Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Op een halve hand te tellen hoe vaak ik de snorder heb gebruikt.

De enige twee keer dat ik het heb gebruikt was toen mijn vriend en ik naar de Praxis bij Holendrecht waren geweest en hij het prima vond om 4 blikken verf te dragen naar het metrostation.
En toen mijn telefoon uit mijn broekzak is gevallen in de bus en ik er pas achter kwam toen de bus net wegreed. Nou, heel toevallig kwam er een snorder aan en dat was de enige manier om die bus achterna te gaan. Het was helaas 's avonds al dus bus 41 gaat dan over naar 40 op Muiderpoortstation. Helemaal in Science Park de bus kunnen passeren en bij een halte springen en zwaaien...

En... hij lag er nog... My precious iPhone.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

JWM schreef:In de Bijlmer fietst niemand :mrgreen:
Vreemd, wat doen al die fietspaden daar dan? Of is dat onkruidverzamelbaan van de gemeente?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Dat iets beschikbaar is wil natuurlijk niet zeggen dat er ook veel gebruik van wordt gemaakt. De carpoolstrook is daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van. :P
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

JWM schreef:In de Bijlmer fietst niemand :mrgreen:
Je vergist je daarin compleet. In de Bijlmer fietsen heel veel mensen naar winkelcentra en dergelijke bestemmingen.
En daarbuiten, en dan spreek ik over verbindingen zoals Centrum - Zuidoost, word ook wel gefietst, maar iets minder doordat je op zicht ook heel dichtbij een metro hebt die veel sneller naar 't Centrum gaat.
Maar neem nou de verbinding Weesp-Zuidoost. Die wordt door veel scholieren gebruikt en ook Diemen-Zuidoost.
Alleen door de werkzaamheden aan de A9 is het nu een beetje onmogelijk om de viaducten daar te passeren... :X

Er zijn inderdaad lang niet zo veel fietsers als in het centrum. Het is in Zuidoost gewoon een beschaafde hoeveelheid. :wink:

En snorders zijn zo slecht nog niet. Een ritje heeft 1 prijs, het ligt aan jou hoe veel personen je meeneemt. :Y
Je hebt in London, in de buitenwijken althans, een soortgelijk systeem, waarbij dan als het ware een ''Snorderbedrijf'' opereert en dat het bedrijf dan maandelijks een percentage van de nettowinst (Hoeveel weet ik niet) aan de gemeente betaalt. En dan is het legaal. Kan zoiets ook niet in A'dam, of is dat weer concurrentie van de belachelijk dure taxi? :|
Ik bedoel maar, ik hoef echt niet per se in een Mercedes Benz C-Klasse auto naar mijn huis worden gebracht. Of waar dan ook. :6
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Misschien Uber eens proberen? Iets goedkoper dan een taxi, je weet de kosten vooraf als je de route plant in de app en je krijgt bij aanmelding gratis 20 euro gestort op je account. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Dacht dat ik het nooit zou zien: vanochtend gewoon een CAF die niet onder de afval en viezigheid zat met relatief schone vloer! Interieur zat wel onder de beschadigingen maar tenminste niet meer loei en loei vies. Serieus de eerste keer dat ik dit meemaak sinds ik weer full-time in Amsterdam woon. :shock:
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Dacht dat ik het nooit zou zien: vanochtend gewoon een CAF die niet onder de afval en viezigheid zat met relatief schone vloer! Interieur zat wel onder de beschadigingen maar tenminste niet meer loei en loei vies. Serieus de eerste keer dat ik dit meemaak sinds ik weer full-time in Amsterdam woon. :shock:
Ik ben weleens benieuwd wanneer die hun Mid-Life revisie krijgen.
Ik vind dat het interieur nu echt wel slordig begint te worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

hauptbahnhof schreef:Op een halve hand te tellen hoe vaak ik de snorder heb gebruikt.

De enige twee keer dat ik het heb gebruikt was toen mijn vriend en ik naar de Praxis bij Holendrecht waren geweest en hij het prima vond om 4 blikken verf te dragen naar het metrostation.
En toen mijn telefoon uit mijn broekzak is gevallen in de bus en ik er pas achter kwam toen de bus net wegreed. Nou, heel toevallig kwam er een snorder aan en dat was de enige manier om die bus achterna te gaan. Het was helaas 's avonds al dus bus 41 gaat dan over naar 40 op Muiderpoortstation. Helemaal in Science Park de bus kunnen passeren en bij een halte springen en zwaaien...

En... hij lag er nog... My precious iPhone.
Dit is wel erg overdreven. Als je gewoon anar gevonden voorwerpen gaat krijg je hem gewoon weer terug. Is bij ons tenminste zo, had een keer mn jas in de bus laten liggen, had hem t weekend erna terug zonder kosten, kon hem ophalen bi het station.

In de trein kost het je wel 15 euro als je iets kwijtraakt. Had een keer mn tas laten liggen met een dictaat erin. Maar voor die 15 euro kon ik ook wel een nieuwe tas kopen en het dictaat had ik niet meer nodig, dus maar gelaten voor wat het was.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Ik ben weleens benieuwd wanneer die hun Mid-Life revisie krijgen.
Ik vind dat het interieur nu echt wel slordig begint te worden.
Yup, het begint echt erg te worden. Schotten die eruit liggen, deuren met vijftig tinten rood beplakt zijn, wandbekleding kapot, vloeren stuk, koersrollen defect, noem maar op. Die dingen zijn gewoon zwaar verwaarloosd. :N
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bakpapier schreef:Dit is wel erg overdreven. Als je gewoon anar gevonden voorwerpen gaat krijg je hem gewoon weer terug. Is bij ons tenminste zo, had een keer mn jas in de bus laten liggen, had hem t weekend erna terug zonder kosten, kon hem ophalen bi het station.

In de trein kost het je wel 15 euro als je iets kwijtraakt. Had een keer mn tas laten liggen met een dictaat erin. Maar voor die 15 euro kon ik ook wel een nieuwe tas kopen en het dictaat had ik niet meer nodig, dus maar gelaten voor wat het was.
Uhh, het gaat om een iPhone. Niet om een simpel goedkoop jasje!
Dus:
[*]Áls het door iemand gevonden wordt is het de vraag of het wordt afgegeven aan de buschauffeur
[*]Denk je dat ik echt kan wachten tot de volgende middag voordat ik kan kijken of mijn telefoon wel gevonden is?

Overigens, de telefoon lag nog steeds waar het gevallen was. Tussen stoel en wand (op die verwarmingsbalk onderin). Het feit dat niemand opnam toen we belden gaf me nog hoop (mijn ringtone is ook extreem zacht (laagste stand)).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ik was d'r ook achteraan gereden als het m'n iPhone 5s betrof en de optie er was. Geef je groot gelijk! :Y
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Natorious schreef:Ik ben weleens benieuwd wanneer die hun Mid-Life revisie krijgen.
Ik vind dat het interieur nu echt wel slordig begint te worden.
Het was toch de vraag: reviseren of afschrijven?
Kennelijk zijn ze er nog niet uit.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Zelfs de 5300- & 5400-serie rijtuigen uit Rotterdam (die zeker 2 jaar nieuwer zijn dan de CAF-stellen) krijgen nu al een tijdje de Mid-Life Revisie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Verschil is dat de CAFs veel te klein zijn en nogal storingsgevoelig.

Vind het alleen lastig te bevatten dat ze er nog steeds niet uit zijn. Bestuurders zijn er al voor de M5 besteld werd bezig met dit vraagstuk. Al kiezen ze er vandaag voor om nieuwe metro's te bestellen duurt het nog wel een paar jaar voordat ze daadwerkelijk in dienst komen. In tussentijd worden die CAFs steeds triester. Dat knopen doorhakken wil maar niet lukken hier. -o-
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Ondertussen is men begonnen met de voorbereiding van de bestelling van nieuwe trams en metro's. De trams zijn bedoeld om de 9G/10G (zolang die nog rijden), 11G en 12G trams vanaf 2020 te vervangen en ter vervanging van de sneltrams op lijn 51. Zoals het er naar uit ziet zal het gaan om 30 en 45 meter trams, waarbij dus mogelijk ook lijn 26 wordt voorzien van 45 meter trams.

Tevens is men gestart met de voorbereiding van een bestelling van een nieuwe serie metrostellen (type M7) om tussen 2020 en 2023 de sneltrams te vervangen. Oftewel, zoals het er naar uit ziet zullen ze de sneltrams die van lijn 51 vrijkomen wel gebruiken om dienst te laten doen op de overige metrolijnen waarbij vermoedelijk alle sneltrams van het type BN en CAF vanaf 2020-2023 worden vervangen door kortere voertuigen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Hè wat? De sneltrams worden gebruikt voor de overige metrolijnen en tegelijkertijd vervangen? Snap het effe niet. :P
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Volgens mij is het als volgt:

2020:
Nieuwe 45 meter trams om de combino's op lijn 26 te vervangen en voor de hoogwaardige tram naar Amstelveen.
Combino's van lijn 26 schuiven door naar de andere lijnen om de 9/10/11/12G wagens te vervangen.
Extra 30 meter trams om de overige 11/12G wagens te verangen

2018
Amstelveenlijn buiten dienst, BN wagens schuiven door naar het metronet om daar voor extra capaciteit/reserve te dienen. Die mottenballenvloot van 10 zilvermeeuwen zal dan echt naar de sloop moeten.

Vanaf 2023
BN materieel is 33 jaar oud en wordt vervangen door M7, daarna ook de CAFjes. Die zijn dan iets jonger, maar ook echt wel versleten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Wachten we alleen nog op het doorhakken van de knoop over M6 of het drie of zes bakken krijgt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Mag de M5 straks de NZL op?

Is het dan een optie om de M5 straks op de NZL te laten rijden en op lijn 54. Dan kan een 3-delige M6 de ontvlochten Ringlijn gaan bedienen. In de spits gewoon dubbele stellen, 's avonds enkele. Ik denk dat lijn 52 en 54 meer gebaat zijn bij die lange rupsen in de avond.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

De M5 komt straks ook op de Noord/Zuidlijn te rijden ja aldus hierzijnwij.nu. Gewoon universeel inzetbaar.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Bee schreef:Wachten we alleen nog op het doorhakken van de knoop over M6 of het drie of zes bakken krijgt :)
Wordt sws wel 3 bakken. Je kunt gewoon geen 6 bakken hoogfrequent op de ringlijn (Ontvlochten) in de avond en zondag inzetten.
Met de helft van die capaciteit moet het lukken. En kun je nog een hoge frequentie aanbieden.

Wat voor metro moet ik me voorstellen bij M7? Ook van Alstom?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ok mensen, wat is er nu weer aan de hand dat op 53/54 alleen maar Zilvermeeuwen rijden vandaag?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Er is nog helemaal niets bekend over wat voor materieel er komt. Oftewel er wordt nu gestart met de voorbereiding van een aanbesteding. Korte metropolissen zouden er alleen kunnen komen als Alstom meedingt. Sowieso lijkt het er niet op dat er een M6 komt, tenzij ze zo de 5 in 2013 nabestelde metropolissen gaan noemen (wat oorspronkelijk 12 M6-en zouden worden voor de Noord/Zuidlijn maar dit aantal is dus teruggeschroefd naar 5 stuks met zover bekend de aanduiding m5) of ze alsnog besluiten de optie op 7 stellen in te lossen (wat niet aannemelijk lijkt vanwege de wens voor kortere voertuigen).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Bee schreef:Ok mensen, wat is er nu weer aan de hand dat op 53/54 alleen maar Zilvermeeuwen rijden vandaag?
Eh ik zag toch echt net drie M5-en voorbij komen (en geen Zilvermeeuw) dus er rijdt wel wat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dat is dan de eerste na vier koppels Zilvermeeuw. Ging achter elkaar door in de tunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten