OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Geert »

Zoals bekend geldt vanaf donderdag 29 januari alleen nog de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro. Ik ben vanavond even langs het loket geweest op Rotterdam Centraal en hier werd mij het volgende verteld:
  • Studenten uit Rotterdam/studerend in Rotterdam krijgen voor de 29e een OV-chipkaart toegestuurd.
  • Geen chip ontvangen of je woont+studeert niet in Rotterdam? --> Je kunt in de week van de 29e een sleutelpas ophalen (op vertoon van je studenten OV-kaart).
  • De sleutelpas voorziet in vrij reizen + reizen met korting op de gebruikelijke tijden.
  • De sleutelpas is waarschijnlijk een maand geldig.
DEUVM. :)
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door jesse-cruzu »

Laat ik maar mijn mening uiten. :o
Ik vind die kaart helemaal niks. maar die actie voor studenten is wel fijn voor ze.
Alleen denk ik toch dat RET geld mis gaat lopen door die OV-chip. :?

Jesse
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Ruben »

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat alle studenten nog niet voorzien zijn van de kaart. Een doel van de kaart is om het hele land te kunnen bezoeken voor studiedoeleinden (al gebeurt het meer voor de leuke dingen, dat terzijde). Dat doel kan nu niet bereikt worden doordat men te lui is die kaarten met een 8 jaar geleden (minstens) ingeleverde foto te drukken. Terwijl men al maandenlang weet dat vanaf 29 januari dat ding in 1 stad het enige vervoerbewijs is.
Ja leuk die knutseloplossinkjes met een sleutelpas, druk die pas en stuur het naar alle studenten! :evil:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door bassie92 »

Op veel delen ben je inderdaad wel wat goedkoper uit dan met de strippenkaart maar dat is zeker niet overal zo. En ik denk dat de RET alleen al rijk wordt van de mensen die vergeet uit te checken (4 euro armer zijn dus). Maar als je van Nesselande naar Spijkernisse reist moet je meer dan 4 euro per reis betalen. Wanneer je dus niet uitcheckt ben je 'maar' 4 euro kwijt...
En inderdaad van de studenten vínd ik het ook belachelijk dat zij die nu nog steeds niet hebben, zeker als je al zovaak hebt gezegd wat de definitieve datum zal zijn voor deze kaart.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Suus »

Volgens de website zouden deze week en volgende week de eerste OV-Studentenchipkaarten ontvangen moeten worden (zoals eerder besproken ergens op dit forum), ik hoor volgens die site ook bij de regio waar ze als eerste worden uitgereikt (postcode 27xx), dus ik ben benieuwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Stefan »

Ik blijf er bij dat het wel gemakkelijk is, het nadeel is alleen dat het allemaal veel te lastig wordt gemaakt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door lausteen »

Het is niet dat het lastig gemaakt wordt (in de overstapfase heb je weinig keus, je zal toch op een of andere manier 2 soorten vervoersbewijzen naast elkaar moeten gebruiken), maar de algemene houding t.o.v de OVchip. Ik weet niet of gister iemand het journaal heeft gezien; er was een item dat 200.000 mensen ten onrechte 4 euro hebben betaald omdat ze zelf niet uitgecheckt hebben. En daar gaan dan ook nog kamervragen over worden gesteld :x Je vergeet het toch zelf? En om te zeggen dat het nergens staat aangegeven; elke bus / tram / metro van de RET hangt vol met "OV-chipkaart? Check altijd in en uit!"

Ik zat zelf bij de eerste lichting studenten die het ding kreeg en ben er tevreden over, altijd tegoed, altijd op te laden, nooit een tekort aan strippen. Alleen is het inderdaad jammer dat er geen 'retourtjes' meer bestaan..

Verder vraag ik me ook af of het goed gaat komen met het tijdig voorzien van studenten van een SOV-chip; ik woon in Rotterdam zelf (3061) en mijn vriendin heeft nogsteeds haar kaart niet :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Vinny »

Toevallig vandaag erachter gekomen dat op het RET-net je een retourtje (2 ritten) op de OV-chipkaart kan zetten. Toch maar niet gedaan en maar goed ook: naar Zuidplein is het € 1,15 enkele reis (2,30 retour) op saldo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Chauf21 »

bassie92 schreef:En ik denk dat de RET alleen al rijk wordt van de mensen die vergeet uit te checken (4 euro armer zijn dus). Maar als je van Nesselande naar Spijkernisse reist moet je meer dan 4 euro per reis betalen. Wanneer je dus niet uitcheckt ben je 'maar' 4 euro kwijt...
Helaas voor de RET: ze moeten toeleggen om de 'vergeten uit te checken'-reizigers te compenseren. Zie http://www.nu.nl/economie/1899557/verke ... r-ret.html.

Verder het verzoek om disucssie over de OV-chipkaart in het betreffende topic in het media-onderdeel te houden. In dit topic kan -voor zover dat in de praktijk goed blijkt te werken- de studenten OV-chipkaart worden besproken.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Raymond »

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat ik die OV-chipkaart krijg hier in Eindhoven. Die site wist me pas afgelopen december na 1 jaar en 2 maanden eindelijk te vertellen dat m'n pasfoto was ingeleverd, dus dat bied niet echt hoop :P
En er staat dat je die sleutelpas de week van 29/1 kan ophalen.. En als je daarna de metro in moet? Dan mag je hem niet meer halen? :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Geert »

Jawel, maar je kunt hem dus niet bijvoorbeeld nu al halen. Dat worden lange rijen dus, over twee weken.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: OV-chipkaart in de Rotterdamse metro

Bericht door Job »

Het zal inderdaad wel druk worden.

Er stonden laatst namelijk ook al grote rijen bij Beurs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten