Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Op Den Haag HS gaat men de reizigerstunnel naar de achterkant doortrekken. De toegang naar het perron vanaf de andere trappen wordt als het goed is daarna weggehaald.
Hm, blijven die trappen niet op z'n minst als nooduitgang?

En dan wordt de omlegging van de tramhaltes helemaal irritant, want de voorkant van de trams staat zometeen juist bij die tunnel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Vinny »

Door de poortjes is er meer controle op de publieke ruimte en is het station een veel beter te vertoeven plaats. En als je vlak bij het station woont is het altijd handig om een OV chipkaart te hebben. In- en uitchecken binnen 20 minuten kost niets. Ik vind het gezeur daarover echt totaal misplaatst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

^Vinny je gaat volledig voorbij aan mijn posting over de sociale functie van de openbare ruimte in het station. Door het af te sluiten neem je juist een openbare ontmoetingsplek weg (en ook: een winkelplek !).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door iljitsch »

Het is op grote stations druk genoeg zonder dat het ook nog een hangplek is. Die winkels kunnen ze ook wel 100 meter verplaatsen waar ze niet in de weg zitten.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:Door de poortjes is er meer controle op de publieke ruimte en is het station een veel beter te vertoeven plaats.
Ik ben het met Bakpapier eens. Gesloten poortjes "zeggen" tegen iedereen "Jij bent niet welkom hier!". Hierdoor heeft het absoluut GEEN uitstraling van een publieke/openbare ruimte, maar meer van een gevangenis.

Het veiligheidsgevoel op dergelijke stations en daling van het aantal zwartrijders wordt overigens NIET veroorzaakt door afgesloten poortjes, maar door inzet van extra controleurs, camera's en surveillanten. Zie dit artikel (De RET ziet in de toegenomen veiligheid geen reden om het dure palet aan maatregelen af te bouwen. (...) Directeur Peters: "Het is veilig vanwége die maatregelen. We willen het toezicht in de avond uitbreiden. Passagiers voelen zich het veiligst, met iemand in RET-uniform in de metro.")
en dit artikel ('De daling komt doordat wij meer controleurs op de tram inzetten', zegt een woordvoerder van HTM. )
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

iljitsch schreef:Het is op grote stations druk genoeg zonder dat het ook nog een hangplek is. Die winkels kunnen ze ook wel 100 meter verplaatsen waar ze niet in de weg zitten.
Nee, die winkels zijn onderdeel van deo penbare ruimte die 'stationshal' heet. Die ga je niet verplaatsen. De Burger king is ooit van de Leidse stationshal naar het stationsplein verplaatst, en het zou me niet verbazen als die nu toch een stuk minder klandizie heeft (maar nog wel genoeg om de vestiging open te houden natuurlijk, want voor zover ik weet is het de enige burger king in leiden).

In tegenstelling tot Tristan ben ik niet per se anti-chipkaart en anti-poortjes. Maar men moet de stationshal niet afsluiten voor het publiek. De poortjes dienen bij de opgangen naar de perrons te staan, met binneh het ov-chipkaartgebied wat doorgangen voor overstappers. En er dient dan dus een vrije doorlooproute te blijven bestaan in de stationshal, en een vrije openbare ruimte. De meeste winkels zouden ook niet moeten behoren tot het OV-chipkaartgebied (maar sommige mogen in principe wel, zoals de AH to go of Smullers of zo).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

De stationshal is een privéterrein en eigendom van de spoorwegen. Die mogen zelf bepalen of ze de ruimte willen afsluiten en dat doen ze dan ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

Of het juridisch mag of niet is hier niet de discussie, Bee, dat snap je toch wel?

De stationsgebouwen hebben een belangrijke openbare functie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

En toch worden ze in steeds meer landen afgesloten met poortjes. Vervoerders willen nu eenmaal niet dat hun kostbare klanten lijden onder het uitschot van de samenleving die zich ook graag ophouden in stations omdat het er droog en uit de tocht is. Of nog erger, mensen die zonder te betalen zitplaatsen innemen van mensen die wél betalen voor de trein maar moeten staan. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

^ De beste manier om dat laatste te voorkomen is meer controle ín de trein, ipv poortjes.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door zone5324bericht... »

maar daar willen de vervoerders juist zoveel mogelijk vanaf, want mensen kosten geld en daar moet meer moeite voor genomen worden, dan poortjes die veel minder (persoonlijke) aandacht nodig hebben.

het gaat de bedrijven (eigenlijk alle bedrijven) tegenwoordig meer en en meer om eigen gemak dan om sociaal belang...

bij NS ook nog wel te begrijpen met personeel wat eigenlijk veel te duur is in vergelijking met andere vervoerders en zeker in vergelijking met andere sectoren.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bluearrow »

Ik weet niet of het in deze discussie al voorbij gekomen is (sorry....heb niet de alle bijdragen gelezen), maar door het afsluiten van stations creërt de NS in een aantal gevallen weer een ander probleem.

Ik kwam onlangs aan op Enschede NS. Bij vertrek uit Amsterdam had ik genoeg saldo op mijn chipkaart staan om in te checken (met korting, dus minimaal € 10,-). Alleen bij aankomst in Enschede....tuut tuut....te weinig saldo, en de poortjes bleven dicht. Treinpersoneel verwees mij naar de infozuil. Na enkele minuten kreeg ik als antwoord: "ja meneer, dat klopt, het poortje gaat dan niet open, u moet dus eerst uw ov-chipkaart opladen, zodat het bedrag dus 'positief' is."

Allemaal heel leuk en aardig, en op zich natuurlijk niks mis mee. Alleen heeft de NS dus in al zijn wijsheid besloten dat er 'binnen de poortjes' dus géén oplaadpunten zijn. Kortom, dan sta je op het station en je komt er niet meer uit.

Ik besloot hierop een conductrice aan te spreken, en vertelde mijn relaas. "Oh ja meneer, dat heb ik al eens vaker gehoord. Maar helaas, ik heb daar geen oplossing voor." Voorts vroeg ik haar, of ze daar misschien eens melding van kon maken (in een vergadering of zoiets dergelijks). Als antwoord kreeg ik een zeer hautain antwoord: "Neuh, daar zijn wij niet voor".

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben inderdaad maar samen met een andere reiziger door het poortje geglipt. Ik weet dat het fout is, maar ik heb mijn reis dus niet afgemaakt. Geen uitcheck dus. In principe zou ik dus eerst naar de kaartautomaat moeten lopen, saldo opladen, dan weer terug (en dan krijg je dus het feit dat het poortje weer dicht zit), want als ik daarna weer 'incheck'....enz.enz.
Het kost (om het twents te houden) onmeunig veel tijd en stress. Kortom, reis niet 'afgemaakt' en is er € 10,- van mijn ov-chipkaart afgeschreven (i.p.v. € 13,20). Tsja, als de NS het onnodig moeilijk wil maken voor goedwillende reizigers, dan krijg je dit soort dingen.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door zone5324bericht... »

ben het er ook niet helemaal mee eens, maar volgens mij willen de bedrijven ook zoveel mogelijk mensen aan het automatisch opladen krijgen (wat als je toch altijd voldoende geld op een bankrekening hebt staan, zeker geen onhandige keuze is)...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Wubbo »

Op Rotterdam Alexander staan gewoon automaten binnen de poortjes. Op beide perrons staat er een van het type dat geen treinkaartjes uitspuugt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

zone5324bericht... schreef:maar daar willen de vervoerders juist zoveel mogelijk vanaf, want mensen kosten geld en daar moet meer moeite voor genomen worden, dan poortjes die veel minder (persoonlijke) aandacht nodig hebben.

het gaat de bedrijven (eigenlijk alle bedrijven) tegenwoordig meer en en meer om eigen gemak dan om sociaal belang...

bij NS ook nog wel te begrijpen met personeel wat eigenlijk veel te duur is in vergelijking met andere vervoerders en zeker in vergelijking met andere sectoren.
Maar die mensen leveren ook geld op, door dingen te kopen bij de winkels die toegankelijk zijn buiten de poortjes. Krijgt de NS daar niet een deel van? OF zitten die winkels daar slechts parasitair?

En juist studenten willen niet altijd aan automatisch opladen omdat geen geld. Nu is dat bij mij persoonlijk geen probleem maar ik ken genoeg mensen die op het einde van de maand echt op hun centen moeten letten (ik heb dat eerder ook wel gehad overigens).

Verder zou er zowel binnen als buiten het ov chipkaartgebied een automaat moeten staan, eventueel alleen maar voor opladen die binnen het OV gebied. Is op leiden ook zo.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Anne »

Bluearrow schreef:Ik kwam onlangs aan op Enschede NS. Bij vertrek uit Amsterdam had ik genoeg saldo op mijn chipkaart staan om in te checken (met korting, dus minimaal € 10,-). Alleen bij aankomst in Enschede....tuut tuut....te weinig saldo, en de poortjes bleven dicht. Treinpersoneel verwees mij naar de infozuil. Na enkele minuten kreeg ik als antwoord: "ja meneer, dat klopt, het poortje gaat dan niet open, u moet dus eerst uw ov-chipkaart opladen, zodat het bedrag dus 'positief' is."
Had je wel € 10 of meer op je kaart staan? De situatie die je beschrijft is als of je tussen € 6 en € 10 op je kaart had staan. Je kan namelijk nog inchecken als je saldo € 4 lager is dan het voorgeschreven bedrag (kan bij de bus/tram dus nog met € 0 of bij de NS met voltarief met € 16). Na de incheck kom je echter op een negatief bedrag; en dan kan je niet meer uitchecken als de ritprijs hoger is dan de afgeschreven incheckborg. Als je na je incheck nog niet negatief bent dan wordt gewoon het extra bedrag afgeschreven en eindig je dan negatief.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

Ik had ook een keer dat ik niet kon uitchecken, omdat ik terugkwam uit maastricht op Leiden c Ik heb toen aan een NS mannetje gevraagd wat te doen, die zei 'ja als je niet uitcheckt gebeurt er niks'. Lekker niet uitgecheckt dus, scheelde weer 5 euro ;)
Op Leiden zijn de poortjes echter nog open.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door MdJ »

Bluearrow schreef: Allemaal heel leuk en aardig, en op zich natuurlijk niks mis mee. Alleen heeft de NS dus in al zijn wijsheid besloten dat er 'binnen de poortjes' dus géén oplaadpunten zijn. Kortom, dan sta je op het station en je komt er niet meer uit.
Wat doet dat rare geel/blauwe rechthoekig apparaat tegenover de poortjes op perron 1/2 dan? (binnen de poortjes...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

Wubbo schreef:Op Rotterdam Alexander staan gewoon automaten binnen de poortjes. Op beide perrons staat er een van het type dat geen treinkaartjes uitspuugt.
Kan er bij deze automaten ook met muntgeld betaald worden of alleen met pin?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Bij automaten waar je alleen kan opladen kan je alleen pinnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Freek »

Voordat de poortjes 24/7 dicht gaan komen er oplaadapparaten binnen de poortjes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Daniel »

Nou heb ik echter op het NS-forum ooit al diverse reacties langs zien komen van mensen die hadden ingecheckt en daarna besloten hun chipkaart op te waarderen. Dat blijkt dus fout te gaan, want dan verdwijnt op een of andere manier je check-in en ben je dus 10 (of 20) euro kwijt.
Is daar al iets aan gedaan dan inmiddels?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Bakpapier »

Waarom zou je dat dan ook doen? Ik check meestal haastig in als hij bliept dat mijn saldo te laag is, of (als ik er in een zeldzaam geval aan denk) als ik in mijn thuisstad op het station aankom en al heb uitgechekt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef:Waarom zou je dat dan ook doen? Ik check meestal haastig in als hij bliept dat mijn saldo te laag is, of (als ik er in een zeldzaam geval aan denk) als ik in mijn thuisstad op het station aankom en al heb uitgechekt
Waarom men dat zou doen? Nou zodat men het op een later tijdstip niet vergeet? Na het opwaarderen kan iemand gelijk naar de trein lopen en hoeft deze persoon verder niet meer aan inchecken te denken.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:Waarom zou je dat dan ook doen?
Nouja, bv. precies in het hierboven genoemde geval waarbij het saldo te laag is om te kunnen uitchecken.

Je ziet bij het inchecken je saldo toch ook? (Ik behoor tot het selecte groepje klanten dat nog niet bij NS kan inchecken) Dat kan je dus doen realiseren dat je nog je kaart moet opwaarderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten