'Perron station Rijen te smal'

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Daniel »

'Perron station Rijen te smal'
door Maartje Huijben. woensdag 14 januari 2009 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 januari 2009 | 19:21

RIJEN - Het NS-station in Rijen is te smal, de toegang is onveilig en er staan geen geluidsschermen.

Althans, dat vindt de fractie van de PvdA in Gilze en Rijen. De partij maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid van de reizigers op het perron. De fractie wil dat de gemeente zo snel mogelijk actie onderneemt en nagaat of het perron überhaupt wel voldoet aan de eisen van deze tijd.

Het perron in Rijen is smal. Ter hoogte van het wachtlokaal kunnen twee reizigers elkaar net passeren. Ook de toegang laat te wensen over. Mensen moeten eerste het spoor oversteken om bij het perron te komen. "Ik heb mijn twijfels of het station nog wel aan de hedendaagse eisen voldoet", zegt Jos Uitterhoeve (PvdA). "Aan weerszijden van het perron rijden treinen voorbij. De afstand van het wachtlokaal tot aan de rand van het platform is minimaal. Het is gevaarlijk. Zeker gezien het feit dat er de komende jaren nog meer treinen over het spoor komen en deze ook nog eens harder gaan rijden dan nu het geval is."

De sociaaldemocraat heeft niet zelf met een meetlint op het perron gestaan. "Het spoor houdt me bezig en daarom spreek ik vaak met mensen over dit onderwerp. Een deskundige – zijn naam wil ik niet noemen – heeft mij op het hart gedrukt dat het station werkelijk niet aan de eisen voldoet. Dat baart mij grote zorgen. Het gaat hier wel om de veiligheid."

Prorail, verantwoordelijk voor het spoor en het perron, kan noch ontkennen noch bevestigen dat het perron niet aan de eisen voldoet. "Voor een nieuw station gelden andere eisen over de afstand van een object tot de rand van het perron", zegt René Vegter. "Die regels worden continu bijgesteld. Dit is een wat ouder station. Wij kunnen niet bij iedere wijziging alle stations in het land aanpassen. Dat gaat simpelweg niet. Zoiets heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Als het gaat over de breedte, dan zouden zelfs sporen verlegd moeten worden. Dat heeft nogal wat consequenties."

Uitterhoeve ziet bij voorkeur een nieuw station in Rijen verrijzen. "Dan kan er bijvoorbeeld een fietsers- en voetgangerstunnel komen en kan het perron breder worden. De toegang tot het perron is uitermate ongelukkig. We moeten er naar streven om het station te verbeteren."

Prorail heeft toegezegd de situatie ter plaatse te bekijken. "Als de bevolking het station als onveilig beschouwt, dan nemen wij die signalen serieus", besluit Vegter.

Bron: BN de Stem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Wubbo »

Mooi. Kennelijk is het niet meer goed genoeg, dan kunnen we dat station wel sluiten. Veel veiliger enzo.

Kom op zeg, sinds wanneer is een spoorwegovergang oversteken onveilig. O wacht, dat is de laatste jaren, sinds we niet meer uit onze doppen kunnen kijken ofzo :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Suus »

Als de gemeente het grootste deel van de kosten wil dragen mag hij zijn plannetjes uitvoeren hoor :pos:

En een spoorwegovergang onveilig? Niet, als je maar gewoon goed oplet en al die bellen en lampen en die houten balk die toch wel erg vervelend in de weg zit niet negeert is er niets mis mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Stefan »

Dan kun je voortaan ook maar beter niet meer de straat op gaan.. Dan moet je oversteken enzo, da's wel erg onveilig.. :?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door reisthijs »

ProRail gaat de overweg al aanpassen, volgens dit bericht van een maand geleden. Daar kunnen ze in Rijen dus niks van zeggen.

En ik kan me voorstellen dat het als reiziger een wat onveilig gevoel geeft, een smal perron waar aan beide kanten treinen met 140km/u voor bij komen (waar komt trouwens het idee vandaan dat treinen hier harder zouden gaan rijden?), maar gebeuren hier nou vaak ongelukken door? Lijkt me dat dat wel meevalt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door playertwo »

Dat is niet de overweg op het station, die wordt niet aangepast volgens de informatie uit de gegeven link. Overigens wordt onveiligheid veroorzaakt door de mensen, zelf die er bewust voor kiezen om alarmlichten en bellen te negeren, en zelfs onder gesloten spoorbomen doorkruipen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Jurjen »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Suus »

Nee, dan is station Beesd erger :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door playertwo »

Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).

Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door STF »

Valt nog wel mee eigenlijk, dan is Obdam toch wel even wat erger maar daar rijden de treinen heel langzaam voorbij omdat ze moeten stoppen langs het perron. http://www.stationsweb.nl/afbeelding.as ... bdam&num=2
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Jurjen »

playertwo schreef:Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).

Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
De oplossing is dus simpel: wachthokjes weghalen en vervangen door een afdak zonder zijpanelen, zodat het perron niet versmald wordt.

En Obdam is smaller, maar niet te vergelijken vanwege het snelheidsverschil van 120 km/h tussen de treinen langs Obdam en die langs Gilze-Rijen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Fles »

playertwo schreef:Heeft de fotograaf ook een foto van 180 graden de andere kant op, want dat stukje is 'zogezegd' gevaarlijk (zie bijv. hier op stationsweb).

Ik zie net de foto van Beesd, en dat perron is maar de helft qua breedte van dat van Gilze-Rijen.
Net alsof je dat kan vergelijken. Een enkelspoortje waar alle boemeltjes stoppen, of een smal perron aan een grote IC-lijn waar veel treinen, en ook cargo's, gewoon zo hard mogelijk langs janken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Fles »

En dan nog, "te smal, te smal". Te smal voor WAT dan? Op 30 juli 2006 konden enkele lokale jongeren prima uit de voeten met de breedte van het perron :wink:

Afbeelding
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Linkerspoor »

Ik vind dit erg lijken op een gemeente-ambtenaar die dacht "kom, laat ik eens wat nuttigs doen", en toen dacht "ik ga op zoek naar een zeer belangrijk probleem dat ik kan verbeteren." Na lang zoeken kwam hij hierop uit... :(

Ik hou niet van problemen zoeken die er niet zijn. :neg:
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Mark »

Ik vind Delden ook te smal. En Borne ook. En Rijssen eigenlijk ook.

Zo en nu ophouden met zeiken...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Wubbo »

Utrecht Centraal is ook te smal! Ik vind dat daar ook geluidsschermen moeten komen, want dat helpt!

Zo, nu die sollicitatiebrief voor gemeente-ambtenaar maar eens versturen ;-).
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Daan »

Moet ik nog een paar noemen? Scheemda, Loppersum... Al dat spul hier in het noorden is te smal...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door BR628 »

Daar stoppen doorgaans alle treinen. Bij Gilze-Rijen rijdt er 8x per uur een IC met 140 langs en heb ik de goederentreinen nog niet eens meegenomen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door reisthijs »

Bij Gilze-Rijen kan je voortaan het eilandperron alleen nog maar voor één richting gebruiken (dan kunnen de abri's naar de zijkant verplaatst), en een zijperron maken voor de andere richting. Een dergelijke oplossing is al bij meer Brabantse stations gebruikt zoals Oss en Helmond.
Wubbo schreef:Utrecht Centraal is ook te smal!
De smalle perrons (spoor 1t/m4) in Utrecht worden dan ook verbreed (al is dat niet voor de veiligheid, maar voor de capaciteit)! :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door STF »

Misschien dat het topic opgesplitst kan worden naar een topic met de meest smalle perrons in Nederland (en Luxemburg ;) )

Station Belval Usines was jarenlang een echt gevaarlijk perron; http://www.rail.lu/im/g/20050413_512et1817.jpg
Als je pech had, kwamen er op hetzelfde moment twee treinen langs rijden met 120 km/u. Je moest je serieus aan een paal vasthouden...
Het perron is immidels afgebroken en is een noodperron voor in de plaats gekomen. In de toekomst krijgt Belval Usines een nieuw (breed) perron.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door BR628 »

Langs vele stationnetjes aan de Rhein (vooral Rechtsrheinisch), hebben ze een andere oplossing voor dit probleem. De enige manier om op het perron te komen, is via het stationsgebouw. De deur naar het perron gaat pas open zodra te stoptrein er aan komt. Dit is in ieder geval in Rüdesheim(Rhein) en St. Goarshausen zo
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Stefan »

Dat hebben ze in België inderdaad ook op een aantal plekken, station Londerzeel is er eentje van. ;) In eerste instantie stond ik wel even vreemd te kijken. Toen de beste man, de 'stationschef', het uitgelegd had, begreep ik het wel beter. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Vinny »

Het is iets dat het projectbureau Hanzelijn (Lely2000) overweegt om ook in Lelystad te gaan doen, zodat doorgaande IC-treinen met 200 km/h veilig langs het perron kunnen scheuren.... (ik hoop en verwacht niet dat het zover komt)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Geert »

Dat keurt IVW nooit goed.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Perron station Rijen te smal'

Bericht door Vinny »

Minister Eurlings wil dat er tussen Almere Oostvaarders en de aansluiting van de Hanzelijn op de Veluwelijn 200 km/h gereden wordt. Tegen elke prijs... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten