Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Zoals we weten is de RijnGouwelijn afgeschoten. Niet rendabel, niet leefbaar etc. Toch denk ik zelf dat een tramnetwerk in Leiden levensvatbaar zou moeten zijn, maar dan wel gekoppeld aan het Haagse tramnetwerk, en niet aan een trein naar Gouda (wie moet er nou van katwijk naar gouda?). Bijvoorbeeld:

Tram 6 (HTM): vanaf eindpunt Leidschendam Dillenburgsingel - Veurseweg - Voorschoten Schoolstraat - Leidseweg - Voorschoterweg - Leiden station Lammenschans - Leiden Breestraat - Station leiden centraal (vervangt bus 45 en de duizende bussen door de Breestraat)
Tram 2 (HTM); vanaf leidschendam leidsenhage via bovenstaande route naar Leiden centraal. Zou dan om en om met lijn 6 naar Leiden rijden, zodat de frequentie niet te hoog wordt. De trams die dan niet naar leiden rijden, keren bij MCH antoniushove.
Tram 7 (randstadrail): Zoetermeer Centrum West - Stompwijk - Leiden Vrouwenweg - Leiden station Lammenschans - Breestraat - Leiden Centraal (vervangt bus 365).
Tram 8 (randstadrail): Leiden Centraal - Leiden LUMC/bio science park - Leiden transferiu - Valkenburg aan de Rijn - Katwijk molentuinweg - katwijk zeeweg - katwijk tramstraat (heel toepasselijk ;) ). Zou kunnen worden gekoppeld aan de tram naar Zoetermeer in dit plan. Vervangt de bussen naar Katwijk (lijnnummers in de 30)
Tram 10 (randstadrail): Leiden centraal - breestraat - hoge rijndijk - leiderdorp persant snoepweg - leiderdorp rijnland ziekenhuis - leiderdorp toekomstige IKEA vestiging (wordt volgens mij volgend jaar geopend). kan worden gekoppeld aan de tram naar katwijk zee. Vervangt diverse stadsbussen.
Tram 13 (randstadrail) leiden centraal - leiden rijnsburgerweg - oegstgeest - rijnsburg splitsing - rijnsburg noordwijkerweg - Katwijk noord provincialeweg (hier zou een busstation kunnen komen) - noordwijk binnen beeklaan - noordwijk van panhuysstraat - noordwijk aan zee boulevard. Ook deze zou gekoppeld kunnen worden aan een tram naar leiderdorp of zoetermeer.
Bussen (arriva): Tussen Katwijk provincialeweg (waar een tramhalte zou komen), via katwijk rijnsoever en noord naar het eindpunt van de tram in Katwijk.
Stadsdienst in Leiden tussen Lammenschans en Hoge Rijndijk (tram naar leiderdorp) (kan gewoon via bestaande buslijnen)

Naar Gouda zou ik gewoon meer treinen laten rijden (spoor centraal - alphen verdubbelen), en absoluut geen tram.

Op de meeste routes heeft vroeger ook een tram gereden, bijvoorbeeld naar voorschoten en noordwijk. Echter waren de trams vroeger natuurlijk zeer traag waardoor dit niet meer rendabel was. Tegenwoordig zou het toch mogelijk moeten zijn om hier een rendabele tram te laten rijden?

Vooral de lijnen naar Leidschendam (verlenging van bestaande lijn) en zoetermeer (zeer drukke busroute) zouden rendabel moeten kunnen zijn. Indien een tram door de breestraat niet gewenst is, kan men natuurlijk ook een andere route kiezen. Maar persoonlijk zou ik liever trams door de breestraat zien, en dan de overgebleven bussen via de route langegracht-hooigracht, dan de huidige duizenden bussen. De trams zouden ook kunnen eindigen bij Lammenschans maar daar heb je niet zoveel aan, en dan zijn de trams naar katwijk niet gekoppeld aan het haagse net wat ook onlogisch zou zijn.

Als zelfs delft een tram heeft gekoppeld aan het haagse net, waarom dan leiden niet?
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door menno47 »

Als de plaatselijke politiek, niet gehinderd door enige kennis, zich er tegenaan gaat bemoeien, kan je het wel vergeten, athans dat is de ervaring hier in Groningen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Het probleem met de rijngouwelijn was vooral dat het concept gewoon dom was. Wat heb je nou weer aan een tram naar gouda? Leiden is helemaal niet gericht op gouda (het is twee steden verderop). Er zijn natuurlijk wel reizigers naar Gouda, maar in de spits is er al een speciale stoptrein hier naartoe. Het voornaamste wat er moet gebeuren, is een spoorverdubbeling leiden - alphen. Dan kunnen er ook meer stoptreinen naar gouda rijden (die in mijn plan dan aansluiting biedt op trams naar het centrum van leiden).

Momenteel (nou ja , nu niet i.v.m. wegwerkzaamheden, maar normaal gesproken) rijden er duizenden bussen door de breestraat. Dat levert veel overlast op. Als hier trams zouden rijden, zou je kunnen volstaan met minder trams per uur. Natuurlijk blijven er diverse stads- en streeksbussen nodig, maar die kunnen dan via de route hooigracht - langegracht rijden.
Verder kunnen er ook meer bussen eindigen op Station Lammenschans of Leiderdorp Rijnlandziekenhuis, als hier een tramlijn komt.
De lijn naar zoetermeer kan onder de concessie randstadrail zoetermeer vallen, de lijnen naar leiderdorp, katwijk en noordwijk wellicht onder een nieuwe concessie (al kan men beter de concessie randstadrail zoetermeer hernoemen naar concessie randstadrail noord of zoiets, zodat alles in een concessie kan zitten).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Ik zou hierbij dan de volgende frequenties doen (in de spits):
2x per uur Noordwijk - Zoetermeer
2x per uur Noordwijk - Leiderdorp
2x per uur Katwijk - Zoetermeer
2x per uur Katwijk - Leiderdorp
2x per uur Leiden - Zoetermeer
2x per uur lijn 6 Leiden - Den Haag (overige ritten den haag - leidschendam leyenburg)
2x per uur lijn 2 Leiden - Den Haag (overige ritten den haag - leidschendam leyenburg)

Je hebt dan overal een kwartiersdienst naar leiden, en naar zoetermeer een 10 minutendienst. Dat is echt niet overdreven in de spits. De meeste mensen willen naar leiden centraal, en niet van een dorp naar een ander dorp, maar toch komen ook die laatste reizen weleens voor (daarom bestaat er ook nu al een bus zoetermeer - leiderdorp). Het voornamaste voordeel van alles laten doorrijden, is dat je vanuit overal een verbinding met het centrum van leiden hebt. Het station ligt toch een eindje van het centrum af.

Bij Lammenschans zou ook een keerlus kunnen komen, zodat sommige trams in het dal/weekend enkel tot lammenschans hoeven te rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

De politiek in Leiden is dermate verrot dat er geen enkel project er ooit nog fatsoenlijk van de grond zal komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:De politiek in Leiden is dermate verrot dat er geen enkel project er ooit nog fatsoenlijk van de grond zal komen.
Heb je daar ook een onderbouwing voor...?

Verder worden de concessies volgens mij op provinciaal niveau geregeld en hoeft niet alles door gemeente leiden geregeld te worden. Sowieso zou dit project door verscheidene gemeenten lopen (waarbij vooral de samenwerking tussen leiden, voorschoten, oegstgeest en leiderdorp ronduit kinderachtig kan verlopen, al die voorstadjes hebben namelijk hun eigen gemeente).

Nog wat inhoudelijke luchtfietserij ideeen:

- de tram naar zoetermeer zou vanaf centrum-west door kunnen lopen naar het geplande zoetermeer ' bleizo' (achterlijke naam, maar goed...)
- een alternatieve route voor de trams vanuit voorschoten zou via de Churchillaan en haagweg, noordeinde naar het centraal station gaan. maar volgens mij is er meer reizigerspotentieel via lammenschans-breestraat.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Karl »

Als je politieke welwillendheid als factor onder levensvatbaarheid schaart, dan kan je het wel vergeten. Los van rationale cijfers. GS bij de provincie wil niets, kan niets, weet niets en zo geldt dat ook voor de gemeente Leiden. Daarnaast is men in de regio nu tevreden dat er geen geharrewar meer is over het OV, maar dat PZH voor het superfantastische R-net (per bus) heeft gekozen.
Het is een spectrum.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Wie of wat is er dan verantwoordelijk voor de politieke impasse? In Leiden wordt er toc voornamelijk op linkse partijen gestemd en die zijn wel pro-OV.

Het is jammer dat men zo lang over de rijngouwelijn praatte, wat een dom idee was, want nu is er ook geen ruimte meer voor andere idee"en...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door VIRM »

Zijn de huidige busfrequenties naar bijvoorbeeld Leiderdorp en Voorburg met lijn 45 dusdanig hoog en zitten de bussen dusdanig vol dat een tram rendabel is?

Als ik het goed heb, rijdt de 365 naar Zoetermeer zeer frequent, waardoor het doortrekken van de Randstadrail niet eens zo gek klinkt (voorkomt ook een eilandbedrijf van de RijnGouweLijn als deze was doorgegaan). Maar ik plaats wel mijn vraagtekens bij RR-tramstellen door de Breestraat: als ik zo voorin een bus zit die door de Breestraat rijdt, dan kunnen er volgens mij net twee bussen elkaar passeren en dan heb je geen ruimte meer voor fieters en dergelijke. Daarnaast heb je waarschijnlijk nog een a twee zeer krappe bochten.
Beul van de blindegeleidelijn
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

VIRM schreef:Zijn de huidige busfrequenties naar bijvoorbeeld Leiderdorp en Voorburg met lijn 45 dusdanig hoog en zitten de bussen dusdanig vol dat een tram rendabel is?
De bus 45 rijdt 4 keer per uur (leiden cs - den haag cs via voorschoten), daarnaast rijdt lijn 5 nog 4x per uur via een grote omweg naar voorschoten (bedient voornamelijk leiden-zuidwest) en lijn 46 rijdt 2x per uur van den haag cs naar voorschoten. Al met al dusdanig veel bussen dat een tram rendabel lijkt. Het nadeel is natuurlijk wel dat je maar een vervoersas hebt in voorschoten in plaats van het busnetwerk.

Ik denk dat de lijn naar leiderdorp misschien nog het minst rendabel is. Maar er komt dus een nieuwe IKEA, en een ikea die per tram bereikbaar is trekt vaak toch ook wel wat meer klandizie (zie barendrecht).

Als ik het goed heb, rijdt de 365 naar Zoetermeer zeer frequent, waardoor het doortrekken van de Randstadrail niet eens zo gek klinkt (voorkomt ook een eilandbedrijf van de RijnGouweLijn als deze was doorgegaan). Maar ik plaats wel mijn vraagtekens bij RR-tramstellen door de Breestraat: als ik zo voorin een bus zit die door de Breestraat rijdt, dan kunnen er volgens mij net twee bussen elkaar passeren en dan heb je geen ruimte meer voor fieters en dergelijke. Daarnaast heb je waarschijnlijk nog een a twee zeer krappe bochten.
Men zal inderdaad moeten kiezen voor wat kleinere of kortere trams denk ik. Dan is het misschien beter om de trams gewoon bij centrum-west te laten eindigen en niet te laten doorlopen over de randstadrail, al zou het wel moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Wie of wat is er dan verantwoordelijk voor de politieke impasse? In Leiden wordt er toc voornamelijk op linkse partijen gestemd en die zijn wel pro-OV.
Er is geen onderling vertrouwen tussen de politieke partijen, ze zijn ernstig verdeeld over diverse grote projecten waardoor er heel lang niets van de grond is gekomen. Niet alleen de RijnGouweLijn (waarover een illegaal referendum is geweest en een gemeentebestuur is gevallen), ook de oost-westverbinding door/langs/om de stad tussen N11/A4 en N206/A44 is al dertig jaar een groot probleem (en de reden dat de provincie met de RijnGouweLijn kwam!) en de ernstige verpaupering aan de landzijde van het Centraal Station wordt ook niet aangepakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Volgens mij ben je niet zo actueel op de hoogte Bee, want die verbindingsweg komt er gewoon (de verlengde N11 of N206 of Rijnlandroute), en nog mooi uitgevoerd met vier rijstroken en een dure tunnel ook, en zelfs de weg naar Katwijk wordt aangepakt.

Wat je met verpaupering aan de landzijde van het CS bedoelt, weet ik ook niet. Hier ligt gewoon een mooi stationsplein, fout geparkeerde fietsen worden door gemeentelijke fietsrazzia's verwijderd etc. Natuurlijk is het station zelf oerlelijk, maar dat is een ontwerpkeuze geweest en geen verpaupering. Ik vind diverse amsterdamse metrostations meer verpauperd dan leiden CS.

Ik snap echt niet dat men zoveel tijd heeft verspild aan die rijngouweroute. Gouda is gewoon echt geen relevante stad vanuit leiden, de huidige treinverbinding volstaat prima. Men had beter kunnen investeren in een zoetermeer-leiden-katwijk randstadrail dan. Zoetermeer en leiden, daar zit nog best wat reizigerspotentieel tussen (wonen in het goedkope zoetermeer, werken of studeren in Leiden, en in de zomer naar het strand in katwijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

Loop eens het station uit en kijk naar links. Een bonte verzameling aan open gaten, bouwschuttingen en verkrotte kantoorgebouwen heet je welkom in de eennagrootste historische kern van Nederland :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Geert »

Ik vind de achterkant lelijker, eerlijk gezegd.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Ofyles2 »

Bakpapier schreef:Wie of wat is er dan verantwoordelijk voor de politieke impasse? In Leiden wordt er toc voornamelijk op linkse partijen gestemd en die zijn wel pro-OV.

Het is jammer dat men zo lang over de rijngouwelijn praatte, wat een dom idee was, want nu is er ook geen ruimte meer voor andere idee"en...
Het zal je verbazen, maar ook D66 Leiden wil het busverkeer door de Breestraat afwikkelen via de Hooi- en Langegracht, twee straten met neiging tot infarcten. Dit alles om de nimmer tevreden winkeliers uit de Breestraat tevreden te stellen, ook al leidt dit tot faillissementen c.q. sluitingen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Loop eens het station uit en kijk naar links. Een bonte verzameling aan open gaten, bouwschuttingen en verkrotte kantoorgebouwen heet je welkom in de eennagrootste historische kern van Nederland :')
? Daar staan gewoon normale kantoren...
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt. De achterkant is inderdaad lelijker, maar al iets mooier sinds het (veel te dure, maar er wel mooi uitziende) ROC af is.

Ja als je helemaal naar links loopt en dan naar rechts, op het schuttersveld, zit er een kraakpand. Maar das niet echt meer dicht bij het station op zich.

Het lelijkste is nog wel de tunnel onder het spoor, in de rijnsburgerweg/schuttersveld. Daar stinkt het en staan er allemaal kapotte fietsen. Ik heb daar zelfs wel ens een fiets gevonden die van mij gestolen was :') Toen heb ik hem weer terug gepikt (nou ja, met behulp van mijn sleutel).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Ofyles2 schreef:
Bakpapier schreef:Wie of wat is er dan verantwoordelijk voor de politieke impasse? In Leiden wordt er toc voornamelijk op linkse partijen gestemd en die zijn wel pro-OV.

Het is jammer dat men zo lang over de rijngouwelijn praatte, wat een dom idee was, want nu is er ook geen ruimte meer voor andere idee"en...
Het zal je verbazen, maar ook D66 Leiden wil het busverkeer door de Breestraat afwikkelen via de Hooi- en Langegracht, twee straten met neiging tot infarcten. Dit alles om de nimmer tevreden winkeliers uit de Breestraat tevreden te stellen, ook al leidt dit tot faillissementen c.q. sluitingen.
:') Ik wist wel dat het CDA dat onzalige plan had (helaas wel net te laat na de verkiezingen, anders had ik er nooit op gestemd).

Op zich zit er wel wat in om al het busverkeer via hooi- en langegracht te doen en dan de trams door de breestraat. Maar niet alle huidige bussen, dat werkt gewoon niet, zie je nu al met de tijdelijke omleiding.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Skinkie »

Ik woon zelf op de "oude trambaan" de route die de blauwe tram vroeger maakte van Scheveningen, Voorburg, Voorschoten, Leiden en Noordwijk. Wat mij opvalt is dat Voorschoten totaal niet is ontwikkeld rond het station aldaar, terwijl dat rond de andere stations wel is gebeurd.

Ik vroeg me dus af waarom je een tram daar zou willen, en niet een betere "metro" ontsluiting van Leidschendam op de lijn Den Haag / Leiden. Het was toendertijd echt complementair aan "de trein" en dat begrijp ik ook want het was de voorloper van "de bus". Ik ben er echter nog niet uit of "rails" anno 2014 de oplossing is.

In mijn visie had Lammenschans een knooppunt moeten worden en alle overwegen er achter naar Leiden CS gesaneerd moeten worden. Dan had er geen bus meer de binnenstad ingehoeven om mensen op het station af te leveren. Vanuit Leidschendams perspectief zou je mogelijk een 45 langs het station Voorschoten willen hebben. Of een lijn: Voorburg - Voorschoten.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Een tram hoeft het station van Voorschoten niet per se aan te doen, vind ik. Het station heeft namelijk vooral een lokale functie, mensen die op de fiets naar dit station gaan, en niet een interlokale functie (mensen die met OV ernaartoe gaan en dan met de trein). Aangezien er meer mensen langs de door mij geplande tramroute wonen dan bij het station, is de keuze snel gemaakt.

Mijns inziens moet lammenschans ook een knooppunt worden. Momenteel wordt het echt voornamelijk gebruikt voor mensen die er in de buurt wonen en richting utrecht willen (alleen als je echt op loopafstand woont heeft het zin om van CS naar lammenschans te gaan met de trein, anders is de bus bijna altijd sneller). Als hier een tram zou komen, zouden veel meer mensen op dit station uitstappen, wat het drukke centraal een beetje kan ontlasten en wat ook goed is voor de omgeving van lammenschans.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door iljitsch »

Wat ik me wel afvraag is hoe lang je onderweg bent tussen Den Haag en Leiden. Lang, lang geleden woonde ik in Transvaal (om de hoek bij trams 6/11/12) en studeerde ik in Leiden vlak bij de UB. Als alles goed liep was ik 45 minuten onderweg, waarvan 10 minuten in de trein. Tegenwoordig is de trein een paar minuten slomer, maar ik waag te betwijfelen of een tram die 19,2 kilometer (deur tot deur) in 45 minuten kan, zelfs zonder overstappen. Zo niet, dan blijft het voor de mensen die tussen Den Haag en Leiden reizen sneller de trein te nemen.

Je rijdt ook best een flink aantal kilometers door leeg gebied tussen Leidschendam en Voorschoten, maar waarschijnlijk maakt het voordeel van meedoen met het grotere Haagse tramnetwerk versus een klein los netwerkje dit wel weer goed.

Ik zat ook gelijk te denken van een lijn via Wassenaar, maar waarschijnlijk is het reizigersaanbod daar te klein.

Zou het een idee zijn om via strengelspoor door de Breestraat te gaan? Betekent wel dat je waarschijnlijk nooit een frequentie van veel hoger dan 4 x per uur kan hebben.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

iljitsch schreef:Wat ik me wel afvraag is hoe lang je onderweg bent tussen Den Haag en Leiden. Lang, lang geleden woonde ik in Transvaal (om de hoek bij trams 6/11/12) en studeerde ik in Leiden vlak bij de UB. Als alles goed liep was ik 45 minuten onderweg, waarvan 10 minuten in de trein. Tegenwoordig is de trein een paar minuten slomer, maar ik waag te betwijfelen of een tram die 19,2 kilometer (deur tot deur) in 45 minuten kan, zelfs zonder overstappen. Zo niet, dan blijft het voor de mensen die tussen Den Haag en Leiden reizen sneller de trein te nemen.
De huidige tram van CS naar Antoniushove (leidschendam leyenburg) duurt 11 minuten, voor ongeveer 6 kilometer. Naar Leiden is 20 kilometer, dus doe het keer vier en je komt nog aardig concurrerend uit met de tram, inclusief overstappen, lopen fietsen etc. wat je dus met zo'n tram allemaal niet meer hebt. De huidige bus is 43 minuten van leiden cs naar den haag CS, zo'n tram moet dat dus ook wel kunnen, wellicht nog ietsjes sneller omdat de tram vaart zou kunnen maken tussen leidschendam en voorschoten.
Je rijdt ook best een flink aantal kilometers door leeg gebied tussen Leidschendam en Voorschoten, maar waarschijnlijk maakt het voordeel van meedoen met het grotere Haagse tramnetwerk versus een klein los netwerkje dit wel weer goed.
Da's inderdaad niet ideaal, maar de tram kan hier ook wat snelheid maken natuurlijk. Bovendien wordt het gebied dan aantrekkelijk voor woningbouw.

Ik zat ook gelijk te denken van een lijn via Wassenaar, maar waarschijnlijk is het reizigersaanbod daar te klein.
Wassenaar is echt te verspreide bebouwing voor een tram. Het dorp is nog wel redelijk geconcentreerd maar de rest is alleen maar verspreide villawijk in een bos. Bovendien ligt er niks tussen Wassenaar en Leiden, alleen een gehuchtje met tien huizen of zo (met ook die naam).
Wel zou het een historisch verantwoorde tramroute zijn langs de Haagse Schouw.
Zou het een idee zijn om via strengelspoor door de Breestraat te gaan? Betekent wel dat je waarschijnlijk nooit een frequentie van veel hoger dan 4 x per uur kan hebben.
Dat is echt te weinig. Dan kun je nog beter een rinlijn maken in het centrum: richting zuid via de Breestraat, richting noord via Hooigracht-langegracht. Maar da's natuurlijk erg duur en ook niet gangbaar/onhandig.
Door de breestraat hoeft opzich alleen de tram te gaan rijden, met fietsers/voetgangers er naast (shared space). Alleen auto's met een ontheffing voor bevoorrading zouden er dan nog in mogen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door groningen »

Bepaalde plannen waren toch afgeschoten maanden/jaren geleden? Er zou een tram door de Breestraat gaan rijden, maar dat ging niet door.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

^Das de RijnGouwelijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/RijnGouwelijn


Zoals ik al een paar keer heb gezegd, was dat plan gewoon echt heel erg dom, omdat gouda-leiden niet zo'n super belangrijke verbinding is en er bovendien al een trein is. Ik denk dat een koppeling aan de Zoetermeerse randstadrail op minder verzet had gestuit. Als je leiden-gouda door het centrum voert, krijg je namelijk extra overlast erbij (want dat zit nu in de trein), terwijl als je zoetermeer-leiden door het centum in een tram stopt krijg je minder overlast (zit nu allemaal in bussen door het centrum).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Weet iemand hier misschien (misschien een insider?) waaorm men praatte over een verbinding leiden-gouda en niet leiden-zoetermeer? Één of andere bestuurlijke bobo die in gouda woonde of zo? De reistijd gouda-leiden centraal met de huidige verbinding zou namelijk nog steeds veel sneller zijn dan met zo'n boemeltram door het centrum. Zelfs naar een bestemming in het centrum zou trein + een tram zoetermee-breestraat-leiden CS sneller zijn dan een rechtstreekse boemeltram.

Overigens komt die 'boemeltram' er alsnog, maar dan in de vorm van een sprinter die op waddinxveen zuid, boskoop-snijdelwijk, zoeterwoude rijndijk en hazerswoude koudekerk gaat stoppen (naast de al bestaande stations).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50855
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

Technisch ging het plan eigenlijkuit van twee lijnen die beide een stadstraject door Leiden zouden delen. Er zouden wel doorgaande trams zijn maar bij Zoeterwoude Transferium N11/A4 en Oegstgeest McDonald's Transferium A44 zouden keermogelijkheden komen voor trams die niet het volledige traject reden en voor stadstrams.

Er zou een verbinding Noordwijk - Katwijk - Leiden komen om de drukke buslijnen in die regio te vervangen en een goed alternatief te bieden voor de N206.

Daarnaast zou de provincie ten tijde van de plannen over enige jaren de zeggenschap gaan krijgen over de spoorlijn Gouda - Alphen. De spoorlijn zat toen al jaren in een periode van stagnatie. Veel reizigers stapten bovendien in Alphen over richting Leiden en in de spits reden er daarom een aantal treinen door naar Leiden. Met de tramlijn wilde men de spoorlijn beter aansluiten op de samenleving (iedereen een halte in de buurt), de hele dag rechtstreekse verbinding tussen Gouda en Leiden en ook de kernen in Rijnwoude en Zoeterwoude-Rijndijk in de vaart der volkeren meestuwen. Er was kortom, behoorlijk wat potentieel over de gehele lijn Gouda - Leiden die niet werd benut.

Een verbinding Zoetermeer - Leiden zou, naast het feit dat je kan twijfelen wat de beste plek is om die lijn aan te sluiten in Zoetermeer, onderweg behalve Zoeterwoude-Dorp niets van belang bedienen. En men gaat er nog steeds van uit dat de grootste vraag uit Zoetermeer richting Den Haag is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten