Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja en dan Arriva in heel Vlaanderen zeker ;)?
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Volgens mij is het inderdaad een Citywide. Ik zag hem gisteren staan. De naam 'Citywide' staat er overigens niet op. Ik kon hem althans nergens op de bus vinden. Zie ook: http://nl.scania.be/about-scania/media/ ... ussen.aspxMichael 1988 schreef:Waarschijnlijk een CityWide, (althans als die een De Lijn huisstijl draagt) maar dat is een bus van B&C uit België. Die heeft er overigens 2 in dienst op dit moment. Geldt ook voor de Citea van lijn 450 (die ik overigens ook al een paar keer op een foto heb).
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Oké haha. Ik ben er ook niet zo in thuis, maar het is wat je zegt: je kunt het zien aan de vormgeving. Die had ik even goed in me op proberen te nemen en vergeleken met foto's van Citywides.Michael 1988 schreef:Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Oh, ik maar denken dat een OmniCity en OmniLink nogal op elkaar leken, zeker vanaf de buitenkant..Michael 1988 schreef:Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik bedoelde dat de Omnilink en Omnicity er anders uitzien dan de Citywide. De omnilink en omnicity zelf zijn bijna 1 pot nat (heb je overigens ook bij o.a. de Van Hool's). Maar we wijken nu af van het onderwerp.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Heeft er al iemand iets gehoord over wat Arriva gaat bestellen of heeft besteld?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik heb er nog niks over gelezen/gehoord. Maar ik vermoed dat het wel VDL Citea's zullen worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er zijn ook GERUCHTEN dat er geen geleed zal komen en de Volanslijnen met Volvo's gereden zullen gaan worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De geruchten gaan ook dat er geen gelede wagens meer gaan rijden op de stadsdienst in Tilburg. Als dat waar is dan hoop ik wel dat het aantal ritten op lijn 1 tussen Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat toch flink uitgebreid gaan worden. Anders gaan ze het echt niet weg krijgen.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er komen sowieso wijzigingen in het lijnennet in Tilburg om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen (bron ROB).
Dat Arriva in Tilburg geen gelede bussen meer zou inzetten lijkt me niet meer dan logisch omdat die op een paar spitsritten na in Tilburg helemaal niet nodig zijn.
Dat Arriva in Tilburg geen gelede bussen meer zou inzetten lijkt me niet meer dan logisch omdat die op een paar spitsritten na in Tilburg helemaal niet nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 05 aug 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Zou goed kunnen. De gelede bussen in de Langstraat zijn op wat spitsritten na in het algemeen zeer matig bezet. Hooguit op de 126/127 zou dat wel eens problemen kunnen opleveren, maar ook dat kun je met versterkingsbussen op schooldagen opvangen.Daan76 schreef:Er zijn ook GERUCHTEN dat er geen geleed zal komen en de Volanslijnen met Volvo's gereden zullen gaan worden.
Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of VDL wel de productiecapaciteit heeft om naast de al lopende orders nog eens een groot aantal bussen op zo'n korte termijn te kunnen leveren. Daarnaast is VDL altijd de eerste die bij iedere order met ronkende persberichten komt en in dit geval blijft het oorverdovend stil.Michael schreef:Ik heb er nog niks over gelezen/gehoord. Maar ik vermoed dat het wel VDL Citea's zullen worden.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.Frans F schreef:Er komen sowieso wijzigingen in het lijnennet in Tilburg om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen (bron ROB).
Dat Arriva in Tilburg geen gelede bussen meer zou inzetten lijkt me niet meer dan logisch omdat die op een paar spitsritten na in Tilburg helemaal niet nodig zijn.
P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...Frans F schreef: Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Definitief voorstel op papier komt pas begin september naar het ROB.P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
Laatst gewijzigd door Frans F op di 05 aug 2014, 14:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Nee, de merknaam Volans is zover ik weet niet verplicht voor Oost-Brabant.Daan76 schreef: Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...
Uiteraard wel logisch dat dit gebeurt.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?Daan76 schreef:Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...Frans F schreef: Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
In een gewone bus kunnen 80 reizigers,meer niet.(van een streekbus uitgaande)in een stadsbus 100. Verder lijkt het me voor de Eftelinglijnen wenselijk om geleed te rijden. Van de Langstraat heb ik nog nooit gehoord dus daar doe ik geen uitspraken over.Wel over lijn 156 daar zijn momenteel in de spits eigenlijk gelede bussen nodig/extra ritten. Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ? Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.Frans F schreef:Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).]Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat is zeg maar het gebied Drunen - Waalwijk - Kaatsheuvel.Mr-W schreef:Van de Langstraat heb ik nog nooit gehoord dus daar doe ik geen uitspraken over.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Verhoogd comfort is geeist voor de HOV-lijnen, dus ook 152 en 160.Mr-W schreef: Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?
101 is GEEN HOV-lijn.
Dat is meer dan een gelede bus aan zitplaatsen heeft, dat is het enige dat ik wilde zeggen.In een gewone bus kunnen 80 reizigers,meer niet.(van een streekbus uitgaande)in een stadsbus 100.
Ook de Efteling-lijnen zijn door het jaar gerekend veelal zeer matig bezet. Alleen in de vakantietijd zijn ze druk op enkele uren per dag en dan alleen nog bij redelijk weer. Ook daar dus de afweging of je voor een beperkt aantal dagen per jaar gelede bussen of versterkingsbussen moet inzetten. Op de uren dat het druk is naar de Efteling (na de ochtendspits) heb je immers genoeg spitsbussen over.Verder lijkt het me voor de Eftelinglijnen wenselijk om geleed te rijden.
Lijn 156 gaat in de spits om het kwartier rijden tussen St Oedenrode en Eindhoven en tussen Schijndel en Den Bosch is een hogere frequentie helemaal niet nodig. Het probleem zit tussen Schijndel en St Oedenrode waar de frequentie zo meteen in de ochtendspits wordt gehalveerd.Wel over lijn 156 daar zijn momenteel in de spits eigenlijk gelede bussen nodig/extra ritten.
Dat kan, maar afwijkend materieel is duur. Daarnaast kunnen ze niet overal rijden, in Schijndel bijv. was dat in het verleden al een probleem toen er een enkele rit geleed gereden werd.Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ?
Versterkingsbusssen zijn ook toegestaan.Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Feit is echter dat die gelede bussen op lijn 1 vaak niet alleen vol zitten, maar ook vol stáán. Je kunt in een gelede bus natuurlijk wel meer mensen vervoeren.Frans F schreef:Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Definitief voorstel op papier komt pas begin september naar het ROB.P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Als de volle ritten vooral in de spits zijn kun je waarschijnlijk goedkoper versterkingsritten laten pendelen, immers in de ochtendspits wemelt het van de streekbussen die op Tilburg Station aankomen en dan geen verder emplooi hebben. 's Middags andersom. Zo lang je de cijfers niet weet kun je de financiële afweging niet maken.
Wel ben ik altijd wat sceptisch over "al die volle bussen" waar scholieren en studenten altijd mee aankomen zetten. In de praktijk gaat het dan vaak om twee ritten 's ochtends de ene kant op en twee ritten 's middags de andere kant op en dan uitsluitend op schooldagen. En in de rest van de ritten zit dan 10 man.
Als de volle ritten vooral in de spits zijn kun je waarschijnlijk goedkoper versterkingsritten laten pendelen, immers in de ochtendspits wemelt het van de streekbussen die op Tilburg Station aankomen en dan geen verder emplooi hebben. 's Middags andersom. Zo lang je de cijfers niet weet kun je de financiële afweging niet maken.
Wel ben ik altijd wat sceptisch over "al die volle bussen" waar scholieren en studenten altijd mee aankomen zetten. In de praktijk gaat het dan vaak om twee ritten 's ochtends de ene kant op en twee ritten 's middags de andere kant op en dan uitsluitend op schooldagen. En in de rest van de ritten zit dan 10 man.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Lijn 8 in Breda kan absoluut ook niet zonder geleed materieel. Wat voor taferelen ik daar in de ochtend vaak zie is niet normaal. Bus stampensvol van voor tot achter en dan moet vervolgens een deel er weer uit omdat de chauffeur er nog bij moet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Breda is een verhaal apart... al jaren geleden was de BBA zich daar aan het afvragen waarom lijn 12 toch altijd overvol studenten zat en ze de rest van de bussen veel minder druk bezet was. Niemand die ooit bedacht heeft dat het wellicht kon liggen aan dat alleen lijn 12 op de trein aansloot
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Wat is verhoogd comfort ? mogen Volans bussen ook ingezet worden op de Brabantliners?Frans F schreef:Verhoogd comfort is geeist voor de HOV-lijnen, dus ook 152 en 160.Mr-W schreef: Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?
101 is GEEN HOV-lijn.
Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.Frans F schreef:Dat kan, maar afwijkend materieel is duur. Daarnaast kunnen ze niet overal rijden, in Schijndel bijv. was dat in het verleden al een probleem toen er een enkele rit geleed gereden werd.Mr-W schreef:Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ?
Denk niet dat veel toerboeren daar happig mee zijn,bussen mogen bijv. maximaal 12 jaar oud zijn.Bij kleinere bedrijven zijn dit vaak de toeringcarren die veel worden gebruikt voor groepsvervoer en juist de oudjes voor schoolreisjes,treinvervangend vervoer en dergelijke.Frans F schreef:Versterkingsbusssen zijn ook toegestaan.Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.
Hermes voert dit principe allang uit en heeft nog steeds gelede bussen nodig en ik denk niet dat Toerboeren heel happig zullen zijn om versterkingsritten te rijden omdat de eisen aan die voertuigen heel streng zijn.Frans F schreef:Als de volle ritten vooral in de spits zijn kun je waarschijnlijk goedkoper versterkingsritten laten pendelen, immers in de ochtendspits wemelt het van de streekbussen die op Tilburg Station aankomen en dan geen verder emplooi hebben. 's Middags andersom.\
Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.Frans F schreef:Wel ben ik altijd wat sceptisch over "al die volle bussen" waar scholieren en studenten altijd mee aankomen zetten. In de praktijk gaat het dan vaak om twee ritten 's ochtends de ene kant op en twee ritten 's middags de andere kant op en dan uitsluitend op schooldagen. En in de rest van de ritten zit dan 10 man.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De rijtijd tot Stappegoor Scholen is 14 minuten (zie website Veolia).Mr-W schreef:Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.
Daarnaast vroeg ik me of die 15 minuten grens wel voor stadsvervoer geldt.
Ik weet het niet het zeker, maar ik dacht dat voor de Brabantliners het zelfde geeist wordt als voor de HOV-lijnen.Wat is verhoogd comfort ? mogen Volans bussen ook ingezet worden op de Brabantliners?
Lijn 101 wordt met gewone streekbussen gereden.
Die zijn pas echt onhandig, want die kunnen in de bebouwde kom geen bocht nemen.Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.
Graag of niet, als ze wel de volle mep betaald willen krijgen moeten ze ook maar met fatsoenlijke spullen komen.Denk niet dat veel toerboeren daar happig mee zijn,bussen mogen bijv. maximaal 12 jaar oud zijn.
Arriva mag ook eigen versterkingsbussen inzetten en het personeel inhuren via een uitzendbureau.
Als je al deze lijnen omzet in scholierenlijnen blijft er buiten de Randstad weinig streekvervoer over.Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 06 aug 2014, 16:27, 7 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten