Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Beste site-beheerders,

Al een maand of wat draai ik voornamelijk met Internet Explorer 8. Dit betekent in principe dat ik iedere keer handmatig moet inloggen. Dit ligt natuurlijk aan het crappy phpBB en niet aan jullie, maar ik vraag me af of er niet onderhand eens een oplossing kan worden.

Een van de vervelendste dingen is dat er geen cookie opgeslagen wordt, maar het session id wordt in alle urls gebruikt. Behalve dat dit zo lek is als een mandje (als ik namelijk op een link zou klikken ergens op het forum wordt dus mijn session ID in de referer URL meegestuurd) is dit ook hoogst irritant. Jullie zijn bij lange na niet het enige forum waar ik actief ben waar dit problematisch is, maar wel mijn lievelings, net als pony's, ranja en wandelen.

Kusjes,

De Tet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Daniel »

phpbb.com schreef:Recently we got many bug reports about problems with the IE8 beta browsers. The problem is that we cannot accommodate beta browsers in our software - the next beta will break our adjustments.
Nog even geduld dus tot er een stabiele IE8 beschikbaar is, dan zal phpBB ongetwijfeld in de eerstvolgende update oplossingen voor de optredende problemen ingebouwd hebben.
In ieder geval houd ik al sinds OVNL bestaat nauwlettend in de gaten of er updates beschikbaar zijn, dus als de oplossing er is dan is 'ie binnen no-time ook hier doorgevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door webguy »

We scream "Firefox"!
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door math1985 »

Als je dat sessieid ziet, betekent dat volgens mij dat in je browser staat ingesteld dat hij geen cookies accepteert. Kun je dat niet zelf aanpassen, bij de internetopties of zo?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door webguy »

Euh, ik geloof dus dat het een bug is dat er iets misgaat met de cookies van PHPbb sites... Lijkt me dat andere PHP sites dan ook raar doen trouwens, maar das een ander verhaal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Aking »

Wie gebruikt er dan ook IE :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:
phpbb.com schreef:Recently we got many bug reports about problems with the IE8 beta browsers. The problem is that we cannot accommodate beta browsers in our software - the next beta will break our adjustments.
Nog even geduld dus tot er een stabiele IE8 beschikbaar is, dan zal phpBB ongetwijfeld in de eerstvolgende update oplossingen voor de optredende problemen ingebouwd hebben.
In ieder geval houd ik al sinds OVNL bestaat nauwlettend in de gaten of er updates beschikbaar zijn, dus als de oplossing er is dan is 'ie binnen no-time ook hier doorgevoerd.
Err, nee dus. Dat is complete nonsens. Als ze zich perfect aan de webstandaarden en CSS zouden houden én de cookies normaal zouden inrichten, zou het probleem niet bestaan en dat is op de fora van phpBB ook uitgebreid duidelijk gemaakt voor zover ik me het kan herinneren.

Daarnaast snappen ze schijnbaar niet zo goed wat een beta is. Een beta is *af* qua functionaliteit maar is voor bug-testing purposes nog niet gereleased.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

webguy schreef:We scream "Firefox"!
Als het een browser zou zijn die sneller zou performen dan IE8, ja. Maar nu, nee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Euh, ik geloof dus dat het een bug is dat er iets misgaat met de cookies van PHPbb sites... Lijkt me dat andere PHP sites dan ook raar doen trouwens, maar das een ander verhaal.
Dat het misgaat in phpBB betekent echt niet dat het mis moet gaan in andere sites die met php cookies werken. vBulletin werkt uitermate vloeiend (je kan niet eens kiezen voor standards/compatibility mode, omdat het volledig standards compliant is) en ook dingen als joomla en diverse webmailapplicaties zijn allesbehalve problematisch, en mochten er renderingsproblemen zijn dan kan ik altijd IE7 compatibility mode aanzetten. Dat werkt echter niet hier omdat de functionaliteit verkeerd geïmplementeerd is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Aking schreef:Wie gebruikt er dan ook IE :P
Iets meer dan 69% van alle internetters.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Aking »

Ja... de prutsertds :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Aking schreef:Ja... de prutsertds :P
Hehe. Dat durf jij tegen mij te zeggen?

Ik heb mensen ernstige (digitale) dingen aangedaan voor minder lieve A ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Geert »

Heb je toevallig een idee waarom het misgaat en cookies niet worden opgeslagen in IE8? Op zich hebben we in het beheer best wel wat kennis in huis om er een oplossing voor te vinden, maar aangezien in ieder geval ik IE8 niet heb (en voorlopig ook niet neem, te weinig tijd enzo :P) kan ik er niet zoveel zinnigs over zeggen.

Als ik het goed begrijp gaat het dus mis doordat OVNL de compatibility mode triggert? Of juist niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:
Aking schreef:Wie gebruikt er dan ook IE :P
Iets meer dan 69% van alle internetters.
Maar "slechts" 66,33% van de OVNL-bezoekers volgens onze statistiekjes.
Err, nee dus. Dat is complete nonsens. Als ze zich perfect aan de webstandaarden en CSS zouden houden én de cookies normaal zouden inrichten, zou het probleem niet bestaan en dat is op de fora van phpBB ook uitgebreid duidelijk gemaakt voor zover ik me het kan herinneren.
Eeeh, was het niet juist IE dat zich niet aan de standaarden houdt :wink: Om er een voorbeeldje bij te halen: de portal van OVNL heeft zelfs een vrijwel compleet aparte stylesheet voor Firefox en IE. In de IE-versie zitten een aantal dingen die volgens de webstandaarden niet kloppen, maar noodzakelijk zijn om het uiterlijk in beide browsers hetzelfde te krijgen (en nog zijn er een paar kleine verschillen zichtbaar)

Heb trouwens de phpBB-fora nog afgezocht voor informatie hierover, maar wat jij hierboven stelt heb ik nergens gelezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Aking »

deadlock schreef:
Aking schreef:Ja... de prutsertds :P
Hehe. Dat durf jij tegen mij te zeggen?

Ik heb mensen ernstige (digitale) dingen aangedaan voor minder lieve A ;)

Dat durf ik te zeggen ja :lol:

Je zou toch moeten weten wie het zegt, en dan met je hoofd schudden en zeggen: "laat maar, t arme ding kan het ook niet helpen :roll: "


:mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Geert »

Mensen, graag terug naar het onderwerp, anders verplaats ik dit onderwerp naar het OV Ontmoetingspunt. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Heb je toevallig een idee waarom het misgaat en cookies niet worden opgeslagen in IE8? Op zich hebben we in het beheer best wel wat kennis in huis om er een oplossing voor te vinden, maar aangezien in ieder geval ik IE8 niet heb (en voorlopig ook niet neem, te weinig tijd enzo :P) kan ik er niet zoveel zinnigs over zeggen.

Als ik het goed begrijp gaat het dus mis doordat OVNL de compatibility mode triggert? Of juist niet?
Helaas, ik ben geen coder, ik ben een netwerkbeheerder. Dus waardoor het precies mis gaat kan ik je niet vertellen. Ik kan wel mensen vragen of ze willen kijken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:
deadlock schreef:
Aking schreef:Wie gebruikt er dan ook IE :P
Iets meer dan 69% van alle internetters.
Maar "slechts" 66,33% van de OVNL-bezoekers volgens onze statistiekjes.
Hehe. dat bedoel ik :p
Eeeh, was het niet juist IE dat zich niet aan de standaarden houdt :wink: Om er een voorbeeldje bij te halen: de portal van OVNL heeft zelfs een vrijwel compleet aparte stylesheet voor Firefox en IE. In de IE-versie zitten een aantal dingen die volgens de webstandaarden niet kloppen, maar noodzakelijk zijn om het uiterlijk in beide browsers hetzelfde te krijgen (en nog zijn er een paar kleine verschillen zichtbaar)
Dat klopt. Maar IE8 houdt zich strakker aan de standaarden dan zo'n beetje welke browser dan ook, op op webkit gebaseerde browsers na en het lijkt er op dat er in de final release geen verschil meer tussen webkit en IE meer zal zijn.
Heb trouwens de phpBB-fora nog afgezocht voor informatie hierover, maar wat jij hierboven stelt heb ik nergens gelezen.
Als mijn externe harddrive weer werkt dan kan ik weer bij mijn favorieten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
webguy schreef:Euh, ik geloof dus dat het een bug is dat er iets misgaat met de cookies van PHPbb sites... Lijkt me dat andere PHP sites dan ook raar doen trouwens, maar das een ander verhaal.
Dat het misgaat in phpBB betekent echt niet dat het mis moet gaan in andere sites die met php cookies werken. vBulletin werkt uitermate vloeiend (je kan niet eens kiezen voor standards/compatibility mode, omdat het volledig standards compliant is) en ook dingen als joomla en diverse webmailapplicaties zijn allesbehalve problematisch, en mochten er renderingsproblemen zijn dan kan ik altijd IE7 compatibility mode aanzetten. Dat werkt echter niet hier omdat de functionaliteit verkeerd geïmplementeerd is.
Het lijkt inderdaad op een bug van phpBB, maar het vrij koppige development team van ze (als er een team vrij koppig is, dan is het dat team wel) weigert om voor welke betabrowser dan ook aanpassingen te maken zolang ze final zijn. Maar zelfs als een browser wel final is, wordt er soms geweigerd problemen op te lossen (het gaat in prosilver met de randen nog regelmatig fout in Opera).

vBulletin en Joomla hebben op andere punten flinke zwakke plekken en beginnen langzaam te verouderen. vBulletin mag voor de gebruiker goed werken, technisch gezien is het niet veel soeps.

Daarnaast, als sessies in een link onveilig zouden zijn, zou dat niet de standaardprocedure zijn voor het administratiepaneel en moderatiepaneel van phpBB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door deadlock »

vBulletin mag dan technisch niet veel soeps zijn, het zit een stuk degelijker in elkaar dan phpBB. Ik heb er maar een paar admin exploits voor. Voor phpBB kom ik om in 0-days.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Geert »

@deadlock: ik wacht dan maar even op het moment dat je externe harddisk het weer doet ;-)
Bee schreef:Daarnaast, als sessies in een link onveilig zouden zijn, zou dat niet de standaardprocedure zijn voor het administratiepaneel en moderatiepaneel van phpBB.
Sessies in een link ansich zijn niet onveilig, maar het is niet de bedoeling dat je een dergelijke link kopieert en aan andere gebruikers laat zien. Die gebruikers kunnen dan jouw sessie 'hijacken' (overnemen) en bijvoorbeeld op jouw naam berichten plaatsen of in het beheerderspaneel terechtkomen. Nu controleert phpBB nog wel of het IP-adres overeenkomt met het bewaarde IP-adres van de sessie, maar dat heeft weinig zin als je achter een grote proxy/NAT oplossing zit. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Suus »

Dat principe bestaat, maar is erg lastig uit te voeren in de praktijk. Ook in grotere kantooromgeving ben ik dat probleem niet tegengekomen tijdens test een tijd geleden (elkaars links overnemen), dus waarschijnlijk zit er nog een mechanisme in wat sessieovername tegenhoudt (naast controle op IP-adressen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet Explorer 8 Standards & Compatibility Mode

Bericht door Geert »

Klopt, er wordt o.a. ook gecheckt op User Agent. Sowieso werkt het overnemen niet als je ook nog cookies ingesteld hebt met een session id ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten