Hoe werkt lange-afstandskorting?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis. 2,10 klinkt mij dan wel weer goed in de oren. Het gaat immers om 5 TE en de kosten daarvan zijn bij NS 2,10.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Na nog een keer dit topic doorgelezen te hebben, heb ik nu door hoe het werkt, elk stuk is
prijs_hele_reis - prijs_reis_voor_huidige_sectie.
Ben er alleen nog niet uit waarom Maastricht->Boxmeer nu nog steeds een afwijking heeft van 16 cent:
prijs_hele_reis - prijs_reis_voor_huidige_sectie.
Ben er alleen nog niet uit waarom Maastricht->Boxmeer nu nog steeds een afwijking heeft van 16 cent:
Code: Selecteer alles
------------------
mt rm NS 1eklas 14.10 2eklas 8.30
rm bmr VTN 1eklas 16.37 2eklas 9.67
1eklas 30.47 2eklas 17.97
1: NS-prijs 3027 Eigenprijs 3047 Match = False, diff -20
2: NS-prijs 1781 Eigenprijs 1797 Match = False, diff -16
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Volgens mij is Mtr toch Randwijck en geen Maastricht? Heb je een km-tarief voor Veolia? Dan zal ik eens rekenen.
En de prijs is toch: prijs gehele reis voor tarief huidige vervoerder - prijs reeds betaald aan andere vervoerder.
En de prijs is toch: prijs gehele reis voor tarief huidige vervoerder - prijs reeds betaald aan andere vervoerder.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Ja dat bedoelde ik. Er stond overigens eerst een overzichtje van Maastricht Randwyck maar later aangepast naar Maastricht. Zelfde probleem speelt ook op Maastricht->Boxmeer maar dan zonder complicerende factor van gedeeld tariefpunt en 3 tarief-secties.
KM prijs Limburg Noord is 17.6 cent en Limburg Zuid 18.1 cent
Heb overigens het idee dat iemand (Veolia?) 47 tariefeenheden rekent voor Maastricht -> ROermond voor het stuk Roermond->Boxmeer
KM prijs Limburg Noord is 17.6 cent en Limburg Zuid 18.1 cent
Heb overigens het idee dat iemand (Veolia?) 47 tariefeenheden rekent voor Maastricht -> ROermond voor het stuk Roermond->Boxmeer
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Uitstekende vraag. Ik probeer al twee weken de nieuwe versie van dit document te pakken te krijgen via Twitter, maar mijn tweets worden kennelijk genegeerd of zo.Somoht schreef:Andere vraag, wat is de exacte tabel die aan de tariefeenheden op de Noordelijke Nevenlijnen hangt.
Het is zeker niet waar dat elke heenreis even duur is als elke terugreis. Daar zitten duidelijke, en aan de hand van de tariefberekening ook verklaarbare, verschillen in.Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis.
Je brengt een onjuist tarief in rekening voor het deel Roermond-Boxmeer.Somoht schreef:Ben er alleen nog niet uit waarom Maastricht->Boxmeer nu nog steeds een afwijking heeft van 16 cent
Dit Excelbestand is wat ik zelf tot nu toe heb geproduceerd. Daarmee kun je nagaan hoe de prijs van 17,81 euro voor Maastricht-Boxmeer tot stand komt. Let op: dit is het voorlopige resultaat van mijn pogingen te achterhalen hoe de prijzen bij twee vervoerders worden berekend en foutloze berekeningen zijn geenszins gegarandeerd, maar het geeft een idee hoe ik denk dat het werkt :)
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Zeker weten?
--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+46*17.6 + lak_korting = 839 cent
1860-839 = 967
967+830 = 17,97.
NS heeft 17.81
Als ik in het Veolia stuk 47 TE pak voor Maastricht->Roermond kom ik wel op een cent na uit
--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+(46+1)*17.6 + lak_korting = 910 cent
1860-910 = 950
950+830 = 17,80.
NS heeft 17.81
--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+46*17.6 + lak_korting = 839 cent
1860-839 = 967
967+830 = 17,97.
NS heeft 17.81
Als ik in het Veolia stuk 47 TE pak voor Maastricht->Roermond kom ik wel op een cent na uit
--NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+(46+1)*17.6 + lak_korting = 910 cent
1860-910 = 950
950+830 = 17,80.
NS heeft 17.81
Laatst gewijzigd door Somoht op di 05 aug 2014, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Ik heb begrepen dat de logica is dat logica is dat het bedrag dat je betaalt aan vervoerder nummer twee afhankelijk is van het aantal nog niet betaalde TE.Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis. 2,10 klinkt mij dan wel weer goed in de oren. Het gaat immers om 5 TE en de kosten daarvan zijn bij NS 2,10.
In dit voorbeeld betaal je bij de terugreis eerst de prijs van 6 TE aan Veolia. Vervolgens is het nog openstaande aantal TE, dat je met de tweede vervoerder zou moeten berekenen, kleiner dan 0 dus wordt er niets meer opgeteld bij de ritprijs.
Je ziet nu ook in de NS-reisplanner dat de totaalprijs op die manier is opgebouwd: voor Eygelshoven-Landgraaf betaal je 1,96, voor Landgraaf-Eygelshoven Markt betaal je 0,00.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Klopt, maar daar doelde ik niet op. Volgens de logica is de prijs van de tweede vervoerder gebasseerd op het verschil tussen het reeds betaalde en de prijs die de tweede vervoerder rekent voor de gehele reis. Dat aanhoudende geeft dan volgens mij het volgende:Tochjo schreef:Het is zeker niet waar dat elke heenreis even duur is als elke terugreis. Daar zitten duidelijke, en aan de hand van de tariefberekening ook verklaarbare, verschillen in.Freek schreef:Als je de logica aanhoudt die mij is verteld door de vervoerders en die ik hier heb gedeeld is dat niet logisch. Want dan zou de terugreis namelijk net zo duur moeten zijn als de heenreis.
Eijgelshoven Markt -> Eijgelshoven:
NS rekent 8 TE voor Eijgelshoven Markt -> Landgraaf is 2,10.
Veolia krijgt van NS mee dat de reiziger 2,10 heeft betaald en reist vanaf E-Markt. Bij Check-uit in Eijgelshoven wordt totale reisberekend: 5 TE bij Veolia is 1,96. Verschil tussen reeds betaald en nog te voldoen is kleiner dan 0. Reiziger betaald 2,10
Voor Eijgelshoven -> E-Markt
Veolia rekent 1,96 tot Landgraaf.
NS moet bij E-markt afrekening doen en zou moeten stellen dat 5 TE, 2,10 kost. 2,10-1,96=0,14. Af te rekenen aan NS is 0,14.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
9292, de NS-reisplanner en de e-ticketshop zijn het er toch echt allemaal over eens dat een reis Eijgelshoven -> E-Markt slecht 1,96 kost.
Ze hanteren dus niet logica die jij hier beschrijft.
Ze hanteren dus niet logica die jij hier beschrijft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Ik kom voor Maastricht -Boxmeer tot 17,81. Dat is wat de NS-planner ook geeft. Heb in Rood aangegeven waar mijn berekening een verschil levert.
Somoht schreef: --NS--
Maastricht -> Roermond is 46 Tariefeenheden -> 830
--Veolia--
Maastricht->Boxmeer op Veolia tarief is 87+106*17.6 + lak_korting = 1860 18,44536
Maastricht->Roermond op Veolia tarief is 87+46*17.6 + lak_korting = 839 cent 8,932208
1860-839 = 967 18,44536-8,932208=9,513152
967+830 = 17,97.9,513152+8,30=17,81315
NS heeft 17.87 17,81
Dat klopt, de vraag is dan waarom dat niet gebeurd.reisthijs schreef:Ze hanteren dus niet logica die jij hier beschrijft.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Welke LAK percentages gebruik je?
Ik heb
<= 40: 1
<= 80: 0.9680
<=100: 0.8470
<=120 0.7
<=150 0.48
<=200 0.4
<=250 0.15
>250 0
Ik heb
<= 40: 1
<= 80: 0.9680
<=100: 0.8470
<=120 0.7
<=150 0.48
<=200 0.4
<=250 0.15
>250 0
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Heb je mijn Excelbestand bekeken? Als je daar van Maastricht via Roermond naar Boxmeer invult, komt er 17,81 euro uit inclusief een uitgebreide toelichting.Somoht schreef:Zeker weten?
Nee, Veolia krijgt mee hoeveel tariefeenheden er zijn afgelegd. Voorbeeld Maastricht-Boxmeer: eerst 46 TE met NS, dan 60 met Veolia. Je betaalt 46 TE aan NS en (kosten 106 TE bij Veolia - kosten 46 TE bij Veolia) aan Veolia.Freek schreef:Veolia krijgt van NS mee dat de reiziger 2,10 heeft betaald
106 TE bij Veolia geeft 0,87 + 40*0,176 + 40*0,968*0,176 + 20*0,847*0,176 + 6*0,7*0,176.Somoht schreef:Welke LAK percentages gebruik je?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Je excel sheet werkt niet in OpenOffice :(
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Jup maar er zat een bugje in mijn LAK prijs berekening, nu opgelost.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Mooi :)
Ik wil in de toekomst wel kijken of ik mijn werkblad OpenOfficevriendelijk kan maken, maar dat gaat pas gebeuren als alles in Excel goed berekend wordt.
Ik wil in de toekomst wel kijken of ik mijn werkblad OpenOfficevriendelijk kan maken, maar dat gaat pas gebeuren als alles in Excel goed berekend wordt.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
*O* Nog maar voor 108 (van de 179k) reismogelijkheden een afwijking groter dan > 10 cent
Ik kan echter geen tarieven naar het noordelijke nevennet bepalen doordat de matrix tabel compleet onbekend is voor > 120 TE.
Iemand die wel op 20.78 uitkomt voor
Ik kan echter geen tarieven naar het noordelijke nevennet bepalen doordat de matrix tabel compleet onbekend is voor > 120 TE.
Iemand die wel op 20.78 uitkomt voor
Code: Selecteer alles
{
"faresections": [
{
"toStation": "zp",
"price_first": 2045,
"operator": "ARR",
"price_second": 1239,
"fromStation": "vsv",
"fare_distance": 66
},
{
"toStation": "odz",
"price_first": 1399,
"operator": "SYNTUS",
"price_second": 823,
"fromStation": "zp",
"fare_distance": 56
}
],
"price_second": 2062,
"price_first": 3444,
"sections": [
{
"operator": "ARR",
"toStation": "ww",
"fromStation": "vsv"
},
{
"operator": "ARR",
"toStation": "zp",
"fromStation": "ww"
},
{
"operator": "SYNTUS",
"toStation": "odz",
"fromStation": "zp"
}
],
"fare_distance": 122
}
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Als alle geheimen ontrafeld zijn lijkt het me ook wel tof om een webversie op Rijden de Treinen te zetten :)Tochjo schreef:Mooi :)
Ik wil in de toekomst wel kijken of ik mijn werkblad OpenOfficevriendelijk kan maken, maar dat gaat pas gebeuren als alles in Excel goed berekend wordt.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
In dit document staan vanaf pagina 24 de prijzen tot en met 250 TE voor 2013. Helpt dat iets? Is jou bijvoorbeeld een percentage bekend waarmee de prijzen verhoogd zijn?Somoht schreef:Ik kan echter geen tarieven naar het noordelijke nevennet bepalen doordat de matrix tabel compleet onbekend is voor > 120 TE.
Een reis van Odz via Zp naar Vsv? Volgens de reisplanner kost die 20,75 euro. En dat kan ik verklaren: de eerste 56 TE betaal je aan Syntus. Dat kost 0,87 + 40*0,181 + 16*0,968*0,181. De resterende 122-56=66 TE betaal je aan Arriva. Dat kost het bedrag voor 122 TE bij Arriva (0,87 + 40*0,1768 + 40*0,97*0,1768 + 20*0,87*0,1768 + 20*0,7*0,1768 + 2*0,48*0,1768) verminderd met het bedrag voor 56 TE bij Arriva (0,87 + 40*0,1768 + 16*0,97*0,1768). Merk op dat ik hier andere kortingspercentages gebruik dan eerder bij Veolia, omdat Arriva kennelijk andere percentages hanteert. Verschil zit 'm in korting tussen km 41 en 80 (3% bij Arriva versus 3,2% bij Veolia) en tussen km 81 en 100 (12% bij Arriva versus 15,3% bij Veolia).Somoht schreef:Iemand die wel op 20.78 uitkomt voorCode: Selecteer alles
{ "faresections": [ { "toStation": "zp", "price_first": 2045, "operator": "ARR", "price_second": 1239, "fromStation": "vsv", "fare_distance": 66 }, { "toStation": "odz", "price_first": 1399, "operator": "SYNTUS", "price_second": 823, "fromStation": "zp", "fare_distance": 56 } ], "price_second": 2062, "price_first": 3444, "sections": [ { "operator": "ARR", "toStation": "ww", "fromStation": "vsv" }, { "operator": "ARR", "toStation": "zp", "fromStation": "ww" }, { "operator": "SYNTUS", "toStation": "odz", "fromStation": "zp" } ], "fare_distance": 122 }
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Het is een reis van vsv naar odz via zutphen.
Denk niet dat die tabel is te gebruiken, met die afrondingen kun je de tariefverhogingen niet goed doorzetten. Daarnaast is dit volgens mij de NS tabel van 2013 en nu wijken ze af van de NS tabel.
Met een andere korting percentage kom ik uit op 20.75, nog steeds 3 cent afwijking tov NS. Afronding?
/edit
*O* *O* *O* Nu alle reismogelijkheden (buiten Noord) accuraat op NS.nl op 9 cent nauwkeurigheid. Slechts 152 reisadviezen met afwijking groter dan 5 cent. Slechts 40k van de 179 mogelijkheden heeft een afwijking van < 5 cent, dus 139k exact als op NS.nl
Denk niet dat die tabel is te gebruiken, met die afrondingen kun je de tariefverhogingen niet goed doorzetten. Daarnaast is dit volgens mij de NS tabel van 2013 en nu wijken ze af van de NS tabel.
Code: Selecteer alles
------------------
vsv zp ARR 1eklas 20.47 2eklas 12.40 TE66
zp odz SYNTUS 1eklas 14.20 2eklas 8.35 TE56
1eklas 34.67 2eklas 20.75
1: NS-prijs 2886 Eigenprijs 3467 Match = False, diff -581
2: NS-prijs 2078 Eigenprijs 2075 Match = False, diff 3
------------------
/edit
*O* *O* *O* Nu alle reismogelijkheden (buiten Noord) accuraat op NS.nl op 9 cent nauwkeurigheid. Slechts 152 reisadviezen met afwijking groter dan 5 cent. Slechts 40k van de 179 mogelijkheden heeft een afwijking van < 5 cent, dus 139k exact als op NS.nl
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Ik vind 3 cent te veel om als afrondingsfout weg te zetten. Hebben van die 152 reizen er veel het Syntustraject aan het eind? Ik begin te vermoeden dat Syntus weer andere kortingspercentages gebruikt dan Arriva en Veolia.Somoht schreef:Met een andere korting percentage kom ik uit op 20.75, nog steeds 3 cent afwijking tov NS. Afronding?
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Voer voor bèta's.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Dit zijn alle afwijkingen > 1 cent die ik nog heb
http://pastebin.com/raw.php?i=4s91LTrj
http://pastebin.com/raw.php?i=4s91LTrj
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Interessant. Ik zal er komende week eens uitgebreider naar kijken.
Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?
Heb er een aantal bekeken, maar je hebt nog ergens een bug zitten. Want handmatig terug rekenen van een aantal geeft namelijk dat ik wel op de prijs kom die NS in de planner geeft.
Check voor bv:
Wv -> LC/Go/Dld/hglg
Avat -> Arriva Achterhoek. Let op dat je daarbij eigenlijk routekeuze hebt maar de planner de prijs alleen via apeldoorn en Zutphen geeft.
Check voor bv:
Avat -> Arriva Achterhoek. Let op dat je daarbij eigenlijk routekeuze hebt maar de planner de prijs alleen via apeldoorn en Zutphen geeft.
Laatst gewijzigd door Freek op di 05 aug 2014, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten