Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Geert »

Vrees nieuwe risicotrein
door Johannes Rutgers. donderdag 20 maart 2008 | 03:28
APELDOORN - De gemeente Apeldoorn maakt zich zorgen over een paar jaar opnieuw opgescheept te zitten met transport van gevaarlijke stoffen via het spoor.
Apeldoorn heeft jarenlang te maken gehad met treintransport van chloor door deze gemeente. Met andere gemeenten langs het spoor tussen Twente en Amersfoort heeft Apeldoorn zich daar tegen verzet, uiteindelijk met succes. Burgemeester en wethouders hebben nu geluiden opgevangen dat er nieuwe transporten van gevaarlijke stoffen aankomen. Het zou gaan om vervoer van benzine en lpg: licht ontvlambare stoffen.

Dat heeft te maken met een toenemend aanbod van te vervoeren goederen, terwijl er al capaciteitsproblemen zijn op de sporen die daar eigenlijk voor bedoeld zijn. Er moet dus uitgeweken worden, zo hebben wethouder Michael Boddeke en beleidsambtenaar Jan-Willem Bekkers begrepen. Verkeersminister Eurlings heeft volgens Boddeke en Bekkers al signalen afgegeven de transporten toe te staan.

De gemeente Apeldoorn wil zich daar niet bij neerleggen en begint daarom nu al met een lobby om te voorkomen dat het scenario werkelijkheid wordt. Daarvoor zal Apeldoorn opnieuw optrekken met andere gemeenten langs de lijn.

Boddeke heeft goede hoop dat er oor is voor de bezwaren van Apeldoorn. Hij verwijst naar de investeringen die zowel Apeldoorn zelf als het rijk -het afkopen van de chloortransporten- hebben gedaan om veiligheidsrisico's te beperken. ,,Het kan toch niet zo zijn dat ze dat zometeen in Den Haag weer met één handtekening ongedaan maken.''

Bron: De Stentor
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vrees nieuwe risico- trein door Apeldoorn

Bericht door Wubbo »

Ik neem aan dat ze in Apeldoorn dan ook het gebruik van LPG en benzine gaan verminderen? Dat gebruik is ten slotte de oorzaak van het vervoer...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vrees nieuwe risico- trein door Apeldoorn

Bericht door Daan »

Bij mijn weten rijden er dagelijks goederentreinen door Apeldoorn die gevaarlijke stoffen vervoeren, dus wat is het hele punt? :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vrees nieuwe risico- trein door Apeldoorn

Bericht door Ruben »

Het is niet alsof ik daar een hele dag langs het spoor lig alles in de gaten te houden, maar heb nog nooit dergelijke goederenwagons langs zien komen, waar dat in zou kunnen zitten. Dus bij mijn weten is dat nu juist niet zo. En welk spoor dat voor dit soort transport geschikt is, heeft dan capaciteitsgebrek? De betuweroute? :shock:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door AppleMoose »

Is Apeldoorn ook al bezig om die gevaarlijke stoffen die per vrachtauto worden vervoerd ook aan banden te leggen? risico op ongelukken met vrachtwagen is vele male hoger dan met een trein en deze vrachtwagens gaan ook dwars door wijken heen :roll: :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door WSM »

Ronzol schreef:Is Apeldoorn ook al bezig om die gevaarlijke stoffen die per vrachtauto worden vervoerd ook aan banden te leggen? risico op ongelukken met vrachtwagen is vele male hoger dan met een trein en deze vrachtwagens gaan ook dwars door wijken heen :roll: :roll:
Het risico van een ongeluk met een trein met gevaarlijke stoffen en een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen zou best wel vergelijkbaar kunnen zijn.
Risico = kans maal gevolg.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Jeroen »

^^^ het risico IS hetzelfde. Er worden dezelfde soort tanks gebruikt, en die gaan echt niet bij de eerste de beste ontsporing lekken...

Wat een eerste klas gelul overigens, dat artikel. Met dat soort argumentatie zou je nergens meer op het spoor met gevaarlijke stoffen mogen rijden (uitgezonderd de betuweroute).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Karl »

Jeroen schreef:^^^ het risico IS hetzelfde. Er worden dezelfde soort tanks gebruikt, en die gaan echt niet bij de eerste de beste ontsporing lekken...
Zoals WSM zegt: risico = kans * gevolg.

Het gevolg wanneer er een trein ontspoord met dertig wagons lijkt me vele malen groter dan wanneer er één oplegger van de weg raakt. De kans voor de trein is wellicht wat kleiner dan voor de vrachtauto, maar het gevolg 'compenseert' dat voordeel, waardoor het risico hetzelfde zou kunnen zijn.
Het is een spectrum.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Jeroen »

Ik vind het allemaal wel wat ver gezocht...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Ruben »

Helaas gaat het in dit soort gevallen niet om de kans dat zich zoiets voordoet, maar om de gevolgen áls zoiets zich voordoet. Zie Enschede, de kans dat een vuurwerkopslag in een woonwijk de lucht in gaat was misschien zeer klein, maar áls het gebeurt zijn de gevolgen voor de bevolking zeer groot, en staan er levens op het spel. In het geval van wettelijke aansprakelijkheid is het dan ook niet meer dan logisch dat een overheid stappen onderneemt dit soort vervoer aan banden te leggen, anders zal er al snel geoordeeld worden dat de overheid redelijkerwijs meer maatregelen had kunnen treffen om de gevolgen van een ramp te voorkomen. Dat een vrachtwagen en trein qua risico + gevolg misschien gelijk kunnen zijn, doet niet af aan het feit dat als er een trein met zulk soort spul zou verongelukken, je over een veel groter gebied een ernstig gezondheisgevaar in het leven roept. Ik had eens gelezen dat de chloortransporten gevaarlijk zijn in geval van een risico-openbaring voor de bevolking in een straal van 1km om die trein (of vanaf het spoor) heen. Oordeel dan maar zelf dat een gemeente dit liever niet over haar grondgebied heeft als dit kan betekenen dat er grote schadeclaims ingediend kunnen worden...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door timtrein »

Haha, wat een stelletje huilebalken weer. Apeldoorn ligt gewoon aan het hoofdnet, daar komen dagelijks treinen met allerlei stoffen doorheen. Misschien geen bloktreinen met benzine en LPG, maar wel allerlei ander spul. Laat ze blij zijn dat het per spoor gaat en niet over de weg... maar ja, dat ongeval met die staaltrein een paar jaar geleden helpt daar natuurlijk niet echt bij :(

En inderdaad, het is natuurlijk wel de taak van de gemeente om haar bevolking te beschermen, maar m.i. moet dat niet op deze manier, dit is hooguit het verschuiven van het probleem (naar andere gemeenten) danwel je-kop-in-het-zand-steken. Eis dan een spoedige aanleg van ETCS danwel ATB-VV bij de gevaarpunten ofzo, dat is een meer constructieve bijdrage.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Boosheid om terugkeer chloortrein

Bericht door Ruben »

De Stentor Apeldoorn schreef:Boosheid om terugkeer chloortrein

APELDOORN - De gemeente Apeldoorn is zeer verontwaardigd over de tijdelijke terugkeer van chloortransport via het spoor.

Deze maand komen twaalf chloortreinen door deze regio.

Jarenlang reden wekelijks enkele goederentreinen met chloor vanuit Hengelo en Delfzijl naar het Botlek-gebied (Rotterdam). Daarbij kwamen ze onder meer door Apeldoorn. Na langdurig protest van gemeenten langs het spoor, werd het omstreden transport in het najaar van 2006 beëindigd.

In het convenant dat daarvoor gesloten werd met opdrachtgever Akzo, staat een clausule dat het transport 'incidenteel' mag worden hervat bij onderhoud aan de fabrieken. Dat onderhoud is nu gaande.

Voor de gemeente Apeldoorn komen de extra transporten als een heel vervelende verrassing. Burgemeester en wethouders verbazen zich vooral over het grote aantal. ,,Twaalf ritten in een maand noem ik niet incidenteel'', zegt wethouder Michael Boddeke.

Ergerlijk is ook dat de transporten niet eens op een redelijke manier bij de gemeente zijn aangekondigd, zegt Boddeke. Volgens hem heeft het gemeentebestuur er pas van vernomen doordat de brandweer met een brief op de hoogte werd gesteld. Alles bij elkaar reden genoeg om een brief op poten naar het rijk te sturen, met de boodschap dat dit een geval van 'eens maar nooit weer' moet zijn.

Volgens Boddeke moet er voor dit soort situaties maar meer gekeken worden naar alternatieven, zoals een grotere opslagcapaciteit bij Akzo zelf. Verder verwijst de gemeente subtiel naar de nog weinig gebruikte Betuwelijn (zucht, Betuweroute dus).

De ergernis over het chloortransport komt toevallig op het moment dat de gemeente protest voorbereidt tegen de mogelijke komst van goederentreinen met LPG en benzine op de lijn Deventer-Amersfoort, over enkele jaren.

Boddeke stelt overigens dat de onverwachte chloortransporten geen groter risico met zich meebrengen dan voorheen; er gelden dezelfde veiligheidsmaatregelen voor.
Incidenteel kan natuurlijk ook de vroegere frequentie gedurende een aantal maanden betekenen, dus daarover kan men moeilijk gaan zeveren. Maar er komen dus nog meer gevaarlijke stoffen bij daar, iemand een idee waarom dat niet via de Betuweroute kan (m.a.w. waar moet het spul heen)?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door Wubbo »

Er staat in dat artikel dat het uit Hengelo komt. Dan kom je momenteel dus niet de Betuweroute op (de bogen bij Elst zijn nog niet in dienst).
12 treinen met chloor is inderdaad nogal wat, maar het alternatief (grotere opslag) klinkt nog belachelijker: weet je wat voor tijdbom je creeert met de opslag van 12 treinen chloor extra :?. Het klinkt als een gevalletje pech gehad voor Apeldoorn.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Vrees nieuwe risicotrein door Apeldoorn

Bericht door BR628 »

Hemeltjelief :lol: Dat ding heeft al x-keer gereden waarbij ik uiteraard ook een plaatje heb kunnen scoren. Verder hoor je er niemand over, logisch natuurlijk. Als je die trein ziet rijden, kan je aan de buitenkant toch niet zien wat er in zit... Dus tja... boehoe :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten