Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reiziger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Dagren »

Bakpapier schreef:^ Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verdient de NS aan die dingen. Zo'n chippie kost echt geen hele euro hoor.

Maar dan wel pas op de lange termijn, want de investeringen om die dingen te kunnen uitprinten hebben natuurlijk ook geld gekost. En dat wil de NS vast terugverdienen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de NS er aan verdient. Ook al kost het geen euro extra om verchipte kaartjes te maken, kan het alsnog zo zijn dat de NS dit wel betaalt. Het heeft namelijk nog met andere partijen te maken die niet voor kostprijs hun diensten en/of goederen leveren. Ik kan mij goed voorstellen dat dit bijv. de prijs is die TLS ervoor vraagt.

Er worden wel veel aannames gedaan hier die meteen negatief uitpakken voor de NS.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

IC140 schreef:Eén van de belangrijkste redenen dat het e-ticket weinig wordt gepromoot is volgens mij omdat, zodra de poortjes sluiten, op veel stations maar door één poortje gelopen kan worden met een e-ticket. Als te veel reizigers het e-ticket gebruiken kunnen de poortjes het niet aan.
Het aantal reizigers dat nog op een los kaartje reist is sowieso nog maar een kleine minderheid, dus dat zal de reden niet zijn. Daarnaast betreft het voornamelijk incidentele reizigers die vooral buiten de spits reizen.

Ik denk dat vooral het grotere risico op fraude een rol speelt. Om fraude met e-tickets te voorkomen te voorkomen is het nodig dat de conducteur steeds de persoonsgegevens controleert aan de hand van iemands pas of identiteitsbewijs. Dat is voor conducteurs erg tijdrovend en dus niet zo praktisch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Daniel »

Veruit de meeste HCs controleren die persoonsgegevens helemaal niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

TomSteyl schreef:Niet iedereen hangt de hele dag achter de computer... Komt vaker voor dan je denkt!
Ja, maar als je nog niet met email of excel kunt omgaan heb je anno 2014 bij de meeste bedrijven toch wel degelijk een heel groot probleem. En dan praat ik echt niet alleen over de softwaresector, de logistiek of de administratieve sector.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Daniel schreef:Veruit de meeste HCs controleren die persoonsgegevens helemaal niet...
Daar zit dus ook precies het grote probleem met e-tickets.
Je kunt een kaartje twee keer uitprinten en dan kunnen er twee personen op reizen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:Ik denk dat vooral het grotere risico op fraude een rol speelt. Om fraude met e-tickets te voorkomen te voorkomen is het nodig dat de conducteur steeds de persoonsgegevens controleert aan de hand van iemands pas of identiteitsbewijs. Dat is voor conducteurs erg tijdrovend en dus niet zo praktisch.
E-tickets zijn alleen nog maar in voltarief verkrijgbaar, dus is er nauwelijks meer mee te frauderen, dus dat fraudeargument is een flauwekulargument.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Somoht schreef:NS kan die e-tickets ook makkelijk nog gebruiksvriendelijker maken, bv in de apps verwerken en de barcodes via je telefoon aan de HC's laten zien.
Ik denk die niet dat je in steeds meer vormen van losse kaartjes moet gaan investeren voor een steeds kleinere groep reizigers die uitsluitend om principiële redenen weigert gebruik te maken van een OV-chipkaart. Er zijn inmiddels voldoende mogelijkheden voor incidentele reizigers en van de degenen die dat nog niet voldoende vinden moet NS dan maar afscheid nemen. Die mensen kosten NS een veelvoud aan wat ze opbrengen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Tristan schreef: E-tickets zijn alleen nog maar in voltarief verkrijgbaar, dus is er nauwelijks meer mee te frauderen, dus dat fraudeargument is een flauwekulargument.
Wat heeft voltarief hier in hemelsnaam mee te maken? Het gaat erom dat je hetzelfde kaartje meerdere keren kunt uitprinten en er dus met meerdere personen op kunt gaan reizen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Tristan schreef:Zoals ik al zei: omdat ze de eenmalige chipkaart heel veel promoten als alternatief voor de ov-chipkaart, maar het e-ticket niet of nauwelijks.
Dat lijkt me eerder te komen omdat een e-ticket niet iets is voor de spontane incidentele reiziger. Die komt op het station aan en wil reizen. Dan moet hij opeens weer naar huis, via internet een kreng bestellen, uitprinten en weer terug. De eenmalige OV-chipkaart is gewoon het oude enkeltje in een nieuw jasje.
En daarom zou NS het hele product assortiment gewoon op zo'n wegwerpchip moeten verkopen en als dat te duur is zetten ze er maar net zoals de Belgen barcodes op.
Frans F schreef:
Tristan schreef: E-tickets zijn alleen nog maar in voltarief verkrijgbaar, dus is er nauwelijks meer mee te frauderen, dus dat fraudeargument is een flauwekulargument.
Wat heeft voltarief hier in hemelsnaam mee te maken? Het gaat erom dat je hetzelfde kaartje meerdere keren kunt uitprinten en er dus met meerdere personen op kunt gaan reizen.
Dan is het toch logisch om bij dit fraudegevoelige systeem ook een toeslag te heffen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
Frans F schreef:Ik denk dat vooral het grotere risico op fraude een rol speelt. Om fraude met e-tickets te voorkomen te voorkomen is het nodig dat de conducteur steeds de persoonsgegevens controleert aan de hand van iemands pas of identiteitsbewijs. Dat is voor conducteurs erg tijdrovend en dus niet zo praktisch.
E-tickets zijn alleen nog maar in voltarief verkrijgbaar, dus is er nauwelijks meer mee te frauderen, dus dat fraudeargument is een flauwekulargument.
Wegwerpchipkaarten zijn ook alleen voor vol tarief te koop. En je kunt wel degelijk met e-tickets frauderen, als je een e-ticket uitprint kun je dezelfde reis twee keer op een dag afleggen en waarschijnlijk kun je hetzelfde ticket ook wel voor twee personen uitprinten (alleen niet naast elkaar gaan zitten) aangezien bijna nooit je persoonsgegevens gecheckt worden. Zeker geen flauwekulargument dus en een goede reden voor NS om meer de wegwerpchips te promoten.

Maar, wellicht goed om nog eens te noemen, de klacht van Rover was dat zowel de wegwerpchip als e-ticket allebei niet genoeg worden gepromoot.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door reisthijs »

Als fraude met e-tickets zo'n groot probleem was had NS die wel meteen helemaal afgeschaft.

Waar het hier werkelijk om gaat is dat NS het liefste zou zien dat iedereen in en uitcheckt. Waarom zouden ze dan de alternatieven gaan promoten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk dat zelfs mijn vader hier niks van zou snappen (hij is in de 50 maar snapt niks wat met internet te maken heeft, tenzij hij het al eens eerder heeft gedaan en het in de tussentijd niet veranderd is).
Waar kan je vader als 50-jarige anno 2014 nog de kost verdienen als hij niets van internet snapt?
Als je gewoon werkt in een laboratorium of andere niet-kantooromgeving, en enkel op de computer hoeft om af en toe wat in te vullen (wat altijd op dezelfde vaste manier gaat), dan hoe je niks van internet te snappen hoor. Vaste routines die hij eerder heeft gedaan snapt hij gewoon. Zodra er iets veranderd moet worden (bijvoorbeeld een wachtwoord) gaat het wel mis. Basale dingen lukken meestal wel, zoals emails sturen.

Dit is echt best wel normaal voor mensen van die leeftijd en ouder hoor... Op een gegeven moment houdt de vaardigheid om nieuwe dingen te leren gewoon op (qua technologie dan). Zo kan hij wel werken met MS dos, maar is hij verder niet meer met z'n tijd meegegaan.

Ik zag laatst nog een studentenvacature voorbijkomen om oudere mensen te helpen om met Macs te leren werken. Zit best wel een markt in hoor. Maar daar moet je dan als oudere wel zin/geld/tijd voor/in hebben.

Wij pakken een nieuw hebbedingetje, spelen er even mee en hebben alle features zo door, maar zo werkt dat niet bij oudere mensen. Al heb je altijd uitzonderingen natuurlijk.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Bakpapier »

Zou het niet mogelijk kunnen zijn om in en uitchecken te laten geschieden met een QR code? Dan moet daar natuurlijk wel in geinvesteerd worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door reisthijs »

Probleem is dat in het huidige systeem informatie over in/uitchecks wordt opgeslagen in het geheugen van de chipkaart. Dat kan bij een e-ticket niet. Er zou een heel andere opzet van het systeem voor nodig zijn en daar wil men natuurlijk niet in investeren.

Overigens maakt NS op de website geen groot geheim van de mogelijkheid wegwerpkaartjes te kopen.
Op de homepage wordt je verwelkomd met de tekst "Voortaan checken alle treinreizigers in en uit" met verwijzing naar een pagina waar staat:
Sinds 9 juli 2014 checkt iedereen op alle treinstations in en uit met een OV-chipkaart. Reist u niet zo vaak? Dan kunt u ook gewoon een eenmalige chipkaart (los treinkaartje met chip) kopen bij de kaartautomaat of balie.
(Het alternatief e-ticket wordt dan weer niet genoemd.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:Als je gewoon werkt in een laboratorium of andere niet-kantooromgeving, en enkel op de computer hoeft om af en toe wat in te vullen (wat altijd op dezelfde vaste manier gaat), dan hoe je niks van internet te snappen hoor.
Ook in dergelijke omgevingen gaat steeds meer met internet enzo hoor. Enige vorm van werk waarin je waarschijnlijk nog wel zonder computerkennis kunt overleven is in een fabriek achter de lopende band staan.
De groep die er geen kaas van heeft gegeten wordt in elk geval steeds kleiner, dus om daar nog speciaal rekening mee te houden is wellicht veel moeite die weinig oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door baladid »

Koks? Buschauffeurs? Gymleraren? Cassières? Railtenderverkopers? Taxichauffeurs? Timmerman? Huismeester? Schoornsteenveger? Marktverkoper?... Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Duitsland waren 20% van de mensen tussen 18 en 75 nog nooit online.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door waldo79 »

Ik heb de indruk dat Nederland vooroploopt in het gebruik van internet onder alle leeftijden :idea: Maar een zeker deel heeft nog nooit met Internet te maken gehad. Mijn ouders zijn wel met de tijd meegegaan en zo reist mijn vader (64) volop met de OV-chipkaart 8-)
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door verfmeer »

In Nederland is dat 93% (bron), waarbij Nederland wereldleider is.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door baladid »

Lees dat artikel nou eens goed ;-) In Zweden is 95% al online geweest.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door waldo79 »

Zowel het getal 93 of 95 kan ik niet terugvinden, maar dat is hier Off-topic.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Somoht »

Tegelijkertijd met die poortjes kun je die etickets minder fraudegevoelig maken, niet meerdere malen laten inchecken bijvoorbeeld.
Daarnaast hadden ze de railpockets kunnen uitvoeren met barcodescanners en kun je redelijke simpel detecteren of er duplicate e-tickets in omloop in de trein zijn. Dat laatste kun je zelfs synchroniseren over meerdere HC's door de barcode direct op de wal bij te houden.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door baladid »

waldo79 schreef:Zowel het getal 93 of 95 kan ik niet terugvinden, maar dat is hier Off-topic.
Om dat even te expliceren: In het artikel staat dat 5% (in SE) en 7% (in NL) nog nooit online geweest zijn. Het verschil met 100% is dus 93%/95%,
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Frans F »

Somoht schreef:Tegelijkertijd met die poortjes kun je die etickets minder fraudegevoelig maken, niet meerdere malen laten inchecken bijvoorbeeld.
Daarnaast hadden ze de railpockets kunnen uitvoeren met barcodescanners en kun je redelijke simpel detecteren of er duplicate e-tickets in omloop in de trein zijn. Dat laatste kun je zelfs synchroniseren over meerdere HC's door de barcode direct op de wal bij te houden.
E-tickets zijn niet gebonden aan een bepaalde trein, dus dat kan alleen als je de gegevens in een centrale computer bijhoudt waarmee alle railpockets online communiceren (zo werkt het in Duitsland). Juist van die online-verbindingen is bij de OV-chipkaart echter afgezien vanwege de hoge kosten. Er is een verschil tussen wat er technisch allemaal kan en wat er betaalbaar is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Somoht »

Het NS ovchip-systeem werkt al online en centraal, daarom kan je via mijnns.nl al heel snel je reisoverzicht raadplegen. Daarnaast hangen die railpockets ook aan het internet. Een korte onderbreking van het dataverkeer is niet zo'n groot probleem zolang je de lijsten na herstel van de verbinding de lijst alsnog verstuurd.

In de bus/tram heb je wel gelijk maar daar zijn barcodes zowiezo geen opties door het gebrek aan barcodescanners.

Dergelijke problemen spelen (in kleinere mate) ook met de (relatief) slecht beschermde NFC chips in de weggooi-kaartjes.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alternatieven voor OV-chipkaart vaak onbekend bij reizig

Bericht door Gekko123 »

Die railpockets kunnen trouwens al wel barcodes scannen, alleen is die functie uitgeschakeld in die apparaten. Vandaag werd de barcode op mijn ticket van de DB in ICE International gescand door een railpocket. Is toch een wat handzamer apparaat dan de Duitse versie (die dingen zijn echt groot)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten