Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Geert »

Andere eilanden hebben ook wel een landingsplaats voor helikopters. Die van Schiermonnikoog is goed te zien, je komt er ook langs met de bus van de veerdam richting dorp.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Ameland is wel het enige eiland wat vroeger aan het vasteland verbonden was met een lange dam.
Zouden ze eigenlijk weer moeten doen met alle eilanden. Zijn ze gelijk van dat gezeik met die boten af. :P
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Bakpapier »

^ Dan daalt de toeristische waarde naar ongeveer nul vermoed ik
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door baladid »

Sylt? Fehmarn? Rügen? Lindau? Mainau? Reichenau? Een dam of een brug hoeft niet negatief te zijn voor de touristische waarde...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Suus »

Hainje schreef:
Bee schreef:Ameland is wel het enige eiland wat vroeger aan het vasteland verbonden was met een lange dam.
Zouden ze eigenlijk weer moeten doen met alle eilanden. Zijn ze gelijk van dat gezeik met die boten af. :P
Het zou handig zijn, maar omdat het nu UNESCO Werelderfgoed is vrees ik dat je dat niet zo snel meer voor elkaar krijgt. Voor Texel zou ik overigens eerder opteren voor een brug, zodat je Helder nog kunt "kapen" :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door baladid »

Ooit had men deze plannen - een dijk van Den Helder via Texel, Eierland, Vlieland, Terschelling en Ameland naar Friesland...
Afbeelding
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door dylanwild94 »

marlies schreef:Ameland heeft een vliegveld inderdaad. Of nou ja, een grasveld waar vliegtuigen kunnen landen en opstijgen als het niet te drassig is ;)
dat is op texel ook het geval. als je daar heen gaat om op een asfalt baan te laden kom je van de koude kermis thuis.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Bakpapier »

Zou de dam via al die eilandjes korter zijn geweest dan de huidige afsluitdijk?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Hainje »

D'r zal ongetwijfeld minder kilometer aan dijklichamen nodig zijn geweest, maar het is nog maar de vraag of het economisch wel gunstiger zou zijn geweest. Het is natuurlijk een hele grote boog.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Bakpapier »

Qua infrastructuur heb je er natuurlijk vrijwel niets aan (veerboot stavoren-enkhuizen blijft sneller), maar qua waterkering wellicht wel.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door baladid »

Hainje schreef:D'r zal ongetwijfeld minder kilometer aan dijklichamen nodig zijn geweest, maar het is nog maar de vraag of het economisch wel gunstiger zou zijn geweest. Het is natuurlijk een hele grote boog.
Volgens mij is het water tussen de waddeneilanden ook stukken dieper...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Suus »

De Afsluitdijk is korter en voor het land dat is ingepolderd uiteindelijk net zo praktisch als dat andere plan, waar ik overigens nog nooit van gehoord had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door baladid »

Dat andere plan is uit 1667... Overigens zouden de dammen ongeveer 25 kilometer zijn, dus zonder de afsluitdijk.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door marlies »

Doet me denken aan de Overseas Highway.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door huibf »

Goed dat ze dat dan niet hebben gedaan. Het blijft een mooi uniek gebied.
Daarbij, als je goed kijkt liggen de eilanden nu wel wat anders, een schiermonnikoog is wel inmiddels kleiner.
De eilanden schijnen te 'wandelen' al is het maar een paar cm per jaar.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Daantje »

De infrastructuur op de eilanden is ook niet geschikt voor een doorgaande weg neem ik aan.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Anne »

huibf schreef:Goed dat ze dat dan niet hebben gedaan. Het blijft een mooi uniek gebied.
Daarbij, als je goed kijkt liggen de eilanden nu wel wat anders, een schiermonnikoog is wel inmiddels kleiner.
De eilanden schijnen te 'wandelen' al is het maar een paar cm per jaar.
Schiermonnikoog staat niet op het kaartje. Het zijn de eilanden Texel, Eierland, Vlieland, Terschelling en Ameland.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Anne »

Daantje schreef:De infrastructuur op de eilanden is ook niet geschikt voor een doorgaande weg neem ik aan.
Als de dammen waren aangelegd was er vast ook een doorgaande weg gekomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:Met het vliegtuig naar de Waddeneilanden? :shock:
Ik ben overigens wel eens naar Ameland gelopen. Of we op de terugweg betaald hebben voor de boot weet ik niet, want het was georganiseerd via mijn moeders werk.
Jawel, ik ben een aantal keer naar Ameland wezen vliegen. Wel met een klein sportvliegtuigje, maar toch leuk om te doen. Het is natuurlijk wel één van de duurste manieren om naar Ameland te gaan, ik meen dat ik 180 euro betaald heb (vanaf Vliegveld Hilversum)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Vinny »

De toeristische waarde van de eilanden is ook het feit dat je daar echt strand hebt. Op het vaste land van Friesland moet je het doen met Workum en Makkum waar de waterdiepte ongeveer 40 centimeter bedraagt. Dat zwemt niet zo lekker.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Maurice Hooikammer »

Beetje laat, maar als veelvuldig Amelandganger heb ik nog wat info. Bij de veerterminal is, zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt, geen controle. Je kunt dus vanaf Ameland gratis de boot op stappen als je geen retourtje hebt gekocht. Mijn kennis kwam met eigen zeilboot en de vrouw ging gratis met de boot terug terwijl de man tegen de wind in naar Lauwersoog terugvoer.
Vliegverkeer is er veelvuldig op Ameland. 'We' hebben zelfs een parachutecentrum en eens in de zoveel maanden komt een Texelse Dakota drank brengen voor slijterij Nobel. Ook kun je zweefvliegen en rondvluchten maken. De SAR helikopter vervoert idd patiënten naar hospitalen vanaf het helikopterveld. Maar die staat ook op de nominatie om wegbezuinigd te worden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Maurice Hooikammer »

Overigens is op alle eilanden een 80 km weg, muv Vlieland. Een dam verziekt het eilandgevoel en de inkomsten van Ov op eilanden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door waldo79 »

Wees niet bang, er zal geen dammenroute over de Wadden worden aangelegd.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Maurice Hooikammer »

Dat is ook duidelijk met de klassering op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Zo goedkoop mogelijk van/naar Ameland.

Bericht door Bakpapier »

? Ik dacht dat alleen Texel 80-km/u wegen kende.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten