Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bakpapier »

waldo79 schreef:
Tochjo schreef:Klopt. Wat is je punt?
Het verbaast me dat het duurt. Station is al een poosje in ruwbouw klaar.
Dat zegt niet zo veel, want er zijn wel meer stations in ruwbouw klaar (zoals het nog altijd niet bestaande lelystad-zuid).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De dienstregelingen van de nieuwe lijnen op wat nu onder lijn 28 valt staan inmiddels online zie ik net. Lijkt allemaal behoorlijk netjes afgestemd: 27, 128 en 228 hebben allen een nette kwartiersdienst waarbij de combi 128/228 op het Neude netjes om de 7,5 minuut rijdt. Op CS zit er zodoende om en om wel en geen 128 tussen twee ritten van de 28, iets wat ook voor de combi 27 en 28 tussen De Meern en CS geldt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

En aan de tijden te zien zitten de korte ritten van lijn 6 inderdaad aan lijn 228 vast (2 minuten tussen aankomst lijn 6 en vertrek lijn 228 op Nijenoord)
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Geldt denk ik ook voor 27/128 (4 min cs)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Iemand eigenlijk gezien wat er vanmiddag op de Europalaan aan de hand was? Toen ik van 't werk naar de bushalte liep vanmiddag stond het hier compleet vast en telde ik maarliefst 7 bussen die tegelijk op het Europaplein stilstonden en nog eens drie die bij de halte aan de Europalaan stilstonden om het Europaplein op te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Ik heb met lijn 361 3 kwartier vastgestaan op dit punt. Ik denk dat het probleem was dat er een aantal rijstroken waren afgesloten waardoor 1 afslag vol liep en daarmee het hele kruispunt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die rijstroken zijn al sinds half juli afgesloten, dus lijkt me sterk dat dat op het hoogtepunt van de vakanties plotseling voor problemen zorgt. Zal wel iets op de A12 mis geweest zijn dan.
En kennelijk had ik geluk dat ik een lijn 65 had die vrij vlot door de opstopping heen kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Ik zat in de 377 die om 16.11 vertrokken was van CS. Om van het begin van de rotonde Europaplein naar de overkant te komen waren zo'n 35 minuten nodig. Inderdaad vreemd, de wegsituatie aldaar is al een paar weken zo en woensdag is toch een relatief rustige dag. Ik heb wel de conclusie getrokken dat wanneer zo'n rotonde begint vol te lopen het eind zoek is door het gedrag van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Elkaar niet het licht in de ogen gunnen en iedere vrijkomende centimeter meteen opvullen. Dan krijg je vanzelf op een goed moment totale stilstand. Bij de A12 heb ik overigens niets bijzonders gezien dus een klein raadseltje blijft het wel.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Ik denk dat er op dit moment ook verkeer van de Europalaan gebruikmaakt dat er normaal niet rijdt, omdat het Tolsteegplantsoen dicht is en omdat er werkzaamheden aan de Galecopperbrug zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Maar ook die werkzaamheden zijn er niet sinds gisteren maar al langer. Blijft dus vreemd dat het dan ineens muurvast staat in een van de rustigste weken van het jaar door de vakantietijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Over die weense trams van paar reacties terug...

Bericht door DrechtBlub »

Busfoto.nl schreef:Over de spitstrams gesproken; ik las elders dat er Weense trams die eerder naar Krakow zijn vertrokken, inmiddels daar vrijwel onherkenbaar verbouwd rondrijden (link is niet volledig maar kan ik hier op mobiel niet aanpassen)

Link
Hoho Hoho.... kijk is achter de tram opfront.. is dat niet een weense tram met bijwagen?
eventjes research gedaan en het lijkt er eerder op dat die 3010 een van de omgebouwde meterspoor trams uit essen is of een nurnberg tram is die is omgebouwd. De weense trams rijden nog gewoon zo rond:

Link
Link
Link
Link
Link
1 van de bronnen: Link

Correct me if iam wrong.

Edit:
wilburg22 schreef:meterspoor trams uit essen is en/of een nurnberg
Het is een gokje maar ik denk dat 1 tram niet van 2 types kan zijn, foutje :X
Ik blub in het Drecht.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Volgens mij zijn dit de gt8s wagens uit Dusseldorf, of heb ik het fout?
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Nee, de MPK EU8N (zoals het verbouwde tramtype heet) en die door busfoto.nl is gelinkt is een E6 of C6 met een nieuwbouw-middenbak.

Bij de verbouwing zijn de deuren aan de linkerzijde verwijderd, een deurpost is hergebruikt in de lagevloers middenbak die slechts 290 mm boven de sporen hangt . De tram is verder voorzien van een nieuw botsvriendelijk frontje en achterkantje en van een volledige airco.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Over die weense trams van paar reacties terug...

Bericht door Busfoto.nl »

wilburg22 schreef:
Hoho Hoho.... kijk is achter de tram opfront.. is dat niet een weense tram met bijwagen?
eventjes research gedaan en het lijkt er eerder op dat die 3010 een van de omgebouwde meterspoor trams uit essen is of een nurnberg tram is die is omgebouwd. De weense trams rijden nog gewoon zo rond:


Correct me if iam wrong.
De tram op de achtergrond is (zeer waarschijnlijk) inderdaad een voormalige Weense tram met bijwagen, doch van een heel ander type dat nooit in Utrecht heeft gereden. Zonder bijwagen wel in Rotterdam, trouwens. Of althans een type wat daar bijzonder veel op lijkt.

Hieronder nog een trilfilmpje van de trams zoals ik die een paar jaar geleden in Krakow zag.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PYlSoM4jeTw[/youtube]
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op do 07 aug 2014, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Bee schreef:Nee, de MPK EU8N (zoals het verbouwde tramtype heet) en die door busfoto.nl is gelinkt is een E6 of C6 met een nieuwbouw-middenbak.

Bij de verbouwing zijn de deuren aan de linkerzijde verwijderd, een deurpost is hergebruikt in de lagevloers middenbak die slechts 290 mm boven de sporen hangt . De tram is verder voorzien van een nieuw botsvriendelijk frontje en achterkantje en van een volledige airco.
Interessant, ik dacht dat de middenbak ook was verbouwd uit een E- of C6-je. Beetje rondneuzen op EU8N leert inderdaad dat de middenbak nieuw is.

Vanaf 0:30 nog een paar shots van deze verbouwde trams:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6foamRm7814[/youtube]
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Een groot deel was waarschijnlijk bij ons al bekend, maar op de Facebook- pagina van U-OV staan de wijzigingen per 1 September in de regio Utrecht nog eens overzichtelijk op een rijtje:

Nieuwe dienstregeling - 1 september

Maandag 1 september gaan de U-OV bussen weer vaker rijden. De meeste routes en lijnen blijven gelijk. Als gevolg van de sluiting van de Leidseveertunnel is er een aantal wijzigingen. De Leidseveertunnel is tot december 2015 afgesloten voor bussen en auto’s. In deze periode wordt er een nieuw viaduct over het water van de Leidsche Rijn gebouwd; hierdoor is er helaas geen ruimte om de busbaan open te houden. De tunnelbuis aan de kant van Utrecht Centraal wordt de bouwperiode alleen gebruik door bouwverkeer. De twee middelste buizen, waar tot een paar jaar geleden de trams doorheen reden, worden heringericht en geschikt gemaakt voor het bus- en tramverkeer vanaf december 2015. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik blijven maken van de tunnel; voor hen verandert er niets.

De gevolgen voor de buslijnen
• Lijn 1 wordt geknipt in de nieuwe lijnen 1 en 21
Lijn 1 rijdt tussen Busstation Utrecht CS Centrumzijde en Overvecht Noord. Lijn 21 rijdt tussen Busstation Utrecht CS Jaarbeurszijde en Hoograven.
• Lijn 7 verhuist naar Busstation CS Jaarbeurszijde
Het eindpunt van lijn 7 wordt verplaatst naar Busstation Utrecht CS Jaarbeurszijde. Lijn 7 rijdt tussen dit Busstation en Kanaleneiland.
• Lijn 28 gaat door de Daalsetunnel
Lijn 28 blijft via Busstation Utrecht CS Centrumzijde rijden, maar de route wordt vanwege het sluiten van de Leidseveertunnel verlegd naar de Daalsetunnel.

Aanpassingen lijn 28; nieuwe lijnen 27, 128 en 228
De drukte op lijn 28 willen we op een betere manier verdelen, dat doen we door een aantal aanvullende lijnen te starten tijdens de spitsen: de lijnen 27, 128 en 228. De verdeling tussen de lijnen wordt als volgt:
• Lijn 27 Busstation De Meern Oost – Utrecht CS Centrumzijde
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 7.00 uur en 9:00 uur.
• Lijn 27 Utrecht CS Centrumzijde – Busstation De Meern Oost
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 15:00 uur en 18.00 uur.
• Lijn 28 Vleuterweide - Utrecht CS Centrumzijde – binnenstad – Rijnsweerd Zuid v.v.
Deze lijn rijdt 8 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 7:30 uur en 9.30 uur en tussen 14:30 uur en 18.00 uur. In de middagspits rijdt lijn 28 door naar P+R De Uithof.
• Lijn 28 Vleuterweide – Utrecht CS Centrumzijde – binnenstad – Rijnsweerd – P+R De Uithof v.v.
Deze lijn rijdt in de daluren en op zaterdag overdag 8 keer per uur, op zondag 6 keer per uur en ’s avonds 4 keer per uur.
• Lijn 128 Utrecht CS Centrumzijde – binnenstad – Rijnsweerd – P+R De Uithof
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 7:30 uur en 9.30 uur.
• Lijn 128 P+R De Uithof – Rijnsweerd – binnenstad - Utrecht CS Centrumzijde
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 14:30 uur en 18.00 uur.
• Lijn 228 Nijenoord – binnenstad – Rijnsweerd – P+R De Uithof
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 7:30 uur en 9.30 uur.
• Lijn 228 P+R De Uithof – Rijnsweerd - binnenstad – Nijenoord
Deze lijn rijdt 4 keer per uur op maandag t/m vrijdag tussen 14:30 uur en 18.00 uur.

Meer capaciteit in de spits op lijn 75 en 122
Lijn 75 (Ringlijn Driebergen-Zeist NS – Driebergen Wildbaan) wordt op maandag t/m vrijdag in de spits met een grote bus gereden. In het dal en op zaterdag wordt lijn 75 met een taxibusje gereden. Lijn 122 gaat op maandag t/m vrijdag in de spits vaker rijden. Tussen Overvecht en Loosdrecht gaat lijn 122 in de spits om het half uur rijden. Tussen Overvecht en Westbroek rijdt lijn 122 in de spits 4 keer per uur. Lijn 122 wordt gereden met taxibusjes.

Lijn 247 en 265 worden doorgetrokken
Lijn 247 gaat rijden tussen Utrecht CS Centrumzijde en Houten. Lijn 265 gaat rijden tussen Bilthoven en Nieuwegein via Rijnsweerd.

Overstappen richting binnenstad
De bus waarmee u reist komt aan op Busstation Utrecht CS Jaarbeurszijde, terwijl uw bestemming de binnenstad is? In dat geval kunt u op een aantal lijnen kiezen voor een overstap op een lijn met bestemming Busstation Utrecht CS Centrumzijde. Alternatieve overstappunten zijn:
• Kanaleneiland Zuid voor de tram en de lijnen 63, 65 en 66. U stapt over op lijn 74 of 77.
• Majellapark, Van Koetsveldstraat of Hasebroekstraat voor de lijnen 19, 37, 38 en 39. U stapt over op lijn 28.
• Busstation De Meern Oost voor de lijnen 102, 103 en 107. U stapt over op lijn 27 of 28.
• Balijelaan (200 m. lopen) voor lijn 21. U stapt over op de lijnen 74 of 77.
• Majellapark voor lijn 25. U stapt bij de halte Spinozaweg (240 m. lopen) over op lijn 28.

Tram gaat weer rijden
De planning is dat de tram tussen Utrecht CS Jaarbeursplein en Nieuwegein/IJsselstein op zondag 31 augustus weer gaat rijden. De vervangende buslijnen 160, 360 en 361 vervallen dan met ingang van 31 augustus. De lijnen 374 en 377 rijden door t/m 31 augustus, dus deze lijnen nog op zondag 31 augustus. Op 1 september rijden de lijnen 74 en 77 weer hun volledige route.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De 4560 kan na een poging tot het rijden van lijn 361 vanmorgen rechtstreeks de werkplaats in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Verder gaat lijn 8 tijdelijk een andere route rijden tussen Utrecht CS en Lunetten, in verband met werkzaamheden aan het Smaragdplein. Lijn 8 rijdt dan via de Bleekstraat, Waalstraat, Socrateslaan, 't Goylaan en de Lunettenbaan.

Ook lijn 47 gaat dezelfde route volgen, alleen slaat die op 't Goyplein af richting Laagraven. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 47 komt toch helemaal niet op het Smaragdplein?? Het eerste stuk van die omleiding is naar ik aanneem nog gewoon vanwege de afsluiting van het trajectdeel Vondellaan - Baden Powellweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Daniel schreef:Lijn 47 komt toch helemaal niet op het Smaragdplein?? Het eerste stuk van die omleiding is naar ik aanneem nog gewoon vanwege de afsluiting van het trajectdeel Vondellaan - Baden Powellweg.
Erop niet nee maar wel aan de zijkant van het winkelcentrum, waar lijn 8 links gaat en aan supermarkt kant stopt gaat 47 recht door na de stoplichten.
Lijn 47 stopt gelijk daarna al met een halte smaragdplein, dus hij komt er wel :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ja dat snap ik, maar dan komt ´ie dus niet op het plein zelf waar ze blijkbaar aan het werk gaan. Sterker nog: met die genoemde omleiding is de halte Smaragdplein juist weer de eerste waar lijn 47 terug op z´n normale route komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jackbos
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 17:25
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door jackbos »

Dat wordt dan interessant voor de reizigers van halte Socrateslaan, Maasplein en Waalstraat. Ze kunnen dan met lijn 8 of 47 naar CS Centrumzijde of met de 21 naar CS Jaarbeurszijde. Natuurlijk alleen in die periode dat lijn 8 en 47 omrijden. Daarna is er dan alleen lijn 21. :D
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Reden voor de omleiding van de lijnen 8 en 47 is dat de kruising Smaragdplein, Briljantlaan, Vultostraat wordt aangepast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dan ben ik toch benieuwd hoe ze die kruising gaan aanpassen, want met de route die je noemt komen ze daar nog gewoon overheen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Ik maar even uitgezocht hoe het nu precies zit vanaf 1 sept:
Publicatie wegwerk Briljantlaan fase 3
De Briljantlaan is ter hoogte van de kruising met het Smaragdplein en de Aquamarijnlaan afgesloten voor het doorgaande verkeer.
Openbaar vervoer: Buslijn 8, 15 en 47 rijden een aangepaste route. Een aantal haltes zal ook vervallen. Daarnaast gaat er tijdelijk een pendeldienst rijden in Tolsteeg.
Lijn 8: rijdt via’t Goylaan, Socrateslaan, Rijnlaan, Vondellaan, Bleekstraat. Vervallen haltes: Brennerbrug, Slotlaan, Robijnlaan, Smaragdplein, Tolsteegplantsoen.
Lijn 15: rijdt via de Aquamarijnlaan. Vervallen halte: W.A.Vultostraat. Voor lijn 15 in de richting Hoograven komt er een tijdelijk halte op het Smaragdplein.
Lijn 47: rijdt dezelfde route als lijn 8. Vervallen haltes: Constant Erzeijstraat, Rijnhuizenlaan, W.A.Vultostraat, Tolsteegplantsoen.
Pendeldienst route: Rijnlaan/Waalstraat, Rotsoord, Saffierlaan, Opaalweg, Robijnlaan, Topaaslaan, Safierlaan, Rotsoord.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten