Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik heb een gerucht gehoord dat Arriva voor de alle lijnen in de 300 en 400 Volvo's 8900 zou bestellen. 83 stuks. Maar let wel op het is maar een gerucht. Maar aangezien Arriva de laatste tijd veel 8900's besteld heeft zou dat best wel eens kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Als we dan toch bezig zijn met geruchten.

Naar wat ik vernomen heb is dat de stalling in Tilburg (voorlopig) op de huidige locatie blijft. De chauffeurs van BBA Tours mochten daar blijven en Arriva schijnt de stalling overgenomen te hebben van Veolia. (Voor alleen BBA Tours is de stalling in ieder geval veel te groot.) In eerste instantie dacht ik dat deze overname vooral tijdelijk was, maar als ik kijk naar de revitalisatieontwikkelingen in het gebied ligt het meer voor de hand dat de stalling de komende tien jaar nog wel blijft. Zie hier voor de site en hier voor een overzichtskaart.

De stalling is gelegen in "Fabriekskwartier Noord", waarvan de visievorming is gepland op de lange termijn. Nou als de visie voor het terrein nog niet eens bekend is, dan kan het allemaal nog wel even gaan duren. Sowieso lijkt het mij voor de hand liggen dat het terrein eerst gesaneerd word wanneer de stalling definitief is gesloten. De bodem zal door alle tank en reparatiewerkzaamheden die hier (in het verleden) hebben plaats gevonden inmiddels wel flink vervuild zijn. Lijkt mij stug dat hier dan gelijk na sloop van de stalling iets anders gebouwd mag worden.

Maar dit hierboven is uiteraard eigen speculatie.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:Ik heb een gerucht gehoord dat Arriva voor de alle lijnen in de 300 en 400 Volvo's 8900 zou bestellen. 83 stuks.
Neem aan dat die ook gaan rijden op lijn 152/160 ?
Is er over de gewone bussen al iets bekend ?
Dit zijn de geruchten die ik heb gehoord bij Arriva Citaro/lion's city(TU?) vanwege de snelle levering of King long bussen,omdat ze die in de Achterhoek uitproberen. Setra wordt ook genoemd,maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Stalling Veghel krijg weer een Gelede wagen volgens de geruchten *bus*
Citea verwacht ik niet omdat VDL nog geen persbericht de wereld heeft ingestuurd.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik doelde eigenlijk meer op de lijnen in West Brabant. Maar nog niets is zeker. Het enige wat we kunnen doen is geduldig afwachten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Neem aan dat die ook gaan rijden op lijn 152/160 ?
Die lijnen worden omgenummerd in de 300-serie.
Is er over de gewone bussen al iets bekend ?
Nee, alles wordt er verder wordt verteld is gerucht. Wat natuurlijk wel klopt is dat snelle levering een belangrijk criterium is, maar dat kan iedereen zelf ook wel verzinnen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Dit zijn de geruchten die ik heb gehoord bij Arriva Citaro/lion's city(TU?) vanwege de snelle levering of King long bussen,omdat ze die in de Achterhoek uitproberen. Setra wordt ook genoemd,maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Citea verwacht ik niet omdat VDL nog geen persbericht de wereld heeft ingestuurd.
Ik denk dat Citaro meer voor de hand ligt, omdat Arriva daar al stadsbussen van heeft afgenomen voor Den Bosch. Zeker als de huidige stadsbussen daar mogen blijven rijden, kan het natuurlijk voordelig zijn om dan bij Evobus een zwik extra Citaro's bij te bestellen. Dan kun je het huidige onderhoudscontract voor deze wagens eenvoudig uitbreiden.

De King Long is een demobus die koud twee weken in Nederland rijdt, zou er niet vanuit gaan dat Arriva nu al een offerte heeft ingediend/aangevraagd voor enkele tientallen bussen.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Z2N »

Ik zie het nog wel gebeuren dat voor de 'gewone' streeklijnen Citea's geleverd gaan worden, die zijn namelijk lichter, zuiniger en goedkoper dan Citaro's, en als je minder geld uitgeeft aan het materieel kan je meer ritten leveren. Dan krijg je dus een wagenpark dat veel lijkt op dat in ZHN, waar het prima bevalt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daniel schreef:
Rick Vlodrop schreef:De ritten van 11 dienen als veegwagen, de drukste treinen met studenten komen rond '08 en '38 binnen, die gaan met lijn 8 en lijn 10. Met name aan het begin van het schooljaar lopen die ritten over dus vertrekt ook lijn 11 vrijwel gelijktijdig. Waarom spreiding van ritten als het aanbod geconcentreerd aankomt? Voor de student is dit het meest effectief.
Ehm, treinen die om .08 en .38 aankomen sluiten dus juist niet op lijn 8 aan, want die vertrekt om .09 en .39 :wink: Lijkt me dat daar een oorzaak zit voor het overlopen van lijn 10 waardoor de korte ritten op 11 nodig zijn. Ook zijn dat de ritten van 10 naar Oosterhout, die dus sowieso al niet uitsluitend studenten als reizigersaanbod zullen hebben.
De ritten op lijn 8 die om .09 en .39 vertrekken hebben dus eigenlijk uitsluitend een functie voor studenten die met de Sprinter uit Tilburg komen (en degenen uit een streekbus).

Als ik naar de huidige dienstregeling kijk lijkt het effectiever om 8 en 10 juist een beetje op te schuiven. Op die manier komen de reizigers uit de drukste trein (s3600 uit beide richtingen dus) in lijn 8 terecht die uitsluitend voor studentenvervoer dient. Datzelfde geldt dan voor degenen die met de IC van een kwartier eerder uit Tilburg komen of de studenten vanuit de richting Dordrecht (dat zijn er ook genoeg), die hierdoor slechts een ietsjes ruimere overstap hebben.

Op die manier zit de hoofdstroom aan studenten dus altijd in lijn 8 en kan lijn 10 alles wat niet in de eerste bus paste nog meenemen. De versterkingsritten op lijn 11 zou je dan niet meer nodig hebben, hetgene wat uit de trein uit Lage Zwaluwe en Prinsenbeek komt moet die immers wel aan kunnen.
Hoe kan een lijn nou aansluiten op de 3600 in beide richtingen wanneer de 3600 naar Rsd nou juist op het andere kwartier aankomt dan die naar Zl? Overigens rijdt lijn 11 tegenwoordig niet meer om maar via de Vlaszak, waardoor 'ie ook goed gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Door een kwartierdienst te rijden?
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Precies :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Ik denk dat Citaro meer voor de hand ligt, omdat Arriva daar al stadsbussen van heeft afgenomen voor Den Bosch..
Arriva was zeer ontevreden over de kwaliteit van die Citaro's.
Daarom is later voor de stadsdienst bij de uitbreiding van het wagenpark voor Ambassadors gekozen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Z2N schreef:Ik zie het nog wel gebeuren dat voor de 'gewone' streeklijnen Citea's geleverd gaan worden, die zijn namelijk lichter, zuiniger en goedkoper dan Citaro's, en als je minder geld uitgeeft aan het materieel kan je meer ritten leveren. Dan krijg je dus een wagenpark dat veel lijkt op dat in ZHN, waar het prima bevalt.
Nee, want dan had VDL al lang een persbericht doen uitgaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Daarom is later voor de stadsdienst bij de uitbreiding van het wagenpark voor Ambassadors gekozen.
Ehm, die Ambassadors hadden ze al (zijn geen nieuwe voor gekocht). Dat lijkt me qua kosten-baten plaatje hoe dan ook al beter dan nieuwe Citaro's erbij aan gaan schaffen.
Wat wel waar is: Arriva heeft na de serie voor Den Bosch geen Citaro's meer aangeschaft. Maargoed, dat zal er eerder mee te maken hebben dat ze daar ook niet echt inzetgebieden voor hebben bij gekregen nadat de concessie Brabant ingegaan is. (Stadsbussen voor ZHN zijn immers mee overgekomen uit de vorige concessie en in Leeuwarden was er een aardgaseis waardoor dat niet echt makkelijk laat vergelijken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:
Hainje schreef: Ik denk dat Citaro meer voor de hand ligt, omdat Arriva daar al stadsbussen van heeft afgenomen voor Den Bosch..
Arriva was zeer ontevreden over de kwaliteit van die Citaro's.
Daarom is later voor de stadsdienst bij de uitbreiding van het wagenpark voor Ambassadors gekozen.
Waarom zou ik jou geloven? :P
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Z2N »

Frans F schreef:
Z2N schreef:Ik zie het nog wel gebeuren dat voor de 'gewone' streeklijnen Citea's geleverd gaan worden, die zijn namelijk lichter, zuiniger en goedkoper dan Citaro's, en als je minder geld uitgeeft aan het materieel kan je meer ritten leveren. Dan krijg je dus een wagenpark dat veel lijkt op dat in ZHN, waar het prima bevalt.
Nee, want dan had VDL al lang een persbericht doen uitgaan.
Als er nog geen definitieve keuze gemaakt is lijkt het mij meer dan logisch dat er door geen enkele fabrikant een persbericht wordt uitgestuurd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Ik heb geruchten gehoord over Mercedes, VDL's, Volvo's en Scania's, maar is het niet vreemd dat nog steeds niet bekend is wat voor bussen er komen? Eerder dit jaar stond er op de website van Arriva nog dat er ... (het aantal ben ik vergeten) bussen besteld waren. Dat is er overigens ook alweer een hele tijd geleden van af gehaald. Zou het niet waar geweest zijn? En als ze al wel zijn besteld, waarom mag dan niet bekend worden wat voor bussen het zijn? Is het met nog maar zestien weken te gaan niet wat laat om nog bussen te gaan bestellen? Of wordt het weer net zoals een kleine acht jaar geleden, overal oude bussen uit het land halen en er Arriva op zetten? :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Destijds in het DAV gebied ging dat nog wel, dat was zo'n beetje rond het tijdstip dat alle bedrijven met grote wagenparkvernieuwingen bezig waren en er dus grote aantallen bussen bij de handelaren stonden. Tegenwoordig is dat in veel mindere mate het geval, al is het ook weer niet zo dat er helemaal niets beschikbaar is door het land heen.
Maar of dat er genoeg zijn voor heel Brabant... daar zullen ze er wel meer nodig hebben dan in 2003 in Zuid-Holland (toen een stuk of 100 en later nog vervanging voor degenen die onderweg uit elkaar vielen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

@buschauffeur
Als ik me goed herinner stond er ooit op de Arriva site hoeveel bussen er voor Oost besteld zouden worden, maar niet dat ze besteld waren. Ik neem overigens toch wel aan dat er inmiddels iets besteld is, de vraag zal eerder zijn of alles op tijd kan worden geleverd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Geen zin quoten maar frans f had gelijk volgens over de extra ambassadors op de stadsdienst. Rond die tijd kwamen er ook ambassadors uit noord nederland voor de streekdienst in oost brabant in dienst plus 1, 2 of 3 ex demobussen (serie 3154, 3158 en 3159 even uit mijn hoofd).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Waar heeft Frans F dan gelijk in? Dat die Ambassadors kwamen zal meer zijn omdat die toch over waren, want als ze geen Citaro's wilden en wel nieuw materieel moesten hebben dan zouden ze wel wat anders besteld hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Exact. Er zijn juist oude Ambassadors gehaald die over waren. Die demobussen hebben maar kort gereden.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Volgensmij zijn er nieuwe bussen.
ik heb dr niet veel verstand van.
gisteren zag ik in Eindhoven, lijn 152 vertrekken.
Het was een VDL Citea, in Brabantse Huisstijl.
Het voorkantje viel op, vandaar. Eentje die ik nog niet eerder hag gezien
ik doe met een wilde gok dat het 8501 was, maar dat kan ik goed mis hebben.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De 8501 is een LLE120 van de concessie Friesland, die eerder dit eerder dit jaar ook al buiten Friesland is gebruikt voor de Keukenhof-ritten rond Leiden. Zie https://www.flickr.com/photos/alfenaar/13469177945/

Het zou kunnen zijn dat hij tijdelijk in Brabant rondrijdt omdat de huidige ambassadors omgebouwd moeten worden op airco, want ik vraag me af hij aan de concessieeisen van Brabant voldoet. Wat dan weer vreemd is is dat hij Brabantse kleuren heeft als het maar voor tijdelijk is.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 23 aug 2014, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

De 8501 en 8502 zijn op dit moment in Brabant-huisstijl actief in Oost-Brabant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten