Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door hauptbahnhof »

Iets wat ik niet kan vinden en hoop dat iemand daar antwoord op heeft.
Lijn 175 wordt opgewaardeerd naar RNet en dat betekent dat er niet op alle haltes op de route wordt gehalteerd (neem ik aan).

Nou reis ik vaker van Station Bijlmer ArenA naar Amstelveen Stadstuinen bij het eindpunt van lijn 5 (Binnenhof).
Dat doe ik met lijn 175 of anders lijn 171.
Lijn 175 rijdt elk half uur; in de spits elk kwartier.
Lijn 171 rijdt elk half uur.

Als lijn 175 dus RNet wordt, heb ik maar 2x per uur een bus ipv 4 (of 6 in de spits). Komt er er nog een andere buslijn die die route gaat rijden, of gaat lijn 171 vaker rijden, of blijft het op 2 bussen per uur?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

Is dan al bekend dat als lijn 175 R-NET wordt dat er haltes vervallen?
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door hauptbahnhof »

Jazeker.

En jah, R-NET. Lijkt me niet dat die buslijn op al de 33 haltes blijft stoppen. En toen lijn 300 diezelfde route tussen Bijlmer ArenA en Amstelveen Busstation stopte hij alleen op Holterbergweg, Oudekerk a/d Amstel en Oranjebaan. Dus dat is mijn uitgangspunt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

In Waterland doen ze daar ook niet zo moeilijk over hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Heb niet het idee dat er haltes gaan vervallen of dat er een routewijziging komt. Het R-NET zit hem in de snelheid waarmee de lijn van A naar B gaat, wat bij lijn 175 vooral komt door het lange stuk over de A9.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door JWM »

En daar gaan ze hem nu net vertragen, door de omlegging via busstation Schiphol-Noord.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

De informatie is wat summier. Connexxion heeft nog nooit een vervoerplan voor AML openbaar gemaakt en de RAR heeft ook nog niet haar adviezen gepubliceerd, maar hier http://www.amstelveen.nl/web/Bestuur-en ... exxion.htm? kunnen we al wat vinden.

Ik begrijp er uit dat lijn 171 alle dagen van de week en ook 's avonds tussen Aalsmeer, Amstelveen en Bijlmer gaat rijden. Lijn 175 (als R-Net 356) gaat op werkdagen en zaterdagen overdag rijden tussen Haarlem, Amstelveen en Bijlmer en stopt vanaf Amstelveen Busstation alleen op de Oranjebaan, Ouderkerk J. van Ruijsdael, Holterbergweg en Bijlmer. 's Avonds en op zondag rijdt lijn 356 alleen tussen Haarlem en Amstelveen. Frequentie zal waarschijnlijk in de spits en misschien ook in de daluren naar 6x per uur gaan (nu 4x) en in het weekend naar 2x per uur (nu 1x).

De 356 gaat ook stoppen op het busstation Schiphol Noord. Dat betekent nu nog een kleine omweg ten opzichte van de huidige directe non stop route over de A9, maar straks als de A9 omlegging bij Badhoevedorp af is zal de route juist logisch (en korter) zijn. Lijn 177 zal denk ik worden opgeheven. Wie naar Schiphol Oost wil, zal op Schiphol Noord moeten overstappen op de hoogfrequente 193. Voor reizigers uit Badhoevedorp en Lijnden is er al sinds dit jaar de 194. Ooit in een verre toekomst kunnen we ook een bus verwachten van Schiphol Noord via Schiphol Rijk naar het nieuwe Schiphol Logistics Park met daar een busstation Schiphol Zuid (waar o.a. 340, 198 en 287 zullen stoppen). Maar vooralsnog is dit toekomstmuziek als onderdeel van vage plannen HOV Westtangent en HOV Schiphol Oost.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door hauptbahnhof »

Thanks voor de link.

Ik was er inderdaad al bang voor. Wordt straks rekening houden met extra reistijd want met lijn 300 en 175 (356) zit er een extra overstap in. Enige wat ik hoop is dat de frequentie van lijn 171 omhoog gaat.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Ik ben bang dat de 171 blijft wat het nu is, dus 2x in het dal en de weekenden, 4x per uur in de spits. Misschien dat er een extra rit moet komen voor de scholieren die allemaal bij Bankras er uit willen. Of zouden ze vanaf de Oranjebaan gaan lopen? Ik hoop vooral dat als de 356 's avonds en in het weekend 2x per uur rijdt, dat er aansluiting wordt geboden op lijn 171. De 300 rijdt zelfs op zondag frequent genoeg om altijd wel aan te sluiten. Op werkdagen en zaterdagen overdag speelt het probleem veel minder. Dan rijdt de 356 gewoon door naar Bijlmer (alleen voor de overgeslagen haltes moet dan overgestapt worden op de 171).
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Extra consequentie is dat de koppeling 171->149 in de avonduren vervalt. Gaat de 149 dan een kwartier wachten op het busstation in Amstelveen om daarna weer het rondje te rijden of gaan we een exotische 356->149 koppeling zien? :Y
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Natorious »

Die scholieren daar krijgen het zwaar te verduren...
Moeten ze ook nog het rondje Ouderkerk a/d Amstel aandoen met de 171.
Duurt ook weer 4 minuten langer... :X
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

kliko schreef:Ik zat inderdaad gisteren in de 4305, zijkanten en interieur in Rnet. Voor- en achterkant ontdaan van tekst maar voor de rest groen. Ook zag ik 3870, een MAN, met een groene voor- en achterkant. Voor de rest al spelend als Rnet 175.
De 3872 ook. Alleen de zijkanten en binnenkant.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Etienne »

Natorious schreef:Die scholieren daar krijgen het zwaar te verduren...
Moeten ze ook nog het rondje Ouderkerk a/d Amstel aandoen met de 171.
Duurt ook weer 4 minuten langer... :X
In hoeverre is het eigenlijk een concessie-eis om Ouderkerk Dorp te bedienen.

Kijkende in de busboekjes van meerdere jaren terug wijzigde de namelijk ook al eens met regelmaat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Gelet op de huidige goede bezetting van de fietsenstalling van de R-Net halte verkiest een groot deel van de Ouderkerkse reizigers de combinatie fiets/R-Net boven lopen/gewone bushalte (Machineweg, Amstelbrug). Toen ik zelf nog in de Dorpsstraat woonde, fietste ik ook naar de R-Net halte i.p.v. gebruik te maken van de gewone halte op 200 meter. Die hogere frequentie (=kortere wachttijd) is dat kleine stukje fietsen wel waard. Heel Ouderkerk ligt op acceptabele fietsafstand van de R-Net halte. Iets meer stallingsruimte, liefst met een afdakje, en je kunt lijn 171 gewoon strekken langs het dorp.

Voor ouderen en mensen die niet meer kunnen fietsen zou een belbusje uitkomst bieden, vanaf Amstelveen busstation via Ziekenhuis Amstelland een rondje Ouderkerk (Dorpsstraat, Julianalaan, eindpunt Machineweg, retour via J. van Ruijsdaelweg).

Weet niet wat de huidige bedieningseisen zijn. In de jaren 90 reed zelfs lijn 175 nog door de dorpsstraat. Daarnaast reed lijn 148 het bovengenoemde rondje, om via de Amsteldijk en Buitenveldert naar Station Zuid te gaan. Lijn 148 is opgeheven en de Dorpsstraat past geen grote bus meer door. Lijn 175 heeft jaren het ommetje via de Machineweg gereden. Toen lijn 171 uit Aalsmeer verlegd werd van A'meer- A'veen - Station Zuid naar A'meer - A'veen - Bijlmer heeft lijn 171 het ommetje via de Machineweg overgenomen. Lijn 175 kreeg een gestrekte route, maar bleef wel in de avonduren en weekenden het ommetje doen als lijn 171 niet reed. Later werd lijn 175 permanent gestrekt. De machineweg heeft nu in de avonden en weekenden geen bus meer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Er heeft een jaar vraagafhankelijk vervoer gereden, maar dat was geen succes. Was volgens mij net na de indienststelling van de Zuidtangent, 2002 of 2003 ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door jesperhaverkamp »

Waarschijnlijk direct na het opheffen van de oude 148 Ouderkerk - A'dam Zuid via de Amsteldijk.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door FLJ »

Heeft iemand een overzichtje van alle 8700's en Lion City's die ondertussen van een R-net jasje zijn voorzien?
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Nee, ik heb niet een compleet lijstje. Maar wat ik vandaag heb zien rijden op de 176: 4301 tm 4304 helemaal in RNet. De 4308 RNet met groene voor- en achterkant. De 4310 met een afwijkende zijkant reclame namelijk dat het RNet gaat worden.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

Als aanvulling op het vorige: ook de 4306, 4309 en 4311 rijden deels in het rood rond.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Net op de Amstelveenseweg gespot MAN bus 3872 op lijn 172. Dak was al R-Net rood, de zijkanten in de donkergrijze R-net kleur met logo's en de voorkant en de achterkant nog gewoon origineel CXX-groen. Raar gezicht. :D
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

fred1954 schreef:Net op de Amstelveenseweg gespot MAN bus 3872 op lijn 172. Dak was al R-Net rood, de zijkanten in de donkergrijze R-net kleur met logo's en de voorkant en de achterkant nog gewoon origineel CXX-groen. Raar gezicht. :D
Ook de 3886 rijdt zo rond. Tsja, als de stickers op zijn.....!!!
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door van020 »

3890 R-net zonder voor- en achterkant
3891 in volledig R-Net
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door kliko »

3868 MAN volledig in RNet kleuren, was alleen verdwaalt, reed op lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat) in ieder geval rit 91 aankomst in Amsterdam vlak na 18.00 uur.

:idea: of toch in afwijkingen materiaal-inzet? :?
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Afwijkend inzet, door het slechte weer was een hoop ontregeld.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stefan »

Zat inderdaad vanmiddag op Ovradar te kijken... +45 en +50 op de 170/172 etc. waren geen uitzonderingen.. Dat komt toch serieus niet alleen door 't slechte weer?!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten