Bordjestopic #9

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Suus »

Gisteren een vrouw ontmoet die op haar vakanties altijd de stationsbordjes op de foto zet. :P

Verder heb ik nog wat foto's uit de omgeving van Rome. In tegenstelling tot ik van plan was heb ik geen rondje meer gemaakt om nog wat verder uit de stad wat bordjes op de foto te zetten, maar ik heb wel de gehele lijn van het vliegveld naar Termini compleet dus helemaal zonder lege handen ben ik ook niet thuisgekomen. In Italië heeft men een tijd terug een nieuwe huisstijl voor de informatieborden geïntroduceerd en zover ik tot nu toe heb gezien heeft men vrij stelselmatig op de perrons alle borden vervangen. Net buiten grotere stations heeft men echter ook heel veel borden neergepoot en die zijn nog wel in de oude huisstijl :Y

Afbeelding
Net voor het perron van Roma Ostiense. Op dit station heb ik ook nog een bordeauxrode HSL-trein van .Italo gezien :)

Afbeelding
Deze hing nog helemaal achteraf bij de hoogst genummerde sporen van Termini, een wandeling van meer dan 500 meter was nodig om hem toch nog op de foto kunnen zetten.

Afbeelding
En deze in de huidige huisstijl was ook een eindje lopen, maar slechts 350 meter...

Afbeelding
Termini heeft ook nog een seinhuis, hier gezien vanuit de veel te vieze ramen van de Alstom Minuetto waarmee de Leonardo Express wordt gereden.

Afbeelding
Met gevaar voor eigen leven, er was heel veel personeel aanwezig en foto's maken was ten strengste verboden, maar hier dan toch het bordje van Roma Porta S. Paola, de terminus van de voormalige Met.Ro, nu ATAC-spoorlijn naar de kustplaats Lido di Ostia. Er is op het station ook nog een klein spoorwegmuseum gevestigd, het Parco museo ferroviario Met.Ro Roma Porta San Paolo, maar helaas was dat al gesloten toen ik er was.

Voor stationsbordjesfotografen lijkItalië geen spectaculair land, maar de spoorwegen zijn toch interessant. Er zijn veel mooie trajecten en er bestaan nog redelijk veel particuliere regionale spoorbedrijven met hun eigen normaalsporige of smalsporige spoornetwerk en hun eigen materieel. Het weer is er goed, het eten is er lekker en de Italianen zijn een hilarisch volk, ik kan het aanraden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Suus »

Ik zei het al in de fotoquiz, Gare Montparnasse in Parijs is best wel een lelijk en onhandig ingedeeld station. Het is namelijk het enige kopstation dat ik ken waar een deel van de sporen een serieuze identiteitscrisis heeft...

Op het normale station staan (of hangen aan kabels op het niet-overdekte gedeelte van de perrons) deze lichtbakken:
Afbeelding

Echter, als je het perron van spoor 24 afloopt (er zijn drie travellator die je daarbij helpen) kom je bij een trap en in een kleine stationshal met nog een paar perronsporen. Daar staat echter ook een bordje op het perron, en dat is deze:

Afbeelding

Een station in een station dus. Vrij uniek lijkt mij :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bordjestopic #9

Bericht door baladid »

Waarschijnlijk is vooral het feit opvallend dat de naam op de bordjes staat. Een andere naam voor een gedeelte van het station ken ik ook uit München (Starnberger Bahnhof en Holzkirchner Bahnhof) en Gießen (Oberhessischer Bahnhof), alleen staat het daar niet op de bordjes...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Bordjestopic #9

Bericht door BrengMe »

Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Daniel »

De Rotterdamse metro had dit uiteraard ook met station Beurs / Churchillplein wat nu in z´n geheel Beurs heet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjestopic #9

Bericht door ODRAIL »

Sinds 1997 is dit zo :wink: .
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Bordjestopic #9

Bericht door dylanwild94 »

en de Londense metro heeft ook zoiets het station bank en monument.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Wubbo »

BrengMe schreef:Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.
De naam Sloterdijk Hemboog zul je officieel nergens tegenkomen - de afkorting van dat station is dan ook gelijk aan dat van de rest van Amsterdam Sloterdijk.

Volgens mij zijn er wel meer stations waarbij een deel een andere naam heeft: ergens in mijn hoofd zit dat dat Zurich HB zo is, en in Bucuresti Nord.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:en de Londense metro heeft ook zoiets het station bank en monument.
Die twee stations liggen dan ook nog behoorlijk ver van elkaar af. :P Er is alleen een ondergrondse passage zodat je van het ene station naar het andere kunt lopen.
Er zijn wel twee stations met de naam Edgware Road (hebben ook beide een eigen pagina op Wikipedia) en ook de subsurface metroperrons op Paddington liggen vrij ver uit elkaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bordjestopic #9

Bericht door dennistd »

In Almelo zit op lijn 23 ook 2x de halte Koningshoek volgens de reisinfo. Op de halte van de ene staat weliswaar KSG St. Canisius, maar toch wordt het Koningshoek genoemd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Ardan »

Hoe zat dat met het oude Utrecht en Utrecht Buurtstation? Had dat in de praktijk dezelfde naam of niet?
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Bordjestopic #9

Bericht door julsteren »

Afbeelding
Deze wil ik alvast met jullie delen, verslag komt nog bij reiservaringen en meer bordjes komen in dit topic nog :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Ronald »

Weer even een update:

Afbeelding
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Bakpapier »

Wubbo schreef:
BrengMe schreef:Amsterdam Sloterdijk heeft dat ook toch (sloterdijk Hemboog)? Dat wordt alleen ook niet op de borden getoond.
De naam Sloterdijk Hemboog zul je officieel nergens tegenkomen - de afkorting van dat station is dan ook gelijk aan dat van de rest van Amsterdam Sloterdijk.

Volgens mij zijn er wel meer stations waarbij een deel een andere naam heeft: ergens in mijn hoofd zit dat dat Zurich HB zo is, en in Bucuresti Nord.
Het enige nog bestaande voorbeeld hiervan in NL is Zoetermeer Voorweg-Hoog en Voorweg-Laag. Maar da's natuurlijk geen echte trein meer. Verder heb je natuurlijk Zoetermeer-Driemanspolder en Zoetermeer, maar daar zit een snelweg tussen en een vrij lange loopbrug, dus niet echt een station in een station maar gewoon twee stations dicht bij elkaar (al is driemandpolder tegenwoordig natuurlijk ook alleen maar een tramhalte).
Bij andere dingen wordt de verschillende naam niet genoemd (bijvoorbeeld bij Duivendrecht niet).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Fles »

Ik heb nog een heleboel bordjes liggen die ik nog moet uitzoeken. Geen zin meer in eigenlijk :')
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Ronald »

Ik dacht al, ben je gestopt of zo :-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Fles »

Myeah well. Er is gewoon niet zo veel meer te doen. Ik kan nog een keer dat lijntje naar Heinsberg gaan doen, en het aller achterste hoekje van NRW (Richting Bad Berleburg en Bad Laasphe geloof ik). Verder kost eigenlijk alles heel veel energie, tijd, moeite en ook geld, voor maar heel weinig gewin. Benelux is >99% af, NRW is >99 % af, linker helft van Niedersachsen is >95 % af. Noordpunt van Frankrijk is al flink ver af. Plus nog wat er aan incidentele verre ritten gedaan is. Heel Frankfurt - Kassel is af bijvoorbeeld, net als heel Berlin - Warszawa waar letterlijk geen enkel station meer is wat ik nog niet heb. De makkelijkste helft van Zwitserland is ook helemaal af. 2/3 van Finland, een fors deel van Oostenrijk.. Wat zou nog zin maken? Denemarken afmaken?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Ronald »

Rheinland-Pfalz misschien, mooi hoekje iig. Of Île-de-France, niet heel moeilijk maar wel veel. Eéndaags wordt wel erg moeilijk dan, dat wel.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Fles »

Ben gewoon steeds meer aangewezen op vakanties. Maar hey, ALS ik in Zuid-Frankrijk op vakantie ben, dan ga ik ook niet een hele week lang allerlei treintrajecten doen. Dan wil ik dingen zien, bootje varen, lekker zwemmen, wijnproeverijtje, dingen die normale mensen ook doen :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Suus »

Een rondje in Frankrijk over regionale spoorlijnen is ook makkelijker gezegd dan gedaan :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door webguy »

Bizarre dienstregelingen daar, gemiddeld 4x per dag ofzo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Suus »

Geen pijl op te trekken in de meeste regio's. Op de Franse Wikipedia staan van de meeste TER-regio's kaartjes met de frequenties per lijn en 3x/dag met af en toe een bus er tussendoor is geen uitzondering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Ronald »

Fles schreef:Ben gewoon steeds meer aangewezen op vakanties. Maar hey, ALS ik in Zuid-Frankrijk op vakantie ben, dan ga ik ook niet een hele week lang allerlei treintrajecten doen. Dan wil ik dingen zien, bootje varen, lekker zwemmen, wijnproeverijtje, dingen die normale mensen ook doen :P
Uiteraard, dat deed ik in Berlijn ook. Eerst lekker de toerist uithangen en aan het eind van de middag als je moeie poten hebt even wat S-bahntjes doen :-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bordjestopic #9

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:Wat zou nog zin maken? Denemarken afmaken?
Groot-Brittannië. :wink:

Ik heb trouwens ook nog een bordje op de foto gezet tijdens mijn vakantie :Y :
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjestopic #9

Bericht door ODRAIL »

Waar mag dit wezen?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten