Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MdJ »

Een stadsdienst moet je zien als schakel in een keten, niet als de gehele keten op zich. Een stadsdienst brengt mensen van de wijk naar een treinstation/school( :mrgreen: )

Andere reismotieven zijn incidenteel en heeft het vervoer een te kleine omvang om een bus te rechtvaardigen. Oosterhout heeft geen centraal punt waar reizigers heen willen. Hierbij is het meer geschikt om het oppervlak te bedienen naar een overstapknoop (Breda/ Tilburg), dan het interne verkeer van wijk west naar wijk oost.
Bij twijfel: gebruik beton.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door DrechtBlub »

niet compeet waa 20% van oosterhoutse rezigers gaat n EINDIGD zijn reis op mathildastr. of busstation. en ong. 10% op amphia.dat moet op gemeente met meer dan 40.000 waarvan 26.000 busreizigers toch ruim 5.000 mensen opleveren per dag waarmee kwartiersdienst en af en oe aanvullende lijnen moeten kunnen da genoeg markt ma-vr. za-zo is alleen lastig. oosterhout busstation is wel centraal voerstappunt trouwens.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Bron voor je beweringen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Beheerders kunnen de plannen over Oosterhout gescheiden worden van de het topic over de real-life situatie.

(Dan zal ik ook gaan schieten... )
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door DrechtBlub »

huibe schreef:Beheerders kunnen de plannen over Oosterhout gescheiden worden van de het topic over de real-life situatie.

(Dan zal ik ook gaan schieten... )
Das geen slecht idee om een apart ideeën topic te maken.. anders raken mensen straks in de war maar ik weet niet helemaal hoe dat afsplitsen werkt :@

@Bee
Bron is een enquête die ik afgelopen vakantie heb gedaan onder busreizigers daar toen ik op vakantie was. dit is mijn enige bouwsteen aangezien er geen cijfers worden gemeten binnen Oosterhout zover ik weet. ik heb pakweg 50 mensen de enquête laten doen.

Percentage mensen dat regelmatig buss'd is ongeveer het Nederlands gemiddelde. Kan alleen de site niet terugvinden waar ik dat vond. Zodra ik ergens recentere info vind waar ik meer op kan baseren meld ik dat ook linea-recta. miss. niet zo verstandig dat ik oude mogelijk incorrecte basisinfo gebruik , maar dat was het enige wat ik kon vinden. Nu voel ik me een beetje dom maar dat zal er wel bij horen. :(
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

50 personen is verre van representatief. Nu heb ik niet veel statistiek gehad, maar ik meen dat je toch al snel iets van 1000 ingevulde enquêtes moet hebben om een beetje representatief onderzoek te hebben.

Afsplitsen kunnen de mods/beheerders doen, ik denk dat 'huibe' het al bij hen gemeld heeft. Er zal vanzelf wel gehoor aan gegeven worden. Hier hoef je niets voor te doen verder.
🍉
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door DrechtBlub »

Hainje schreef:50 personen is verre van representatief. Nu heb ik niet veel statistiek gehad, maar ik meen dat je toch al snel iets van 1000 ingevulde enquêtes moet hebben om een beetje representatief onderzoek te hebben.

Afsplitsen kunnen de mods/beheerders doen, ik denk dat 'huibe' het al bij hen gemeld heeft. Er zal vanzelf wel gehoor aan gegeven worden. Hier hoef je niets voor te doen verder.
Danku voor reactie. Meer info kon ik niet verzamelen helaas. Ik moest toch iets om ideeën mee te onderbouwen... en ik weet dat je er minimaal zon 1000-1500 zou moeten hebben. ik moest toch iets :| Als iemand betere statistieken heeft zou ik die graag ontvangen om meer het netwerk verder aan te passen aan de werkelijke vervoersvraag.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

De vervoerder zal wel telcijfers hebben, maar dat lijkt mij concurrentiegevoelige informatie die je niet zo snel met derden deelt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

wilburg22 schreef: Uit eigen ervaring: slechte overstap op breda..
Als je op ma-vr lijn 127 pakt vanuit Oosterhout heb je absoluut geen slechte aansluiting op Breda. De 127 komt iets voor heel en iets voor half aan op Breda en de s1900 naar Dordrecht gaat om .09 en .39. Op de terugweg komt je met de s1900 om .21 en .51 aan en de 126 gaat om .01 en .31 in beide richtingen heb je gewoon een goede aansluiting.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door DrechtBlub »

Michael schreef:
wilburg22 schreef: Uit eigen ervaring: slechte overstap op breda..
Als je op ma-vr lijn 127 pakt vanuit Oosterhout heb je absoluut geen slechte aansluiting op Breda. De 127 komt iets voor heel en iets voor half aan op Breda en de s1900 naar Dordrecht gaat om .09 en .39. Op de terugweg komt je met de s1900 om .21 en .51 aan en de 126 gaat om .01 en .31 in beide richtingen heb je gewoon een goede aansluiting.
Is dat nieuw ofzo? ik mis daar iedere keer net de trein/bus.... (en nee ik ga geen dignen doen op station of wat dan ook)het duurt toch geen 10 minuten van aankosmt perron naar busstation? of toch wel? trein te vroeg? bus te laat? zal wel rare samenloop van omstandigheden zijn geweest.
Ik blub in het Drecht.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Michael »

Is al jaren zo.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Michael schreef:Is al jaren zo.
Dan zal ik op breda miss. een tikje traag als een slak zijn geweest :roll:
Ik blub in het Drecht.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Om heel eerlijk te zijn tellen recente reizigersaantallen voor mij niet. ik kijk meer naar hoeveel mensen er per buurt wonen en hoe rijk de buurt is. dan kan ik een ongeveer autopercentage maken en een percentage zonder auto en een percentage die geen auto gebruikt/heeft. daarvan gebruikt dan weer 50% ongeveer de bus vaak. dan is in het netwerk dat ik heb voorgesteld weer aansluiting in busstation belangrijk en centrum (mathildastraat/cityring) en amphia ziekenhuis belangrijke uitstappunten.

Daaraan kan ik dan weer een ongeveer aantal ritten per dag beredeneren. en zo maak ik weer een dienstregeling waarbij ik ook weer rekening hout met overstap op busstation en grootte van bus. reizigersaantallen zijn net zoals mijn berekening ook een indicatie want ik rijd andere routes met andere haltes en andere overstappen en op andere momenten.

De passagiers data van eerder telt voor mij maar weinig mee. Mede doordat die ook al wat verouderd zijn.

Das mijn manier om dit te berekenen. iedereen zal dat toch een tikje anders doen neem ik aan.
Ik blub in het Drecht.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door huibe »

Zoals gezegd zal ik ook wat opbouwende kritiek geven.

Het belangrijkste wat ik in het verhaal mis (behalve een gedegen onderbouwing) is de integratie met de huidige en toekomstige lijnen.

Grote delen van Oosterhout worden al (of gaan worden) ontsloten door deze lijnen. Een stadsdienst voor plaatsen als Oosterhout kan ook door streeklijnen gebeuren en eventueel worden ondersteund door 1 of 2 extra lijnen.

Dus mijn advies: kijk eerst naar de bestaande lijnen (10, 126, 127, 128, 197, 206, 224, 226, 400 en 605) en toekomstige lijnen (verlegde lijn 10 en overige ontwikkelingen op basis van de nieuwe concessie) en ga dan kijken wat de witte vlekken zijn en wat er nodig is om aan jouw visie te bereiken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Das best een goed idee. deze ideeën waren puur gebaseerd op hoe het nu allemaal rijd.
en ga dan kijken wat de witte vlekken zijn en wat er nodig is om aan jouw visie te bereiken.
Wat bedoeld u hier met witte vlekken?

Mvgr. wilburg22
Ik blub in het Drecht.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door huibe »

Plaatsen waar geen of onvoldoende ov is volgens jouw visie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Bedankt nou snap ik je post compleet i.p.v. voor driekwart.
Ik blub in het Drecht.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door MdJ »

wilburg22 schreef:Om heel eerlijk te zijn tellen recente reizigersaantallen voor mij niet. ik kijk meer naar hoeveel mensen er per buurt wonen en hoe rijk de buurt is. dan kan ik een ongeveer autopercentage maken en een percentage zonder auto en een percentage die geen auto gebruikt/heeft. daarvan gebruikt dan weer 50% ongeveer de bus vaak.
In principe is deze methode redelijk. Alleen moet je verschil maken tussen de motieven (reden waarom iemand reist). Hierbij is dus onderscheid tussen woon-werk(/school) (waarbij ongeveer 80% van de ritten met dit motief binnen de drukste twee uren reist) en niet-woon-werk. (daluren de heenreis, terugreis meer verspreid)

Daarnaast mag je voor een landelijk gemiddelde ervan uit gaan dat slechts 5-10% van de ritten met de bus reist.
Bij twijfel: gebruik beton.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door DrechtBlub »

Er blijft uiteindelijk na ie berekening toch altijd tussen de 2 en 15% overdus daar kan ik het wel met je over eens zijn.
Inschatting hierover blijft toch vaak lastig.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 11 aug 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Rick Vlodrop »

Een buslijn tussen dordrecht - lage zwaluwe station - (ev. made) - oosterhout
- Nu in de spits en vanaf december de hele dag kan vier keer per uur met de trein tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht worden gereisd. Doorrijden naar Dordrecht is dus weggegooid geld.
- Lage Zwaluwe - Oosterhout was lijn 124 die per december 2008 is opgeheven. Dit was de westelijke restant van wat ooit Interliner Dordrecht - 's-Hertogenbosch was. De lijn reed slechts 4 ritten in de ochtend en 4 ritten in de middag met een taxibusje. Was dus niet erg succesvol. Reizen via Lage Zwaluwe is ook 'risicovol', want als je trein te laat komt en de bus is al weg dan sta je echt aan het einde van de wereld. Gewoon lekker via Breda reizen, vanaf december 6x per uur Breda - Oosterhout en volgend jaar nog eens sneller via de nieuwe busbaan.
Uitbreiding stadsbus oosterhout met 2e lijn met ring in noordelijke wijken en ring rond de warande (met stop op katjeskelder en zwembad de warande)
Ik hou altijd van een beetje realistische voorstellen, ik denk dat jouw voorstel verre van realistisch is. Dit kost veels te veel geld en ervaringen elders met zulke ontsluitende lijnen leert dat hier geen of nauwelijks vraag naar is. Verder wordt het lijnennet in Oosterhout vanaf december uitgebreid: Lijn 10 gaat via route 126/127 naar Breda, neemt route 226 in zuid grotendeels over en rijdt vanaf Dommelbergen ook naar Vrachelen. Lijn 10 gaat de hele dag zeven dagen in de week rijden.
Uitbreiding lijn 620, terug naar buurtbus (ritten met grote bus op schooltijd blijft) doortrekken vanout werkendam naar made en oosterhout.
De hele dag tussen Dordrecht en Werkendam kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar waarom van Werkendam door naar Made en Oosterhout? Vervoervraag? Wat dacht je van overstappen bij Tol en in Raamsdonksveer?
Bus 226 in oosterhout ook op zondag
Verder wordt het lijnennet in Oosterhout vanaf december uitgebreid: Lijn 10 gaat via route 126/127 naar Breda, neemt route 226 in zuid grotendeels over en rijdt vanaf Dommelbergen ook naar Vrachelen. Lijn 10 gaat de hele dag zeven dagen in de week rijden.
een snelbus langs de oude route halvezolenlijn
Tussen 's-Hertogenbosch en Waalwijk heb je al een HOV-lijn. Ik kan mij voorstellen dat er vraag is voor een snelle verbinding Waalwijk - Raamsdonksveer en die eventueel doortrekken naar Oosterhout.
lijn 132 breda-baarle-tilburg opsplitsen in een buurtbus en gewone bus. Buurtbus die de omroute tussen breda-baarle rijd, uitgebreidere route in baarle en via tilburg universiteit. lijn 132 via huidige route ("korte deel" tussen breda en baarle).
Ik ben het met je eens dat de routevarianten het niet duidelijk maken. Maar dit is niet de oplossing. Voor deze buurtbuslijn heb je denk ik wel 7 buurtbusjes nodig, veel succes met het regelen van vrijwilligers. En ik gok dat het busje iets te vol zit met studenten die aan de Universiteit studeren.
Brabantliner bergen op zoom - utrecht en gilze rijen - utrecht.
Trein is sneller en te weinig markt ( de Brabantliner uit Breda zit in de ochtendspits naar Utrecht niet eens vol bij het verlaten van Breda)
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Etienne »

Niet eens vol met de 401 vind ik nog een vreemde, er zijn zeker bussen die zitvol vertrekken. Want waarom werd dan Brabantliner 402 geïntroduceerd?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Frans F »

wilburg22 schreef:Om heel eerlijk te zijn tellen recente reizigersaantallen voor mij niet. ik kijk meer naar hoeveel mensen er per buurt wonen en hoe rijk de buurt is. dan kan ik een ongeveer autopercentage maken en een percentage zonder auto en een percentage die geen auto gebruikt/heeft. daarvan gebruikt dan weer 50% ongeveer de bus vaak.
Mensen met een laag inkomen maken weinig gebruik van de stadsbus omdat ze liever geld uitsparen door met de fiets te gaan. Besef je wel hoe duur het OV is voor mensen met een laag inkomen die vol moeten betalen?

Het is een loffelijk streven om Oosterhout van uitgebreid stadsvervoer te voorzien, maar realiseer je wel dat in grotere plaatsen als Oss en Helmond het stadsvervoer juist op sterven na dood is door gebrek aan reizigers. Ik denk dat je vervoersvraag vele malen te hoog inschat.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 11 aug 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Rick Vlodrop »

Etienne schreef:Niet eens vol met de 401 vind ik nog een vreemde, er zijn zeker bussen die zitvol vertrekken. Want waarom werd dan Brabantliner 402 geïntroduceerd?
Lijn 402 is niks meer dan het omzetten van de korte ritten van lijn 401 tussen Breda en Sleeuwijk. Er is geen rit bijgekomen.

Los daarvan doel ik op de ritten die in de ochtendspits vanuit Breda richting Utrecht vertrekken. Iedereen heeft bij het oprijden van de A27 twee stoelen voor zichzelf pas na het Land van Heusden en Altena zit de bus pas goed vol.
Wel druk is het in de ochtend naar Breda en de middag vanaf Breda. Maar dat zijn geen reizigers van/naar Utrecht, maar jongeren die wonen in het Land van Heusden en Altena en in Breda studeren.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door huibe »

Op dat punt is de 401 een perfecte lijn. Op het drukste punt zit de bus vol (en dat is ongeveer op de helft van de route). De korte slagen op de 401 waren geïntroduceerd omdat de doorgaande ritten te vol zaten op het traject Breda - Sleeuwijk. Het was de bedoeling dat deze meteen zouden door rijden naar Gorinchem, maar door de verlengde rijtijd in Utrecht kon dit niet en werden de korte slagen omgezet naar de 402 toen het wel kon. (en men vond het introduceren van de 402 voor alleen de korte slagen 401 onduidelijk voor de reiziger)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Ideeen voor de concessie Provincie Noord Brabant

Bericht door Rick Vlodrop »

huibe schreef:De korte slagen op de 401 waren geïntroduceerd omdat de doorgaande ritten te vol zaten op het traject Breda - Sleeuwijk.
In mijn beleving zijn die korte ritten puur ontstaan omdat er werkzaamheden op de A2 en in Utrecht-stad waren. Er moest veel rijtijd bij, dat kostte bussen en DRU's en dat de provincie noch RWS noch Utrecht noch BRU die wilde betalen. Daarom is het voorzieningenniveau op lijn 401 teruggebracht door de spitsritten in te korten tot Breda - Sleeuwijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten