OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Bakpapier »

Nou dan moeten ze die bordjes maar overal neerzetten, in Leiden staan ze er i.i.g. wel. Zal er bij de andere stations eens op letten als ik daar kom (zuid, RAI, lelylaan etc.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Die bordjes voegen echter niet persé iets toe. Je kunt namelijk niet een anonieme chipkaart kopen doordat je bij een automaat staat die geen eenmalige chipkaarten verkoopt, want die combinatie bestaat niet :wink:
En owja: in Apeldoorn en Twello staan die dingen er dus niet op. (Jaja, zelfs in Twello hebben ze nog twee verschillende soorten automaten :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Die bordjes staan niet op alle automaten overigens. Uit designoogpunt is het wellicht wat ongelukkig dat het kopen van een anonieme chipkaart of een wegwerp-chipkaart op hetzelfde scherm staat, waarbij de anonieme chipkaart direct in het zicht bovenaan staat met diverse opties terwijl de knop voor losse kaartjes helemaal linksonderin de hoek staat.

Ook niet heel gek trouwens dat iemand die een eenmalige chipkaart wil op "kopen OV-chipkaart" tikt i.p.v. op "losse kaartjes".
Vindt dan wel dat de optie voor losse 'wegwerp kaarjes" dan boven aan moet komen te staan. Al is dit maar om verwarring te voorkomen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door reisthijs »

Dat zou niet passen in het ontmoedigingsbeleid. NS wil juist dat zo veel mogelijk reizigers een OV-chipkaart kopen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daantje »

Ik ben afgelopen zaterdag van Steenwijk naar Rotterdam Centraal gereisd. Door een aanrijding reden er tussen Zwolle en Amersfoort geen treinen en moest ik via Deventer reizen wat me drie kwartier vertraging opleverde. Ik wil nu geld terug bij vertraging aanvragen. Ik heb een Mijn NS account en een jaartrajectabonnement waarmee ik niet in en uit kan en mag checken. Ik had een kaartje Steenwijk-Rotterdam op mijn kaart geladen en die reis staat ook bij 'mijn reishistorie' maar ik heb daar niet de optie om geld terug bij vertraging aan te vragen. Op de site van NS kom ik er niet uit hoe ik dat nu moet doen. Weet iemand hoe dat werkt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Meltrain »

Toen ik gisteren incheckte in een bus van de RET, stond op het schermpje "Deze kaart verloopt op 13-09-2014". Handig. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Heeft de RET ook een mededeling dat automatisch opladen wordt aangesproken? Ik ken het alleen van het GVB en mis het bij andere vervoerders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Daantje schreef:Weet iemand hoe dat werkt?
Ik zou een papieren formulier invullen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Michael »

Bee schreef:Heeft de RET ook een mededeling dat automatisch opladen wordt aangesproken? Ik ken het alleen van het GVB en mis het bij andere vervoerders.
Ik dacht het wel. Ik dacht dat er dan AO ergens in het schermpje komt te staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Tochjo schreef:
Daantje schreef:Weet iemand hoe dat werkt?
Ik zou een papieren formulier invullen.
Volgens mij heeft dat in de veelgestelde vragen gestaan die bij de brief over het afschaffen van de papieren kaartjes zat. Je moet gewoon net als voorheen in zo´n geval een papieren formulier met een kopie van je trajectkaart erbij insturen.
Bee schreef:Heeft de RET ook een mededeling dat automatisch opladen wordt aangesproken? Ik ken het alleen van het GVB en mis het bij andere vervoerders.
Connexxion heeft dit ook, dan komt er AO op het schermpje te staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind die validators van RET en CXX (of die gele bij de GVB-metro vreselijk onduidelijk. Ik ga er altijd maar van uit dat ik het goed heb gedaan want het is zo'n klein onduidelijk schermpje met teveel letters en cijfers die in een paar sec worden getoond.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

Die bij GVB vind ik prima, en idd prettig dat er even AUTOLOAD in beeld komt als hij automatisch opwaardeert. Waar ik bij het GVB dan weer niets van begrijp is dat ze denken dat het een goed idee is om er identiek uitziende apparaten (enige verschil is de kleur) bij te zetten die alleen saldo-informatie geven en niet inchecken. Als ik er niet door een mede-reiziger op was gewezen de eerste keer had ik serieus ten onrechte gedacht uitgecheckt te zijn in Amstelveen terwijl dat niet zo was.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Staat er geen sticker dat het een saldolezer is op?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Er zat vroeger een sticker op die blauwe palen, die is in de loop der tijd verdwenen. Op sommige plekken heb je ook een nieuw model saldolezer, maar op Centraal zijn ze bijvoorbeeld helemaal niet meer teruggeplaatst nadat de oude stationshal van de metro werd gesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Nieuw model? Hoe zien die eruit?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

hauptbahnhof schreef:Staat er geen sticker dat het een saldolezer is op?
Op de halte waar ik dit had (weet niet meer welke, ergens aan de Amstelveenlijn, denk Amstelveen Centrum) heb ik er nog even de tijd voor genomen toen. Zat geen sticker op, enige verschil was de kleurstelling (blauw-wit ipv geel).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Nieuw model? Hoe zien die eruit?
Vierkant, zilvergrijs met twee knoppen onder het beeldscherm. Ik geloof dat ze op Diemen Zuid Zuid en Verrijn Stuartweg staan :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

marlies schreef:Die bij GVB vind ik prima
Vandaag toevallig weer eens met de tram gereisd in Amsterdam. Informatie op display bij inchecken: "DO". Verder niets. Dat zou op zich wel ietsje duidelijker kunnen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:
hauptbahnhof schreef:Nieuw model? Hoe zien die eruit?
Vierkant, zilvergrijs met twee knoppen onder het beeldscherm. Ik geloof dat ze op Diemen Zuid Zuid en Verrijn Stuartweg staan :)
Ow echt... Ik ga een keer loeren.
Tochjo schreef:Vandaag toevallig weer eens met de tram gereisd in Amsterdam. Informatie op display bij inchecken: "DO". Verder niets. Dat zou op zich wel ietsje duidelijker kunnen.
Met wat voor product reis je?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Dalkorting Oost-Nederland :P

Mijn vriendin kreeg overigens "VK" te zien. Interessante afkorting voor NS-Business Card met OV Vrij abonnement.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Aking »

Zou nog iets als VoordeelKaart kunnen zijn...
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door bartjemestrom »

Tochjo, dat heb ik ook al vaker gehad. Het product wordt wel aangeroepen maar er wordt geen korting toegepast.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tochjo »

Ja, dat weet ik. Maar erg reizigersvriendelijk is de melding niet. Anderhalf jaar geleden kreeg ik bij uitchecken zelfs niet de ritprijs te zien, alleen "tot ziens". Dat is gelukkig aangepast.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

VK = VrijKaart :)

En SW is StudentenWeek/-Weekend en SK StudentenKorting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

@ Hauptbahnhof, ik heb een slechte foto ervan:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten