Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik vind 10 reizigers per rit eigenlijk best wel aardig :X Ik denk dat er heel wat lijnen omgezet kunnen worden in scholierenlijnen als je meer dan 10 reizigers per rit als voorwaarde stelt.
EDIT: Frans was me al voor....
EDIT: Frans was me al voor....
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hopelijk wel,anders kan Arriva natuurlijk van iedere lijn een stadslijn maken omdat het beter uitkomt.Frans F schreef:De rijtijd tot Stappegoor Scholen is 14 minuten (zie website Veolia).Mr-W schreef:Vooral Scholen bij Stappegoor gaan een probleem vormen want die liggen op 15 minuten met de auto vanaf het station en reizigers hebben dan recht op een zitplaats ook in de spits.
Daarnaast vroeg ik me of die 15 minuten grens wel voor stadsvervoer geldt.
@rijtijd,ik was lui en had gewoon google maps gebruikt.
Dat wist ik niet,ik dacht dat vooral de lengte een probleem vormde.Frans F schreef:Die zijn pas echt onhandig, want die kunnen in de bebouwde kom geen bocht nemen..Mr-W schreef:Dan zijn bussen met een extra achteras misschien ook wel een optie.
Denk het ook niet,maar op een gegeven moment houd het rondrijden met lege bussen een keer op.Frans F schreef:Als je al deze lijnen omzet in scholierenlijnen blijft er buiten de Randstad weinig streekvervoer over.Dan wordt het hoogtijd om die lijnen om te zetten in Scholierenlijnen.10 reizigers per rit is wel aan de lage kant.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Tussen 8 en 10 is het standaard druk richting de scholen en na de middagpauze tot ca 17u is het vooral druk richting station. Dus een extra lijn inleggen tussen Stappegoor - CS - Reitse Hoevenstraat is iets wat mij dan het meest voor de hand liggend lijkt en wat ik ook al 3 posts tegen je zeg en nu stel je het zelf voor.Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Je schat en vermoed heel veel, maar ik heb nog maar weinig echt inhoudelijke bijdragen van je gezien in het afgelopen half jaar dat ik hier nu actief ben. Misschien is het gewoon een idee om eens wat minder in die tunnelvisie van anti-scholierenritten te blijven hangen en eens gaat kijken hoe de wereld er buiten die tunnel uitziet. Wellicht dat we dan ook nog eens bijdragen van je voorbij zien komen die echt hout snijden. :)
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Als twee ritten per richting uitpuilen dan is dat niet goed en moet net zo goed worden aangepakt, ook al hebben alle andere ritten bij elkaar tien reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Haha, een zitplaats verplicht in de spits naar Stappegoor? Je kunt natuurlijk wel een zitplaats hebben als je geluk hebt, maar voor iedereen kan dit natuurlijk nooit. Over versterking gesproken, die rijdt er nu natuurlijk ook al. 's Morgens rijden lijn 2, 3 én de 127 ook nog over Stappegoor. En lijn 1 sowieso al elke tien minuten en lijn 11 elk kwartier!
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Nee, Stappegoor is maar 14 minuten.buschauffeur schreef:Haha, een zitplaats verplicht in de spits naar Stappegoor?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
En nu ga ik net nog een paar halten door. Dan heb ik toch recht op een zitplaats?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja maar, je hoeft niet langer dan 14 min te staan, na stappegoor is de bus bijna leeg
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Maar... Is die 14 minuten ECHT 14 minuten, of is het 14 minuten om zo onder die regel uit te komen? (en dus standaard te laat is daar)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat is echt 14 minuten.
Maar dat zal die studenten een worst wezen, meegaan is belangrijker dan zitten.
Maar dat zal die studenten een worst wezen, meegaan is belangrijker dan zitten.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik denk eerlijk gezegd dat die 15 minuten regel sowieso niet te handhaven is in de ochtendspits. Het lijkt me meer een kapstokartikel om te kunnen ingrijpen als er structureel problemen zijn met overbezetting.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dan moet je zelfs tussen Mill en Cuijk in de ochtendspits een gelede bus of een versterkingsbus gaan inzetten omdat er drie man moeten staan? En je denkt ook dat er in de ochtendspits nooit meer iemand hoeft te staan van St Oedenrode naar Eindhoven of van Hilvarenbeek naar Tilburg?Mr-W schreef: Het lijkt mij dat dit gewoon een harde aanbestedings-eis is en wat mij betreft wordt ie ook gehandhaafd door de provincie en eventueel volgen er boetes als de vervoerder zich er niet aan houdt.
Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat wordt leuk op lijn 99, daar staan vaak genoeg mensen van begin tot eind in de ochtendspits (tenminste rit 7:22 naar Nijmegen).Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja,dat wil ik nou ook eens zien. Ik wil ook wel eens weten hoe hij het 15-minuten probleem wil oplossen.Hainje schreef:Frans F schreef:Nogmaals de vraag is: om hoeveel volle ritten (die dus niet in een gewone bus passen) per jaar gaat het als percentage van het totale aantal ritten? En wat blijft daar van over als je een lijn extra langs Stappegoor en/of Uni zou laten rijden?
Je schat en vermoed heel veel, maar ik heb nog maar weinig echt inhoudelijke bijdragen van je gezien in het afgelopen half jaar dat ik hier nu actief ben. Misschien is het gewoon een idee om eens wat minder in die tunnelvisie van anti-scholierenritten te blijven hangen en eens gaat kijken hoe de wereld er buiten die tunnel uitziet. Wellicht dat we dan ook nog eens bijdragen van je voorbij zien komen die echt hout snijden. :)
Helemaal mee eens,zoals Daantjes voorbeeld in het Zeeland topic, Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.Bij Forenzen zit er iets meer flexibiliteit,maar ook niet veel.fogeltje schreef:Als twee ritten per richting uitpuilen dan is dat niet goed en moet net zo goed worden aangepakt, ook al hebben alle andere ritten bij elkaar tien reizigers.
Vanaf Son en Breughel eigenlijk. Incidenteel staanplaatsen oké (Evenementen,Carnaval etc.),maar iedere dag dezelfde rit dat mag niet,Dan moet Arriva maar versterking regelen,Arriva weet ook van deze concessie-eis en heeft als het goed is daar rekening mee gehouden bij de inschrijven. Dat versterking duur is en Arriva skeer(In meerdere regio's zoals ook HWGO,waar men Arriva graag ziet gaan) interessant me helemaal niet.Frans F schreef:Dan moet je zelfs tussen Mill en Cuijk in de ochtendspits een gelede bus of een versterkingsbus gaan inzetten omdat er drie man moeten staan? En je denkt ook dat er in de ochtendspits nooit meer iemand hoeft te staan van St Oedenrode naar Eindhoven of van Hilvarenbeek naar Tilburg?Mr-W schreef: Het lijkt mij dat dit gewoon een harde aanbestedings-eis is en wat mij betreft wordt ie ook gehandhaafd door de provincie en eventueel volgen er boetes als de vervoerder zich er niet aan houdt.
Jij vind het onzinnig omdat het vooral over de spitsuren met het afschuwelijke scholieren vervoer gaat.Zal een ander voorbeeld geven waarom dit niet kan.Als ik als klant wil dat mijn huis helemaal van Natuursteen wordt gebouwd verwacht ik een offerte te krijgen die aan die eisen voldoen,niet dat de helft met gewone bakstenen worden uitgevoerd omdat het goedkoper is.Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Volgens mij is dit een uitzondering omdat deze lijn gezamelijk wordt uitgevoerd met Breng.fogeltje schreef:Dat wordt leuk op lijn 99, daar staan vaak genoeg mensen van begin tot eind in de ochtendspits (tenminste rit 7:22 naar Nijmegen).Frans F schreef:Overigens is dit de tekst uit het bestek:
C.4.19 Het is niet toegestaan dat reizigers meer dan 15 minuten moeten staan in de bus tijdens een rit (met uitzondering van stadsdienst).
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hmm... ... Ik wel?Mr-W schreef:Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Precies, ik doe het graag zelfs om een vollere bus van een kwartier later te voorkomen. :DYanaike schreef:Hmm... ... Ik wel?Mr-W schreef:Geen enkele Scholier neemt een bus van 15 minuten eerder omdat ze te vroeg komen of een van 15 minuten later omdat ze dan te laat komen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik zou hoedanook de bus eerder neme, ben nogal sloom soms XD
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Er is sowieso geen 15-minuten probleem naar Stappegoor/Uni want dat is stadsvervoer.Mr-W schreef: Ja,dat wil ik nou ook eens zien. Ik wil ook wel eens weten hoe hij het 15-minuten probleem wil oplossen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Welke onzinnige regels doelt u op?Frans F schreef: Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik krijg met deze opmerkingen ineens een Purmerend-idee.Bee schreef:Oosterhout is bijna vergroeid met Breda. Ik denk dat je beter kan inzetten op een netwerk dat elke buurt in Oosterhout een snelle verbinding naar Breda heeft dan op een eigen stadsdienst.
Kun je de onzinnige regels ook benoemen? Ben wel nieuwsgierig naar wat je onhaalbaar vindt als eis.Frans F schreef:Zoals gezegd, leuk maar ik zie dit niet gehandhaafd worden tot in het extreme en het ROB zal daar ook niet over klagen. Het wordt wat anders als er sprake is van structurele capaciteitsproblemen. Het bestek bevat overigens wel meer onzinnige regels die niet te handhaven zijn.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Zo maar wat voorbeelden:CamilleKreemers schreef:Kun je de onzinnige regels ook benoemen? Ben wel nieuwsgierig naar wat je onhaalbaar vindt als eis.
C.4.5 De concessiehouder draagt zorg voor een punctuele uitvoering van de dienstregeling. Minimaal
90% van de ritten dienen - gemeten op maandbasis op lijnniveau - punctueel te vertrekken (van
beginhaltes) en aan te komen (op eindhaltes en de in bijlage D.5 benoemde knooppunten).
Iedereen die bijv. enigsinds bekend is met de verkeersituatie in Den Bosch weet dat daar de rijtijden op de stadsdienst veelal onvoorspelbaar zijn. Deze eis is voor een aantal lijnen daar bij voorbaat onhaalbaar.
C.4.8 De concessiehouder zorgt ervoor dat aansluiting geboden wordt tussen trein en bus/auto en van
bus/auto op bus/auto op vervoerknopen die logische overstappunten zijn voor de reiziger,
waaronder tenminste de in het bijlage D.5 benoemde knooppunthaltes. Aansluiting wordt
gedefinieerd als:
· Overstap van bus op bus: tussen 2 en 8 minuten;
· Overstap van bus op trein v.v.: tussen 5 en 12 minuten.
Gezien de wisselende aankomsttijden van trein en bus op de knooppunten en de lage frequentie van veel buslijnen is die garantie in de praktijk niet te geven.
C.4.14 Het aantal uitgevallen ritten, waarbij geen sprake is van overmacht aan de zijde van de
concessiehouder, mag per kalenderkwartaal maximaal 0,2% van het totaal aantal ritten in de
dienstregeling bedragen. Uitgevallen ritten tellen ook als niet-punctuele ritten.
C.4.17 Stakingen en/of werkonderbrekingen van personeel van de concessiehouder (en eventuele
onderaannemers) vallen niet onder overmacht.
Deze eis is nooit te garanderen bij langdurige stakingen. Denk bijv. aan de drieweekse staking in 2008.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Plannen voor nieuwe buslijnen afgesplitst
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Wat betreft een bus een kwartier eerder pakken: ik denk dat wij wat dat betreft allemaal ook "raar" zijn omdat we al iets hebben met OV. Ik denk dat de "normale" reiziger, voor wie de bus een noodzakelijk kwaad is, niet een bus eerder wil pakken en dus op locatie nog 15 minuten uit zijn neus wil vreten, alleen maar omdat de bussen een kwartier later vol zitten. Hij wil gewoon gaan wanneer het dienstregelingskaartje het aangeeft en niet nog eens een kwartier eerder. OV maakt je al inflexibel.
Als "zijn" bus dan altijd te vol is, dan zal hij eerder alternatief vervoer (fiets voor scholieren, auto misschien voor 18+) nemen. "Je neemt maar een bus eerder als je het te vol vindt" is in mijn ogen gewoon not done vanuit een vervoerder.
Als "zijn" bus dan altijd te vol is, dan zal hij eerder alternatief vervoer (fiets voor scholieren, auto misschien voor 18+) nemen. "Je neemt maar een bus eerder als je het te vol vindt" is in mijn ogen gewoon not done vanuit een vervoerder.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Waarom zit Lijn 214 Anna Jacobapolder Sluisweg - Steenbergen Ravelijnstraat eigenlijk in de Brabant-concessie ?
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
In Wijk en Aalburg werkt het al,alle bussen wachten op lijn 135die nog al krap in de dienstregeling zit om een bus te besparen.
Trein op Bus werkt meestal wat minder. In Zeeland is dit systeem al ingevoerd,maar wachtte een paar weken geleden alleen Veolia lijn 20 op de vertraagde trein. De trein had vertraging vanwege het afkoppelen van een treinstel en VIRM in Stoptreindienst rijdt vertraging er niet uit.
Daarin tegen werkt bus op bus,wel goed zelfs vervoerder overstijgend. lijn 1was te laat en had overstappers voor lijn 10 die gereden werd door CXX.CXX wachtte netjes op die bus en iedereen kon overstappen *bus*
Dit soort aansluitgaranties zorgen er wel voor dat meer mensen het OV-gebruiken omdat ze de zekerheid hebben dat ze niet op een of ander busstation lang moeten wachten.
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
Ik denk dat ik op het forum hierin een uitzondering vorm.Als ik voor niet hobby doeleinde reis wil ik echt geen bus of trein eerder nemen. .Met treinvervoer vind ik vooral stops in vele stations irritant.Heb gewoon het liefst een IC-trein die onzinstations overslaat. Vooral 's avonds en in het weekend maakt OV me inflexibel,bijna alles rijdt maar 1x per uur,en de aansluitingen zijn lang,de auto is dan vaak een betere keuze.Als ik een rijbewijs hebfogeltje schreef:Wat betreft een bus een kwartier eerder pakken: ik denk dat wij wat dat betreft allemaal ook "raar" zijn omdat we al iets hebben met OV. Ik denk dat de "normale" reiziger, voor wie de bus een noodzakelijk kwaad is, niet een bus eerder wil pakken en dus op locatie nog 15 minuten uit zijn neus wil vreten, alleen maar omdat de bussen een kwartier later vol zitten. Hij wil gewoon gaan wanneer het dienstregelingskaartje het aangeeft en niet nog eens een kwartier eerder. OV maakt je al inflexibel.
Als "zijn" bus dan altijd te vol is, dan zal hij eerder alternatief vervoer (fiets voor scholieren, auto misschien voor 18+) nemen. "Je neemt maar een bus eerder als je het te vol vindt" is in mijn ogen gewoon not done vanuit een vervoerder.
De aankomst en vertrektijden zijn op elkaar af te stemmen.Frans F schreef:
C.4.8 De concessiehouder zorgt ervoor dat aansluiting geboden wordt tussen trein en bus/auto en van
bus/auto op bus/auto op vervoerknopen die logische overstappunten zijn voor de reiziger,
waaronder tenminste de in het bijlage D.5 benoemde knooppunthaltes. Aansluiting wordt
gedefinieerd als:
· Overstap van bus op bus: tussen 2 en 8 minuten;
· Overstap van bus op trein v.v.: tussen 5 en 12 minuten.
Gezien de wisselende aankomsttijden van trein en bus op de knooppunten en de lage frequentie van veel buslijnen is die garantie in de praktijk niet te geven.
In Wijk en Aalburg werkt het al,alle bussen wachten op lijn 135die nog al krap in de dienstregeling zit om een bus te besparen.
Trein op Bus werkt meestal wat minder. In Zeeland is dit systeem al ingevoerd,maar wachtte een paar weken geleden alleen Veolia lijn 20 op de vertraagde trein. De trein had vertraging vanwege het afkoppelen van een treinstel en VIRM in Stoptreindienst rijdt vertraging er niet uit.
Daarin tegen werkt bus op bus,wel goed zelfs vervoerder overstijgend. lijn 1was te laat en had overstappers voor lijn 10 die gereden werd door CXX.CXX wachtte netjes op die bus en iedereen kon overstappen *bus*
Dit soort aansluitgaranties zorgen er wel voor dat meer mensen het OV-gebruiken omdat ze de zekerheid hebben dat ze niet op een of ander busstation lang moeten wachten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten