Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Wat ben je weer lekker vinnynig...

:mrgreen:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Het nieuwe centrale knooppunt van buslijnen binnen de gemeente Diemen, Diemerknoop is wel erg schraal uitgevoerd. Niet eens een abri :N
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daantje »

De discussie over verkeersregels rondom trams en overig verkeer is afgesplitst naar hier
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Vandaag voor het eerst daadwerkelijk kaartcontrole gehad in de metro, op lijn 50. Ik heb de controleur maar gelijk gevraagd of de halte-afroep ook aankon, maar vervolgens geen spoor van een omroep gehoord... :)
Beul van de blindegeleidelijn
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Ik heb nog nooit kaartcontrole gezien in de metro, echt nooit. De halteafroep lijkt ook steeds zeldzamer te worden.
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door van020 »

Kaart controle in de metro inderdaad niet vaak voor. Controleteams controleren wel steekproefsgewijs bij de in/uitgang van metrostations. Soms in burger.

Weet iemand trouwens waarom bij bepaalde oplaad-automaten niet "cash" kan betalen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is alleen op de metrohaltes het geval. Omdat die automaten open en bloot staan. Wat sowieso vreemd is want bij de ringlijnstations is het niet anders.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jurre »

Heb vandaag, mede door een ongeluk nabij de Martelaarsgracht, 25 minuten gedaan over een tramrit van het Muntplein naar CS!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door waldo79 »

Je had beter kunnen lopen, ha ha
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Bakpapier schreef:Ik heb nog nooit kaartcontrole gezien in de metro, echt nooit. De halteafroep lijkt ook steeds zeldzamer te worden.
Ach, het viel mij ook op dat ze de bestemmingsomroep op station Zuid ook (nog steeds) niet hadden gerepareerd, ondanks meerdere meldingen... :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De bestemmingsomroep van de metro op Zuid werkt gewoon, je kan het duidelijk horen als je op het perron van de treinen staat te wachten :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De bestemmingsomroep van de metro op Zuid werkt gewoon, je kan het duidelijk horen als je op het perron van de treinen staat te wachten :P
Op het perron richting RAI ja. Bij het spoor richting VU/Amstelveenseweg was hij vandaag gewoon weer hartstikke kaduuk.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

@hauptbahnhof: (late reactie ivm vakantie) dank voor het antwoord op mijn rode stippenvraag :). Had al zo'n vermoeden.

Ik had vanmorgen weer eens de 50, want met dit weer fietsen leek me wijselijk geen optie. Ik kreeg een trein van twee gekoppelde stellen (zo te zien is dat normaal in deze augustusweek, want de metro's in tegenrichting waren ook zo kort). Het was druk maar niet zo extreem als het wel eens kan worden. Alleen bij het achterste stel van mijn trein (de 96, waar ik in zat) was het weer raak: de eerste en derde deur waren defect. Los van de grote irritatie en het gedrang dat het telkens weer oplevert vraag ik me ook af of het wel verantwoord is: er zaten toch nog zo'n 120 man in en dan heb je maar twee functionerende deurtjes aan de perronzijde... Was er dan echt geen ander CAF'je dat kon worden omgewisseld? Los daarvan staat er zeer waarschijnlijk een aantal M5's werkeloos regen op te vangen bij de Spaklerweg of in Diemen. Dan plaats ik toch mijn twijfels bij de keuze voor de inzet van het materieel.
足元にご注意下さい
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Officieel mag een CAF niet rijden met twee defecte deuren aan 1 kant. Maar ja, wanneer is die deur stuk gegaan? Misschien wel net. Misschien is er op dat moment geen personeel aanwezig om wagen uit te ruilen.
Verder, dat een wagen buiten dienst staat betekent niet dat het rijvaardig is. Al helemaal als we het over M5 hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De reistijd van alle tramlijnen door de omleiding van tram 4, 9, 16 en 24 via de Nieuwezijds Voorburgwal deze week liep gierend uit de klauwen, dus vandaag is (enigszins hals over kop naar mijn idee) besloten om sommige tramlijnen in te korten.

Lijn 4 vanaf RAI rijdt vanaf de Reguliersbreestraat linksaf over de Vijzelstraat naar het Weteringcircuit en dan via de Weteringschans om de normale route op te pakken.
Lijn 5 rijdt vanaf het Leidseplein via de route van lijn 10 naar de keerlus van het Frederik Hendriksplantsoen.
Lijn 16 is ingekort tot VU - Weteringcircuit en rijdt vanaf daar verder naar de keerlus bij Artis.
Lijn 17 uit Osdorp gaat bij de Marnixstraat niet linksaf maar rechtsaf, via het Leidseplein naar de Overtoom, daar rechtsaf naar de Bilderdijkstraat en daar weer linksaf terug naar de Kinkerstraat.

Op de haltes wordt de reiziger hierover niet geinformeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Wanneer wordt die GVB-app eens gefixed? De recenties in de App Store zijn echt funest. Als er geen animo is bij GVB om die zooi de corrigeren, haal 'm dan offline i.p.v. reizigers op te zadelen met halve en/of foutieve informatie.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Bee schreef: Lijn 17 uit Osdorp gaat bij de Marnixstraat niet linksaf maar rechtsaf, via het Leidseplein naar de Overtoom, daar rechtsaf naar de Bilderdijkstraat en daar weer linksaf terug naar de Kinkerstraat.
Volgens de lokale TV-zender gaat Lijn 17 richting (net zoals Lijn 5) het Frederik Hendrikplantsoen. Dit doet de lijn door rechtdoor te gaan bij de kruising marnixstraat/Rozengracht en bij het marnixbad linksaf te slaan richting Frederik Hendrikplantsoen. Wat me wel op viel is dat sommige bestuurders de bestemmingsfilm wel wijzigde en anderen hielden hem op CS. Dat werkt dan ook heel verwarrend.

rest mij dan nog één vraag: Blijft deze tijdelijke situatie t/m vrijdag??
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Geen idee, dat kan je denk het beste aan de klantenservice vragen en dan is het nog maar de vraag of zij het weten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 5 rijdt andere route dan lijn 17. Elandsgracht linksaf de Kinkerstraat op en dan weer rechtsaf naar de Bilderdijkstraat en dan verder dan Frederik Hendrik Plantsoen.

Ik denk dat die situatie hetzelfde zal zijn elke dag. Alleen de vraag is, hoe hebben ze het gisteren gedaan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dramatisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vraag me af waarom ze dit niet eerder hebben bedacht? Het lukt 's avonds want er zullen uiteindelijk evenveel trams rijden als overdag (wellicht ook minder) maar overdag is het echt te druk. Er gaat meestal maar 1 tram per keer door het licht bij de Martelaarsgracht, beide kanten op.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Wat is er nou eigenlijk aan de hand allemaal? Heb wat gemist blijkbaar. GVB meldt op de site alleen maar 'wegens grote drukte' :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De tramsporen op het Damrak zijn weer eens een weekje afgesloten vanwege de vernieuwingswerken en de aanleg van de Rode Loper.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Er schijnt een laag beton van een meter onder de tramsporen te zitten. Dit door het vele oplappen van gaten in wegdek enzo. Dat is natuurlijk erg zwaar en dat veroorzaakt makkelijk verzakkingen dus die moet weg.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Dat meen je. :shock: Snap dat ze dan effetjes bezig zijn met alles.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten