Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f)

Bericht door julsteren »

Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul
De afgelopen 5 dagen (zondag tot gisteren) was ik op vakantie in Noord-Duitsland en Denemarken.
Natuurlijk zijn er ook een aantal tripjes gemaakt met de trein.
De treinen in Denemarken maken een snelle en moderne indruk, je zou niet zeggen dat IC3 en IR4 (de Deense neus die we ook bij onze zuiderburen kennen) 180 km/u haalt en zelfs ooit tijdens een proefrit meer dan 200 km/u heeft gereden.
Ook staat de DSB bekend om de treinstellen van het type IC4 en IC2, van de omstreden fabrikant AnsaldoBreda, hetzelfde verhaal als de Fyra, dus dat hoef ik niet uit te leggen :P .
Het reizen per trein door Denemarken is niet bepaald goedkoop, en als je een dag er op uit wil trekken kun je ook geen dagkaarten kopen, dan maar werken met enkele reizen, tevens kun je op bepaalde trajecten ook geen retours kopen, maar de reden daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
Ook kan ik nu hotel Utspann in het Duitse Schafflund (Skovlund in het Deens) aanbevelen, want daar sliepen we namelijk :)
Ook hier waarschuw ik, er kunnen mensen zich onbewust (of bewust) voor mijn lens geschoven zijn, wederom zal dat dan jammer voor hun zijn :D

Dag 1.

Afbeelding
Station Tinglev, maandagochtend rond 11 uur.
Wij zouden eerst met de trein vanuit Tinglev ergens heengaan, Kolding ofzo, maar er waren werkzaamheden tussen Vojens en Lunderskov. Dus na een paar foto's maken op dit stationnetje zijn me maar weer verdwenen :P

Afbeelding
Station Tinglev, maandagochtend rond 11 uur.
Links een IC3 treinstel onderweg naar Vojens, reed dus niet verder naar Københaven Hovedbanegård. Rechts stond een hele vloot van IC4 en IC2 treinen gebouwd door AnsaldoBreda, mijn vermoedens waren dat er geen enkel treinstel daarvan actief in de inzet was, maar dat kwam bedrogen uit, ik heb zelfs nog 2 keer met een IC4 mogen reizen, maar dat komt zomenteen aan bod.

Afbeelding
Station Lunderskov, maandagmiddag rond 1 uur.
Jawel, IC4 rijd, het omstreden AnsaldoBreda materieel, weliswaar in de stoptreindienst Esbjerg-Fredericia (niet verder naar Århus vanwege werkzaamheden), maarja het rijd!

Afbeelding
Station Lunderskov, maandagmiddag rond 1 uur.
We namen deze trein naar Esbjerg, een IC4 op de Re 3300/3600, Re staat voor Regional en 3300/3600 is de treinserie, de topsnelheid van deze trein is 200 maar er kan op de lijn Kolding-Esbjerg niet harder gereden worden dan 180.

Afbeelding
Esbjerg, 40 minuten nadat de trein vanuit Lunderskov vertrok.
Arriva rijd hier rond met Lintjes tot mijn grote verbazing. Maar toch vind ik de kleurstelling van de Vechtdallijnen mooier op de Lint treinen.

In Esbjerg was het tijd om de stad te bezichtigen, daarvan heb ik zelf geen foto's gemaakt, in Esbjerg heb ik wel wat Euro's ingeruild voor Deense Kronen, toch handig gezien daar de Euro geen wettig betaalmiddel is.

Terug naar het Banegård.

Afbeelding
Esbjerg, spoor 3.
Hier het stationsnaambordje van Esbjerg, ik vind het lettertype wat gehanteerd word niet mooi, op de achtergrond een IC4 die met een paar minuten zal vertrekken als Re naar Fredericia.

Afbeelding
In de schandvlek van de DSB.
In de IC4 stonden ontzettend veel stoelen, en ze zaten nog lekker ook! :P ook zat er een soort cateringhokje in en er was een koffiezetapparaat. Luxe!

Afbeelding
Station Gørding dacht ik. Weet het niet zeker.
Het viel mij hier pas op dat de in- en uitcheck palen van de DSB Reisjekort hetzelfde waren als het model van de OV-Shitkaartpalen van de NS.

Dag 2.
Op dag twee weinig OV-gerelateerde dingen gedaan, wel heel even het station van Tønder gezien.

Afbeelding
Station Tønder in de avond, aan het einde van het perron kijkend richting Esbjerg.
Het sein op de voorgrond is een rangeer/perronsein die alleen maar gele lampjes en een rood lampje heeft, helemaal in de verte staat een normaal sein vlak na de overweg, dat is het uiteindelijke uitrijsein van Tønder, denk ik dan. Iemand die mij het Deense seinstelsel kan uitleggen?

Dag 3.
Dag drie was het mooiste van allemaal. We zijn eerst met de auto van Schafflund naar Odense Banegård Center gereden. De rest volgt nu.

Afbeelding
Odense aan het begin van de middag, spoor weet ik veel.
Wij staan hier te wachten op de Lyn 28 uit Skjern en Frederikshavn (dacht ik) die ons in een uur en een kwartier naar København Hovedbanegård zou brengen. De trein op de foto is van het type IC3 en is op weg als IC naar Esbjerg, en zal stoppen te Middelfart, Kolding, Vejen en Bramming.

Afbeelding
Lyn 28 uit Skjern en Frederikshavn naar København Hovedbanegård in Odense Banegård Center.
We namen dus deze trein, een IC3-combinatie van waarschijnlijk 9 tot 12 rijtuigen lang. Het was erg druk maar we hadden gereseveerd voor zitplaatsen.

Afbeelding
In de IC3 naar København.
Dit is het standaardklasse interieur van de IC3 na de revisie in 2006, bij die revisie zijn o.a. de motoren vervangen door nieuwere en veiligere. Door de tussendeuren heen kijkend zie je de conductrice staan :P

Afbeelding
København Hovedbånegard. 14:25, aangekomen met +3.
Hier valt te zien hoe ontzettend lang deze IC3-combinatie is, geweldig! *O* De NS-chipkaartpaaltjes zijn hier ook aanwezig.

Na wat gegeten en gedronken te hebben bij de overprijsde Starbucks en de stad te bezichtigd hebben (Bussen. Voetgangers. Hogesnelheidsfietsen.) weer terug naar het station gegaan.

Afbeelding
Øresundtåg op spoor 6.
Met 3 minuten vertraging kwam op spoor 5 de Ø naar Hässleholm Central binnenrijden. Deze bleef hier nog verdacht lang staan en de Ø naar Kristiansstad werd al binnengenomen op spoor 6 (had 5 moeten zijn), en weer een paar minuten later stroomde de goed gevulde trein naar Hässleholm leeg en stapte al dat volk in de ook al goed gevulde trein naar Kristiansstad. Dat resulteerde in een overvolle 6 bakken naar Kristiansstad. :Y

Afbeelding
IC 161 naar Aalborg, Lindholm en Fredericia.
Op tijd kwam onze trein terug naar Odense binnen, wederom hadden we gereseveerd (was goedkoper in verhouding) en we zaten in het treinstel met als bestemming Fredericia van het type IR4, de 4 baks electrische variant van de IC3 die op diesel rijd.

Afbeelding
Odense om half 7. Middelste perron.
Hier links de trein waar we uit kwamen, met tien bakken sterk de Storebælt overgegaan, prachtig uitzicht op het water daar! Met deze foto wil ik dit verslag ook afsluiten. Ik hoop dat jullie hiervan genoten hebben net zoals bij mijn laaste NRW-tripje! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door isadora »

Erg mooi, heb genoten. :pos:
Fraai materieel overigens, vooral de IC4.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door DrechtBlub »

mooie plaatjes, WOW
Ik blub in het Drecht.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door BrengMe »

Fraaie plaatjes :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D

Een vraagje over de laatste foto: die trein links is een IC3. Als je inderdaad uit die trein kwam, betekent dat dat IC3 en IR4 gecombineerd hebben gereden (dat is mogelijk en gebeurt ook regelmatig). Maar heeft de trein dan ook ergens kopgemaakt, aangezien nu een ander stel vooral staat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Suus »

Nou, ik denk dat je op de eennalaatste foto de trein uit Odense ziet aankomen op København H. De trein heeft daar dan kop gemaakt. Je ziet dus eigenlijk de andere kant van de trein :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Ardan »

Erg leuk, Denemarken staat ook al lang op mijn verlanglijstje :D Maar begrijp ik goed dat jullie in Duitsland sliepen en elke dag de grens over gingen of wat?
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door julsteren »

Meltrain schreef:Leuk verslag. :D

Een vraagje over de laatste foto: die trein links is een IC3. Als je inderdaad uit die trein kwam, betekent dat dat IC3 en IR4 gecombineerd hebben gereden (dat is mogelijk en gebeurt ook regelmatig). Maar heeft de trein dan ook ergens kopgemaakt, aangezien nu een ander stel vooral staat?
De trein kwam uit Kastrup (Luchthaven Kopenhagen) en maakte kop in het Centraal Station. En het was inderdaad een combinatie van IR4 en IC3, iets wat in Denemarken dagelijks voorkomt en geen problemen oplevert.
Ardan schreef:Erg leuk, Denemarken staat ook al lang op mijn verlanglijstje :D Maar begrijp ik goed dat jullie in Duitsland sliepen en elke dag de grens over gingen of wat?
Jup, we sliepen vlak aan die bundesgrenze vanwege de in verhouding extreem lage prijzen in Duitsland.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Milco »

Leuk verslag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Timon91 »

Gaaf verslag, mooie foto's! :D
Mijn Flickr account.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Karl »

Wat vond je van de plaatsen zelf die je in Denemarken hebt bezocht?
Het is een spectrum.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door julsteren »

Kolding was mooi en ouderwets, met een chaotische ringweg.
Esbjerg was ook mooi, Deense vakwerkhuizen.
Tønder was oorspronkelijk Duits (Tondern) dus het was een stad in Duitse stijl (ook te zien aan het stationsgebouw)
Kopenhagen kennen we allemaal wel :P
Odense schijnt ook heel mooi en toeristisch te zijn (shizzle van Hans Cristian Andersen ofzo)
En ik heb ontzettend veel dorpjes gezien in die paar dagen, dat wat ze daar dorpen vinden vinden we hier een groep boerderijen. Leuk om dat contrast te zien *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Danmark! København, Lunderskov en AnsaldoBreda spul (16f

Bericht door Fles »

Jeeeej *O* AnsaldoBreda spul *O* *fapfap *Kwakkwak :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten