Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ja en dan Arriva in heel Vlaanderen zeker ;)?
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Michael 1988 schreef:Waarschijnlijk een CityWide, (althans als die een De Lijn huisstijl draagt) maar dat is een bus van B&C uit België. Die heeft er overigens 2 in dienst op dit moment. Geldt ook voor de Citea van lijn 450 (die ik overigens ook al een paar keer op een foto heb).
Volgens mij is het inderdaad een Citywide. Ik zag hem gisteren staan. De naam 'Citywide' staat er overigens niet op. Ik kon hem althans nergens op de bus vinden. Zie ook: http://nl.scania.be/about-scania/media/ ... ussen.aspx
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Michael 1988 schreef:Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
Oké haha. Ik ben er ook niet zo in thuis, maar het is wat je zegt: je kunt het zien aan de vormgeving. Die had ik even goed in me op proberen te nemen en vergeleken met foto's van Citywides.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stefan »

Michael 1988 schreef:Kun je zien aan de vormgeving. Een Omnilink en een Omnicity zien er heel anders uit. Bij meer type en merken bussen staat het type niet op vermeld overigens. Kijk maar naar Hess bijvoorbeeld.
Oh, ik maar denken dat een OmniCity en OmniLink nogal op elkaar leken, zeker vanaf de buitenkant..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik bedoelde dat de Omnilink en Omnicity er anders uitzien dan de Citywide. De omnilink en omnicity zelf zijn bijna 1 pot nat (heb je overigens ook bij o.a. de Van Hool's). Maar we wijken nu af van het onderwerp.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Heeft er al iemand iets gehoord over wat Arriva gaat bestellen of heeft besteld?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik heb er nog niks over gelezen/gehoord. Maar ik vermoed dat het wel VDL Citea's zullen worden.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Er zijn ook GERUCHTEN dat er geen geleed zal komen en de Volanslijnen met Volvo's gereden zullen gaan worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

De geruchten gaan ook dat er geen gelede wagens meer gaan rijden op de stadsdienst in Tilburg. Als dat waar is dan hoop ik wel dat het aantal ritten op lijn 1 tussen Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat toch flink uitgebreid gaan worden. Anders gaan ze het echt niet weg krijgen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Er komen sowieso wijzigingen in het lijnennet in Tilburg om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen (bron ROB).

Dat Arriva in Tilburg geen gelede bussen meer zou inzetten lijkt me niet meer dan logisch omdat die op een paar spitsritten na in Tilburg helemaal niet nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 05 aug 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Daan76 schreef:Er zijn ook GERUCHTEN dat er geen geleed zal komen en de Volanslijnen met Volvo's gereden zullen gaan worden.
Zou goed kunnen. De gelede bussen in de Langstraat zijn op wat spitsritten na in het algemeen zeer matig bezet. Hooguit op de 126/127 zou dat wel eens problemen kunnen opleveren, maar ook dat kun je met versterkingsbussen op schooldagen opvangen.

Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
Michael schreef:Ik heb er nog niks over gelezen/gehoord. Maar ik vermoed dat het wel VDL Citea's zullen worden.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of VDL wel de productiecapaciteit heeft om naast de al lopende orders nog eens een groot aantal bussen op zo'n korte termijn te kunnen leveren. Daarnaast is VDL altijd de eerste die bij iedere order met ronkende persberichten komt en in dit geval blijft het oorverdovend stil.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Er komen sowieso wijzigingen in het lijnennet in Tilburg om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen (bron ROB).

Dat Arriva in Tilburg geen gelede bussen meer zou inzetten lijkt me niet meer dan logisch omdat die op een paar spitsritten na in Tilburg helemaal niet nodig zijn.
Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.

P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
🍉
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Frans F schreef: Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).
P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
Definitief voorstel op papier komt pas begin september naar het ROB.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 05 aug 2014, 14:49, 4 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Daan76 schreef: Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...
Nee, de merknaam Volans is zover ik weet niet verplicht voor Oost-Brabant.
Uiteraard wel logisch dat dit gebeurt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Daan76 schreef:
Frans F schreef: Het gerucht dat ik wel had gehoord is dat lijn 152/160/30x ook onder de merknaam Volans gereden gaan worden. Alle HOV-lijnen zouden sowieso een lijnnummer in de 300-serie krijgen.
Staat dit niet gewoon in het PvE? Ik meen dat vorig jaar al daar gelezen te hebben...
Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?
Frans F schreef:
Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).]
In een gewone bus kunnen 80 reizigers,meer niet.(van een streekbus uitgaande)in een stadsbus 100. Verder lijkt het me voor de Eftelinglijnen wenselijk om geleed te rijden. Van de Langstraat heb ik nog nooit gehoord dus daar doe ik geen uitspraken over.Wel over lijn 156 daar zijn momenteel in de spits eigenlijk gelede bussen nodig/extra ritten. Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ? Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Van de Langstraat heb ik nog nooit gehoord dus daar doe ik geen uitspraken over.
Dat is zeg maar het gebied Drunen - Waalwijk - Kaatsheuvel.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?
Verhoogd comfort is geeist voor de HOV-lijnen, dus ook 152 en 160.
101 is GEEN HOV-lijn.
In een gewone bus kunnen 80 reizigers,meer niet.(van een streekbus uitgaande)in een stadsbus 100.
Dat is meer dan een gelede bus aan zitplaatsen heeft, dat is het enige dat ik wilde zeggen.
Verder lijkt het me voor de Eftelinglijnen wenselijk om geleed te rijden.
Ook de Efteling-lijnen zijn door het jaar gerekend veelal zeer matig bezet. Alleen in de vakantietijd zijn ze druk op enkele uren per dag en dan alleen nog bij redelijk weer. Ook daar dus de afweging of je voor een beperkt aantal dagen per jaar gelede bussen of versterkingsbussen moet inzetten. Op de uren dat het druk is naar de Efteling (na de ochtendspits) heb je immers genoeg spitsbussen over.
Wel over lijn 156 daar zijn momenteel in de spits eigenlijk gelede bussen nodig/extra ritten.
Lijn 156 gaat in de spits om het kwartier rijden tussen St Oedenrode en Eindhoven en tussen Schijndel en Den Bosch is een hogere frequentie helemaal niet nodig. Het probleem zit tussen Schijndel en St Oedenrode waar de frequentie zo meteen in de ochtendspits wordt gehalveerd.
Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ?
Dat kan, maar afwijkend materieel is duur. Daarnaast kunnen ze niet overal rijden, in Schijndel bijv. was dat in het verleden al een probleem toen er een enkele rit geleed gereden werd.
Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.
Versterkingsbusssen zijn ook toegestaan.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Frans F schreef:
Hainje schreef: Op het traject Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is het anders altijd goed bezet hoor. Daar heb je die capaciteit van gelede wagens wel nodig. Buiten dit stuk op lijn 1 heb je gelede wagens in Tilburg inderdaad niet nodig.
Dat "altijd" is betrekkelijk, je praat alleen over schooldagen waarop er klassikaal lessen zijn en dat is minder dan de helft van alle 365 dagen. Je kunt dus ook overwegen een extra lijn vanaf het station om te leiden via Stappegoor/Uni en af en toe wat versterking inzetten. Daarnaast kunnen er in een gewone bus ook 80+ mensen, een gelede bus met alleen alle zitplaatsen bezet past ook in een gewone bus (wen er alvast maar aan dat Arriva wat efficienter werkt dan Veolia).
P.S. Heb je een link naar het document van het ROB?
Definitief voorstel op papier komt pas begin september naar het ROB.
Feit is echter dat die gelede bussen op lijn 1 vaak niet alleen vol zitten, maar ook vol stáán. Je kunt in een gelede bus natuurlijk wel meer mensen vervoeren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?

Als de volle ritten vooral in de spits zijn kun je waarschijnlijk goedkoper versterkingsritten laten pendelen, immers in de ochtendspits wemelt het van de streekbussen die op Tilburg Station aankomen en dan geen verder emplooi hebben. 's Middags andersom. Zo lang je de cijfers niet weet kun je de financiële afweging niet maken.

