Hoe werkt lange-afstandskorting?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis. 2,10 klinkt mij dan wel weer goed in de oren. Het gaat immers om 5 TE en de kosten daarvan zijn bij NS 2,10.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Na nog een keer dit topic doorgelezen te hebben, heb ik nu door hoe het werkt, elk stuk is
prijs_hele_reis - prijs_reis_voor_huidige_sectie.
Ben er alleen nog niet uit waarom Maastricht->Boxmeer nu nog steeds een afwijking heeft van 16 cent:

Code: Selecteer alles

------------------
        mt         rm    NS 1eklas 14.10    2eklas  8.30
        rm        bmr   VTN 1eklas 16.37    2eklas  9.67
1eklas 30.47    2eklas 17.97
1: NS-prijs 3027 Eigenprijs 3047 Match = False, diff -20
2: NS-prijs 1781 Eigenprijs 1797 Match = False, diff -16
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Volgens mij is Mtr toch Randwijck en geen Maastricht? Heb je een km-tarief voor Veolia? Dan zal ik eens rekenen.

En de prijs is toch: prijs gehele reis voor tarief huidige vervoerder - prijs reeds betaald aan andere vervoerder.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Ja dat bedoelde ik. Er stond overigens eerst een overzichtje van Maastricht Randwyck maar later aangepast naar Maastricht. Zelfde probleem speelt ook op Maastricht->Boxmeer maar dan zonder complicerende factor van gedeeld tariefpunt en 3 tarief-secties.
KM prijs Limburg Noord is 17.6 cent en Limburg Zuid 18.1 cent
Heb overigens het idee dat iemand (Veolia?) 47 tariefeenheden rekent voor Maastricht -> ROermond voor het stuk Roermond->Boxmeer
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Somoht schreef:Andere vraag, wat is de exacte tabel die aan de tariefeenheden op de Noordelijke Nevenlijnen hangt.
Uitstekende vraag. Ik probeer al twee weken de nieuwe versie van dit document te pakken te krijgen via Twitter, maar mijn tweets worden kennelijk genegeerd of zo.
Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis.
Het is zeker niet waar dat elke heenreis even duur is als elke terugreis. Daar zitten duidelijke, en aan de hand van de tariefberekening ook verklaarbare, verschillen in.
Somoht schreef:Ben er alleen nog niet uit waarom Maastricht->Boxmeer nu nog steeds een afwijking heeft van 16 cent
Je brengt een onjuist tarief in rekening voor het deel Roermond-Boxmeer.

Dit Excelbestand is wat ik zelf tot nu toe heb geproduceerd. Daarmee kun je nagaan hoe de prijs van 17,81 euro voor Maastricht-Boxmeer tot stand komt. Let op: dit is het voorlopige resultaat van mijn pogingen te achterhalen hoe de prijzen bij twee vervoerders worden berekend en foutloze berekeningen zijn geenszins gegarandeerd, maar het geeft een idee hoe ik denk dat het werkt :)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Zeker weten?

--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+46*17.6 + lak_korting = 839 cent
1860-839 = 967

967+830 = 17,97.

NS heeft 17.81


Als ik in het Veolia stuk 47 TE pak voor Maastricht->Roermond kom ik wel op een cent na uit


--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+(46+1)*17.6 + lak_korting = 910 cent
1860-910 = 950

950+830 = 17,80.

NS heeft 17.81
Laatst gewijzigd door Somoht op di 05 aug 2014, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis. 2,10 klinkt mij dan wel weer goed in de oren. Het gaat immers om 5 TE en de kosten daarvan zijn bij NS 2,10.
Ik heb begrepen dat de logica is dat logica is dat het bedrag dat je betaalt aan vervoerder nummer twee afhankelijk is van het aantal nog niet betaalde TE.
In dit voorbeeld betaal je bij de terugreis eerst de prijs van 6 TE aan Veolia. Vervolgens is het nog openstaande aantal TE, dat je met de tweede vervoerder zou moeten berekenen, kleiner dan 0 dus wordt er niets meer opgeteld bij de ritprijs.

Je ziet nu ook in de NS-reisplanner dat de totaalprijs op die manier is opgebouwd: voor Eygelshoven-Landgraaf betaal je 1,96, voor Landgraaf-Eygelshoven Markt betaal je 0,00.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Tochjo schreef:
Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis.
Het is zeker niet waar dat elke heenreis even duur is als elke terugreis. Daar zitten duidelijke, en aan de hand van de tariefberekening ook verklaarbare, verschillen in.
Klopt, maar daar doelde ik niet op. Volgens de logica is de prijs van de tweede vervoerder gebasseerd op het verschil tussen het reeds betaalde en de prijs die de tweede vervoerder rekent voor de gehele reis. Dat aanhoudende geeft dan volgens mij het volgende:
Eijgelshoven Markt -> Eijgelshoven:
NS rekent 8 TE voor Eijgelshoven Markt -> Landgraaf is 2,10.
Veolia krijgt van NS mee dat de reiziger 2,10 heeft betaald en reist vanaf E-Markt. Bij Check-uit in Eijgelshoven wordt totale reisberekend: 5 TE bij Veolia is 1,96. Verschil tussen reeds betaald en nog te voldoen is kleiner dan 0. Reiziger betaald 2,10

Voor Eijgelshoven -> E-Markt
Veolia rekent 1,96 tot Landgraaf.
NS moet bij E-markt afrekening doen en zou moeten stellen dat 5 TE, 2,10 kost. 2,10-1,96=0,14. Af te rekenen aan NS is 0,14.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

9292, de NS-reisplanner en de e-ticketshop zijn het er toch echt allemaal over eens dat een reis Eijgelshoven -> E-Markt slecht 1,96 kost.

Ze hanteren dus niet logica die jij hier beschrijft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Ik kom voor Maastricht -Boxmeer tot 17,81. Dat is wat de NS-planner ook geeft. Heb in Rood aangegeven waar mijn berekening een verschil levert.
Somoht schreef: --NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860 18,44536
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+46*17.6 + lak_korting = 839 cent 8,932208
1860-839 = 967 18,44536-8,932208=9,513152

967+830 = 17,97.9,513152+8,30=17,81315

NS heeft 17.87 17,81
reisthijs schreef:Ze hanteren dus niet logica die jij hier beschrijft.
Dat klopt, de vraag is dan waarom dat niet gebeurd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Welke LAK percentages gebruik je?

Ik heb
<= 40: 1
<= 80: 0.9680
<=100: 0.8470
<=120 0.7
<=150 0.48
<=200 0.4
<=250 0.15
>250 0
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Somoht schreef:Zeker weten?
Heb je mijn Excelbestand bekeken? Als je daar van Maastricht via Roermond naar Boxmeer invult, komt er 17,81 euro uit inclusief een uitgebreide toelichting.
Freek schreef:Veolia krijgt van NS mee dat de reiziger 2,10 heeft betaald
Nee, Veolia krijgt mee hoeveel tariefeenheden er zijn afgelegd. Voorbeeld Maastricht-Boxmeer: eerst 46 TE met NS, dan 60 met Veolia. Je betaalt 46 TE aan NS en (kosten 106 TE bij Veolia - kosten 46 TE bij Veolia) aan Veolia.
Somoht schreef:Welke LAK percentages gebruik je?
106 TE bij Veolia geeft 0,87 + 40*0,176 + 40*0,968*0,176 + 20*0,847*0,176 + 6*0,7*0,176.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Je excel sheet werkt niet in OpenOffice :(
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

OpenOffice :cry:

Afbeelding
(klik om te vergroten)


Hierboven staat hoe de prijs voor 106 TE bij Veolia is uitgerekend. Voor 46 TE krijg je 0,87 + 40*0,176 + 6*0,968*0,176.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Jup maar er zat een bugje in mijn LAK prijs berekening, nu opgelost.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Mooi :)

Ik wil in de toekomst wel kijken of ik mijn werkblad OpenOfficevriendelijk kan maken, maar dat gaat pas gebeuren als alles in Excel goed berekend wordt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

*O* Nog maar voor 108 (van de 179k) reismogelijkheden een afwijking groter dan > 10 cent
Ik kan echter geen tarieven naar het noordelijke nevennet bepalen doordat de matrix tabel compleet onbekend is voor > 120 TE.

Iemand die wel op 20.78 uitkomt voor

Code: Selecteer alles

{
    "faresections": [
        {
            "toStation": "zp",
            "price_first": 2045,
            "operator": "ARR",
            "price_second": 1239,
            "fromStation": "vsv",
            "fare_distance": 66
        },
        {
            "toStation": "odz",
            "price_first": 1399,
            "operator": "SYNTUS",
            "price_second": 823,
            "fromStation": "zp",
            "fare_distance": 56
        }
    ],
    "price_second": 2062,
    "price_first": 3444,
    "sections": [
        {
            "operator": "ARR",
            "toStation": "ww",
            "fromStation": "vsv"
        },
        {
            "operator": "ARR",
            "toStation": "zp",
            "fromStation": "ww"
        },
        {
            "operator": "SYNTUS",
            "toStation": "odz",
            "fromStation": "zp"
        }
    ],
    "fare_distance": 122
}
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Geert »

Tochjo schreef:Mooi :)

Ik wil in de toekomst wel kijken of ik mijn werkblad OpenOfficevriendelijk kan maken, maar dat gaat pas gebeuren als alles in Excel goed berekend wordt.
Als alle geheimen ontrafeld zijn lijkt het me ook wel tof om een webversie op Rijden de Treinen te zetten :)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Somoht schreef:Ik kan echter geen tarieven naar het noordelijke nevennet bepalen doordat de matrix tabel compleet onbekend is voor > 120 TE.
In dit document staan vanaf pagina 24 de prijzen tot en met 250 TE voor 2013. Helpt dat iets? Is jou bijvoorbeeld een percentage bekend waarmee de prijzen verhoogd zijn?
Somoht schreef:Iemand die wel op 20.78 uitkomt voor

Code: Selecteer alles

{
    "faresections": [
        {
            "toStation": "zp",
            "price_first": 2045,
            "operator": "ARR",
            "price_second": 1239,
            "fromStation": "vsv",
            "fare_distance": 66
        },
        {
            "toStation": "odz",
            "price_first": 1399,
            "operator": "SYNTUS",
            "price_second": 823,
            "fromStation": "zp",
            "fare_distance": 56
        }
    ],
    "price_second": 2062,
    "price_first": 3444,
    "sections": [
        {
            "operator": "ARR",
            "toStation": "ww",
            "fromStation": "vsv"
        },
        {
            "operator": "ARR",
            "toStation": "zp",
            "fromStation": "ww"
        },
        {
            "operator": "SYNTUS",
            "toStation": "odz",
            "fromStation": "zp"
        }
    ],
    "fare_distance": 122
}
Een reis van Odz via Zp naar Vsv? Volgens de reisplanner kost die 20,75 euro. En dat kan ik verklaren: de eerste 56 TE betaal je aan Syntus. Dat kost 0,87 + 40*0,181 + 16*0,968*0,181. De resterende 122-56=66 TE betaal je aan Arriva. Dat kost het bedrag voor 122 TE bij Arriva (0,87 + 40*0,1768 + 40*0,97*0,1768 + 20*0,87*0,1768 + 20*0,7*0,1768 + 2*0,48*0,1768) verminderd met het bedrag voor 56 TE bij Arriva (0,87 + 40*0,1768 + 16*0,97*0,1768). Merk op dat ik hier andere kortingspercentages gebruik dan eerder bij Veolia, omdat Arriva kennelijk andere percentages hanteert. Verschil zit 'm in korting tussen km 41 en 80 (3% bij Arriva versus 3,2% bij Veolia) en tussen km 81 en 100 (12% bij Arriva versus 15,3% bij Veolia).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Het is een reis van vsv naar odz via zutphen.
Denk niet dat die tabel is te gebruiken, met die afrondingen kun je de tariefverhogingen niet goed doorzetten. Daarnaast is dit volgens mij de NS tabel van 2013 en nu wijken ze af van de NS tabel.

Code: Selecteer alles

------------------
       vsv         zp   ARR 1eklas 20.47    2eklas 12.40 TE66
        zp        odz SYNTUS 1eklas 14.20    2eklas  8.35 TE56
1eklas 34.67    2eklas 20.75
1: NS-prijs 2886 Eigenprijs 3467 Match = False, diff -581
2: NS-prijs 2078 Eigenprijs 2075 Match = False, diff 3
------------------
Met een andere korting percentage kom ik uit op 20.75, nog steeds 3 cent afwijking tov NS. Afronding?

/edit
*O* *O* *O* Nu alle reismogelijkheden (buiten Noord) accuraat op NS.nl op 9 cent nauwkeurigheid. Slechts 152 reisadviezen met afwijking groter dan 5 cent. Slechts 40k van de 179 mogelijkheden heeft een afwijking van < 5 cent, dus 139k exact als op NS.nl
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Somoht schreef:Met een andere korting percentage kom ik uit op 20.75, nog steeds 3 cent afwijking tov NS. Afronding?
Ik vind 3 cent te veel om als afrondingsfout weg te zetten. Hebben van die 152 reizen er veel het Syntustraject aan het eind? Ik begin te vermoeden dat Syntus weer andere kortingspercentages gebruikt dan Arriva en Veolia.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door waldo79 »

Voer voor bèta's.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Dit zijn alle afwijkingen > 1 cent die ik nog heb
http://pastebin.com/raw.php?i=4s91LTrj
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Interessant. Ik zal er komende week eens uitgebreider naar kijken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Heb er een aantal bekeken, maar je hebt nog ergens een bug zitten. Want handmatig terug rekenen van een aantal geeft namelijk dat ik wel op de prijs kom die NS in de planner geeft.
Check voor bv:
Wv -> LC/Go/Dld/hglg
Avat -> Arriva Achterhoek. Let op dat je daarbij eigenlijk routekeuze hebt maar de planner de prijs alleen via apeldoorn en Zutphen geeft.
Laatst gewijzigd door Freek op di 05 aug 2014, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten