Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

In GD wordt volgend jaar 1,8 miljoen bezuinigd (zie ovbureau site), dus denk niet dat er nog geld is om een frequentie uit te breiden. Daarnaast zijn het vaak 2 van de 4 ritten (altijd aansluitend op de treinen in Zuidhorn en Groningen Noord), waar de capaciteitsproblemen spelen. Die ritten gaan dus met deze 'super'bus rijden.

Daarnaast staat het volgende in het coalitie-akkoord van de gemeente:
Een levendige binnenstad heeft een prettig verblijfsklimaat. Wij onderzoeken de komende jaren of het verplaatsen van de bussen en taxi’s van de Grote Markt een bijdrage levert aan een prettig verblijfsklimaat. De bussen zouden over de diepenring kunnen rijden. Dit creëert tegelijkertijd een prachtige kans om ook van de diepenring een nog aantrekkelijker stuk stadshart te maken. Hierbij gebruiken we eerder gemaakte plannen. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Grote Markt moeten voldoende gewaarborgd zijn
Ik denk dus niet dat we meer bussen (in het beeld van de gemeente) over de Grote Markt moeten sturen, wat met de frequentieverhoging wel zou gebeuren.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Natorious »

Korot schreef:Vermoedelijk heeft het ook te maken met de plannen om lijn 11 van route en nummer te laten veranderen, zodat deze als lijn 1 de route P+R Europapark - UMCG Noord - Station Noord - P+R Zernike v.v. doet. Het is de bedoeling, had ik begrepen, dat lijn 15 dan ook komt te vervallen, opdat studenten bij station Europapark of station Noord overstappen op deze lijn naar Zernike, en niet meer bij het Hoofdstation.
En van de overige studenten, die van 't Hoofdstation komen (Vanuit de IC of Leeuwarden) wordt verwacht dat ze welke bus nemen? Dan verdwijnen er ineens 2 buslijnen van Hoofdstation -> 't Zernike. Moeten ze allemaal in lijn 9...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Natorious schreef:
Korot schreef:Vermoedelijk heeft het ook te maken met de plannen om lijn 11 van route en nummer te laten veranderen, zodat deze als lijn 1 de route P+R Europapark - UMCG Noord - Station Noord - P+R Zernike v.v. doet. Het is de bedoeling, had ik begrepen, dat lijn 15 dan ook komt te vervallen, opdat studenten bij station Europapark of station Noord overstappen op deze lijn naar Zernike, en niet meer bij het Hoofdstation.
En van de overige studenten, die van 't Hoofdstation komen (Vanuit de IC of Leeuwarden) wordt verwacht dat ze welke bus nemen? Dan verdwijnen er ineens 2 buslijnen van Hoofdstation -> 't Zernike. Moeten ze allemaal in lijn 9...
Vanuit Leeuwarden kun je vanaf Zuidhorn lijn 11 nemen naar P+R Zernike (nu ook mogelijk).
Vanaf Hoofdstation wordt in de visie geloof ik via Station Noord verwacht te reizen. Persoonlijk lijkt me lijn 15 ook een beter plan (is nu binnen 20 minuten op Zernike), dat door stadscentrum te moeten reizen. Politiek is echter de trekker en als die iets wil.....
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Natorious »


Daarnaast staat het volgende in het coalitie-akkoord van de gemeente:
Een levendige binnenstad heeft een prettig verblijfsklimaat. Wij onderzoeken de komende jaren of het verplaatsen van de bussen en taxi’s van de Grote Markt een bijdrage levert aan een prettig verblijfsklimaat. De bussen zouden over de diepenring kunnen rijden. Dit creëert tegelijkertijd een prachtige kans om ook van de diepenring een nog aantrekkelijker stuk stadshart te maken. Hierbij gebruiken we eerder gemaakte plannen. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Grote Markt moeten voldoende gewaarborgd zijn
Ik denk dus niet dat we meer bussen (in het beeld van de gemeente) over de Grote Markt moeten sturen, wat met de frequentieverhoging wel zou gebeuren.
Laat me niet lachen
Ik zou een bustunnel aanleggen :laugh:
PreBUS, zijn ze ook nog eens lekker innovatief bezig.

@ CamilleKreemers

Helemaal vergeten, dat lijn 11 Zuidhorn aandoet.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Heeft die Hess dubbelgelede bus eigenlijk wel een gekleurde lijnfilm voor het lijnnummer ingebouwd (gekregen)?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Stond vandaag naast eentje, en voor zover ik kon zien (stond uit) zit er een Gorba lijnfilm in met een ietwat afwijkend LED paneel aan de linkerkant. Net als bij de andere stadsbussen dus volgens mij.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Weet iemand eigenlijk waarom er in Groningen voor bijna alle drukke lijnen geen open-instapregime geldt? Ik verbaas me telkens weer over hoe lang het duurt om te halteren bij de drukkere haltes, zoals het Hoofdstation, de Grote Markt en het UMCG. Je zou zeggen dat het met de invoering van de OV-chipkaart en de kaartenautomaten juist een stuk makkelijker is gemaakt om dit in te voeren. Met het geld dat hiermee bespaard wordt (tijd is immers geld bij het OV) zou je wellicht zelfs wat meer controleurs kunnen inzetten, zodat zwartrijden direct minder aantrekkelijk wordt.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Even wat anders: ik weet dat er in de zomervakantie soms kleinere bussen ingezet worden, maar kan iemand mij vertellen wat voor type hier op lijn 5 ingezet wordt?
https://www.google.nl/maps/@53.205014,6 ... 3e11?hl=nl *bus*
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Dat is gewoon gefotoshopt...
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Etienne »

De foto waarop het middendeel+geleding moest staan is klaarblijkelijk niet helemaal meegekomen bij het plaatsen in Streetview. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door verfmeer »

Dit is een panorama, waarbij je de camera in een rondje moet draaien. Waarschijnlijk is de fotograaf (geen streetview auto hier) begonnen bij de voorkant van de bus, en daar ook weer geëindigd. Aangezien de bus toen een stukje was doorgereden, stond het midden van de bus waar eerst de voorkant was, dus heeft de panaromafunctie het midden van de bus niet gefotografeerd. Waarbij je toevallig op dit prachtige plaatje komt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Waar komt dat verhaal dat lijn 15 zou moeten verdwijnen toch steeds vandaan?

Afijn, de frequentie van lijn 11 wordt naar mijn idee niet verhoogd vanwege onder andere de eerder genoemde aansluitingen op treinen in Noord en Zuidhorn en daarnaast juist omdat 'ie dan meer reizigers zou trekken: studenten. En die wil men nou juist zoveel mogelijk in lijn 15 kwijt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

@Pim-Alliance,

antwoord op je vraag:
Datzelfde geldt ook voor reizigers uit de richting Zwolle/Assen die bij het UMCG, station Noord of Zernike moeten zijn, ook zij kunnen bij station Europapark overstappen voor hun eindbestemming.

Totdat de groene lijn volledig op HOV-niveau is gebracht en alle treindiensten zijn doorgekoppeld
blijft er tussen het Hoofdstation en Zernike, via de westelijke ringweg, een sneldienst rijden. Dit is een
tijdelijke voorziening die niet in het streefbeeld is opgenomen. De lijn buitenom kan dan ook worden
gezien als een maatregel die genomen wordt als bouwfasering voor het te realiseren toekomstig
streefbeeld. De investeringskosten om deze tijdelijke lijn te laten rijden zijn laag en er is nu al een
acute noodzaak om de reizigers uit de regio op een goede en betrouwbare wijze van en naar Zernike
te vervoeren zonder de binnenstad nog verder te belasten
bron: Streefbeeld HOV Groningen pag. 23

De HOV-visie gaat ervanuit dat mensen uit de richtingen Zwolle en Hoogezand op Europapark overstappen op lijn groen (Zuidhorn - Zernike - St. Noord - UMCG - St. Europapark) en dan naar Zernike gaat. En volgens het streefbeeld vervalt lijn 15 als lijn groen op HOV-niveau is gebracht en de treinen zijn doorgekoppeld. Dit beantwoord je vraag toch, Pim-Alliance
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik blijf het een slecht plan vinden dat je vanaf het Hoofdstation eerst naar een ander station moet voor een bus. Ik zal dan lijn 9 liever nemen.
Qua reistijd vraag ik me af of de nieuwe 15 zelfs niet iets langer erover doet. Ik zal bij het ingaan van qlink 1 sowieso een goede mogelijkheid zien vanaf HS, desnoods extra rechtstreekse ritten op lijn 9.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dank voor je bron. Als ik mijn eigen inschatting mag geven, denk ik dat dit leuk popie-jopie bureauwerk is en dat dit nooit wordt doorgevoerd, maar ik laat mij graag verrassen. Het wordt pas aannemelijk zodra (bijna) alle streeklijnen een P+R aandoen of daar eindigen en zover lijkt het voorlopig nog niet.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Natorious »

gebruiker77 schreef:Ik blijf het een slecht plan vinden dat je vanaf het Hoofdstation eerst naar een ander station moet voor een bus. Ik zal dan lijn 9 liever nemen.
Qua reistijd vraag ik me af of de nieuwe 15 zelfs niet iets langer erover doet. Ik zal bij het ingaan van qlink 1 sowieso een goede mogelijkheid zien vanaf HS, desnoods extra rechtstreekse ritten op lijn 9.
Ik denk dat Qbuzz zijn poot stijf houdt. Als ze net zo'n mooie, groene lijn hebben aangelegd zullen ze er ook wel voor zorgen dat er mensen in gaan.

''Door een overbezetting op lijn 9 wordt de reiziger richting 't Zernike geacht om om te reizen via St. Europapark of Noord en daar over te stappen op Qlink 1. Dankuwel voor uw medewerking.''

Dit zal vast wel het riedeltje wezen voor de eerste weken. (Maanden)
Ik erger me sowieso aan al dat ''hoogfrequente'' gebeuren in Groningen. De helft van die bussen rijden leeg :')
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, daar erger ik me ook aan. Een hele hoop bezuinigingen op andere lijnen (plaatsen) om het Qlink netwerk overeind te houden... én dan spreken van openbaar vervoer..
Ik ben zeker voor het huidige concept, maar slechtlopende ritten moeten wel worden beperkt.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Natorious schreef:Ik denk dat Qbuzz zijn poot stijf houdt. Als ze net zo'n mooie, groene lijn hebben aangelegd zullen ze er ook wel voor zorgen dat er mensen in gaan.
Ik denk dat het OV-bureau en gemeente hun poot stijf houden ;).

Inderdaad, vooral op koopzondag zoals gister weer te zien was rijdt er veel leeg. Als je aan de andere kant weer ziet dat er in de spits ritten bij moeten op lijn 5, dan kun je toch spreken van een aardig resultaat. Je moet niet vergeten hoe het busvervoer in Groningen er voor 2008 uitzag. Dit is een volgende stap richting optimale bereikbaarheid, en ook vooral een voorbereiding op de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg die volgend jaar starten. Dan heb je nu mooi de tijd om de kinderfouten uit het systeem te halen. Wil overigens niet zeggen dat je bijvoorbeeld op koopzondag niet kunt bezuinigen. Want iedere tien minuten (is het nu meen ik) een lege bus naar Hoogkerk is ook wel iets te veel van het goede.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef: Je moet niet vergeten hoe het busvervoer in Groningen er voor 2008 uitzag. Dit is een volgende stap richting optimale bereikbaarheid, en ook vooral een voorbereiding op de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg die volgend jaar starten. Dan heb je nu mooi de tijd om de kinderfouten uit het systeem te halen. Wil overigens niet zeggen dat je bijvoorbeeld op koopzondag niet kunt bezuinigen. Want iedere tien minuten (is het nu meen ik) een lege bus naar Hoogkerk is ook wel iets te veel van het goede.
Wat vind jij dan, als je de huidige situatie vergelijkt met 2008, welke plekken een duidelijk betere bediening hebben gekregen en welke plaatsen/gebieden achteruit zijn gegaan? Heeft het te maken met extra geld, een efficiëntere inzet of betere aankleding dat het nu 'beter' is? Is het doordat het met OVchipkaart veel duidelijker is welke lijnen beter bezet zijn? Als je de lijnennetkaart van 2008 bekijkt vind ik deze toch nog aardig lijnenaanbod geven.
http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... -12-14.pdf
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

vergeleken met 2008 is er nu minder geld per uur voor het OV lijkt me. Sinds 2010 is jaarlijks bezuinigd op het Groninger OV.
Ook zijn er nu minder lijnen omdat er veel lijnnummers samengevoegd zijn.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Maar op koopzondag is die tien minutendienst naar Kardinge wel nodig, waardoor er niets valt te bezuinigen.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Wat vind jij dan, als je de huidige situatie vergelijkt met 2008, welke plekken een duidelijk betere bediening hebben gekregen en welke plaatsen/gebieden achteruit zijn gegaan? Heeft het te maken met extra geld, een efficiëntere inzet of betere aankleding dat het nu 'beter' is? Is het doordat het met OVchipkaart veel duidelijker is welke lijnen beter bezet zijn? Als je de lijnennetkaart van 2008 bekijkt vind ik deze toch nog aardig lijnenaanbod geven.
http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... -12-14.pdf
Onder meer het aantal parkeerplaatsen op de P+R-terreinen waren niet voldoende (lijn 22 zat meer dan regelmatig flink vol tussen Sontweg en Grote Markt), lijnen waren inefficiënt (lijn 7 en lijn 20 naast elkaar bijv. en lijn 3 en 7 reden beiden, op verschillende onduidelijke tijdstippen het rondje Vinkhuizen - Paddepoel - Station Noord), bereikbaarheid van het UMCG vanaf het station was erg slecht en parkeergarage was veel drukker doordat er eigenlijk geen Citybus heenreed, behalve vanaf de Sontweg (en als je pech had nam de chauffeur de route via het Damsterdiep), er reden twee buslijnen naar Hoogkerk, je had dat kleine busje op lijn 23 terwijl lijn 6 erlangs reed en ook naar de Grote Markt ging, daar was geen aparte lijn voor nodig, het lijnnummer 52 was uberhaupt een miskleun nadat deze in de stadsdienst viel, lijn 5 die dat hele eind doorreed naar Ter Borch terwijl er niemand inzat en je ook kon volstaan met een halte langs de Groningerweg...
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Natorious schreef:
gebruiker77 schreef: Ik erger me sowieso aan al dat ''hoogfrequente'' gebeuren in Groningen. De helft van die bussen rijden leeg :')
Ik weet niet of je vaak in Groningen komt? Maar zie toch in de doordeweekse de bussen goed bezet rond rijden op het Q-Link/Q-Liner netwerk rondrijden. Ik zie veel meer buslijnen in het westen die een stuk minder presteren en die gewoon blijven rijden en hier worden wegbezuinigd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik kom sowieso elke week, en na de vakantie weer bijna dagelijks daar. Ik doel op zondagritten, zaterdagritten en enkele dalritten. Verder ben ik het ook eens dat sommige propvol zitten vanaf Kardinge.
Okédus duidelijk wel verbeteringen in de stad Groningen. Die route van lijn 7 begreep ik al niet van die kaart. Reed lijn 1 toen door Selwerd? Maar voor de streek ook? Sowieso beter voor Roden, Leek, Haren, Zuidlaren, Annen, Drachten, Assen Kloosterveen, maar ook voor kleinere dorpen?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik denk dat de reismogelijkheden voor kleinere dorpen per saldo gelijk zijn gebleven. Onnen heeft bijvoorbeeld voor het eerst sinds jaren weer een bus, maar naar Hornhuizen rijdt volgens mij nog maar één lijn. Lijn 1 en 52 reden 's avonds na 21:30 uur, zaterdagochtend vroeg en zondagochtend tot een uur of half 1 een rondje door Selwerd omdat lijn 5 op die tijdstippen een Lijntaxi (zeg maar de LijnBelBus van nu maar dan volgens een vaste route op vaste tijden; busje reed altijd op zeker) was van Paddepoel naar Ter Borch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten