Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door lint41 »

Ik moest inderdaad even grinniken bij het lezen van die brief. Bovendien: als hij beweert dat zijn abonnement niet voldoet aan de wet, waarom heeft hij het dan afgesloten? Nu is hij bij het afsluiten akkoord gegaan met de bijbehorende voorwaarden, en is hij een beetje laat met zeuren daarover nu hij een (in mijn ogen geheel terechte) boete heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:De SP, dus laat maar zitten deze onzin.
Sorry hoor, maar deze reactie vind ik dan ook weer nergens op slaan. :roll: Alsof alle SP'ers zo zijn.
Bee schreef: Daarnaast is het natuurlijk not-done om op privéterrein zonder toestemming werknemers te filmen of fotograferen, daar maakt hij zich wel schuldig aan.
Hij beweert dat de medewerkers niet zichtbaar zijn, maar halverwege is één controleur toch echt zichtbaar.

Verder is het inderdaad aandachtszoekerij van deze man.
Wat ik me wel afvraag: controleurs zijn toch verplicht om zich op verzoek te legitimeren?
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 13 aug 2014, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door marlies »

Ik denk niet dat we in Nederland politieke partijen hebben waarbinnen je niet een enorme idioot kunt aanwijzen nee.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Hainje »

Ronaldussen schreef:Vreselijke man...
Dat zoiets de SP/mensen die op de SP in die gemeente gestemd hebben mag vertegenwoordigen... :roll: :N

Dit is ook absoluut niet de manier hoe je bij de SP leert om je punt te maken... :N
Negeert zo'n beetje alle geboden...

Voor dit soort lui schaam ik me diep... -o-
Dit dus.
Maar ja, ergens is het ook wel logisch dat dit soort figuren hogerop komen in de lokale politiek.
Het aantal mensen dat echt actief lid wil zijn bij politieke partijen is echt bedroevend laag en afdelingen zijn allang blij als er een paar actieve mensen zich melden. Nadeel is wel dat het dan nog wel eens van die droeftoeters zijn. Zeer spijtig.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef:Mag ik hieruit opmaken dat jij een SP'er bent? En de naam van de SP wil zuiveren, zo van 'dat doen we normaal noooit'?
(zal mij worst wezen verder maar je post komt érg gekleurd over;) )
Ik dacht dat het wel aardig bekend was dat ik bij de SP zit. :wink:
Betekent overigens niet dat ik hier namens de SP zit, laat staan namens de SP reageer :!:
Alles wat ik op dit forum schrijf, doe ik op persoonlijke titel.
Naam zuiveren vind ik een groot woord, maar ik wilde wel duidelijk stellen dat deze manier van optreden je niet aangeleerd wordt door de SP. Je dient iedereen met respect te behandelen, het doel moet het belangrijkst zijn en niet overschaduwd worden door het middel dat je gebruikt. Je moet je aan de regels houden, soms tegen aanschurken mag, maar zoals gezegd, als dat het doel overschaduwd, ben je verkeerd bezig.
Ik heb best wel wat cursussen gehad en iedere keer wordt hier op gehamerd. Het is dan ook treurig om te merken dat sommigen zich hier nog steeds niet aan (willen) houden.
Ik hoop dat de afdeling hem op de vingers tikt, en anders hoop ik/verwacht ik dat de partijleiding (in eerste instantie de regio-vertegenwoordiger) hem wel op de vingers tikt.
Hainje schreef: Maar ja, ergens is het ook wel logisch dat dit soort figuren hogerop komen in de lokale politiek.
Het aantal mensen dat echt actief lid wil zijn bij politieke partijen is echt bedroevend laag en afdelingen zijn allang blij als er een paar actieve mensen zich melden. Nadeel is wel dat het dan nog wel eens van die droeftoeters zijn. Zeer spijtig.
Dat is ook de schuld van een afdeling. De afdeling bepaalt namelijk zelf wie zij op de kieslijst zetten etc.
Ik weet zeker dat zo'n man in onze afdeling geen kans had gekregen om zo'n ondoordachte actie uit te voeren en zulke domme tweets te verspreiden. Deze man had bij ons ook absoluut niet op een (verkiesbare) plek kunnen rekenen op de kieslijst.
Het is mooi dat de afdelingen grote vrijheid hebben over hoe zij actie willen voeren, waarvoor ze actie willen voeren en zelf mogen bepalen wie er op de kieslijst komen te staan (al zijn daar natuurlijk wel wat eisen aan gesteld), maar alles valt of staat met een kritische afdeling. Als je tot de conclusie komt dat er te weinig geschikte actieve leden zijn, dan moet je besluiten niet mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen of zelfs een stap terug doen van afdeling naar werkgroep en van daaruit de afdeling weer proberen op te bouwen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Frank »

Ardan schreef:Ehm, waarom zou de controleur zich moeten legitimeren? Hij is in uniform en dus herkenbaar als zodanig, neem ik aan?
Bij de politie is het zo dat deze zich moet legitimeren als je daarom vraagt. Kan me voorstellen dat het bij conducteurs ook zo is. Mja, eerlijk gezegd weet ik het fijne er ook niet van.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door marlies »

Hebben we het hier al eerder over gehad: een BOA in uniform moet zich desgevraagd legitimeren maar dat is een instructie en geen verplichting. M.a.w.: het moet maar het heeft geen gevolgen als hij dat niet doet. Weigeren mee te werken aan een controle als de conducteur zich (ten onrechte) niet wil legitimeren levert je dus ook gewoon een geldige boete op. Gotta love de Nederlandse wet.

Een BOA in burger moet zich uit eigen beweging al legitimeren.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb nog eens een keer nagelezen wat hij precies is en als partij zijnde (althans als ik in die politieke partij zat) had ik hem gewoon per direct eruit geschopt. Hij is lijsttrekker en heeft dus binnen de plaatselijke partij een grote voorbeeld functie. Met dit soort acties trekt hij het imago van de SP ver naar beneden (vooral omdat het in de krant nadrukkelijk staat dat hij lijsttrekker is bij de SP in Boxmeer). Overigens had ik ook een reactie op zijn twitter account gemaakt en kreeg te horen dat hij van niets weet. Althans, niets weet over een nieuwsitem en beweert hij dat hij persoonlijk een actie voert. Helaas voor hem staat hij in de krant al aangeduid als fractievoorzitter van de SP.

btw. er is een nieuwe extra video schijnbaar van de aanhouding.

link

@ Marlies, de BOA was niet in burger en was ook nadrukkelijk in beeld.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op wo 13 aug 2014, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Bakpapier »

Boxmeer :')
De SP :') :') :') :')

Direct eruit knikkeren die man.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Michael 1988 »

Dat zeg ik toch ;). Het klinkt hard, maar het is wel gewoon zo. Veel mensen in mijn omgeving zeiden, na het tonen van het artikel, dat dit een grote schande van de SP is. Terwijl hij naar eigen zeggen juist persoonlijk bezig is schijnbaar. Maar op o.a. zijn twitteraccount staat gewoon fractievoorzitter SP, terwijl hij ook veel via Social media bezig is met oproering (lees gejank).
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door TomSteyl »

Bakpapier schreef:Boxmeer :')
De SP :') :') :') :')

Direct eruit knikkeren die man.
Heerlijk Bakpapier, ben het helemaal met je eens! Sowieso met de gemeente Boxmeer een hoop slechte ervaringen (niveau pestambtenaartjes). Koelman zelf had beter moeten weten, dat soort gasten vertegenwoordigen ons land notabene. Eerlijk moet ik wel zijn dat, zoals al eerder in dit lijntje werd gezegd, Veolia een aantal conducteurs in dienst heeft die niet in staat zijn tot een normaal gesprek en een gevaar zijn (rechtstreeks door naar de Rooyse Wissel :lol: ).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door AppleMoose »

Michael 1988 schreef: Overigens had ik ook een reactie op zijn twitter account gemaakt en kreeg te horen dat hij van niets weet. Althans, niets weet over een nieuwsitem en beweert hij dat hij persoonlijk een actie voert. Helaas voor hem staat hij in de krant al aangeduid als fractievoorzitter van de SP.
Het is goed mogelijk dat hij dit op persoonlijke titel deed. Hij was niet als SP'er herkenbaar, tijdens het filmpje zei hij ook niet dat hij namens de SP deze actie deed en op hun lokale website is er ook geen artikel over te vinden.
Toch blijft dit absoluut een domme, domme, domme actie die de SP alsnog veel schade toebrengt.
Als fractievoorzitter wéét je gewoon dat er een vergrootglas ligt op je hele doen en laten en dat álles wat je doet, direct in verband wordt gebracht met je functie die je bekleedt. Er zijn genoeg bestuurders/raadsleden die het veld moesten ruimen vanwege een domme actie die ze in hun eigen tijd begaan hebben, als ik hem was zou ik dan ook snel opstappen. Zo'n man zou ik nooit (meer) mijn vertrouwen geven om mij te vertegenwoordigen, mocht ik in die gemeente wonen. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Geert »

zone2000 schreef:als je zijn twitterfeed ook leest :X het lijkt wel een hetze.

en dan zo'n brief versturen naar de ns vanwege een boet, wat een niveau.
Je druk maken over privacy van ov-chipkaarttransacties, maar dan wel een brief met je huisadres online zetten. :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door AppleMoose »

In een van z'n tweets stond ook *nieuwswaarde gaat boven privacy*. Hij is wel erg selectief met zijn "principes" :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Cygnum »

marlies schreef:Hebben we het hier al eerder over gehad: een BOA in uniform moet zich desgevraagd legitimeren maar dat is een instructie en geen verplichting. M.a.w.: het moet maar het heeft geen gevolgen als hij dat niet doet. Weigeren mee te werken aan een controle als de conducteur zich (ten onrechte) niet wil legitimeren levert je dus ook gewoon een geldige boete op. Gotta love de Nederlandse wet.
Daar zijn dan weer de nodige omwegen voor om het beoogde resultaat te behalen, zoals het bellen van het alarmnummer wegens een vermoeden van uitgeven voor een ambtenaar in functie zonder daartoe gerechtigd te zijn. Daarbij een klacht richting de vervoerder en ze zullen weer een tijdje zoet zijn met het afhandelen van de zaak. Gebeurt het vaker krijgt de betreffende BOA toch echt wel een gesprekje denk ik zo, want als vervoerder wil je niet dat er vertraging ontstaat terwijl dat makkelijk voorkomen had kunnen worden en waar de BOA voor opgeleid (zou) zijn: service (!) en veiligheid bieden - en in het verlengde de-escalerend optreden indien de situatie daar om vraagt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Suus »

Ronaldussen schreef:Deze man had bij ons ook absoluut niet op een (verkiesbare) plek kunnen rekenen op de kieslijst.
Dat soort uitspraken zou ik nooit doen als ik jou was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door marlies »

Je kunt beter meewerken en dan achteraf klagen/bellen dan stennis gaan lopen schoppen want jij bent dan degene die fout zit. En expres vertraging veroorzaken zodat er meer aandacht van de vervoerder voor komt dupeer je de andere passagiers mee, dat is niet chique.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Dagren »

Bee schreef:
Ronaldussen schreef:Deze man had bij ons ook absoluut niet op een (verkiesbare) plek kunnen rekenen op de kieslijst.
Dat soort uitspraken zou ik nooit doen als ik jou was.
Ik durf wel te stellen dat voor onze afdeling hetzelfde geldt. Al was het maar vanwege de toon.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Cygnum »

marlies schreef:Je kunt beter meewerken en dan achteraf klagen/bellen dan stennis gaan lopen schoppen want jij bent dan degene die fout zit. En expres vertraging veroorzaken zodat er meer aandacht van de vervoerder voor komt dupeer je de andere passagiers mee, dat is niet chique.
Zonder een beetje herrie verdwijnen dit soort akkefietjes 'ter kennisneming aangenomen' in het archief. Triest maar waar.

Chique is het zeker niet, maar dat is een BOA - een handhaver van regels - die zijn eigen regels niet kent evenmin. De oorzaak is niet de burger die om een legitimatie verzoekt, maar de BOA die zo onbeschoft is om te denken dat hij boven de wet staat. Dus fout zit je als burger in zo'n geval niet. Je bent juist een oplettende burger die melding maakt van een mogelijk misdrijf.

Bovendien betwijfel ik dat echt vertraging zal worden opgelopen. Een beetje snuggere BOA kiest eieren voor z'n geld en laat alsnog z'n legitimatiebewijs zien. De vraag is alleen of er bij Veolia snuggere BOA's rondlopen...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Joshua »

Hoe werft Veolia zijn personeel dan? Ik ben al en flinke tijd aan het solliciteren maar het nog nooit een vacature van Veolia voorbij zien komen.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Ofyles2 »

In OV-Magazine werd een deskundige geïnterviewd die op de Valleilijn vergeten was in te checken en ondanks zijn geldige reisproduct een boete moest betalen.

In tegenstelling tot dhr. Koelman koos de deskundige voor de weg van de minste weerstand en reist zodoende niet meer met Connexxion.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Dagren »

Ofyles2 schreef:In OV-Magazine werd een deskundige geïnterviewd die op de Valleilijn vergeten was in te checken en ondanks zijn geldige reisproduct een boete moest betalen.

In tegenstelling tot dhr. Koelman koos de deskundige voor de weg van de minste weerstand en reist zodoende niet meer met Connexxion.
Als hij was vergeten in te checken, had hij ook geen geldig reisproduct. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Suus »

Ik weet zeker dat als je contact opneemt met de klantenservice van Connexxion, ze best coulance willen geven. Zolang je het maar niet herhaaldelijk doet, want het teert wel in op hun inkomsten. Reisproducten met (een segment) vrij reizen die geldig zijn bij meerdere vervoerders worden eigenlijk altijd volgens een verdeelsleutel uitgekeerd, maar dat kan alleen eerlijk gebeuren als reizigers in- en uitchecken. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Joshua »

Ik weet niet of het ook daadwerkelijk gebeurt. Maar mij lijkt het dat als iedereen echt IN en UIT checkt je ook ziet hoe laat het op welke trajecten druk is. Waardoor je het materiaalinzet daar op in kan spelen. Lijkt mij een hele goede motivatie om aan te geven waarom je wel moet inchecken.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door WSM »

Joshua schreef:Zover ik weet moet een conducteur / steward zich ook kunnen legitimeren.
Correct. Een opsporingsambtenaar in uniform moet zich desgevraagd legitimeren, een opsporingsambtenaar in burger dient zich bij uitvoering van zijn taak ongevraagd te legitimeren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten