Korte vragen #10

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Bericht door Thom91 »

Bakpapier schreef:Voor wie net afgestudeerd is, zijn al die NS abonnementen eigenlijk nauwelijks een optie, behalve het gratis dal voordeelabonnement. Voor iets van 160 euro 'boete' per maand (ongeveer, misschien is het 190 of zo) behoud je namelijk gewoon je studentenov. Voor dat geld heb je echt geen altijd vrijabonnement voor de commerciele prijs ! Doordeweeks alles gratis, en in het ewekend 40% korting, da's niet niks. Alleen in de vakantieperiode is het onvoordelig.

Ik weet echter niet hoe lang je dit kunt aanhouden.
Weekenvrij is best aantrekkelijk :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #10

Bericht door Tochjo »

waldo79 schreef:Op dit moment beschik ik al over een Weekend Vrij abonnement.
Nu wil ik dat abonnement uitbreiden met een Traject Vrij Tl of Gdm - Ehv.

Ik vroeg me af of dit op een OV-chipkaart kon samengaan waar die Weekend Vrij al opstaat.
Het antwoord verbaasde me enigszins: met een maandabonnement kan het probleemloos, maar bij een jaarabonnement kan het niet samen en zou ik mijn Weekend Vrij kwijtraken of een tweede chipkaart met alle ellende van dien krijgen :')
Volgens mij is dat antwoord onjuist. Ga je het proberen? Ben wel benieuwd of het echt werkt :P

Zelf heb ik twee OV-chipkaarten, één met Traject Vrij en één met Weekend Vrij. Het werkt, maar handig is anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #10

Bericht door Vinny »

Ik heb een vraag: een van mijn reisgenoten heeft een trajectabonnement betaald door zijn werk: Geleen Oost-Maastricht. Voor een reis naar Hoek van Holland kan hij niet in of uitchecken ende PDA van de conducteur kan hem ook niet uitlezen. Hij kan dus gratis door Nederland reizen? Overigens had hij wel via internet de reis Geleen-Hoek v. Holl. Als "product" op zijn kaart laten zetten. Maar dat is dus niet te controleren klaarblijkelijk. Iemand enig idee wat dit nu voor iets wazigs is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door reisthijs »

Een product via internet op je kaart laden? Dat klinkt vreemd.

Met een jaartrajectabonnement heb je keus uit twee mogelijkheden om met korting te kunnen reizen:
-Bij de kaartautomaat een product op je kaart laden.
-Via internet een e-ticket kopen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Korte vragen #10

Bericht door Vinny »

Ik snap het ook niet. De conducteur beschouwde de kaart als "zichtkaart" en zei letterlijk dat hij het niet kon uitlezen met zijn PDA.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Korte vragen #10

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Overigens had hij wel via internet de reis Geleen-Hoek v. Holl. Als "product" op zijn kaart laten zetten.
Dat kan helemaal niet.
Ik vrees dat die kennis je onzin verkoopt.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #10

Bericht door waldo79 »

@Tochjo: ik kan het helaas niet testen. Kink in de kabel gekomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door webguy »

Heel raar is dat niet, maar ik heb het nog niet werkend gezien.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daantje »

Als het goed is kan je gewoon bij de kaartautomaat een kaartje Geleen -Hoek van Holland op je chipkaart laden, bij mij werkt het goed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daniel »

Maar die kan de HC gewoon uitlezen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #10

Bericht door microshit »

Misschien had HC een storing met z'n PDA?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Maar die kan de HC gewoon uitlezen...
Voor zover ik weet wel ja. Ik wou vooral zeggen dat ik het via de kaartautomaat doe en niet via internet. Een e-ticket is bijvoorbeeld best leuk maar kan je niet met korting kopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Een e-ticket met korting is nog altijd online verkrijgbaar, voor bezitters van een Jaartrajectkaart en het Grensabonnement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daantje »

Oh, dat wist ik niet (y)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Korte vragen #10

Bericht door Frans F »

Heeft iemand DD-AR al weer ergens in dienst gezien?
Het zou na zomervakantie voledig worden ingezet, dus het wordt kort dag.

Zelfde vraag m.b.t. DDZ6, ik zie er alleen heel af toe een tussen Deurne en Nijmegen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #10

Bericht door Tochjo »

DDAR zal vanaf september worden ingezet tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. DDZ-VI rijdt inmiddels op verschillende trajecten, zoals tussen Den Haag en Venlo (s1900) en tussen Zwolle en Roosendaal (s3600). In de laatste treinserie zouden vandaag drie stellen DDZ-VI rondrijden, las ik op Somda.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #10

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Heeft iemand DD-AR al weer ergens in dienst gezien?
Het zou na zomervakantie voledig worden ingezet, dus het wordt kort dag.
DD-AR nog niet gezien. Als ie komt zal hij wel in de schrootsprinter s9600 worden ingezet.
Frans F schreef:Zelfde vraag m.b.t. DDZ6, ik zie er alleen heel af toe een tussen Deurne en Nijmegen.
DDZ-6 rijdt al flink rond in de s1900 en inderdaad soms ook in de s4400 / s9600.Vaak als er geen ander materieel beschikbaar is wordt die ingezet,net iets eerder dan VIRM dacht ik.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Korte vragen #10

Bericht door Frans F »

Bij DD-AR ging het als ik me goed herinner om 19 driewagenstellen.
Dat lijkt me wat veel voor alleen Amsterdam-Zandvoort.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door reisthijs »

DDAR zou vanaf september gaan instromen. Na Amsterdam-Zandvoort zullen vast wel andere series volgen (maar dan is de herfst waarschijnlijk alweer voorbij).

DDZ-6 hoort echt niet thuis in stoptreindiensten en zal daar dus alleen sporadisch in te zien zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ardan »

Aanstaande donderdag komt een vriend uit België op bezoek voor een paar dagen. Vertrekt in Mol en reist via Roosendaal-Arnhem naar Deventer. Ik weet niet precies hoe hij zijn ticket regelt, maar ik kan er vanuit gaan dat hij niet hoeft in- en uit te checken? Want wordt er al met barcodes en zo gewerkt of is dat er nog niet?

Tweede vraag: wat nou als ik in Woerden had gewoond, waar vanaf de 19e de poortjes op slot zijn en hij daarna pas kwam? Hoe was hij dan het station uitgekomen? (en zijn er iets van perronkaartjes zodat ik hem op het perron had kunnen opwachten?)

Kan zijn dat dit soort dingen al in een OVC-topic voorbij zijn gekomen maar die lees ik eigenlijk nooit :6
Ik doe ook maar wat
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #10

Bericht door Mr-W »

Ardan schreef:Aanstaande donderdag komt een vriend uit België op bezoek voor een paar dagen. Vertrekt in Mol en reist via Roosendaal-Arnhem naar Deventer. Ik weet niet precies hoe hij zijn ticket regelt, maar ik kan er vanuit gaan dat hij niet hoeft in- en uit te checken? Want wordt er al met barcodes en zo gewerkt of is dat er nog niet?

Afbeelding
Volgens mij wel, heb altijd een barcode op mijn Belgische kaartjes,ook voor binnenlandse reizen.Of ze bij poortjes werken weet ik niet.

Nog een korte vraag van mijn kant,wat is sneller DDZ-6 in stoptreindienst of VIRM ?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Ik weet niet precies hoe hij zijn ticket regelt, maar ik kan er vanuit gaan dat hij niet hoeft in- en uit te checken?
Je kan er vanuit gaan dat er in een Belgisch ticket geen chip zit, dan kan je er ook niet mee inchecken. (Nog los van het feit dat je in België natuurlijk nergens kan inchecken.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen #10

Bericht door lint41 »

Ardan schreef:Tweede vraag: wat nou als ik in Woerden had gewoond, waar vanaf de 19e de poortjes op slot zijn en hij daarna pas kwam? Hoe was hij dan het station uitgekomen? (en zijn er iets van perronkaartjes zodat ik hem op het perron had kunnen opwachten?)
Hij was dan óf met de barcode op zijn ticket door de poortjes gekomen, of met een beetje hulp van een servicemedewerker. Jij had hem met je eigen chipkaart op kunnen halen: zolang je binnen 30 minuten weer uitcheckt, kan je gratis weer terug door de poortjes en wordt het instaptarief teruggestort.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ardan »

Oh ja klopt, was eventjes vergeten dat je niks betaalt als je binnen 30 minuten weer uitcheckt.

Maar ik lees dus twee reacties (en een foto) dat er een barcode opstaat. Kun je daarmee inchecken, en móét hij dat dan ook in Roosendaal?
@Reisthijs, dat er geen chip in zit leek me wel logisch, maar toch bedankt ;)
@Mr_W: DDZ-6 is sneller. VIRM is sowieso een slak.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #10

Bericht door Karl »

Voor de reiziger geldt de barcode bij internationale tickets als 'sleutel' om een poortje te openen.
Het is een spectrum.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten