EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Suus »

Het is een beetje een slinkse manier van EBS om haar eigen fout ongedaan te maken met een stalling in Amsterdam-Noord. Dat kon CAO-technisch niet fatsoenlijk worden opgelost dus heeft ze nu deze manier van besparen doorgevoerd ten kostte van de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Allereerst heb ik een spijtbericht naar DSJM gestuurd.

Inhoudelijk heeft DSJM gelijk. De frequentie van de R-net bussen is na negen uur tot een minimaal niveau beperkt. Echter zijn niet alle avondritten op deze lijnen druk. Meestal kun je met een kwartiers-frequentie in een vierzitter plaats nemen. Daarvoor mijn rectificatie. Wat DSJM heeft gezegd over de vele tegenspits ritten klopt ook. Door de grootte van Purmerend is het mogelijk om vanaf de eindpunten in ongeveer 10 minuten op het stallingsterrein aanwezig te zijn. Wat verder het geval is, is dat het lijnennet in Waterland compleet op de schop is gegaan. De lijnen 371 t/m 374 zijn opgeheven en daarvoor in de plaats is de lijn 309 gekomen. Deze rijdt in totaal meer ritten dan dat de lijnen naar Amsterdam-West ooit gedaan hebben, zij het grotendeels naar Amsterdam-Sloterdijk. Voorts is ook de lijn 124 naar Landsmeer overgegaan in R-Net lijn 319. Voorts is het gele lijnennet op de schop gegaan. De lijn 103 rijdt tegenwoordig nog maar een uursfrequentie en rijdt een andere route door Purmerend heen, lijn 109 wordt weer eens spitslijn. De lijn 110 neemt de bediening van Purmerend-Volendam over en rijdt in Purmerend een uitgebreidere route. De lijn 118 houdt samen met de lijn 124 op te bestaan. Nieuw is de lijn 111 die overdag Maandag tot en met Zaterdag tussen Marken en Amsterdam-Noord gaat rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door jesperhaverkamp »

En voor wie die nieuwe en gewijzigde lijnen een keer gratis wil proberen geeft EBS een gratis kaartje. Je moet alleen wel al direct je reisdatum geven en dat mag alleen in september. Zie website ebs. (ebs-ov.nl en natuurlijk niet ebsov.nl :D )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

2x per uur na 20.30 is gewoon een prima frequentie waar ze in veel andere concessiegebieden jaloers op zijn. Tegenspitsritten in de dienstregeling opnemen is een besparing die zo oud is als de weg naar Rome. Nee, ik lees vooral verzuurde reacties van mensen die vast niet de volledige kostprijs van het openbaar vervoer (willen) betalen, maar wel graag in een grote taxi vervoerd willen worden.
Zo werkt het dus niet in de wereld. De kosten zijn hoger dan de baten en dus moet er geschrapt worden. Er blijft een heel goed vervoersproduct over, er is dan ook totaal geen reden om herrie te gaan schoppen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Natorious »

Misschien gaat EBS dan nu ook consequent langere voertuigen laten rijden op drukkere bussen i.p.v. gokken of er eentje komt *O*
Wat gaat er met die overgebleven Riekerpolder Bizzliner bussen gebeuren, nu die lijnen zijn opgeheven? Bus 309 zou met "gewone" voertuigen rijden, toch?
Ik denk dat de bussen naar Hoorn / Volendam-Edam het meeste kans maken.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@JeffreyMeijer
Bericht ontvangen en excuses aanvaard.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door ICE105 »

Rijden de 304 en 306 nu in de avonduren met gelede bussen? Zo nee, dan kan met een efficientere inzet van gelede bussen iedereen straks in ieder geval mee.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Een enkeling is nu wat kunstgrepen aan het bedenken om het wegsnijden van late ritten door EBS goed te praten, maar het is gewoon te krankzinnig wat hier gebeurt.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door CamilleKreemers »

De politiek is hier kennelijk mee eens gegaan.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Ofyles2 »

DSJM schreef:Een enkeling is nu wat kunstgrepen aan het bedenken om het wegsnijden van nodige late ritten door EBS goed te praten, maar het is gewoon te krankzinnig wat hier gebeurt. Gelede bussen 's avonds zal trouwens niet eens lukken i.v.m. het aantal dat ze er daarvan hebben. De tegenspitstruc gebeurt niet alleen ’s morgens, zie ik nu. EBS rijdt met de 304, 307, 308, 315 en 319 ’s middags vrolijk elke 10 minuten gesubsidieerde dienstritten vanaf de Korenstraat, Melkwegbrug, Grote Kerk en Vogelwikkestraat, waar geen hond in zal zitten. Lijn 306 vertrekt tussen 16:00 en 17:30 zelfs elke 7,5 minuut van de M.L.Kingweg richting Amsterdam! Zo kan straks lekker de kostenpost MAT-ritten voor het grootste deel doorgehaald worden over de rug van de klanten. Volksverlakkerij.
De nieuwe dienstregeling van EBS getuigt inderdaad van onderhandse trucjes, maar is het ook niet de schuld van Stadsregio Amsterdam die sociale partners had moeten raadplegen over het beginnen en eindigen van chauffeursdiensten bij verschillende garages?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door JWM »

Nee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Suus »

EBS is zelf verantwoordelijk geweest voor de inschrijving die ze hebben gedaan. Dat ze daarbij ernstige fouten hebben gemaakt is niet het probleem van de Stadsregio. Dat het probleem nu wel op de klant wordt afgeschoven is vervelend, maar een bedrijf failliet laten rijden en daarna tijdelijk zonder vervoer zitten is ook niet echt een ideale oplossing. Het is wel een goede lessons learned voor alle partijen, al vermoed ik dat EBS nog wel drie keer nadenkt voordat ze weer een avontuur aangaan in Nederland...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Natorious »

DSJM schreef:Een enkeling is nu wat kunstgrepen aan het bedenken om het wegsnijden van nodige late ritten door EBS goed te praten, maar het is gewoon te krankzinnig wat hier gebeurt. Gelede bussen 's avonds zal trouwens niet eens lukken i.v.m. het aantal dat ze er daarvan hebben. De tegenspitstruc gebeurt niet alleen ’s morgens, zie ik nu. EBS rijdt met de 304, 307, 308, 315 en 319 ’s middags vrolijk elke 10 minuten gesubsidieerde dienstritten vanaf de Korenstraat, Melkwegbrug, Grote Kerk en Vogelwikkestraat, waar geen hond in zal zitten. Lijn 306 vertrekt tussen 16:00 en 17:30 zelfs elke 7,5 minuut van de M.L.Kingweg richting Amsterdam! Zo kan straks lekker de kostenpost MAT-ritten voor het grootste deel doorgehaald worden over de rug van de klanten. Volksverlakkerij.
Lijn 315 rijdt tussen 15:30 & 18:00 elke 6-10 minuten van Monnickendam naar A'dam
:')
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

In reactie op de vorige reageerders: de Stadsregio Amsterdam heeft een niet te onderschatten rol gespeeld bij de problemen die EBS nu heeft. Zij wisten als geen ander dat het financieel niet kon wat EBS wilde gaan doen in Waterland.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door CamilleKreemers »

Heeft Arriva hier dan een inschattingsfout gemaakt en al die jaren er geld bij gelegd?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Een "cowboy" mentaliteit is de enige mentaliteit waarmee je je toegang op de corporatistische openbaar vervoermarkt kan verschaffen in Nederland. Er is voor een vrije ondernemer in ieder geval geen droog brood in te verdienen. Daarvoor zijn de (personeels)kosten te hoog, de regelingen te beperkend, en de opbrengsten te laag. Dat is geen nieuw verhaal. Dat moet voor de mensen hier op het forum ondertussen gesneden koek zijn. Concessie Waterland was ooit één van de best lopende concessies van Nederland met een kostendekkingsgraad van 60%. Vermoedelijk is dat toch ook wel de reden geweest dat Egged zijn tanden hier wel wilde inzetten. Maar goed, Nederland is geen Israël. In het laatst genoemde land wordt veel meer met de bus gereisd, ook al omdat veel dienstplichtige soldaten per bus reizen en er nauwelijks concurrentie is van de trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

Beide lijken me zaken die Egged ook wel had kunnen ontdekken door een middagje met de bus in Nederland te reizen. Het lijkt me een stuk aannemelijker dat ze zich verkeken hebben op CAO-regelingen en dergelijke, als ik de verhalen zo lees.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Dat impliceerde ik ook met het eerste gedeelte van mijn post 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Geert »

Dan snap ik het laatste deel van je reactie niet (als in: dat is dan toch niet relevant?).
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Inderdaad Geert.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Ofyles2 »

Geert schreef:Beide lijken me zaken die Egged ook wel had kunnen ontdekken door een middagje met de bus in Nederland te reizen. Het lijkt me een stuk aannemelijker dat ze zich verkeken hebben op CAO-regelingen en dergelijke, als ik de verhalen zo lees.
Ik denk dat EBS nog goedkoper was uitgeweest als ze de busgarage in Edam/Volendam hadden opengehouden, hoorde op de eerste concessiedag een chauffeur klagen over MAT-ritten Marken-Purmerend.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Die garage is sinds de start van Arriva in December 2004 gesloten.

Over de gehele discussie. Er wordt hier dus gezegd dat EBS over de rug van de passagiers om bezuinigd en dat dit volksverlakkerij is. Heeft men er bij stil gestaan dat er uiteindelijk ook een verbinding bij gekomen is? En dat deze lijn vaker rijdt dan alle opgeheven avondritten samen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

JeffreyMeijer schreef:Heeft men er bij stil gestaan dat er uiteindelijk ook een verbinding bij gekomen is? En dat deze lijn vaker rijdt dan alle opgeheven avondritten samen?
Je hebt het nou toch niet over de 309?
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door TLP »

Het zou ook best wel eens kunnen dat de vele nieuwe tegenspitsritten ten koste van de avondritten een gevolg zijn van het toch niet doorgang vinden van een lijn die in de allereerste versie van het vervoerplan nog genoemd werd: touristliner 333. Een lijn die voor de toeristen zou functioneren, maar ook heel duidelijk bestempeld werd als een lijn waarvan 'de ritten voor een groot deel met materieel worden gereden die anders leeg van/naar de garage rijden'.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@TLP
Dit is geen argument.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 60 gasten