‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Suus »

Op mijn toenmalige werk in Amsterdam hadden we altijd twee anonieme OV-chipkaarten met saldo liggen voor noodgevallen. De enige voorwaarde was dat je na gebruik ervoor moest zorgen dat er minstens vijf euro aan saldo op stond en die werden gecompenseerd uit de boetepot :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door marlies »

hauptbahnhof schreef:Is dat de bedoeling die jij ervan maakt of de bedoeling die de bedenkers van de regels hebben bedacht (geen aanval ofzo maar simpele vraag aangezien ik het er niet mee eens ben. Volgens mij is het zo dat een bedrijf wilt dat de regels 100% opgevolgd worden. Alleen het personeel is dan vaak gewoon coulant of heeft geen zin om weer de boeman te spelen.)
Dat heb je dan verkeerd. NS leidt conducteurs niet op tot "regels zijn regels"-robots, omdat dat slecht is voor hun reputatie als bedrijf, zorgt voor hoog ziekteverzuim, etc etc. Politie-agenten leren dat ook. S&V-ers en stadswachten hebben er echter wat meer moeite mee...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Jef400 »

Men zegt wel eens dat BOA's grootheidswaanzin hebben. Gefrustreerd omdat ze niet voor het echte werk in aanmerking komen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef:Is dat de bedoeling die jij ervan maakt of de bedoeling die de bedenkers van de regels hebben bedacht (geen aanval ofzo maar simpele vraag aangezien ik het er niet mee eens ben. Volgens mij is het zo dat een bedrijf wilt dat de regels 100% opgevolgd worden. Alleen het personeel is dan vaak gewoon coulant of heeft geen zin om weer de boeman te spelen.)
Ik word door mijn baas erg gewaardeerd omdat ik me niet aan de regels hou. Natuurlijk zijn er regels en regels: ik denk niet dat mijn baas het waardeert als ik iemand neerschiet maar als ik een probleem op een andere manier oplos dan volgens de daarvoor afgesproken procedure en iedereen is daar erg tevreden mee, dan is mijn baas ook blij. Had ik de procedure gevolgd had ik misschien geen oplossing gevonden en in ieder geval niet iedereen tevreden gekregen.

Nou werk ik niet met reizigers, maar met reizigers werkt het echt net zo. Je moet kunnen inschatten wanneer je de regels exact toe moet passen, wanneer je ze zo uit moet leggen dat ze in jouw voordeel zijn en wanneer je ze zo uit moet leggen dat ze in het voordeel van de reiziger werken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door nvdw »

marlies schreef: Het vaker genoemde flesje water icm een eet- en drinkverbod in het OV is een goed voorbeeld daarvan.
Dat verbod is ook een goed voorbeeld van wat er gebeurt als het aanvankelijke verbod ruimte laat voor discussie.

De huisregel in het ov is altijd geweest: eten of drinken prima, mits het geen overlast geeft. Maar wat is overlast? Genoeg jongelui die me raar aankijken als ik zeg dat ze met die bak friet niet de bus in komen. Iets als een pakje yogho of een broodje van de Subway geeft geen overlast totdat iemand na gedane zaken besluit de restanten tussen de stoelen te persen.

En dan krijg je dus dit: eten en drinken verboden, basta. Geen discussie meer, het mag gewoon niet. Vriendelijk? Misschien niet. Duidelijk? Zeker.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Is dat de bedoeling die jij ervan maakt of de bedoeling die de bedenkers van de regels hebben bedacht (geen aanval ofzo maar simpele vraag aangezien ik het er niet mee eens ben. Volgens mij is het zo dat een bedrijf wilt dat de regels 100% opgevolgd worden. Alleen het personeel is dan vaak gewoon coulant of heeft geen zin om weer de boeman te spelen.)
Kom nou, als je overal en altijd regels volgens de letter van de wet toepast ipv de geest van de wet blijft er geen functionele maatschappij meer over. Niet in het ov en niet in andere sectoren. Een beetje inlevingsvermogen en improvisatie mag van iedereen toch wel verwacht worden?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Frans F »

nvdw schreef: De huisregel in het ov is altijd geweest: eten of drinken prima, mits het geen overlast geeft.
Dat geldt voor de trein, in de bus was eten en drinken altijd verboden.
Berucht was altijd de busreiziger met een blikje fris of een broodje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Frans F »

Geert schreef:Kom nou, als je overal en altijd regels volgens de letter van de wet toepast ipv de geest van de wet blijft er geen functionele maatschappij meer over.
Op zich is dat natuurlijk niet de bedoeling, al is het alleen al om te voorkomen dat er ongelijkheid in behandeling ontstaat.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Ardan »

Bij Syntus in de bus geldt 'geen eten of drinken nuttigen die een geur verspreiden, vlekken kunnen maken of schade kunnen toebrengen'. Staat althans op de grote sticker boven de krantenbak in de bussen, in ongeveer die woorden. Flesje water dus okee, patatje pinda niet okee. Over een blikje fris ben ik ook nog nooit aangesproken. Bovendien, de chauffeur eet ook gewoon een broodje en drinkt ook water in de bus tijdens lange ritten dus het zou een beetje raar zijn als hij het wel mag en de passagiers niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Geert »

Frans F schreef:
Geert schreef:Kom nou, als je overal en altijd regels volgens de letter van de wet toepast ipv de geest van de wet blijft er geen functionele maatschappij meer over.
Op zich is dat natuurlijk niet de bedoeling, al is het alleen al om te voorkomen dat er ongelijkheid in behandeling ontstaat.
Ja. Maar een politieagent geeft ook niet altijd een bekeuring maar soms een waarschuwing, en een conducteur is vaak ook coulant als overduidelijk is dat er geen kwade opzet in het spel is. En zo erg is dat niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door nvdw »

Arriva hanteert een vergelijkbare huisregel en bij Connexxion lees ik ook zoiets. Dat het geheel verboden is/was in de bus is niet waar. Ik heb hier zat oude busboekjes van diverse maatschappijen met identieke huisregels.

Inleven met de reiziger is prima, maar ik denk dat de balans in het verleden iets teveel in het voordeel van de mondige/assertieve/brutale reiziger is doorgeslagen, in ieder geval in de grote steden. Ook ik krijg er genoeg die doen alsof hun neus bloedt: hoezo mijn Kruidvat treinkaartje niet geldig in de bus, hoezo er moet saldo op mijn kaart staan, hoezo ik moet een kaartje kopen omdat ik mijn chipkaart ben vergeten, hoezo ik kan niet terug op hetzelfde ritkaartje, hoezo is deze rit vier euro want ik betaal ALTIJD twee, etc etc ad nauseam.

Ja, dan is het een keer klaar.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door hauptbahnhof »

Ik reed laatst op een conducteurslijn en er stapten 2 man in waarvan eentje een of andere Dagkaart-E-ticket hadden, die dus niet geldig is in het OV. Alleen trein.
De hele discussie was dat het wel in een CXX-bus werd geaccepteerd dus jah, het is automatisch geldig ook in de tram.
De conducteur was in dit geval coulant en liet hen gewoon instappen. Dat is dus iets wat ik niet zou hebben gedaan, maar jah, ik bemoei verder niet.

Moet ik dan ook coulant zijn in zo'n geval???

Een ander voorbeeld. De regel in het Amsterdamse OV (in ieder geval tram en bus) is geen koffie (of andere hete dranken). De regel is sowieso geen eten en drinken. Maar als ik iedereen die ik zie eten of drinken moet gaan aanspreken... :N Een gedeelte stapt open en bloot in met hun eten, anderen verbergen het en halen het te voorschijn als ze allang zijn ingestapt.
Dus in dat geval moet ik maar selectief "handhaven" en de mensen die eten en drinken die overlast e.d. kunnen veroorzaken aanspreken (patat, ijs, döner etc).
En wat koffie betreft... Een noodstop met een tram is behoorlijk heftig. Helemaal erg is het als je op lijn 26 zit en er is een dwangremming door een STS-passage. Stel je voor dat je je zelf brand of degene voor/naast/achter je. Dus die moet ik dan weigeren, helemaal als het open bekers zijn.

Hier stel ik me coulant op, maar dat is niet omdat het bedrijf het wilt maar omdat ik anders van de 10 passagiers er minimaal 5 moet aanspreken (en discussies aangaan) en daar pas ik voor.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Ardan »

hauptbahnhof schreef:De regel in het Amsterdamse OV (...) is geen koffie (of andere hete dranken). De regel is sowieso geen eten en drinken.
Ja wat is het nou :D
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door hauptbahnhof »

Geen eten en drinken dus ook geen koffie (e.d.). I know, beetje snel geschreven. En niet zo naar doen meid. :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Karl »

@Hauptbahnhof, volgens mij - maar ik weet niet of het ligt aan mijn interpretatie? - gaat het erom of een persoon/verdachte/reiziger/passagier een ander schade toebrengt/kan toebrengen. Dat kan een ander persoon zijn, maar ook een vervoerbedrijf*. Daarom zit er natuurlijk verschil in of je in een noodgeval met andermans chipkaart reist (vervoerbedrijf krijgt inkomsten, verder geen probleem) èn dan toch een boete krijgt; of je dat je met een CXX-dagkaart met een GVB-tram wilt reizen.

Maar goed, een handhaver dient te handhaven in de geest van de wet en niet naar de lettervan de wet. Daarmee kan je het wel of niet eens zijn, maar dan heeft jurisprudentie en dergelijk ook geen zin meer, want daarmee wordt de wet immers niet aangepast.

*, al is een rechtspersoon in zekere zin ook een persoon.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:Juist door de zachte manier van handelen is dit land zoals het nu is. Een beetje met hardere hand optreden mag wel. En zolang je je gewoon aan de regels houdt en betaalt heb je nergens last van.
Er is zeker niks mis met met harde hand optreden tegen zwartrijders en overlastgevers.
Maar het is wel normaal om ook de gebruikelijke omgangsvormen toe te passen: dus netjes "Goededag" en "Dank u wel" zeggen tegen reizigers die hun vervoerbewijs tonen.
S&V staat immers voor Service & Veiligheid en beleefd zijn is ook een vorm van service.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Z2N »

Ben ik gewoon de enige die nooit problemen heeft gehad met S&V'ers? Altijd vriendelijk tegen mij, een keertje heeft er eentje zelfs nog een overstap voor mij geregeld in Ledn door de deuren open te laten. :)

(Daarentegen wel problemen gehad met conducteurs, maar dat is off-topic)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door ODRAIL »

Hier nog iemand die nooit problemen heeft met controlepersoneel. Als je mensen vriendelijk benaderd dan krijg je zeer vaak ook een vriendelijk antwoord terug. En in sommige gevallen zelfs een glimlach :wink: .
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Enneh, niet alles wat op Twitter staat is waar.
Mee eens dat niet alles op Twitter de waarheid is, maar de column is gebaseerd op deze tweet van RET Controle zelf. Dus zal het wel de waarheid zijn, anders zijn die controleurs sowieso niet te vertrouwen ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door marlies »

KM46 schreef:Hier nog iemand die nooit problemen heeft met controlepersoneel. Als je mensen vriendelijk benaderd dan krijg je zeer vaak ook een vriendelijk antwoord terug. En in sommige gevallen zelfs een glimlach :wink: .
Ik maak er altijd een punt van vriendelijk te zijn, ook als ik niet vriendelijk word benaderd. Ik zeg dus keurig met een glimlach alstublieft en dankuwel als de BOA alleen "vervoersbewijs" en "in orde" bromt en verder niets. Helaas werkt het weinig aanstekelijk :P
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door zone2000 »

Tristan schreef:
Bee schreef:Enneh, niet alles wat op Twitter staat is waar.
Mee eens dat niet alles op Twitter de waarheid is, maar de column is gebaseerd op deze tweet van RET Controle zelf. Dus zal het wel de waarheid zijn, anders zijn die controleurs sowieso niet te vertrouwen ;)
dan vraag ik me af waar die spithorst zich zo druk over maakt. :roll:
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door huibe »

Zomaar iets anders, waarom heeft de RET controle een eigen account? En nog iets waarom twitteren ze dit soort dingen? Je weet wat voor nutteloze discussie dit oplevert.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door hauptbahnhof »

Alles zal discussie opleveren of klachten. Dat weten we onderhand wel. Niks is goed genoeg voor de hedendaagse bevolking in dit land.

Maar het is vooral om aan te geven dat als je zo'n chipkaart hebt, je kunt rekenen dat het bij controle wordt ingenomen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door Hainje »

huibe schreef:Zomaar iets anders, waarom heeft de RET controle een eigen account? En nog iets waarom twitteren ze dit soort dingen? Je weet wat voor nutteloze discussie dit oplevert.
Het account is niet geverifieerd, dus het zou zo maar eens kunnen dat hier troll achter zit.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ‘Bejegening van reizigers door OV-personeel telt mee’

Bericht door AppleMoose »

zone2000 schreef:dan vraag ik me af waar die spithorst zich zo druk over maakt. :roll:
Die Spithorst maakt zich om alles druk, zolang die maar in de media komt met zijn geroeptoeter.
Hij dient enkel zijn eigen belang, over de rug van anderen.
Geen aandacht meer aan geven dus.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten