GVB serie 101-155
GVB serie 101-155
GVB, als trouwe Berkhof-rijder, laat zn principes varen en stapt over naar Mercedes. De oudste serie Jocnkheertjes alhier (1998, lagevloers) worden dit jaar vervangen door Citaro's. Persoonlijk vind ik het erg jammer, ze hebben een mooi geluid, en nog een lekker ouderwets dashbord. Maargoed, so be it.
Is er al wat meer bekend over wanneer de bussen in zullen stromen, en is er überhaupt al wat meer over bekend? Verder vernam ik in de krant dat dit jaar ook de opvolger voor de Zilvermeeuwen wordt besteld, ik ben benieuwd. :pos:
Is er al wat meer bekend over wanneer de bussen in zullen stromen, en is er überhaupt al wat meer over bekend? Verder vernam ik in de krant dat dit jaar ook de opvolger voor de Zilvermeeuwen wordt besteld, ik ben benieuwd. :pos:
Re: GVB serie 101-155
Zat er dik in natuurlijk, die keuze voor Citaro's, na de Citaro geledes die al eerder in dienst zijn gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB serie 101-155
De inschrijving voor de aanbesteding van het nieuwe metromaterieel is inderdaad een tijdje geleden al gesloten, dus daar moet dit jaar wel het nodige over duidelijk worden.
Is een bus tegenwoordig al na 10 jaar afgeschreven, ook zonder concessiewisseling?
Vind de Jonckheertjes ook een mooi geluid maken, ietwat te luidruchtig misschien. Kon dat ding altijd nog horen optrekken op de 10e van het betonnen VU-hoofdgebouw.
Is een bus tegenwoordig al na 10 jaar afgeschreven, ook zonder concessiewisseling?
Vind de Jonckheertjes ook een mooi geluid maken, ietwat te luidruchtig misschien. Kon dat ding altijd nog horen optrekken op de 10e van het betonnen VU-hoofdgebouw.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: GVB serie 101-155
Sterker nog, een bus is tegenwoordig vaak al na 7 jaar afgeschreven. Belachelijk natuurlijk. Als een bus nog in goede staat is, kan die nog jaren mee. En meestal komen er ook nog eens minder bussen voor in de plaats. Over 1 jaar zullen er misschien nog alleen bussen van na 2000 op de weg te zien zijn. De ECHTE bussen in lagevloersvorm gaan er allemaal uit. De GVB SB250's en de HTM B96's, ga zo maar door. En daarvoor in de plaats komt MAN of Mercedes. Van mij hoeft het allemaal niet. Nu hebben we tenminste nog een paar echte bussen ertussen zitten.
Re: GVB serie 101-155
Het is inderdaad belachelijk, maar bekijk het wel zo.. Als je eens in landen om ons heen kijkt zie je bijvoorbeeld dat in weinig landen het OV zo goed geregeld is als hier. Zowel in de stad als op het 'platteland'. Daarbij komt ook weer dat wij een van de modernste wagenparken hebben. ;)
Maar ik ben het wel eens met het feit dat de 'echte' bussen aan het verdwijnen zijn, daar kunnen we heleaas niets aan doen. ;)
Maar ik ben het wel eens met het feit dat de 'echte' bussen aan het verdwijnen zijn, daar kunnen we heleaas niets aan doen. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: GVB serie 101-155
Ligt eraan, in sommige landen om ons heen is het ook wel goed geregeld. Vooral in grote steden daar is het goed geregeld.
Maar in België en Duitsland rijden er ook nog genoeg hogevloersbussen rond.
Vandaag trouwens op OV in Boskoop: Er was een GVB-bus(101-155) afgebrand in Amsterdam West. Spontaan afgebrand.
Maar in België en Duitsland rijden er ook nog genoeg hogevloersbussen rond.
Vandaag trouwens op OV in Boskoop: Er was een GVB-bus(101-155) afgebrand in Amsterdam West. Spontaan afgebrand.
Re: GVB serie 101-155
Het was overigens de 258. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: GVB serie 101-155
Zo logisch is dat anders niet. Die gelede Citaro's kunnen ook bij Mercedes bestelt zijn omdat Berkhof immers geen geledes meer meer maakt. Ik had als vervanger voor de lage Jonckheertjes toch een Berkhof-brouwsel verwacht (Citea?), zoals al jaren gebruikelijk is.Bee schreef:Zat er dik in natuurlijk, die keuze voor Citaro's, na de Citaro geledes die al eerder in dienst zijn gekomen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: GVB serie 101-155
Daar heb je een punt. Maar het kan toch dat die Citaro's toevallig gewoon goed bevallen, en ze het daarom dus ook een goede keus vinden voor nieuwe niet-gelede bussen? Het is onzin om bussen steeds maar bij een bepaalde fabrikant te blijven bestellen, alleen maar omdat dat 'gebruikelijk' is (dit even los van het feit dat men door de Europese aanbestedingsregels het niet altijd voor het kiezen heeft). En is de ontwikkeling van de Citea eigenlijk al verder dan het prototype?klaxxon schreef:Die gelede Citaro's kunnen ook bij Mercedes bestelt zijn omdat Berkhof immers geen geledes meer meer maakt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: GVB serie 101-155
Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat een deel van de serie 101-155 vervangen wordt door 30 (of iets in die orde van grootte) gelede Citaro's...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: GVB serie 101-155
De Citea is als het goed is al wat verder ontwikkeld. Er zijn er volgens mij ook al enkele naar het buitenland verkocht.
Re: GVB serie 101-155
Jep, VDL heeft al een order gekregen om enkele Citea's te leveren aan Dubai, maar dat zijn er slechts een stuk of 500 ...
Re: GVB serie 101-155
Dankje, dit verklaart al een hoop. De fora van tegenwoordig zijn ook al niet meer wat ze geweest zijn .tsov schreef:Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat een deel van de serie 101-155 vervangen wordt door 30 (of iets in die orde van grootte) gelede Citaro's...
. Tuurlijk, je hebt volkomen gelijk. Maar ik vond het op zn minst noemenswaardig/opmerkelijk dat na al die jaren Hainje/Berkhof er een ander merk bus zou komen.reisthijs schreef:Het is onzin om bussen steeds maar bij een bepaalde fabrikant te blijven bestellen, alleen maar omdat dat 'gebruikelijk' is (dit even los van het feit dat men door de Europese aanbestedingsregels het niet altijd voor het kiezen heeft).
Re: GVB serie 101-155
Het is wel soms zo, dat een bepaald merk vertrouwd bij de bedrijven. Kijk maar naar Dordrecht:
Toen de CSA's overal kwamen is de gemeente Dordrecht toch bij Mercedes-Benz gebleven.
Maar om heel even naar een andere lagevloersserie over te schakelen:
De 101-207-serie van HTM, de Den Oudstens gaan er ook over een paar maanden al uit. Dat vind ik ook wel jammer, want dat waren ook erg prettige bussen, sterker nog, mijn favoriete bussen.
Toen de CSA's overal kwamen is de gemeente Dordrecht toch bij Mercedes-Benz gebleven.
Maar om heel even naar een andere lagevloersserie over te schakelen:
De 101-207-serie van HTM, de Den Oudstens gaan er ook over een paar maanden al uit. Dat vind ik ook wel jammer, want dat waren ook erg prettige bussen, sterker nog, mijn favoriete bussen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten