Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe? De NMBS rijdt ook op sommige spoorwegen. Ik weet niet hoe het met de belgische kant van de wetgeving zit maar het lijkt me niet dat er vanuit Nederland bezwaar zou zijn op dit punt.

Ik zou het zelfs nog wel toejuichen, de Lijn in zeeuws-vlaanderen, mits Connexxion de verbindingen door de Westerscheldetunnel behoudt (bijvoorbeeld terneuzen-goes en diverse schoollijnen door de tunnel, zoals Zaamslag - Krabbendijke Calvijncollege, lijn 645 geloof ik).

Mocht ooit, in een verre toekomst, het baanvak Terneuzen - Gent worden gereactiveerd, dan zou de NMBS dit kunnen exploiteren. Men praat namelijk ook al jaren over een trein naar Zelzate, die kan dan net zo goed naar Terneuzen doorrijden. Maar echt rendabel wordt dit natuurlijk nooit, het is nu eenmaal een dunbevolkte regio, en de Sluiskilbrug is nogal een barriere voor de scheepsvaart als hier 2x per uur een trein zou rijden (een per richting) en daar zijn de Belgen ook niet blij mee denk ik..
De Sluiskilburg is er inderdaad 1 van de barrières en denk niet dat er geld is om nog 1 extra tunnel te graven voor het treinverkeer,daarnaast ligt de spoorlijn erg ver van de kern van Terneuzen af en blijft natransport per bus nodig. Verder is het de trend in heel Nederland om grensoverschrijdende lijnen als eerste te schrappen bij een bezuinigingsronde.
Bakpapier schreef:Als alternatief voor die trein kan men ook eindelijk eens beginnen met een rechtstreekse bus Terneuzen - Gent, en niet alleen maar een paar keer in het weekend. Dan kunnen studenten in Terneuzen wonen en in Gent studeren, of bijvoorbeeld werken. Nu moeten die ' op kot' zoals ze dat zeggen, of met de auto op en neer. Want de reguliere verbinding naar Gent is echt bagger. Alsof je geen OV zou hebben tussen Delfzijl en Groningen of zo, da's een beetje het equivalent.
Gewoon lijn 50 1x per uur de hele week laten rijden met een lusje via de Grote Markt van Zelzate.Zodat De Lijn meewerkt.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door waldo79 »

Probleem met de Sluiskilbrug wordt aan gewerkt. Er is een tunnel in aanleg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Waldo, er komt geen spoorlijn door die tunnel. Het spoor loopt over de brug, net als lokaal auto verkeer, en intyerlokaal auto verkeer gaat door de tunnel.

Het spoor loopt inderdaad door industrie gebied, maar het station is op zich best wel dichtbij het centrum van terneuzen,hl namelijk bij winkelcentrum schuttershof. Het busstation zou kunnen worden verplaatst naar het station er is ruimte zat. De bussen kunnen dan via het centrum naar allerlei eindhaltes rijden, bijvoorbeeld terneuzen ziekenhuis of Hulst.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Wellicht zou men eens kunnen beginnen met een museum spoorlijn die in het weekend rijdt? En kijken hoeveel mensen eropaf komen? Het station in Terneuzen ligt er al en men kan zo naar Gent rijden...
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Een ding: in Belgenland rijden stoptreinen maar eenmaal per uur. Mocht de verbinding er ooit komen ga ik ook van een uursdienst (met een enkele P-trein, weekend zelfs 2-uursdienst) net als in de rest van Belgenland en niet van een halfuursdienst. Uursdienst lijkt me ook zat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door verfmeer »

Ik zou dan bij de Rooseveltlaan ook een station aanleggen. Terneuzen-Zuid ligt dan binnen 1 kilometer, wat goed te fietsen is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

^Inderdaad, want het centrum van Terneuzen ligt erg decentraal. En een uursdienst lijkt me ook meer dan genoeg.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Een ding: in Belgenland rijden stoptreinen maar eenmaal per uur. Mocht de verbinding er ooit komen ga ik ook van een uursdienst (met een enkele P-trein, weekend zelfs 2-uursdienst) net als in de rest van Belgenland en niet van een halfuursdienst. Uursdienst lijkt me ook zat.
Er is volgens mij nog een ding volgens mij ligt de baanvak snelheid daar niet al te hoog en zijn bussen per definitie sneller,of er moeten flinke investeringen in dat baanvak worden gedaan.
Bakpapier schreef:Waldo, er komt geen spoorlijn door die tunnel. Het spoor loopt over de brug, net als lokaal auto verkeer, en intyerlokaal auto verkeer gaat door de tunnel.
gelukkig niet voor die paar goederentreinen per dag, zou geld verspilling zijn.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Trager dan een bus lijkt me niet, volgens mij is de baanvaksnelheid ongeveer 90 km/u. Op moeilijke punten zoals bij overwegen en op de Sluiskilbrug kun je dat niet echt omhoog brengen, maar in de dunbevolkte gebieden kun je met kleine investeringen toch wel een stuk harder rijden lijkt mij. Hoe dit zit met het Belgische traject weet ik niet.

Van een 100 km/u bus win je het niet, maar van een normale lijnbus wel denk ik. Zeker als deze ook op allerlei plaatsen moet stoppen.

Verder is er nog het voordeel dat niet alleen Gent, maar ook Terneuzen beter ontsloten is. Ondanks dat het niet heel groot is heeft Terneuzen een belangrijke centrumfunctie, Belgen komen er bijvoorbeeld graag winkelen en zijn er dan even uit. Ook krijgen de dorpen Sas van Gent en Sluiskil zo een fatsoenlijke OV verbinding met deze plaats, wat in deze plaatsen woningbouw zal aantrekken (ze bloeden op het ogenblik een beetje dood, voornamelijk Sluiskil wat echt een vreselijk dorp is).

Verder wordt deze lijn een extra lijn voor de voorsteden van Gent, zoals Wondelgem en Zelzate. Op een vergelijkbaar lijntje, naar Eeklo, rijdt ook een uursdienst en in het weekend 1x/2u. Ik denk dat je bij Gent-Terneuzen juist doordeweeks in het dal minder reizigers hebt, dan in het weekend.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Bakpapier schreef:Verder is er nog het voordeel dat niet alleen Gent, maar ook Terneuzen beter ontsloten is. Ondanks dat het niet heel groot is heeft Terneuzen een belangrijke centrumfunctie, Belgen komen er bijvoorbeeld graag winkelen en zijn er dan even uit. Ook krijgen de dorpen Sas van Gent en Sluiskil zo een fatsoenlijke OV verbinding met deze plaats, wat in deze plaatsen woningbouw zal aantrekken (ze bloeden op het ogenblik een beetje dood, voornamelijk Sluiskil wat echt een vreselijk dorp is).
Bedoel je nu voor Sas van Gent en Sluiskil de verbinding met Gent of Terneuzen? Want in mijn ogen is de verbinding naar Terneuzen goed en voor een verbinding naar Gent lijkt het mij (zeker per trein) onrendabel.

Ik ga wel met je mee als het gaat om een doorgaande buslijn tussen Gent en Terneuzen op weekdagen. (i.c.m. lijn 55 en 55s van De Lijn.)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door ICE105 »

Bakpapier schreef:De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe?
Ik verwacht niet dat De Lijn kan rijden voor de Nederlandse DRU prijzen.
Bakpapier schreef:De NMBS rijdt ook op sommige spoorwegen.

In Nederland rijdt NMBS Mobility onder het vervoerderschap van NS Reizigers.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:De Lijn kan toch een Nederlandse tak oprichten in principe?
De Lijn is vergeleken met de Nederlandse vervoerders dermate inefficiënt dat ze ver onder de kostprijs zouden moeten bieden om een aanbesteding te winnen. Het gevolg zou zijn dat de Belgische belastingbetaler bakken met geld moet gaan toeleggen op verliesgevende concessies die de Lijn dan in Nederland uitvoert. Laat me raden: daar zullen ze in België weinig voor voelen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Heb weinig verstand van Vlaams busvervoer, maar wat is er zo inefficiënt aan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

De kostendekkingsgraad is iets van 14% bij De Lijn. Lijkt me stug dat de Zeeuwse overheid daar zomaar mee akkoord gaat.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Heb weinig verstand van Vlaams busvervoer, maar wat is er zo inefficiënt aan?
De eigen dekkingsgraad bij de Lijn is 9% in Nederland 40-50%.
Komt o.a. door een zeer inefficiente, ambtelijke organisatie, een typisch staatsbedrijf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

Dekkingsgraad is geen goede graadmeter voor efficiëntie. Dat de dekkingsgraad zo laag is komt door de prijspolitiek, minster-cafébaas Steve Stevaert met zijn gratis bier voor iedereen en de basismobiliteit. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd dat de prijzen fors omhoog gaan, het gratis vervoer voor bejaarden wordt afgeschaft en de basismobiliteit wordt afgeschaft. En hopla, dekkingsgraad gaat door het dak. Kortom, dat zegt niet zoveel over de efficiëntie van de organisatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

*pakt popcorn voor de klaagzang van de Belgjes*

Wanneer begint die voorstelling? :D
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Dat de dekkingsgraad zo laag is komt door de prijspolitiek, minster-cafébaas Steve Stevaert met zijn gratis bier voor iedereen en de basismobiliteit. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd dat de prijzen fors omhoog gaan, het gratis vervoer voor bejaarden wordt afgeschaft en de basismobiliteit wordt afgeschaft. En hopla, dekkingsgraad gaat door het dak. Kortom, dat zegt niet zoveel over de efficiëntie van de organisatie.
Zelfs als je de prijzen verdrievoudigd lijkt het nog nergens op.
Immers het aantal reizigers loopt dan ook enorm terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Wubbo »

Bakpapier schreef:Trager dan een bus lijkt me niet, volgens mij is de baanvaksnelheid ongeveer 90 km/u. Op moeilijke punten zoals bij overwegen en op de Sluiskilbrug kun je dat niet echt omhoog brengen, maar in de dunbevolkte gebieden kun je met kleine investeringen toch wel een stuk harder rijden lijkt mij. Hoe dit zit met het Belgische traject weet ik niet.
De baanvaksnelheid op het spoor in Zeeuws-Vlaanderen ligt zeker niet op 90 km/h (dat haalt een beetje goederentrein met een diesellocomotief namelijk helemaal niet), ik zou eerder gaan voor 40 km/h. Daarnaast is er intensief goederenverkeer wat van dag tot dag verschilt, het is nog een uitdaging om daar een uurdienst op vaste tijdstippen tussendoor te halen.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Heb weinig verstand van Vlaams busvervoer, maar wat is er zo inefficiënt aan?
De eigen dekkingsgraad bij de Lijn is 9% in Nederland 40-50%.
Komt o.a. door een zeer inefficiente, ambtelijke organisatie, een typisch staatsbedrijf.
Ahum, in grote gebieden van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen ligt de dekkingsgraad onder de 20%, als je ziet hoe vol bussen in de avonden en weekenden is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Ik denk dat hij landelijk gezien bedoelt. Je noemt nu net de gebieden buiten de Randstad, daar is de bezettingsgraad inderdaad lager. Praktisch alle cash-cow-lijnen liggen in de Randstad. Zo zal het in Vlaanderen niet veel anders gaan.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef: Ahum, in grote gebieden van Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen ligt de dekkingsgraad onder de 20%, als je ziet hoe vol bussen in de avonden en weekenden is.
Oost-Brabant heeft momenteel een dekkingsgraad van 55% (een van de hoogste van het land), landelijk ligt het op 40%.
De dekkingsgraad wordt sterk beinvloed door het percentage scholieren (ik heb het dus niet over studenten).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Yanaike »

Al die getallen maken me wel nieuwsgierig. Waar kan ik cijfertjes vinden waarbij je per lijn/per concessie de dekkingsgraad kan zien?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Ik ken via het ROB alleen de cijfers voor Brabant (Oost was 55%, West een stuk lager) en het gemiddelde voor het hele land. Oost heeft relatief weinig scholieren, veel snelle diensten en relatief weinig stadsvervoer. Dat helpt flink om de cijfers op te krikken.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:Ik ken via het ROB alleen de cijfers voor Brabant (Oost was 55%, West een stuk lager) en het gemiddelde voor het hele land. Oost heeft relatief weinig scholieren, veel snelle diensten en relatief weinig stadsvervoer. Dat helpt flink om de cijfers op te krikken.
En veel grote plaatsen zonder spoor als Uden en Veghel. West heeft wel weer de Langstraat als tegenhanger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten