Als weggebruiker moet je altijd in je achterhoofd houden: een tram op een voorrangsweg heeft altijd voorrang op overige bestuurders (dus geen voetgangers op zebrapad), ook als deze afslaat.
En ook áls die tram zich niet op een voorrangsweg bevindt, moet je rekening houden dat hij voorrang heeft.
Zie
deze kaart. De haaientanden zijn niet doorgetrokken naar de trambaan, noch is het bord ook links bij de trambaan geplaatst.
Ik denk trouwens dat je mag aannemen dat GVB niet zomaar dingen interpreteert en dat aan zijn personeel vertelt, toch? Het gaat hier om de eigen en veiligheid van anderen.
Bij de Kruising Admiraal de Ruyterweg/ Jan Evertsenstraat slaan tram 12 en 14 naar rechts af en komen haaientanden tegen bij het fietspad. "Raar genoeg" is hier een waarschuwingslicht geplaatst. Alhoewel, niet 1, maar 2. Voor auto's én voor fietsers. Als de tram geen voorrang had, dan is zo'n licht niet nodig.
Toen lijn 25 nog reed was er bij het Weteringcircuit een soortgelijk probleem. Trams vanaf het weteringcircuit richting Frederiksplein verlieten het circuit en kwamen haaientanden tegen. Alleen zijn die haaientanden met een spuitbus aangebracht door een buurtbewoner omdat hij het er niet mee eens was dat trams voorrang hebben op fietsers.