege een vernietigd tracébesluit, omdat trillingshinder niet op de juiste manier was verwerkt, of zo.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Over de spitstrams gesproken; ik las elders dat er Weense trams die eerder naar Krakow zijn vertrokken, inmiddels daar vrijwel onherkenbaar verbouwd rondrijden (link is niet volledig maar kan ik hier op mobiel niet aanpassen)
Link
Link
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 03 aug 2014, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gerepareerd
Reden: link gerepareerd
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dan zijn ze wel heel erg gerenoveerd. Ik herken ze helemaal niet meer zo. Ook aan een zijde zijn dus de deuren e.d. verwijderd..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het zijn ware kunstenaars in Krakow. Voor een achtasser maken ze gebruik van zowel een motorwagen (E6) als bijwagen (C6).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Doen ze goed daar, onherkenbaar inderdaad.
Ov liefhebber, reizen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten