NS zet internet in trein eindelijk door

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Daniel »

NS zet internet in trein eindelijk door

Vrijdag 9 januari 2009, 15:47 - De NS heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven om internet en reisinformatie in treinen te regelen. De uitrol kan nog wel vijf jaar duren.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben donderdag een Europese aanbesteding ingediend voor betaalde internettoegang in de trein en het weergeven van actuele reisinformatie op schermen. Het is de zoveelste poging van de NS in deze richting. De eerste tests met internet en actuele reisinformatie in treinen vonden eind 2005 plaats.

Na een succesvolle test werd besloten de systemen in samenwerking met KPN landelijk uit te rollen. Ook was er sprake van een narrowcastingproject. KPN was van plan om televisie uit te zenden in treinen die specifiek op reizigers was gericht. Eind 2007 ontspoorden de plannen toen bleek dat de financiering niet rond te krijgen was.

Subsidieplannen
Vervolgens vond minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat dat er toch nog internet in de trein moest komen en overwoog een subsidie van 15 miljoen euro. Volgens de NS was dat bedrag te laag. Na het voorstel van de minister bleef het meer dan een jaar stil.

Nu dient de NS een Europese aanbesteding in om de gestelde doelen alsnog te bereiken. Volgens een woordvoerster van het spoorbedrijf is het nooit onzeker geweest of er uiteindelijk internet in de trein zou komen. "Die businesscase met KPN is toen afgeblazen en daarna zijn we nieuwe mogelijkheden gaan zoeken."

De NS krijgt in dit geval vooralsnog geen steun van de overheid. Dat besluit ligt volgens de woordvoerster bij het ministerie van V & W en niet bij de NS. Het ministerie kon niet direct reageren op een verzoek om commentaar.

Langdurig proces
In de aanbesteding wordt gerept van een 'IT infrastructuur die geschikt is voor diverse typen rollend materieel en is tenminste geschikt voor actuele reisinformatie op schermen'. Daarnaast vraagt de NS om 'ontwerp, levering, implementatie (exclusief installatie) instandhouding en onderhoud van "backhaul upstream en downstream connectivity" en betaalde internettoegang'. Voor het uitvoeren van de plannen wordt een maximum gesteld van vijf jaar.

Addy Stoutjesdijk van NS Concerninkoop legt uit dat de NS in deze fase op zoek is naar bedrijven die 'aan de criteria voldoen en dit kunnen'. Uit die partijen wordt een selectie gemaakt. "De geselecteerde partijen krijgen dan de specificaties en die mogen dan offerte uitbrengen", aldus Stoutjesdijk. Die partijen mogen dan een aanbieding doen. De meest voordelige aanbieding krijgt de opdracht.

Aanmelden tot 3 februari
Bedrijven die interesse hebben kunnen zich tot 3 februari melden om mee te dingen naar de opdracht. In deze fase van de aanbesteding worden er nog geen bedragen genoemd. "Pas als we de opdracht publiceren dienen er bedragen te worden genoemd", zegt Stoutjesdijk.

Bron: Webwereld
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Daantje »

Ik zat vanmiddag in een VIRM waar al gaten in de wand aanwezig waren, waarschijnlijk om zo'n info-schermpje op te hangen :)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door bassie92 »

Dat was zeker zo'n nieuwe VIRM?
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Chauf21 »

Nee, een 94xx :) (ik zat ook in die trein)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door webguy »

9447 perongeluk? Die zag ik afgelopen week ook met al ingekleurd waar de gaten moeten komen en daar miste een van de LCD displays ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Daniel »

Vanaf volgend jaar internet in de trein

UTRECHT - Vanaf volgend jaar komt er internet in de intercity treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dat heeft de nieuwe NS-baas Bert Meerstadt woensdag gezegd.

,,Of daarvoor betaald moet worden of niet weten we nog niet.'' Internet in de treinen vergt een grote investering van de NS, die dit dan ook graag samen met een partner wil doen. Een eerder avontuur met KPN strandde. Maar ook dat bedrijf kan weer in beeld komen. ,,We besteden het Europees aan. Er is al gebleken dat er genoeg belangstelling is'', aldus Meerstadt.

Het zal van de uiteindelijke kosten afhangen of internet in de trein gratis wordt of niet. ,,We zullen het nooit kostendekkend kunnen krijgen, maar zien het ook als service.''

De aanbesteding loopt in de zomer af. ,,Daarna kan het snel gaan. Begin 2010 zie ik wel gebeuren.''

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Daantje »

webguy schreef:9447 perongeluk? Die zag ik afgelopen week ook met al ingekleurd waar de gaten moeten komen en daar miste een van de LCD displays ;)
Zo goed heb ik niet opgelet ;)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS zet internet in trein eindelijk door

Bericht door Mark »

Ware het niet dat stel 9447 niet bestaat. Er is wel een 8647 ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten