Plannen van Bakpapier

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:De Randstad is gebaat bij goede (snelle en frequente) verbindingen tussen de verschillende plaatsen in de Randstad.
Ja, dat is leuk, maar frequenter en sneller zitten elkaar hier dus in de weg.

Het is natuurlijk hardstikke leuk dat je vanuit Zoetermeer naar Rotterdam of Amsterdam kan met een overstap op LvNOI in plaats van via Den Haag CS te moeten reizen, maar is dit zo belangrijk dat het mensen die van Vlissingen naar Amsterdam willen een kwartier langer in hun trein moeten zitten?
In jouw plan wordt de frequentie op heel veel relaties gehalveerd van 4x/uur naar 2x/uur. Waarom is dat een goede ontwikkeling?
Twee keer per uur is een prima frequentie voor mensen die hun reis vantevoren plannen en waarbij de overstappen niet routineus de mist in gaan.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Geert schreef:
Bakpapier schreef:Op deze manier worden langeafstandstreinen meer intercity-achtig en de kortere pendeltreinen meer sneltrein-achtig. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling voor in de randstad.
De Randstad is gebaat bij goede (snelle en frequente) verbindingen tussen de verschillende plaatsen in de Randstad. In jouw plan wordt de frequentie op heel veel relaties gehalveerd van 4x/uur naar 2x/uur. Waarom is dat een goede ontwikkeling?
2x per uur een IC gouda - r dam/den haag en 4x per uur een ic naar utrecht is echt een príma frequentie voor een station als Gouda of Alexander. En als daarmee doorgaande reizigers een snellere directe verbinding krijgen, dan is dat alleen maar mooi.

De treinen gaan écht niet prop- en propvol zitten met een iets lagere frequentie. In tegendeel, het treinverkeer wordt juist mooi verspreid over verschillende treinen; direct verkeer den haag/rdam - utrecht in de rechtstreeks intercities, lokaal verkeer naar gouda in de stoppende ICs. Ook mensen die op Alexander met de metro willen, kunnen met de stoppende IC.
De voorstellen van Bakpapier om Rotterdam Alexander en Gouda door treinen over te laten slaan zal in de praktijk een flinke aderlating zijn voor erg veel reizigers en is daarom niet het overwegen waard.
:') 2x per uur alsnog een IC die op die stationnetjes stopt (en gouda - utrecht zelfs alsnog 4x per uur) is echt geen aderlating te noemen, eerder het weghalen van overbodige luxe.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Dennenboom »

Hoe langer de reisweg hoe minder hoog de frequentie hoeft te zijn. Voor "echte" Intercity's is halfuurlijks voldoende. Voor de kortere ritten biedt de Sprinter de nodige extra reismogelijkheden

In de negentiger heeft de NS overigens wel een echte poging gedaan de Intercity te onderscheiden van de sneltrein. Zo was de minimale reistijd 80 km/uur en moest er catering aan boord zijn. Daarnaast moest het materieel Intercity waardig zijn.
Zo is de trein Enschede - Amsterdam van 1993 - 1995 een sneltrein geweest. Die kon niet aan de eisen voldoen.

Dit alles in de aanloop naar Rail 21 waar IC's een reissnelheid van 100 km/uur zouden moeten halen. Die IC's zouden echter slechts uurlijks rijden en samen met de sneltrein (IR) een 2x per uurdienst moeten bieden. En dat was niet aantrekkelijk. Zo werd het toch weer de Intercity die net niet overal stopt, naast de traditionele snelle Intercity's naar Maastricht en Groningen.

Overigens hebben we met de IC-direct eigenlijk weer het ideaal van de oude Intercity terug. Met de komst van het nieuwe snelle materieel in 2020 is er weer plaats voor echte Intercity's. En zo worden de traditionele Intercity's weer de sneltreinen van vroeger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:De treinen gaan écht niet prop- en propvol zitten met een iets lagere frequentie. In tegendeel, het treinverkeer wordt juist mooi verspreid over verschillende treinen; direct verkeer den haag/rdam - utrecht in de rechtstreeks intercities, lokaal verkeer naar gouda in de stoppende ICs.
Je zal nog onaangenaam verrast worden door de effecten van jouw wilde plannen. Direct verkeer zal natuurlijk ook gewoon de in Gouda stoppende IC nemen als die toevallig eerder gaat.
Waar je hoe dan ook tegenaan gaat lopen: de instappers in Gouda maken nu mooi gebruik van de ruimte die er over is in de ICs. Die ICs hoef je daardoor niet overdreven lang te laten zijn.
In jouw plan zullen echter de ICs die wel in Gouda stoppen een stuk voller gaan lopen, ook al omdat de huidige betere bediening het aantal reizigers zeerzeker heeft doen toenemen.

Kijk voor de grap even terug naar het verleden: lange slepen ICM in de doorgaande ICs die Gouda oversloegen, maar tegelijk ook nog dubbele stellen VIRM in de treinen die wel in Gouda stopten. Waarbij in de spits zelfs nog een voortrein reed op Rotterdam - Utrecht, gezien deze samen met de trein Den Haag - Arnhem te lang zou worden om nog te kunnen combineren. Nu rijden er over het algemeen toch behoorlijk kortere treinen in wat vroeger de sneltrein was, terwijl de treinen die Gouda nu niet meer overslaan niet gek veel korter geworden zijn. Voor een beperkte winst in reistijd ga je dus mogelijk nog extra materieel nodig hebben ook. Niet heel best voor de kosten-baten verhouding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

^ Dat laatste met die IC direct is leuk, maar die rijdt dus maar op twee trajecten ( Asd - schiphol - Rdam - Breda en Den Haag - Brussel). En ik zie voorlopig niet zo veel hsl-lijnen erbij komen eerlijk gezegd. Vandaar mijn idee om de wat directere intercity ook op het normale spoor uit te rollen, door kleinere IC stops over te slaan.

@ Daniel: wat is nu belangrijker, een zo goed mogelijke reistijd voor zoveel mogelijk mensen of een iets hogere frequentie voor een middelgroot voorstadje (gouda)? Mensen die hun reis plannen, zullen door de 9292OV app de directe IC in worden gestuurd, dus het argument dat ook doorgaande reizigers in de stopintercity gaan zitten geldt alleen voor passanten die toevallig de trein klaar zien staan. Vroeger had je die 9292OV app niet. Vergis je niet hoe die app het reizigersverkeer beinvloedt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door VIRM »

Andere voorbeelden:
- Zaandam (wordt overgeslagen door de IC's naar Enkhuizen)
- Hoorn Kersenboogerd (wordt overgeslagen door een van de IC-series naar Enkhuizen)
- Uitgeest (wordt wel aangedaan door de s3300, maar de s3000 en s800 rijden voorbij)
- Bijlmer/ArenA (de s3000 en s800 rijden voorbij)
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Dennenboom »

Bakpapier schreef:^ Dat laatste met die IC direct is leuk, maar die rijdt dus maar op twee trajecten ( Asd - schiphol - Rdam - Breda en Den Haag - Brussel). En ik zie voorlopig niet zo veel hsl-lijnen erbij komen eerlijk gezegd. Vandaar mijn idee om de wat directere intercity ook op het normale spoor uit te rollen, door kleinere IC stops over te slaan.
Ook op de Hanzelijn zouden er snellere treinen komen. Verder zou Zeeland kunnen lobbyen voor het doortrekken van enkele spitstreinen ('s ochtends richting Randstad, later op de middag terug) Amsterdam - Rotterdam naar/van Vlissingen, waarbij alleen de grotere stations worden aangedaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:@ Daniel: wat is nu belangrijker, een zo goed mogelijke reistijd voor zoveel mogelijk mensen of een iets hogere frequentie voor een middelgroot voorstadje (gouda)?
Een hogere frequentie is, zeker met de korte afstanden in de Randstad, vele malen belangrijker dan een kortere reistijd. Je zult trouwens hooguit richting Rotterdam wat minuutjes winnen: daar kan je als je niet stopt via een doorrijspoor i.p.v. naar een perron door te wisselen. Richting Den Haag gaat de wisseltechnisch gunstigste route echter via het perronspoor.
Mensen die hun reis plannen, zullen door de 9292OV app de directe IC in worden gestuurd, dus het argument dat ook doorgaande reizigers in de stopintercity gaan zitten geldt alleen voor passanten die toevallig de trein klaar zien staan. Vroeger had je die 9292OV app niet. Vergis je niet hoe die app het reizigersverkeer beinvloedt.
Ten eerste: forensen plannen hun reis zelden.
Ten tweede: als reizigers hun reis met 9292 plannen komen ze in allerlei treinen terecht, behalve de meest logische. Zo geweldig is die planner niet namelijk
Ten derde: zolang we in Nederland kwartiersverbindingen tussen de grote stations kennen en er op die grote stations tevens aansluitknopen zijn win je weinig met een paar minuutjes winst. Je hebt alleen maar een paar minuten meer tijd om over te stappen.

Als voorbeeld van dat laatste: jij wilt de s500 non-stop rijden en de s2000 in Gouda en eventueel zelfs Woerden laten stoppen. Vanwege de opvolging na Gouda zal de 500 dus in z'n huidige ligging uit Rotterdam vertrekken en iets eerder in Utrecht zijn. Echter biedt de 2000 in Utrecht een aansluiting naar Amersfoort (waarmee die verbinding elk kwartier mogelijk is), waardoor de 500 dus domweg een paar minuten langer in Utrecht stil zal staan. En die staat er nu al zo lang stil...
Het andere ideetje, s2800 stoppend en s1700 doorgaand, levert trouwens een wel heel krappe opvolging op. En de tijdligging aanpassen levert een trein op die nergens op aansluit, da's ook een garantie voor een rustige trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef: @ Daniel: wat is nu belangrijker, een zo goed mogelijke reistijd voor zoveel mogelijk mensen of een iets hogere frequentie voor een middelgroot voorstadje (gouda)?
Doorgaans heb ik niet zo gek veel met treinen, dus ik denk dat ik wel een redelijk goed voorbeeld ben van een doorsnee reiziger. Als ik in Gouda zou wonen en in Den Haag of Rotterdam zou werken, dan kies ik echt voor een frequente verbinding. Die extra stop neem ik dan maar voor lief. Wanneer mijn trein slechts 2x/u rijdt en ik mis er een, dan zit ik wel weer een half uur op Gvc of Rtd te kijken.

Nu hoef ik maar max. een kwartier te wachten en dan is de volgende trein er al. Hierdoor kan ik dus nog net op tijd zijn om mijn kind naar een of andere les te brengen of om te eten en naar de fitness te gaan. Als de trein minder gaat rijden, dan word de marge die ik in moet plannen naar mijn zin te groot om zeker te zijn dat ik op tijd thuis ben. Dan kan ik net zo goed de auto pakken en die dagelijkse file neem ik dan maar voor lief. Onder de streep ben ik dan flexibeler met de auto dan met de trein.

Het OV in de Randstad is vooral gericht op forensenverkeer, niet op dagjesmensen en hobbyisten. Forenzen maken vaak op het laatste moment een keuze welke modaliteit ze nemen. De ene dag is de auto handiger en de andere dag het OV. De trein is niet zo heilig voor hen als voor veel van de leden hier. Daarnaast weet ik niet of Gouda een groeikern is voor een van die twee grote steden, maar als dat zo is, dan zet je met jouw ideeën hele boekenkasten met beleidsvisies bij het oud papier.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Hainje, je bericht is wel heel dramatisch. Alsof verlaging van de IC frequentie voor een klein stadje als Gouda echt duiezenden en duizenden reizigers de auto injaagt. In tegendeel, het jaagt nog veel meer langere afstandsreizigers (regio rotterdam <-> regio utrecht) de trein juist ín.
Als je in jouw voorbeeld de IC mist (wat gewoon dom is, want als een trein 2x per uur gaat dan zorg je er wel voor dat je deze niet mist), kun je altijd nog de sprinter pakken. Dan heb je echt geen half uur vertraging.
Overigens plan ik als foresn wel degelijk mijn reis Maar dan meestal uit mijn hoofd; ik weet namelijk uit mijn hoofd dat om 06 en 36 de sprinter naar hilversum vertrekt, en om 17 en 47 de intercity naar leeuwarden (via amsterdam zuid). Ook weet ik wanneer ik de metro moet hebben om bijvoorbeeld de intercity te halen. Ik denk dat de meeste reizigers dit wel uit hun hoofd weten, behalve als er sprake is van een super frequente verbinding en je gewoon meteeen in kunt stappen.

Wat betreft aansluitingen: Uiteraard moet de volledige dienstregeling dan op de schop. Stop dus vooral niet te veel moeite in geneuzel over aansluitingen, als je een heel nieuw treintype laat rijden (namelijk stopintercities/sprintercities/sneltreinen) dan kun je natuurlijk niet met de huidige dienstregeling uit de voeten. En rond de stations die dan deels overgeslagen gaan worden, zoals Gouda, zal ook het e.e.a. licht moeten worden aangepast. MAar het gaat hier om het concept.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Hainje, je bericht is wel heel dramatisch. Alsof verlaging van de IC frequentie voor een klein stadje als Gouda echt duiezenden en duizenden reizigers de auto injaagt. In tegendeel, het jaagt nog veel meer langere afstandsreizigers (regio rotterdam <-> regio utrecht) de trein juist ín.
Met jou plannen niet, want je jaagt duizenden reizigers uit Rotterdam-Prins Alexander (89.000 inwoners) en Gouda (70.000 inwoners) de trein uit omdat ze hun flexibiliteit verliezen en hun reistijd zien toenemen terwijl een select eliteclubje misschien 3 minuten minder lang onderweg is.
Als je in jouw voorbeeld de IC mist (wat gewoon dom is, want als een trein 2x per uur gaat dan zorg je er wel voor dat je deze niet mist), kun je altijd nog de sprinter pakken. Dan heb je echt geen half uur vertraging.
Aansluitingen kunnen wel eens mislukken. Mensen die de trein missen kan je niet over een kam scheren en dom noemen. En de sprinter is zeker op de verbindingen Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam vaak echt veel trager.
Overigens plan ik als foresn wel degelijk mijn reis Maar dan meestal uit mijn hoofd; ik weet namelijk uit mijn hoofd dat om 06 en 36 de sprinter naar hilversum vertrekt, en om 17 en 47 de intercity naar leeuwarden (via amsterdam zuid). Ook weet ik wanneer ik de metro moet hebben om bijvoorbeeld de intercity te halen. Ik denk dat de meeste reizigers dit wel uit hun hoofd weten, behalve als er sprake is van een super frequente verbinding en je gewoon meteeen in kunt stappen.
Dan plan je het niet, want plannen doe je met een reisplanner. En namen van steden schrijven we in het Nederlands met een hoofdletter.
Wat betreft aansluitingen: Uiteraard moet de volledige dienstregeling dan op de schop. Stop dus vooral niet te veel moeite in geneuzel over aansluitingen, als je een heel nieuw treintype laat rijden (namelijk stopintercities/sprintercities/sneltreinen) dan kun je natuurlijk niet met de huidige dienstregeling uit de voeten. En rond de stations die dan deels overgeslagen gaan worden, zoals Gouda, zal ook het e.e.a. licht moeten worden aangepast. Maar het gaat hier om het concept.
Aangezien je duidelijk geen idee hebt voor welke relaties je aansluitingen moet bieden terwijl dat een cruciaal onderdeel is van een concept kan ik nogmaals helemaal niets met dit concept behalve het in het ronde archief plaatsen.

@Hainje: Gouda is geen groeistad. De stad is na de oorlog tot aan de gemeentegrenzen volgebouwd en er zijn geen mogelijkheden om nog serieus tot uitbreiding over te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:@Hainje: Gouda is geen groeistad. De stad is na de oorlog tot aan de gemeentegrenzen volgebouwd en er zijn geen mogelijkheden om nog serieus tot uitbreiding over te gaan.
@ Bee: Daar denk ik dan wel heel anders over hoor.

Kijk maar eens bij de onderstaande link:

http://westergouwe.nl/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Het bord van dat project staat er, wat zal het zijn, al vijftien jaar ofzo? In Gouda is het altijd eerst moet het gebeuren, dan ga ik het pas geloven :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Bee ik krijg bijna het idee dat je zelf in Gouda woont of zo vanwege je fervente tegenstand tegen mijn plan...
Met jou plannen niet, want je jaagt duizenden reizigers uit Rotterdam-Prins Alexander (89.000 inwoners) en Gouda (70.000 inwoners) de trein uit omdat ze hun flexibiliteit verliezen en hun reistijd zien toenemen terwijl een select eliteclubje misschien 3 minuten minder lang onderweg is.
Hun reistijd neemt niet toe, want er blijft 2x per uur een IC stoppen op deze stations. Heb je mijn post uberhaupt fatsoenlijk gelezen?
En ja hun flexibiliteit neemt af, maar daarvoor in de plaats krijgen de lange afstandsreizigers (wat geen select eliteclubje is maar juist een groot deel van de reizigers) een hoogwaardigere verbinding.
Aansluitingen kunnen wel eens mislukken. Mensen die de trein missen kan je niet over een kam scheren en dom noemen. En de sprinter is zeker op de verbindingen Utrecht - Gouda - Den Haag/Rotterdam vaak echt veel trager.
De sprinter is echt niet veel trager; den haag cs - gouda duurt 7 minuutjes langer (och heden wat een ramp voor die mensen die hun trein hebben gemist !) en rotterdam-gouda duurt 5 minuten langer (ook niet bepaald een ramp). Tel daar misschien nog 5 minuutjes wachten bij op voor die stakkers die hun trein misten, en ze hebben in het ergste geval rond de 10 minuten extra reistijd. Als ze hun trein missen.. Als ze gewoon fatsoenlijk op tijd bij hun trein zijn, duurt de reis precies even lang.

Heb je dat uberhaupt wel eerst gecheckt voor je dat neerkalkte, of zoek je gewoon naar alle mogelijke argumenten om een veel te luxe IC stop voor een voorstadje en een buitenwijk te behouden?
Aangezien je duidelijk geen idee hebt voor welke relaties je aansluitingen moet bieden terwijl dat een cruciaal onderdeel is van een concept kan ik nogmaals helemaal niets met dit concept behalve het in het ronde archief plaatsen.
Dat is geen cruciaal onderdeel van een concept, want met dit concept wordt zo'n beetje de hele dienstregeling omgegooid, en komen er ook nieuwe aansluitingen voor in de plaats.
Wat wel van belang kan zijn, is te weinig spoorcapaciteit. Als een trein moet wachten op een halterende trein, dan heeft niet stoppen natuurlijk geen zin. MAar voor zover ik weet is dit bij Gouda en Alexander niet het geval (?).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Jij kan het in je concept niet aantonen dat het wel of niet zo is, dus hoe moet ik het dan weten?

Ik kom niet uit Gouda of uit Rotterdam-Prins Alexander, maar jij duidelijk ook niet want anders dat je dit "concept" niet verzonnen denk ik. Maar ik constateer wel dat in een andere situatie in Nederland voorstadsstations met een intercity-kwartierdienst erg goed functioneren. Ik behoor tot de tevreden gebruikers van Amsterdam Amstel/Amsterdam Bijlmer ArenA die daar de trein nemen uit/naar Utrecht en verder en niet met een sprinter struikelend en overstappend vanaf/naar Utrecht reizen om daar alsnog diezelfde trein te nemen. Voor Rotterdam Alexander geldt dat ook.

In Gouda telt mee dat er korte overstappen zonder perronwissel zijn vanuit de frequent rijdende sprinters van/naar Den Haag en van/naar Rotterdam op de intercity's richting Utrecht. Sterker nog, als je vanuit Zoetermeer naar Utrecht wil én niet overstapt in Gouda dan ben je later in Utrecht dan als je wel overstapt, want de sprinter staat in Gdg bijna zeven minuten stil om door de intercity ingehaald te worden. Het concept waarbij elk kwartier van de intercity op de sprinter kan worden overgestapt maakt de treinen succesvol op praktisch elk moment van de dag, geven de reiziger rust omdat hij zijn trein buiten zijn schuld om kan missen zonder meteen een half uur kwijt te zijn en maken het een aantrekkelijker product. In Nederland zijn de afstanden vrij kort, je kan het nooit veel sneller maken dan het nu is en in reistijd loop je nu vaak gelijk op met de auto. Wat de auto nog voor heeft is dat deze op elk gewenst moment gaat, met de hogere frequenties van de trein heb je ook daarvoor een succesvol marketingmiddel. De integrale kwartierdiensten in grote delen van het land met frequente stops maken de trein relevanter dan ooit tevoren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Maar daarbij blijft de vraag: verdient een voorstadje als Gouda zo'n kwartiersdienst?

Mijn antwoord daarop zou zijn: nee, niet per se. Zó belangrijk is die stad namelijk ook niet. En het zelfde geldt voor Pr Alexander. Gouda heeft al een grote positie in het netwerk.

En in mijn plan zou die sprintercity ook in Zoetermeer stoppen (is prima mogelijk als er ook directe ICs meteen naar Utrecht gaan rijden), dus je argument van de overstap in Gouda gaat ook niet op. Voor zoetermeer oost en dat soort piepkleine stations zal er wel misschien een kleine reistijd verhoging zijn, maar dat raakt nu ook weer geen duizenden reizigers.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door ODRAIL »

Bakpapier schreef:Maar daarbij blijft de vraag: verdient een voorstadje als Gouda zo'n kwartiersdienst?

Mijn antwoord daarop zou zijn: nee, niet per se. Zó belangrijk is die stad namelijk ook niet. En het zelfde geldt voor Pr Alexander. Gouda heeft al een grote positie in het netwerk.
En mijn antwoord hierop ja wel degelijk.

Want de stations Voorburg, Den Haag Ypenburg, Zoetermeer Oost, Nieuwerkerk aan den IJssel, Capelle Schollevaar en Rotterdam Noord hebben in de daluren een halfuursbediening. Veel mensen richting die richting Utrecht en verder reizen gebruiken Gouda als overstapstation.

Je moet er toch niet aan denken dat je deze reizigers op Gouda nog eens een half uur laat wachten. Dan jaag je mensen zo het openbaar vervoer uit en de auto in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Ja, Gouda verdient het. Het is een knooppunt voor een groot gebied dat verder gaat dan de zelf al behoorlijk bevolkingsrijke stad en in de stad is de reformatorische hogeschool Driestar gevestigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door ODRAIL »

En er zitten bovendien in Gouda nog een aantal regionale mbo opleiding waarook leerlingen uit Woerden op zitten. En als je die met de bus moet sturen :? .
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Nitein-Repart »

De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppent te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Geert »

Ik heb jarenlang regelmatig tussen Utrecht en Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal gereisd en ik kan bevestigen dat de kwartierdienst op Gouda geen overbodige luxe is.

Dat terzijde, ik kan me ook nog redelijk goed de oude situatie herinneren: dat was een sneltrein Rotterdam/Den Haag-Gouda-Woerden-Utrecht Centraal (2x/u) en een intercity Rotterdam/Den Haag-Utrecht (2x/u). Daarmee had je tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht een scheve 10/20-minutendienst, en uiteraard kwam je altijd terecht in de langzame sneltrein en niet in de snelle intercity. In de spits had je ook weer andere reistijden, want toen reed er een losse sneltrein Utrecht-Rotterdam (die reed voor de trein naar Den Haag uit en die stopte wel in Gouda, maar weer niet in Woerden). In 2007 is dat hele patroon omgegooid en heb je een prima kwartierdienst waarbij alle treinen in Gouda stoppen en ook alle treinen Woerden overslaan. De eerste maanden was het even wennen, en daarna was het voor iedereen: lekker duidelijk, goed te onthouden vertrektijden, en een voorspelbare reistijd. Dat je altijd in Gouda stopt is dan niet zo erg, want je hebt ineens wel vier gelijkwaardige reismogelijkheden per uur ipv twee.
Bakpapier schreef:2x per uur een IC gouda - r dam/den haag en 4x per uur een ic naar utrecht is echt een príma frequentie voor een station als Gouda of Alexander. En als daarmee doorgaande reizigers een snellere directe verbinding krijgen, dan is dat alleen maar mooi.
Het levert meer ellende op dan goede dingen. De dienstregeling is niet meer gelijk verdeeld (scheve verdelingen over het uur, lastig te onthouden en steeds andere overstapmogelijkheden), en bovendien onderschat je ernstig het aantal reizigers op een station als Rta of Gd. (Ben je daar wel eens in de spits geweest?) Nogmaals, zeker in de Randstad is de groep forenzen in de treinen veel groter dan de groep langeafstandsreizigers. Door reismogelijkheden voor forenzen te beperken benadeel je een grote groep reizigers behoorlijk, terwijl je minieme verbeteringen aan het realiseren bent voor kleine groepen reizigers. Is dat nou vooruitgang?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:De eeuwige discussie, ik zou eens een proefballon opblazen voor de spoorlijn Amersfoort-Enschede.

Een echte intercity Amsterdam CS-Hengelo(-Berlin/Enschede) rijdt eenmaal per uur en stopt in Amersfoort en altenerend in Apeldoorn en Deventer.

Een Regional-Express Den Haag-Enschede stopt in Zoetermeer, Gouda, Utrecht CS, Amersfoort, Apeldoorn, Twello, Deventer, Rijssen, Almelo en Hengelo en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Schiphol en Deventer rijdt nog een Regional-Express stoppent te Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn en Twello en rijdt eenmaal per uur.

Tussen Apeldoorn en Enschede rijdt eenmaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle stations.

Tussen Zwolle en Enschede rijdt tweemaal per uur een Regional-Bahn stoppent op alle station.

Vergelijk dit model met het huidig model en trek je conclusies ten aanzien van de IC in Nederland.
Ik heb het vergeleken en kies voor het bestaande model. Een stuk overzichtelijker voor de klant en de frequenties zijn sowieso beter over het uur verdeeld dan bij zo'n samengeraapt zooitje verbindingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door ODRAIL »

@ Erno-BE: Een goed plan :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daantje »

Toen ik in Zeeland woonde en in Rotterdam studeerde had ik ontzettend graag gewild dat de IC op Schiedam of Blaak zou stoppen, dat had me elke dag meer dan een half uur gescheeld. En die stops op die stoptreinstations in Zeeland kosten echt dat half uur extra niet. Overstappen in Gouda is voor mij ontzettend fijn en handig van en naar Rotterdam Noord en als ik in mijn huidige reissituatie tien minuten langer onderweg zou zijn doordat mijn trein niet meer stopt op het station waar ik heen wil, dan zou ik ernstig overwegen om wel met de auto aan te schuiven in de file.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Want de stations Voorburg, Den Haag Ypenburg, Zoetermeer Oost, Nieuwerkerk aan den IJssel, Capelle Schollevaar en Rotterdam Noord hebben in de daluren een halfuursbediening. Veel mensen richting die richting Utrecht en verder reizen gebruiken Gouda als overstapstation.

Je moet er toch niet aan denken dat je deze reizigers op Gouda nog eens een half uur laat wachten. Dan jaag je mensen zo het openbaar vervoer uit en de auto in.
Wat een onzin, niemand heeft gezegd dat men niet alsnog kan zorgen voor een goede overstap op Gouda met de intercity die wél stopt. Verder: gewoon in de sprinter blijven zitten duurt ook hooguit 5 tot 10 minuutjes langer, op de momenten dat de overstap op die sprintercity er niet is.
en in de stad is de reformatorische hogeschool Driestar gevestigd.
:')
Wat dat betreft had men misschien toch de RijnGouwelijn moeten aanleggen naar katwijk !
En er zitten bovendien in Gouda nog een aantal regionale mbo opleiding waarook leerlingen uit Woerden op zitten. En als je die met de bus moet sturen :? .
Ook dit is echt nergens op gebaseerd, want er stoppen geen intercities anders dan de sprintercity leiden - utrecht op Woerden. En er blijven sprinters rijden. En in mijn plan zou er zelfs een extra sprintercity stop te Woerden komen 2 x per uur. Wat wil je nog meer?

@ Geert: Ik durf te wedden dat er meer reizigers utrecht centraal - rotterdam cs zijn, dan dat er uitstappers zijn op Gouda.
Dat je in de oude situatie altijd in de 'langzame trein' terecht kwam, wiens schuld is dat? Dat kun je verhelpen door op utrecht en op rotterdam goede aansluitingen te bieden op de rechtstreekse trein. Bovendien rijdt die rechtstreekse trein in mijn plan door naar Amersfoort, Leeuwarden etc. etc. etc. en heb je dus meer kans dat je daar simpelweg al in zit. Mensen naar gouda stappen dan over op de sneltrein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten