Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bakpapier schreef:De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe? De NMBS rijdt ook op sommige spoorwegen. Ik weet niet hoe het met de belgische kant van de wetgeving zit maar het lijkt me niet dat er vanuit Nederland bezwaar zou zijn op dit punt.
Ik zou het zelfs nog wel toejuichen, de Lijn in zeeuws-vlaanderen, mits Connexxion de verbindingen door de Westerscheldetunnel behoudt (bijvoorbeeld terneuzen-goes en diverse schoollijnen door de tunnel, zoals Zaamslag - Krabbendijke Calvijncollege, lijn 645 geloof ik).
Mocht ooit, in een verre toekomst, het baanvak Terneuzen - Gent worden gereactiveerd, dan zou de NMBS dit kunnen exploiteren. Men praat namelijk ook al jaren over een trein naar Zelzate, die kan dan net zo goed naar Terneuzen doorrijden. Maar echt rendabel wordt dit natuurlijk nooit, het is nu eenmaal een dunbevolkte regio, en de Sluiskilbrug is nogal een barriere voor de scheepsvaart als hier 2x per uur een trein zou rijden (een per richting) en daar zijn de Belgen ook niet blij mee denk ik..
De Sluiskilburg is er inderdaad 1 van de barrières en denk niet dat er geld is om nog 1 extra tunnel te graven voor het treinverkeer,daarnaast ligt de spoorlijn erg ver van de kern van Terneuzen af en blijft natransport per bus nodig. Verder is het de trend in heel Nederland om grensoverschrijdende lijnen als eerste te schrappen bij een bezuinigingsronde.
Bakpapier schreef:Als alternatief voor die trein kan men ook eindelijk eens beginnen met een rechtstreekse bus Terneuzen - Gent, en niet alleen maar een paar keer in het weekend. Dan kunnen studenten in Terneuzen wonen en in Gent studeren, of bijvoorbeeld werken. Nu moeten die ' op kot' zoals ze dat zeggen, of met de auto op en neer. Want de reguliere verbinding naar Gent is echt bagger. Alsof je geen OV zou hebben tussen Delfzijl en Groningen of zo, da's een beetje het equivalent.
Gewoon lijn 50 1x per uur de hele week laten rijden met een lusje via de Grote Markt van Zelzate.Zodat De Lijn meewerkt.
Waldo, er komt geen spoorlijn door die tunnel. Het spoor loopt over de brug, net als lokaal auto verkeer, en intyerlokaal auto verkeer gaat door de tunnel.
Het spoor loopt inderdaad door industrie gebied, maar het station is op zich best wel dichtbij het centrum van terneuzen,hl namelijk bij winkelcentrum schuttershof. Het busstation zou kunnen worden verplaatst naar het station er is ruimte zat. De bussen kunnen dan via het centrum naar allerlei eindhaltes rijden, bijvoorbeeld terneuzen ziekenhuis of Hulst.
Wellicht zou men eens kunnen beginnen met een museum spoorlijn die in het weekend rijdt? En kijken hoeveel mensen eropaf komen? Het station in Terneuzen ligt er al en men kan zo naar Gent rijden...
Een ding: in Belgenland rijden stoptreinen maar eenmaal per uur. Mocht de verbinding er ooit komen ga ik ook van een uursdienst (met een enkele P-trein, weekend zelfs 2-uursdienst) net als in de rest van Belgenland en niet van een halfuursdienst. Uursdienst lijkt me ook zat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Erno-BE schreef:Een ding: in Belgenland rijden stoptreinen maar eenmaal per uur. Mocht de verbinding er ooit komen ga ik ook van een uursdienst (met een enkele P-trein, weekend zelfs 2-uursdienst) net als in de rest van Belgenland en niet van een halfuursdienst. Uursdienst lijkt me ook zat.
Er is volgens mij nog een ding volgens mij ligt de baanvak snelheid daar niet al te hoog en zijn bussen per definitie sneller,of er moeten flinke investeringen in dat baanvak worden gedaan.
Bakpapier schreef:Waldo, er komt geen spoorlijn door die tunnel. Het spoor loopt over de brug, net als lokaal auto verkeer, en intyerlokaal auto verkeer gaat door de tunnel.
gelukkig niet voor die paar goederentreinen per dag, zou geld verspilling zijn.
Trager dan een bus lijkt me niet, volgens mij is de baanvaksnelheid ongeveer 90 km/u. Op moeilijke punten zoals bij overwegen en op de Sluiskilbrug kun je dat niet echt omhoog brengen, maar in de dunbevolkte gebieden kun je met kleine investeringen toch wel een stuk harder rijden lijkt mij. Hoe dit zit met het Belgische traject weet ik niet.
Van een 100 km/u bus win je het niet, maar van een normale lijnbus wel denk ik. Zeker als deze ook op allerlei plaatsen moet stoppen.
Verder is er nog het voordeel dat niet alleen Gent, maar ook Terneuzen beter ontsloten is. Ondanks dat het niet heel groot is heeft Terneuzen een belangrijke centrumfunctie, Belgen komen er bijvoorbeeld graag winkelen en zijn er dan even uit. Ook krijgen de dorpen Sas van Gent en Sluiskil zo een fatsoenlijke OV verbinding met deze plaats, wat in deze plaatsen woningbouw zal aantrekken (ze bloeden op het ogenblik een beetje dood, voornamelijk Sluiskil wat echt een vreselijk dorp is).
Verder wordt deze lijn een extra lijn voor de voorsteden van Gent, zoals Wondelgem en Zelzate. Op een vergelijkbaar lijntje, naar Eeklo, rijdt ook een uursdienst en in het weekend 1x/2u. Ik denk dat je bij Gent-Terneuzen juist doordeweeks in het dal minder reizigers hebt, dan in het weekend.
Bakpapier schreef:Verder is er nog het voordeel dat niet alleen Gent, maar ook Terneuzen beter ontsloten is. Ondanks dat het niet heel groot is heeft Terneuzen een belangrijke centrumfunctie, Belgen komen er bijvoorbeeld graag winkelen en zijn er dan even uit. Ook krijgen de dorpen Sas van Gent en Sluiskil zo een fatsoenlijke OV verbinding met deze plaats, wat in deze plaatsen woningbouw zal aantrekken (ze bloeden op het ogenblik een beetje dood, voornamelijk Sluiskil wat echt een vreselijk dorp is).
Bedoel je nu voor Sas van Gent en Sluiskil de verbinding met Gent of Terneuzen? Want in mijn ogen is de verbinding naar Terneuzen goed en voor een verbinding naar Gent lijkt het mij (zeker per trein) onrendabel.
Ik ga wel met je mee als het gaat om een doorgaande buslijn tussen Gent en Terneuzen op weekdagen. (i.c.m. lijn 55 en 55s van De Lijn.)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Bakpapier schreef:De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe?
De Lijn is vergeleken met de Nederlandse vervoerders dermate inefficiënt dat ze ver onder de kostprijs zouden moeten bieden om een aanbesteding te winnen. Het gevolg zou zijn dat de Belgische belastingbetaler bakken met geld moet gaan toeleggen op verliesgevende concessies die de Lijn dan in Nederland uitvoert. Laat me raden: daar zullen ze in België weinig voor voelen.
Dekkingsgraad is geen goede graadmeter voor efficiëntie. Dat de dekkingsgraad zo laag is komt door de prijspolitiek, minster-cafébaas Steve Stevaert met zijn gratis bier voor iedereen en de basismobiliteit. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd dat de prijzen fors omhoog gaan, het gratis vervoer voor bejaarden wordt afgeschaft en de basismobiliteit wordt afgeschaft. En hopla, dekkingsgraad gaat door het dak. Kortom, dat zegt niet zoveel over de efficiëntie van de organisatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Dat de dekkingsgraad zo laag is komt door de prijspolitiek, minster-cafébaas Steve Stevaert met zijn gratis bier voor iedereen en de basismobiliteit. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd dat de prijzen fors omhoog gaan, het gratis vervoer voor bejaarden wordt afgeschaft en de basismobiliteit wordt afgeschaft. En hopla, dekkingsgraad gaat door het dak. Kortom, dat zegt niet zoveel over de efficiëntie van de organisatie.
Zelfs als je de prijzen verdrievoudigd lijkt het nog nergens op.
Immers het aantal reizigers loopt dan ook enorm terug.
Bakpapier schreef:Trager dan een bus lijkt me niet, volgens mij is de baanvaksnelheid ongeveer 90 km/u. Op moeilijke punten zoals bij overwegen en op de Sluiskilbrug kun je dat niet echt omhoog brengen, maar in de dunbevolkte gebieden kun je met kleine investeringen toch wel een stuk harder rijden lijkt mij. Hoe dit zit met het Belgische traject weet ik niet.
De baanvaksnelheid op het spoor in Zeeuws-Vlaanderen ligt zeker niet op 90 km/h (dat haalt een beetje goederentrein met een diesellocomotief namelijk helemaal niet), ik zou eerder gaan voor 40 km/h. Daarnaast is er intensief goederenverkeer wat van dag tot dag verschilt, het is nog een uitdaging om daar een uurdienst op vaste tijdstippen tussendoor te halen.
Erno-BE schreef:Heb weinig verstand van Vlaams busvervoer, maar wat is er zo inefficiënt aan?
De eigen dekkingsgraad bij de Lijn is 9% in Nederland 40-50%.
Komt o.a. door een zeer inefficiente, ambtelijke organisatie, een typisch staatsbedrijf.
Ahum, in grote gebieden van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen ligt de dekkingsgraad onder de 20%, als je ziet hoe vol bussen in de avonden en weekenden is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ik denk dat hij landelijk gezien bedoelt. Je noemt nu net de gebieden buiten de Randstad, daar is de bezettingsgraad inderdaad lager. Praktisch alle cash-cow-lijnen liggen in de Randstad. Zo zal het in Vlaanderen niet veel anders gaan.
Erno-BE schreef:
Ahum, in grote gebieden van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen ligt de dekkingsgraad onder de 20%, als je ziet hoe vol bussen in de avonden en weekenden is.
Oost-Brabant heeft momenteel een dekkingsgraad van 55% (een van de hoogste van het land), landelijk ligt het op 40%.
De dekkingsgraad wordt sterk beinvloed door het percentage scholieren (ik heb het dus niet over studenten).
Ik ken via het ROB alleen de cijfers voor Brabant (Oost was 55%, West een stuk lager) en het gemiddelde voor het hele land. Oost heeft relatief weinig scholieren, veel snelle diensten en relatief weinig stadsvervoer. Dat helpt flink om de cijfers op te krikken.
Frans F schreef:Ik ken via het ROB alleen de cijfers voor Brabant (Oost was 55%, West een stuk lager) en het gemiddelde voor het hele land. Oost heeft relatief weinig scholieren, veel snelle diensten en relatief weinig stadsvervoer. Dat helpt flink om de cijfers op te krikken.
En veel grote plaatsen zonder spoor als Uden en Veghel. West heeft wel weer de Langstraat als tegenhanger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?