Wel ben ik altijd wat sceptisch over "al die volle bussen" waar scholieren en studenten altijd mee aankomen zetten. In de praktijk gaat het dan vaak om twee ritten 's ochtends de ene kant op en twee ritten 's middags de andere kant op en dan uitsluitend op schooldagen. En in de rest van de ritten zit dan 10 man.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Lijn 8 in Breda kan absoluut ook niet zonder geleed materieel. Wat voor taferelen ik daar in de ochtend vaak zie is niet normaal. Bus stampensvol van voor tot achter en dan moet vervolgens een deel er weer uit omdat de chauffeur er nog bij moet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Breda is een verhaal apart... al jaren geleden was de BBA zich daar aan het afvragen waarom lijn 12 toch altijd overvol studenten zat en ze de rest van de bussen veel minder druk bezet was. Niemand die ooit bedacht heeft dat het wellicht kon liggen aan dat alleen lijn 12 op de trein aansloot :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.
Frans F schreef:
Mr-W schreef: Hopelijk blijft Arriva die lijnen rijden met bussen met verhoogd comfort,de huidige Arriva stoelen zijn gewoon bagger. Gaat lijn 101 trouwens ook mee in dat lijstje ? Weet iemand eigenlijk al wat voor materieel ingezet gaat worden op de Brabantliner ?
Verhoogd comfort is geeist voor de HOV-lijnen, dus ook 152 en 160.
101 is GEEN HOV-lijn.
Wat is verhoogd comfort ? mogen Volans bussen ook ingezet worden op de Brabantliners?
Frans F schreef:
Mr-W schreef:Hermes is ook opbrengst verantwoordelijk en gebruikt zijn gelede bussen eigenlijk alleen in de spits en soms op 401/402.(ook regelmatig een 12m bus) dus waarom kan Arriva die niet inzetten voor een bepaald dagdeel ?
Dat kan, maar afwijkend materieel is duur. Daarnaast kunnen ze niet overal rijden, in Schijndel bijv. was dat in het verleden al een probleem toen er een enkele rit geleed gereden werd.
Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.
Frans F schreef:
Vergeet niet dat het ook een concessie eis is dat mensen maximaal 15 minuten mogen staan in een bus. Dus zeker voor streeklijnen blijven gelede bussen noodzakelijk.
Versterkingsbusssen zijn ook toegestaan.
Denk niet dat veel toerboeren daar happig mee zijn,bussen mogen bijv. maximaal 12 jaar oud zijn.Bij kleinere bedrijven zijn dit vaak de toeringcarren die veel worden gebruikt voor groepsvervoer en juist de oudjes voor schoolreisjes,treinvervangend vervoer en dergelijke.
Frans F schreef:Als de volle ritten vooral in de spits zijn kun je waarschijnlijk goedkoper versterkingsritten laten pendelen, immers in de ochtendspits wemelt het van de streekbussen die op Tilburg Station aankomen en dan geen verder emplooi hebben. 's Middags andersom.\
Hermes voert dit principe allang uit en heeft nog steeds gelede bussen nodig en ik denk niet dat Toerboeren heel happig zullen zijn om versterkingsritten te rijden omdat de eisen aan die voertuigen heel streng zijn.
Frans F schreef:Wel ben ik altijd wat sceptisch over "al die volle bussen" waar scholieren en studenten altijd mee aankomen zetten. In de praktijk gaat het dan vaak om twee ritten 's ochtends de ene kant op en twee ritten 's middags de andere kant op en dan uitsluitend op schooldagen. En in de rest van de ritten zit dan 10 man.
Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.
De rijtijd tot Stappegoor Scholen is 14 minuten (zie website Veolia).
Daarnaast vroeg ik me of die 15 minuten grens wel voor stadsvervoer geldt.
Wat is verhoogd comfort ? mogen Volans bussen ook ingezet worden op de Brabantliners?
Ik weet het niet het zeker, maar ik dacht dat voor de Brabantliners het zelfde geeist wordt als voor de HOV-lijnen.
Lijn 101 wordt met gewone streekbussen gereden.
Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.
Die zijn pas echt onhandig, want die kunnen in de bebouwde kom geen bocht nemen.
Denk niet dat veel toerboeren daar happig mee zijn,bussen mogen bijv. maximaal 12 jaar oud zijn.
Graag of niet, als ze wel de volle mep betaald willen krijgen moeten ze ook maar met fatsoenlijke spullen komen.
Arriva mag ook eigen versterkingsbussen inzetten en het personeel inhuren via een uitzendbureau.
Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.
Als je al deze lijnen omzet in scholierenlijnen blijft er buiten de Randstad weinig streekvervoer over.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 06 aug 2014, 16:27, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten