Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Bericht door hauptbahnhof »

Even tussendoor... Het is niet alleen GVB maar ook bij HTM en waarschijnlijk ook RET (heb ik nog niet nagevraagd).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Bericht door Wubbo »

Toch herken ik, als fietser in Den Haag, de situatie niet. Wellicht is er daar minder onduidelijkheid in de verkeerstekens?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb geen idee. Heb het aan een trambestuurder daar gevraagd en die bevestigde het. Hij zei dus wat in het GVBlesboek staat niet correct is, omdat het hinderen i.p.v. voorrang is omdat de fietser en de tram op dat moment gelijkwaardig zijn.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Toch herken ik, als fietser in Den Haag, de situatie niet. Wellicht is er daar minder onduidelijkheid in de verkeerstekens?
Ik moet bijvoorbeeld denken aan waar tram 1 richting Delft van de Javastraat rechts afslaat de Alexanderstraat op. Daar staan in elk geval stoplichten voor fietsers en auto's, en volgens mij een apart stoplicht voor de tram zodat die groen krijgt en de auto's/fietsers/voetgangers rood. Ik kom daar de laatste tijd een paar keer per week langs en kan me niet herinneren dat er ooit onduidelijke situaties optraden.

Bij de kruising van de Grote Markstraat / Kalverstraat en het Spui heb je ook trams van/naar drie richtingen en volgens mij totaal geen borden of lijnen/haaietanden. Het is daar autoluw maar er lopen redelijk wat mensen en rijden veel fietsers. Toch lijkt alles daar redelijk goed te gaan, waarschijnlijk omdat er veel ruimte is en de trams langzaam rijden, fietsers kunnen dus makkelijk voor de tram uitwijken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Trams en het overige verkeer (verkeersregels)

Bericht door Daantje »

In Rotterdam is in elk geval de situatie met tram 8 richting Spangen vanuit de Jonker Fransstraat rechtsaf de Admiraal de Ruyterweg op slaat richting de halte Meent een veraderlijke omdat de trams gelijk wit licht krijgen met fietsers (en auto's maar die staan in dezelfde baan als de tram voorgesorteerd) die rechtdoor willen. Deze situatie is zoals die beschreven in het onderste plaatje uit de post van Geert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 68 gasten