Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik weet niet hoe jij naar lijn 53/54 kijkt maar er rijden 4 stuks (van de 7 wagens).
2: 121/122 (inrukker na middagspits)
3: 131/132
4: 111/112
13: 115/116
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Vier van in totaal dertien dienstvaardige wagens is toch wel aan de erg lage kant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik kwam 5 over 12 op Waterlooplein, de eerste metro naar Gein van 9 over 12 was Zilvermeeuw, de de drie daarna naar Centraal ook. Aangezien de eerste mijn 53 werd tel ik toch echt vier koppels Meeuwen.

Lijn 51 reed niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

FLJ schreef:Vier van in totaal dertien dienstvaardige wagens is toch wel aan de erg lage kant.
Is het ook. Maar jah, 's middags komen er 4 wagens bij. Maar 's kijken hoeveel daarvan M5 is. Gisteren in de middag reden er maar 4 M5'en.
Bee schreef:Ik kwam 5 over 12 op Waterlooplein, de eerste metro naar Gein van 9 over 12 was Zilvermeeuw, de de drie daarna naar Centraal ook. Aangezien de eerste mijn 53 werd tel ik toch echt vier koppels Meeuwen.

Lijn 51 reed niet.
Er rijden 3 wagens achter elkaar met ZM. Jij had de de eerste. Maar de 4e wagen (54-13) is dus gewoon M5. Wellicht een buiten dienstje er tussen?

Maar goed, toen ik die geplande inzet zag vond ik het al raar. Om te beginnen kan nog steeds niet elke metrobestuurder M5 ridjen. Dus mocht zo eentje een dienst daar hebben, dan moet al sowieso een zilvermeeuw van de tailtrack worden gehaald. En dan natuurlijk nog onderhoud en defecten...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Vandaag zag ik op Zuid een lesmetro ! Nog nooit gezien (maar het is dan ook nog niet zo lang geleden dat ik elke werkdag met de amsterdamse metro ben gaan reizen). Er werd omgeroepen ' niet instappen' (stond ook op de borden) en de metro bestond maar uit een deel.

Maar dan vraag ik me af, zo moeilijk zal het toch niet zijn om metro te rijden? Vooral een kwestie van op het juiste moment stoppen en zorgen dat je niemand meesleurt of bekklemd wordt door de metrodeur.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Als metrobestuurder moet je spoorwegwetgeving kennen.
Uiteraard veel theorie. Hier kun je denken aan de borden langs de baan, het gehele metronet kennen (dus waar welke snelheden gelden, waar er wissels zijn, wat voor wissels het zijn en hun bijbehorende snelheden en seinbeelden), techniek van de wagens zodat je bepaalde storingen snapt en weet hoe deze eventueel (provisorisch) op te lossen, hoe de spoorbeveiliging (ZUB) werkt, de seinbeelden en toepassen ervan.

Een voorbeeld... Je staat op Gein en je moet naar de tailtrack met een M5. Maar je krijgt een geel-knipperend seinbeeld. Dan moet je weten dat er iets niet klopt en rij je niet op. Een knipperend seinbeeld betekent immers rijden op zicht want volgend blok is bezet.

Uiteraard het rijden zelf leer je ook. Dat betekent rekening houden met je remcurve (die bij het S-bordje begint) en dan remmen zonder te "harken" (remmen, nulstand, remmen, nulstand).

Dus toch iets meer dan wat jij allemaal opnoemt. Zelfde geldt voor een tram rijden. Het is meer dan alleen maar rijden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Moet je niet ook weten hoe een voertuig zich gedraagt onder verschillende (weers)omstandigheden? Of gebeurt dat in een simulatie?
Het is een spectrum.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bakpapier schreef:Vandaag zag ik op Zuid een lesmetro ! Nog nooit gezien (maar het is dan ook nog niet zo lang geleden dat ik elke werkdag met de amsterdamse metro ben gaan reizen). Er werd omgeroepen ' niet instappen' (stond ook op de borden) en de metro bestond maar uit een deel.
Kwam ik gisterenavond ook tegen. :Y Er werd omgeroepen "Let op: deze trein is niet voor passagiers" of iets in die richting.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

hauptbahnhof schreef:Dat betekent rekening houden met je remcurve (die bij het S-bordje begint)
Dus toch! Ik zat me altijd al af te vragen wat een S-bordje betekent. Het leek me al logisch dat dit het was, hetzelfde als op het treinspoor, maar heb eigenlijk nooit echt gemerkt dat er ook bij het bordje werd geremd. Sowieso staan ze volgens mij ook niet alleen maar voor stations, dus dacht ik dat het wat anders was, aankondiging van een sein ofzo.
Ik doe ook maar wat
chartmonster
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door chartmonster »

Waarom nemen trams/bussen/metro's van het GVB eigenlijk geen reizigers mee als ze naar de remise rijden? Bij een frequentieverlaging in de daluren en bij de laatste ritten komt de ene 'Sorry, geen dienst' na de andere voorbij. Connexxion en NS laten de allerlaatste ritten nog wel een deel van de route rijden. Het zou een klein stukje service zijn naar de klant om het stuk naar de remise (of een deel van de route) nog passagiers mee te nemen. Bovendien worden de eerste ritten ook vaak halverwege de route opgestart. Als ik me niet vergis reden sommige trams een aantal jaar terug nog met een afwijkende bestemming Amsteldijk.

Voorbeeld:
De laatste rit van lijn 4 vertrekt rond 0:10 uur van Station RAI. Deze rijdt de hele route naar CS en terug, en komt daar om ongeveer 1:00 uur aan. De eerste nachtbus naar CS komt rond 1:25 uur pas bij Station RAI. Dan is er al meer dan een uur geen vervoer geweest. Het zou veel beter zijn als tram 4 bij de ritten die na middernacht aankomen op RAI nog passagiers mee zou nemen tot het Victorieplein, het stuk RAI-Europaplein-Rooseveltlaan-Victorieplein moet toch gereden worden om bij remise Lekstraat te komen.

Connexxion pakt het heel simpel aan, bij de laatste rit een voetnootje met de tekst "rijdt niet verder dan (...)". Voor de trams zouden dit de aangepaste bestemmingen zijn:

1. Overtoomse Sluis of Surinameplein (Havenstraat)
2. Hoofddorpplein of Amstelveenseweg (Havenstraat)
3. Van Woustraat (Lekstraat) of Museumplein (Havenstraat)
4. Victorieplein (Lekstraat)
5. Station Zuid of Stadionweg (Havenstraat)
7. Frederiksplein (Lekstraat)
9. Rembrandtplein, Alexanderplein of Wijttenbachstraat (Lekstraat)
10. Leidseplein of Weteringcircuit (Havenstraat) of Frederiksplein (Lekstraat)
12. N.v.t. (Amstelstation)
13. Admiraal de Ruijterweg (Havenstraat)
14. Rembrandtplein of Alexanderplein (Lekstraat), eventueel extra late ritten naar de Dam.
16. Haarlemmermeerstation (Havenstraat)
17. Surinameplein (Havenstraat)
24. Olympisch Stadion of Olympiaweg (Havenstraat)
26. Zuiderzeeweg of Steigereiland.

Metro's zouden ook nog door kunnen rijden tot de laatste halte voor de opstelplaats. Bussen kunnen ook nog een deel van hun route tot de garage rijden, bijvoorbeeld bus 65 tot het Amstelstation.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Hier is GVB een paar jaar geleden volledig vanaf gestapt omdat het teveel overlast gaf met reizigers die bleven zitten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik heb zogauw geen bron, maar het is een eis dat ritten met passagiers de gehele rit uitrijden en dus geen halverwege-eindpunt mogen hebben. Andersom mag wel, dus halverwege beginnen.
De metro heeft ooit ook wel spitsritten tot Zuid of Van der Madeweg gekend, maar die zijn al een paar jaar afgeschaft.
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

In een metro is het misschien een beetje moeilijk om hardnekkige mensen dan nog weg te jagen uit de laatste rit. Maar in de tram en bus zou dat toch moeten kunnen?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

In Rotterdam kennen wij wel ritten die niet de gehele route rijden :
- Lijn B tot Capelsebrug (Wordt gebruikt bij het einde van de 10-minutendienst & de laatste metro's vanaf Schiedam Centrum).
- Lijn A tot Kralingse Zoom (De metro vanaf Binnenhof wordt 's-avonds ingekort tot Kralingse Zoom).
- Lijn A/B tot Alexander (Wordt gereden bij de laatste metro's vanaf Binnenhof/Nesselande).
- Lijn C tot Kralingse Zoom (Wordt gereden bij de laatste rit vanaf De Terp).
- Lijn C tot Capelsebrug (Wordt verreden bij enkele inrukkers en de laatste ritten vanaf De Akkers).
- Lijn D tot Slinge (Wordt verreden bij versterkingsritten voor in het centrum en bij inrukkers vanaf Rotterdam Centraal).
- Lijn E tot Rotterdam Centraal (Wordt verreden bij de laatste ritten vanaf Den Haag Centraal).

Metro's vanaf Binnenhof (A.), Nesselande (B) & De Terp (C) die niet bij einde dienst eindigen, gaan wel BD terug naar Remise 's-Gravenweg.
Ook de metro's vanaf De Akkers gaan BD terug naar Remise Waalhaven (afkomstig vanaf Lijn D).
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

De Amsterdamse gemeentreaad heeft dat vanaf de jaren '80 met grote regelmaat gevraagd. Het GVB heeft op zijn best gezegd dat wel te willen doen. Het personeel heeft het in die decennia stelselmatig gesaboteerd..
Zo waren de verhoudingen toen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Altijd weer dat GVB personeel, willen ook gewoon niet werken oid. Bah.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het was vroeger wel het geval dat inrukkende trams passagiers meenamen. Lijn 4 bijv tot Victorieplein. Maar mensen kunnen behoorlijk irritant doen als er geen trams meer naar hun eindbestemming gaan, dus dat leverde veel gezeik op. Moest OV-zorg weer langskomen.

Wat er nu wordt gedaan met bepaalde lijnen die redelijk dichtbij de remise eindigen is door ze alsnog de hele rit te laten rijden (lijn 12 bijv: die heeft een hele late rit vanaf station sloterdijk naar amstelstation).

Bij de metro heb je eigenlijk hetzelfde. Een lijn 51 die tot Station Zuid gaat snappen de mensen niet. Lijn 51 gaat immers naar Centraal Station. Moeten er weer ontruimers geregeld worden en dat kost wat dus is er gekozen om inrukritten buiten dienst te rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Het is dus gewoon onwil...
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Onwil van reizigers die te stom zijn om halve ritten te snappen ja.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Nee niet, in Rotterdam kan het prima, maar in Amsterdam natuurlijk niet. Lijkt wel alsof niets in Amsterdam kan en alles in Rotterdam wel..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik heb ooit één keer in een 'halve metrorit' gezeten, op M50 van Gein tot Zuid. Op Zuid een binnen- en buitenomroep 'Dit is het eindpunt! Niet instappen, ik ga lekker naar huis!' Was rond 13 uur ofzo, niet al te druk in de metro. Iedereen eruit... Naja op één vrouw na die blijkbaar niet op zat te letten (want behalve die omroep van de piloot zijn er natuurlijk nog legio andere mogelijkheden om te weten dat je metro tot daar-en-daar rijdt), die had ik even aangesproken.

Maar ik ben ook vóór halve ritten hoor! Biedt mogelijkheden om op drukke delen van een lijn extra ritten in te zetten, zodat rustige delen geen overbezetting krijgen. Een tijd terug waren die plannen er ook, extra trams op lijn 17 CS-> tot Surinameplein, en tram 9 CS -> Artis v.v. Maar dat moest dan onder aparte lijnnummers 27 respectievelijk 29, omdat men het anders niet zou snappen.... zucht. Ik vind aparte nummers júíst verwarrend. Als het gewoon onder het gewone nummer is zie je meteen dat die tot dat eindpunt dezelfde route rijdt. Anders zou het net zo goed een totaal andere route kunnen zijn.

Halve ritten komen vaker voor, onder het gewone nummer van de 'stamlijn'. In het Ruhrgebiet zie je trouwens wel vaak dat die een prefix 'E' krijgen.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door STF »

Zelfs in Luxemburg begint men langzaam maar zeker van die ingekorte ritten af te schaffen wegens dat feit wat jullie net al noemden; discussies en ruzies tussen chauffeur en reiziger(s).
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

In Den Haag kende men weer een andere manier om het aan te duiden: 'k'.

Bijvoorbeeld Lijn 9k was: Scheveningen Noorderstrand <-> Centraal Station. Als versterking voor de vele strandgangers.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Sinds de M50 weer "normaal" rijdt heb ik welgeteld 1x in een M5 gezet. Voor de inkorting had ik onderweg naar werk iedere dag een M5. Ben er eerlijk gezegd niet heel rouwig om omdat ik met een CAF de intercity wel haal en met zo'n M5 'm telkens net miste. :|
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Thom91 schreef:Nee niet, in Rotterdam kan het prima, maar in Amsterdam natuurlijk niet. Lijkt wel alsof niets in Amsterdam kan en alles in Rotterdam wel..
Komt ook door gewenning denk ik. Als het altijd al zo is geweest weten de meeste reizigers dat en krijg je veel minder gezeik. Als je het ineens invoert heb je eerst een vrij lange periode met veel onbegrip en als je het experiment dan steeds stopzet voor je die periode door bent kom je inderdaad tot de conclusie dat het niet werkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten