Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Sinds kort exploiteert de Duitse uitbater van treinstations, DB Bahn, met succes een Internationaal busstation op het station Berlin Südkreuz. Voor €8 per bus kunnen passagiers gebruik maken van de aanwezige faciliteiten in dit kruisingsstation in het stadsdeel Schöneberg van Berlijn, voor zowel regionaal treinverkeer als lange-afstandstreinen en bussen.
Volgens een bericht in het Parool van 19 juli 2014 moet Eurolines het busstation op Station Amstel gaan sluiten.
Ondertussen komen er dagelijks honderden touringcarbussen, zowel in lijndienst als gelegenheidsverkeer, naar Amsterdam. Bijvoorbeeld de tientallen internationale lijndienst bussen van Eurolines, maar ook van iDBUS (5/d), Megabus (4/d), MeinFernBus (8-10/d), AirExpressBus (7-10/d), Eurotrans (5/wk)Ecolines (4/wk) en BestBusTravel (2/wk).
Kan het verbouwde busstation op het dak van Amsterdam CS worden gebruikt als Internationaal Busstation?
Volgens een bericht in het Parool van 19 juli 2014 moet Eurolines het busstation op Station Amstel gaan sluiten.
Ondertussen komen er dagelijks honderden touringcarbussen, zowel in lijndienst als gelegenheidsverkeer, naar Amsterdam. Bijvoorbeeld de tientallen internationale lijndienst bussen van Eurolines, maar ook van iDBUS (5/d), Megabus (4/d), MeinFernBus (8-10/d), AirExpressBus (7-10/d), Eurotrans (5/wk)Ecolines (4/wk) en BestBusTravel (2/wk).
Kan het verbouwde busstation op het dak van Amsterdam CS worden gebruikt als Internationaal Busstation?
Laatst gewijzigd door michiel71 op ma 04 aug 2014, 13:27, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Beetje overdreven verhaal: 500 bussen per dag. Omdat de trein zich langzamerhand volledig uit de markt heeft geprijsd zal het aantal nog wel behoorlijk groeien maar 500 zie ik nog niet gebeuren tenzij ook het langafstandsvervoer per bus binnen Nederland wordt vrijgegeven. Daarnaast werken bijna alle Fernbusvervoerders momenteel met grote verliezen en is dus de vraag wat er de komende jaren gaat gebeuren.
Of het CS een handig locatie is? Lijkt me niet.
Of het CS een handig locatie is? Lijkt me niet.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 04 aug 2014, 12:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Als internationaal busreiziger (meestal buiten Europa) vind ik het echt ideaal om een 'centraal busstation' te hebben en niet allemaal vage haltes verspreid over de gehele stad. In Londen heb je volgens mij ook een centraal busstaton (Victora Couch station), waar meerdere vervoerders stoppen in een station dat door TfL wordt beheerd. In het Kroatische Split heb je trein, bus en veerpont bij elkaar. Ideaal. Voor Amsterdam hoop ik op een vergelijkbare situatie, een goede locatie waar je ook per trein en onderliggend OV kan komen.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
ze kunnen er wel bij, als er maar niet teveel bussen tegelijkertijd komen.
vooral daar zo'n internationale lijnbus niet binnen een paar minuten weg is.
en op zich is het nieuwe busstation best wel goed te bereiken, want je hoeft er niet voor door het centrum.
vooral daar zo'n internationale lijnbus niet binnen een paar minuten weg is.
en op zich is het nieuwe busstation best wel goed te bereiken, want je hoeft er niet voor door het centrum.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Dat Victoria Coach Station vind ik anders een grote onoverzichtelijke vieze zooi. Echt smerig.Karl schreef:In Londen heb je volgens mij ook een centraal busstaton (Victora Couch station), waar meerdere vervoerders stoppen in een station dat door TfL wordt beheerd.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Dat ligt meer aan de uitvoering dan aan het idee om één centraal busstation te hebben, toch?
Het is een spectrum.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Het Centrale Busstation (Zentralen Omnibusbahnhöf) in Berlijn (ZOB) gaat dit jaar naar schatting met 65% groeien.Frans F schreef:Dat Victoria Coach Station vind ik anders een grote onoverzichtelijke vieze zooi. Echt smerig.Karl schreef:In Londen heb je volgens mij ook een centraal busstaton (Victora Couch station), waar meerdere vervoerders stoppen in een station dat door TfL wordt beheerd.
Van 100.000 in 2013 naar 165.000 stops (vertrek, tussenstop of eindpunt) in 2014 (ofwel 450 bussen per dag).
Dit levert allerlei logistieke problemen op in dit sterk verwaarloosde busstation.
Bron: Fernbus-Boom: Der ZOB in Berlin ist begehrt.
Maar misschien wordt het, net als Berlin Südkreuz, door DB Bahn opgeknapt ;)
Fernbusstation:Die DB will den Berliner Busbahnhof betreiben
Overigens kost het de busmaatschappij €13 (ex BTW) per keer om vanaf Berlin ZOB een bus te laten vertrekken.
Tussen 06:00-09:00 en 17:00-20:00 geldt een toeslag van €2,50 (ex BTW)
Niet aangemelde bussen betalen een toeslag van €2,- (ex BTW)
Parkeerkosten voor de eerst 7 uur €7 (ex BTW) of €13 (ex BTW) per dag.
Bron: Gebührenordnung für die nutzung des ZOB Berlin
Vanaf Berlin Südkreuz kost een stop de busmaatschappij slechts €8 per keer.
Van de extra kosten (zoals parkeergeld) is bij mij niets over bekend.
Laatst gewijzigd door michiel71 op ma 04 aug 2014, 13:16, 13 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Dat hoort bij de ambiance van de "coach". In Nederland zouden we daarvoor een naoorlogs '50-er jaren station moeten uitkiezen.Frans F schreef:Dat Victoria Coach Station vind ik anders een grote onoverzichtelijke vieze zooi. Echt smerig.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Ik zou het internationale busstation van Amsterdam bij station Sloterdijk plaatsen. Er is daar nog veel plek, het is goed bereikbaar, je zit er zo op de snelweg en je hebt geen last voor omwonenden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Van wie is die grond eigenlijk bij Station Sloterdijk?
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Daar zijn sinds een paar maanden al diverse bedrijven neergestreken, waaronder de iD-Bus.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Of Duivendrecht? Direct verbindingen naar zowel Centrum, Zuid & Schiphol.
Komt wel goed schatje.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Ik ben principieel tegen omdat ik vind dat het nieuwe busstation wel wat kleiner had gemogen ten gunste van een nieuw aan te leggen spoor 16.michiel71 schreef: Kan het verbouwde busstation op het dak van Amsterdam CS worden gebruikt als Internationaal Busstation?
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Zeer grote kans dat het de gemeente is. Die bezit nog altijd bijna alle grond in de stad en geeft het meeste dan weer uit onder erfpacht.michiel71 schreef:Van wie is die grond eigenlijk bij Station Sloterdijk?Bee schreef:Ik zou het internationale busstation van Amsterdam bij station Sloterdijk plaatsen. Er is daar nog veel plek, het is goed bereikbaar, je zit er zo op de snelweg en je hebt geen last voor omwonenden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Jammer dat de boel bij Amstelstation weg moet, want dat is een prima locatie, dicht bij het centrum maar er niet in, goed bereikbaar per trein, metro en tram.
Ik denk dat er bij Amsterdam Zuid niet genoeg plek gaat zijn? Dat lijkt me om de zelfde reden namelijk ook een prima plek.
Dan blijft over Sloterdijk, inderdaad. Maar da's wel een beetje een ongure plek voor de toeristen vind ik. En vanuit Duitsland gezien (waar toch de meeste touringcars vandaan komen lijkt me?) is het precies aan de verkeerde kant van de stad. En je kunt alleen met de trein naar het centrum (een optie die niet zo voor de hand ligt voor de reiziger) of met de tram. Maar geen metro dus... Dan is Zuid toch echt gunstiger, want direct aan de snelweg, en straks met tram en metro met ht centrum verbonden.
Een locatie die niet bij een treinstation ligt lijkt me niet slim, maar je zou wel kunnen overwegen om een busstation ergens bij een metrohalte te plaatsen, of bij een stoptreinstation.
Bij Lelylaan is trouwens nog een klein veldje vrij, misschien is dat wel een leuke optie? Met de tram zit je zo in het centrum, en het lig dicht bij de snelweg. En je hebt ook een metro voor reizigers naar de zuidas.
Ik denk dat er bij Amsterdam Zuid niet genoeg plek gaat zijn? Dat lijkt me om de zelfde reden namelijk ook een prima plek.
Dan blijft over Sloterdijk, inderdaad. Maar da's wel een beetje een ongure plek voor de toeristen vind ik. En vanuit Duitsland gezien (waar toch de meeste touringcars vandaan komen lijkt me?) is het precies aan de verkeerde kant van de stad. En je kunt alleen met de trein naar het centrum (een optie die niet zo voor de hand ligt voor de reiziger) of met de tram. Maar geen metro dus... Dan is Zuid toch echt gunstiger, want direct aan de snelweg, en straks met tram en metro met ht centrum verbonden.
Een locatie die niet bij een treinstation ligt lijkt me niet slim, maar je zou wel kunnen overwegen om een busstation ergens bij een metrohalte te plaatsen, of bij een stoptreinstation.
Bij Lelylaan is trouwens nog een klein veldje vrij, misschien is dat wel een leuke optie? Met de tram zit je zo in het centrum, en het lig dicht bij de snelweg. En je hebt ook een metro voor reizigers naar de zuidas.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Of anders bij de RAI, zou daar plek zijn? Lijkt me ook een vrij goede plek met een stuk of wat hotels, tram en metro meerdere richtingen op en de RAI zelf natuurlijk.
Ik doe ook maar wat
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Ik zat eerder te denken aan Amsterdam Science Park, daar is ruimte genoeg voor een busstationnetje. Vanuit Science Park rijdt er ieder kwartier een trein naar CS en zijn er bussen naar Muiderpoort en Amstel. Ook heb je dan een goede reden om die vervloekte tram 12 dan door te trekken naar hoogweledelgeleerden van de UvA .
De mortuis nil nisi bene
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Science park heeft wel erg slechte verbindingen met het centrum, ja de trein naar Centraal maar dan sta je nog maar op centraal zelf.
RAI zou ook kunnen, maar ik denk dat ook hier de ruimte beperkt is. Bij Lelylaan ligt gewoon een veldje naast het station, lijkt me toch een beter idee.
RAI zou ook kunnen, maar ik denk dat ook hier de ruimte beperkt is. Bij Lelylaan ligt gewoon een veldje naast het station, lijkt me toch een beter idee.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Volgens mij is die grond bij Lelylaan gereserveerd voor een bouwproject dat door de crisis nog niet van de grond lijkt te komen. Er is ook korte tijd sprake geweest de naam van het station te veranderen in Poort van West maar daar heb ik (gelukkig) al een tijd niets meer van gehoord. Ik denk daarnaast dat overlast voor omwonenden een reëel probleem is bij station Lelylaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
En dan heb je niet eens een directe verbinding met het centrum aangezien de 12 daar niet komt.Bakpapier schreef:En je kunt alleen met de trein naar het centrum (een optie die niet zo voor de hand ligt voor de reiziger) of met de tram.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
maar zijn de meeste (beoogde) diensten niet doorgaand?
dan is een halte waar een half uurtje of een uur een bus kan staan toch voldoende.
dan is dus een groot busstation niet eens nodig.
komt er dan wel een bus met beginpunt Amsterdam kan deze bus ook nog altijd ergens anders parkeren om ongeveer 30 minuten voor vertrek bij CS te gaan staan.
in menig buitenland is een busstation voor lange afstandsbussen ook niet een plek waar de hele dag de bussen geparkeerd staan.
daar komen ze ook aan en rijden niet veel later weer weg om ergens anders te parkeren.
als je naar Amsterdam kijkt is CS wel het meest klantvriendelijk voor de toerist die toch wel vaker in het centrum z'n hotel heeft dan ver buiten het centrum.
volgens mij moet je eerder kijken of er ruimte is voor voorzieningen voor reizigers, want die bussen kunnen altijd nog wegrijden als er ruimte gemaakt moet worden.
waarbij op CS al aardig wat voorzieningen in de buurt zijn (in het station zelf) en anders voor alle reizigers op het busplatform.
of eventueel een aparte ruimte voor reizigers van een langeafstandsbus.
dan is een halte waar een half uurtje of een uur een bus kan staan toch voldoende.
dan is dus een groot busstation niet eens nodig.
komt er dan wel een bus met beginpunt Amsterdam kan deze bus ook nog altijd ergens anders parkeren om ongeveer 30 minuten voor vertrek bij CS te gaan staan.
in menig buitenland is een busstation voor lange afstandsbussen ook niet een plek waar de hele dag de bussen geparkeerd staan.
daar komen ze ook aan en rijden niet veel later weer weg om ergens anders te parkeren.
als je naar Amsterdam kijkt is CS wel het meest klantvriendelijk voor de toerist die toch wel vaker in het centrum z'n hotel heeft dan ver buiten het centrum.
volgens mij moet je eerder kijken of er ruimte is voor voorzieningen voor reizigers, want die bussen kunnen altijd nog wegrijden als er ruimte gemaakt moet worden.
waarbij op CS al aardig wat voorzieningen in de buurt zijn (in het station zelf) en anders voor alle reizigers op het busplatform.
of eventueel een aparte ruimte voor reizigers van een langeafstandsbus.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Het busstation achter CS is ontworpen voor het OV. Het is wel de vraag hoeveel bussen daar na de opening van de NZ-lijn nog komen, maar het PH-plantsoen blijft tot die tijd bijvoorbeeld nog in gebruik omdat niet alles daar past.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Onder de Hemboog in Amsterdam Sloterdijk is meer dan genoeg ruimte, dus daar zou wel een mooi busstation passen.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
Ik ben bang dat je dan wat grondwerken moet plegen. En wat technische installaties moet verplaatsen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?
De afhandelingstijd van de Duitse Fernbussen is meestal erg lang omdat de kaartjes gecontroleerd moeten worden en door het eindeloze ritueel met de bagage. Dat wordt een probleem bij CS.zone5324bericht... schreef: in menig buitenland is een busstation voor lange afstandsbussen ook niet een plek waar de hele dag de bussen geparkeerd staan. daar komen ze ook aan en rijden niet veel later weer weg om ergens anders te parkeren.
als je naar Amsterdam kijkt is CS wel het meest klantvriendelijk voor de toerist die toch wel vaker in het centrum z'n hotel heeft dan ver buiten het centrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten