Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Yanaike »

Ik vind 10 reizigers per rit eigenlijk best wel aardig :X Ik denk dat er heel wat lijnen omgezet kunnen worden in scholierenlijnen als je meer dan 10 reizigers per rit als voorwaarde stelt.

EDIT: Frans was me al voor....
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef:Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.
De rijtijd tot Stappegoor Scholen is 14 minuten (zie website Veolia).
Daarnaast vroeg ik me of die 15 minuten grens wel voor stadsvervoer geldt.
Hopelijk wel,anders kan Arriva natuurlijk van iedere lijn een stadslijn maken omdat het beter uitkomt.
@rijtijd,ik was lui en had gewoon google maps gebruikt.
Frans F schreef:
Mr-W schreef:Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.
Die zijn pas echt onhandig, want die kunnen in de bebouwde kom geen bocht nemen..
Dat wist ik niet,ik dacht dat vooral de lengte een probleem vormde.
Frans F schreef:
Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.
Als je al deze lijnen omzet in scholierenlijnen blijft er buiten de Randstad weinig streekvervoer over.
Denk het ook niet,maar op een gegeven moment houd het rondrijden met lege bussen een keer op.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Tussen 8 en 10 is het standaard druk richting de scholen en na de middagpauze tot ca 17u is het vooral druk richting station. Dus een extra lijn inleggen tussen Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is iets wat mij dan het meest voor de hand liggend lijkt en wat ik ook al 3 posts tegen je zeg en nu stel je het zelf voor.

Je schat en vermoed heel veel, maar ik heb nog maar weinig echt inhoudelijke bijdragen van je gezien in het afgelopen half jaar dat ik hier nu actief ben. Misschien is het gewoon een idee om eens wat minder in die tunnelvisie van anti-scholierenritten te blijven hangen en eens gaat kijken hoe de wereld er buiten die tunnel uitziet. Wellicht dat we dan ook nog eens bijdragen van je voorbij zien komen die echt hout snijden. :)
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Als twee ritten per richting uitpuilen dan is dat niet goed en moet net zo goed worden aangepakt, ook al hebben alle andere ritten bij elkaar tien reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Haha, een zitplaats verplicht in de spits naar Stappegoor? Je kunt natuurlijk wel een zitplaats hebben als je geluk hebt, maar voor iedereen kan dit natuurlijk nooit. Over versterking gesproken, die rijdt er nu natuurlijk ook al. 's Morgens rijden lijn 2, 3 én de 127 ook nog over Stappegoor. En lijn 1 sowieso al elke tien minuten en lijn 11 elk kwartier!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

buschauffeur schreef:Haha, een zitplaats verplicht in de spits naar Stappegoor?
Nee, Stappegoor is maar 14 minuten.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

En nu ga ik net nog een paar halten door. Dan heb ik toch recht op een zitplaats?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MrEmiel »

Ja maar, je hoeft niet langer dan 14 min te staan, na stappegoor is de bus bijna leeg
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MdJ »

Maar... Is die 14 minuten ECHT 14 minuten, of is het 14 minuten om zo onder die regel uit te komen? (en dus standaard te laat is daar)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat is echt 14 minuten.
Maar dat zal die studenten een worst wezen, meegaan is belangrijker dan zitten.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ik denk eerlijk gezegd dat die 15 minuten regel sowieso niet te handhaven is in de ochtendspits. Het lijkt me meer een kapstokartikel om te kunnen ingrijpen als er structureel problemen zijn met overbezetting.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Het lijkt mij dat dit gewoon een harde aanbestedings-eis is en wat mij betreft wordt ie ook gehandhaafd door de provincie en eventueel volgen er boetes als de vervoerder zich er niet aan houdt.
Dan moet je zelfs tussen Mill en Cuijk in de ochtendspits een gelede bus of een versterkingsbus gaan inzetten omdat er drie man moeten staan? En je denkt ook dat er in de ochtendspits nooit meer iemand hoeft te staan van St Oedenrode naar Eindhoven of van Hilvarenbeek naar Tilburg?

Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).

Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
Dat wordt leuk op lijn 99, daar staan vaak genoeg mensen van begin tot eind in de ochtendspits (tenminste rit 7:22 naar Nijmegen).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?

Je schat en vermoed heel veel, maar ik heb nog maar weinig echt inhoudelijke bijdragen van je gezien in het afgelopen half jaar dat ik hier nu actief ben. Misschien is het gewoon een idee om eens wat minder in die tunnelvisie van anti-scholierenritten te blijven hangen en eens gaat kijken hoe de wereld er buiten die tunnel uitziet. Wellicht dat we dan ook nog eens bijdragen van je voorbij zien komen die echt hout snijden. :)
Ja,dat wil ik nou ook eens zien. Ik wil ook wel eens weten hoe hij het 15-minuten probleem wil oplossen.
fogeltje schreef:Als twee ritten per richting uitpuilen dan is dat niet goed en moet net zo goed worden aangepakt, ook al hebben alle andere ritten bij elkaar tien reizigers.
Helemaal mee eens,zoals Daantjes voorbeeld in het Zeeland topic, Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.Bij Forenzen zit er iets meer flexibiliteit,maar ook niet veel.
Frans F schreef:
Mr-W schreef: Het lijkt mij dat dit gewoon een harde aanbestedings-eis is en wat mij betreft wordt ie ook gehandhaafd door de provincie en eventueel volgen er boetes als de vervoerder zich er niet aan houdt.
Dan moet je zelfs tussen Mill en Cuijk in de ochtendspits een gelede bus of een versterkingsbus gaan inzetten omdat er drie man moeten staan? En je denkt ook dat er in de ochtendspits nooit meer iemand hoeft te staan van St Oedenrode naar Eindhoven of van Hilvarenbeek naar Tilburg?
Vanaf Son en Breughel eigenlijk. Incidenteel staanplaatsen oké (Evenementen,Carnaval etc.),maar iedere dag dezelfde rit dat mag niet,Dan moet Arriva maar versterking regelen,Arriva weet ook van deze concessie-eis en heeft als het goed is daar rekening mee gehouden bij de inschrijven. Dat versterking duur is en Arriva skeer(In meerdere regio's zoals ook HWGO,waar men Arriva graag ziet gaan) interessant me helemaal niet.
Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).

Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Jij vind het onzinnig omdat het vooral over de spitsuren met het afschuwelijke scholieren vervoer gaat.Zal een ander voorbeeld geven waarom dit niet kan.Als ik als klant wil dat mijn huis helemaal van Natuursteen wordt gebouwd verwacht ik een offerte te krijgen die aan die eisen voldoen,niet dat de helft met gewone bakstenen worden uitgevoerd omdat het goedkoper is.
fogeltje schreef:
Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
Dat wordt leuk op lijn 99, daar staan vaak genoeg mensen van begin tot eind in de ochtendspits (tenminste rit 7:22 naar Nijmegen).
Volgens mij is dit een uitzondering omdat deze lijn gezamelijk wordt uitgevoerd met Breng.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Yanaike »

Mr-W schreef:Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.
Hmm... :roll: ... Ik wel? :oops:
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Yanaike schreef:
Mr-W schreef:Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.
Hmm... :roll: ... Ik wel? :oops:
Precies, ik doe het graag zelfs om een vollere bus van een kwartier later te voorkomen. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BrengMe »

Ik ook.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door DrechtBlub »

Ik zou hoedanook de bus eerder neme, ben nogal sloom soms XD
Ik blub in het Drecht.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Ja,dat wil ik nou ook eens zien. Ik wil ook wel eens weten hoe hij het 15-minuten probleem wil oplossen.
Er is sowieso geen 15-minuten probleem naar Stappegoor/Uni want dat is stadsvervoer.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Frans F schreef: Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Welke onzinnige regels doelt u op?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Bee schreef:Oosterhout is bijna vergroeid met Breda. Ik denk dat je beter kan inzetten op een netwerk dat elke buurt in Oosterhout een snelle verbinding naar Breda heeft dan op een eigen stadsdienst.
Ik krijg met deze opmerkingen ineens een Purmerend-idee.
Frans F schreef:Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Kun je de onzinnige regels ook benoemen? Ben wel nieuwsgierig naar wat je onhaalbaar vindt als eis.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Kun je de onzinnige regels ook benoemen? Ben wel nieuwsgierig naar wat je onhaalbaar vindt als eis.
Zo maar wat voorbeelden:

C.4.5 De concessiehouder draagt zorg voor een punctuele uitvoering van de dienstregeling. Minimaal
90% van de ritten dienen - gemeten op maandbasis op lijnniveau - punctueel te vertrekken (van
beginhaltes) en aan te komen (op eindhaltes en de in bijlage D.5 benoemde knooppunten).

Iedereen die bijv. enigsinds bekend is met de verkeersituatie in Den Bosch weet dat daar de rijtijden op de stadsdienst veelal onvoorspelbaar zijn. Deze eis is voor een aantal lijnen daar bij voorbaat onhaalbaar.

C.4.8 De concessiehouder zorgt ervoor dat aansluiting geboden wordt tussen trein en bus/auto en van
bus/auto op bus/auto op vervoerknopen die logische overstappunten zijn voor de reiziger,
waaronder tenminste de in het bijlage D.5 benoemde knooppunthaltes. Aansluiting wordt
gedefinieerd als:
· Overstap van bus op bus: tussen 2 en 8 minuten;
· Overstap van bus op trein v.v.: tussen 5 en 12 minuten.

Gezien de wisselende aankomsttijden van trein en bus op de knooppunten en de lage frequentie van veel buslijnen is die garantie in de praktijk niet te geven.

C.4.14 Het aantal uitgevallen ritten, waarbij geen sprake is van overmacht aan de zijde van de
concessiehouder, mag per kalenderkwartaal maximaal 0,2% van het totaal aantal ritten in de
dienstregeling bedragen. Uitgevallen ritten tellen ook als niet-punctuele ritten.
C.4.17 Stakingen en/of werkonderbrekingen van personeel van de concessiehouder (en eventuele
onderaannemers) vallen niet onder overmacht.

Deze eis is nooit te garanderen bij langdurige stakingen. Denk bijv. aan de drieweekse staking in 2008.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Wubbo »

Plannen voor nieuwe buslijnen afgesplitst
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Wat betreft een bus een kwartier eerder pakken: ik denk dat wij wat dat betreft allemaal ook "raar" zijn omdat we al iets hebben met OV. Ik denk dat de "normale" reiziger, voor wie de bus een noodzakelijk kwaad is, niet een bus eerder wil pakken en dus op locatie nog 15 minuten uit zijn neus wil vreten, alleen maar omdat de bussen een kwartier later vol zitten. Hij wil gewoon gaan wanneer het dienstregelingskaartje het aangeeft en niet nog eens een kwartier eerder. OV maakt je al inflexibel.

Als "zijn" bus dan altijd te vol is, dan zal hij eerder alternatief vervoer (fiets voor scholieren, auto misschien voor 18+) nemen. "Je neemt maar een bus eerder als je het te vol vindt" is in mijn ogen gewoon not done vanuit een vervoerder.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Waarom zit Lijn 214 Anna Jacobapolder Sluisweg - Steenbergen Ravelijnstraat eigenlijk in de Brabant-concessie ?
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
fogeltje schreef:Wat betreft een bus een kwartier eerder pakken: ik denk dat wij wat dat betreft allemaal ook "raar" zijn omdat we al iets hebben met OV. Ik denk dat de "normale" reiziger, voor wie de bus een noodzakelijk kwaad is, niet een bus eerder wil pakken en dus op locatie nog 15 minuten uit zijn neus wil vreten, alleen maar omdat de bussen een kwartier later vol zitten. Hij wil gewoon gaan wanneer het dienstregelingskaartje het aangeeft en niet nog eens een kwartier eerder. OV maakt je al inflexibel.

Als "zijn" bus dan altijd te vol is, dan zal hij eerder alternatief vervoer (fiets voor scholieren, auto misschien voor 18+) nemen. "Je neemt maar een bus eerder als je het te vol vindt" is in mijn ogen gewoon not done vanuit een vervoerder.
Ik denk dat ik op het forum hierin een uitzondering vorm.Als ik voor niet hobby doeleinde reis wil ik echt geen bus of trein eerder nemen. .Met treinvervoer vind ik vooral stops in vele stations irritant.Heb gewoon het liefst een IC-trein die onzinstations overslaat. Vooral 's avonds en in het weekend maakt OV me inflexibel,bijna alles rijdt maar 1x per uur,en de aansluitingen zijn lang,de auto is dan vaak een betere keuze.Als ik een rijbewijs heb
Frans F schreef:
C.4.8 De concessiehouder zorgt ervoor dat aansluiting geboden wordt tussen trein en bus/auto en van
bus/auto op bus/auto op vervoerknopen die logische overstappunten zijn voor de reiziger,
waaronder tenminste de in het bijlage D.5 benoemde knooppunthaltes. Aansluiting wordt
gedefinieerd als:
· Overstap van bus op bus: tussen 2 en 8 minuten;
· Overstap van bus op trein v.v.: tussen 5 en 12 minuten.

Gezien de wisselende aankomsttijden van trein en bus op de knooppunten en de lage frequentie van veel buslijnen is die garantie in de praktijk niet te geven.
De aankomst en vertrektijden zijn op elkaar af te stemmen.
In Wijk en Aalburg werkt het al,alle bussen wachten op lijn 135die nog al krap in de dienstregeling zit om een bus te besparen.
Trein op Bus werkt meestal wat minder. In Zeeland is dit systeem al ingevoerd,maar wachtte een paar weken geleden alleen Veolia lijn 20 op de vertraagde trein. De trein had vertraging vanwege het afkoppelen van een treinstel en VIRM in Stoptreindienst rijdt vertraging er niet uit.
Daarin tegen werkt bus op bus,wel goed zelfs vervoerder overstijgend. lijn 1was te laat en had overstappers voor lijn 10 die gereden werd door CXX.CXX wachtte netjes op die bus en iedereen kon overstappen *bus*
Dit soort aansluitgaranties zorgen er wel voor dat meer mensen het OV-gebruiken omdat ze de zekerheid hebben dat ze niet op een of ander busstation lang moeten wachten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten