"Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

"Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door iljitsch »

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... aart.dhtml

Van de metro snap ik het (leuk dat we in Den Haag ook meetellen als metro-stad!) maar waarom de chipkaart ook de tram en bus veiliger maakt wordt niet duidelijk.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Dagren »

Dat er minder geweld is door een lager aantal zwartrijders kan ik mij in de tram ook nog wel voorstellen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door iljitsch »

Maar je kan toch nog steeds even makkelijk in de tram stappen zonder te chippen als voorheen zonder te stempelen?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Dagren »

Dat is waar, er mist inderdaad ergens een linkje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Bakpapier »

In de tram een halte zonder chippen reizen gebeurt zelfs heel erg vaak... Ik vraag me af hoe men het percentage zwartrijders berekent, als je een controleur ziet vlucht je toch meteen de tram uit als zwartrijder?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door n-evo »

Snap ook niet hoe tram en bus veiliger geworden zijn. En de metropoortjes worden massaal ingetrapt in Amsterdam. Vooral die grote nooduitgangen. Letterlijk iedere dag staat die op station De Vlugtlaan open bijvoorbeeld.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Michael 1988 »

Ze vergeten 1 ding. De agressie in de vervoersmiddelen neemt misschien af, maar de jongeren kunnen nog steeds rondom het station blijven hangen (geld ook voor treinstations). Maar goed, laat ze lekker dromen zou ik zeggen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Bakpapier »

^Dat is echt typisch geneuzel van zo'n fervente anti-chipkaartist :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door JWM »

Nee.

Nu beslist de buschauffeur niet meer wat een geldig vervoerbewijs is maar doet de chipkaartvalidator dat. Dit levert minder meningsverschillen over vervoerbewijzen op.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door ODRAIL »

Ook dat. En het is bij een treinstoring makelijker om een andere alternatieve route te kiezen als je op saldo reist. Je bent immer niet meer aan de route gebonden die op je kaartje staan :wink: .
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Tristan »

Zoals ik ook al in dit bericht zei: de veiligheid komt NIET door de ov-chipkaart, maar door genomen maatregelen om meer controleurs, camera's en surveillanten in te zetten. Dit staat ook letterlijk zo in het artikel vermeld.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Michael 1988 »

Bakpapier schreef:^Dat is echt typisch geneuzel van zo'n fervente anti-chipkaartist :')
Het klinkt raar, maar het is wel zo. Als de jongeren op een station rond willen blijven hangen en ze worden weggedreven van het station zelf, blijven ze gewoon net buiten de poortjes hangen. Of (zoals ik hier al eerder heb aangegeven) gaan ze met een trein vanaf een poortloze station reizen (die er nog genoeg zijn in Nederland). Ergens anders had ik bij iemand er al over gelezen dat die met de poortjes gewoon buiten het station blijft hangen dan. Maar goed, ik zei al laat hun lekker dromen. Ik ga er niet meer verder op in als een zinloze felle discussie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Vinny »

Jongeren die hangen is geen probleem, jongeren die zwartrijden en de conducteur of medereizigers bedreigen wel. Dat is toch niet moeilijk te snappen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Abracadabram »

Michael 1988 schreef: Of (zoals ik hier al eerder heb aangegeven) gaan ze met een trein vanaf een poortloze station reizen (die er nog genoeg zijn in Nederland).
Dus als ze ooit de poortjes sluiten op Rotterdam Centraal dan denk jij dat de hangjongeren op de fiets naar bijvoorbeeld Rotterdam Noord gaan om dan met de trein terug te reizen naar Rotterdam Centraal om daar op een bankje te gaan hangen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Suus »

Nu is Rotterdam Centraal 24 uur op 24 bemenst dus ik verwacht dat je daar niet zoveel problemen hebt met hangjongeren en zwervers, maar op bijvoorbeeld Diemen Zuid slapen nu 's nachts zwervers in de afgesloten wachtruimte op het perron en op Diemen Centrum zijn er 's avonds altijd scooterhangjongeren in de abri op het perron richting Amersfoort. Dat soort mensen krijg je niet meer op het station als de poortjes daar gesloten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Somoht »

Wedden dat die zwervers gewoon onder het poortje doorkruipen? Zonder personeel die ook werkelijk actie onderneemt nav alarms zijn die poortjes echt geen onneembare barrière.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door iljitsch »

Je kan ook een heel eind een station in voor je poortjes tegenkomt...

Waar ik me altijd het meest aan erger zijn voor-de-deur-staanders. De logica daarvan ontgaat mij, en ze staan vaak flink in de weg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Hainje »

Voor de deur staanders?
🍉
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door iljitsch »

Mensen die bij de ingang staan. Ook een ware rage bij de AH.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Hainje »

Waarschijnlijk staan ze dan op hun reisgenoot te wachten of halen ze iemand van het station op. Twee redenen die mij zo te binnenschieten waarom mensen dat kunnen doen. Of dat gedrag dan ook daadwerkelijk wenselijk is, laat ik even in het midden.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door Suus »

Redenen om voor de ingang van de Ap te staan:
* Je mag niet naar binnen van het supermarktmanagement.
* Je mag niet naar binnen van iemand anders.
* Je verkoopt straatkranten.
* Je bedelt om geld en doet zogenaamd alsof je (in de praktijk gratis) krantjes verkoopt.
* Je bent van de voedselbank en doet een voedselinzameling.
* Je bent je boodschappen nog aan het inpakken
* Je controleert je kassabon
* Het is gewoon een praktische plek om stil te staan
* Je wil je OV-chipkaart pakken vanwege de poortjes die voor de ingang van de Ap staan.

:D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Tram, bus en metro veiliger dankzij OV-chipkaart"

Bericht door AppleMoose »

Michael 1988 schreef:Ze vergeten 1 ding. De agressie in de vervoersmiddelen neemt misschien af, maar de jongeren kunnen nog steeds rondom het station blijven hangen (geld ook voor treinstations). Maar goed, laat ze lekker dromen zou ik zeggen.
Beetje jammer dat je zwartrijden en/of agressie in het OV gelijk linkt aan (hang)jongeren.
Niet alle zwartrijders en agressievelingen zijn jongeren en niet alle jongeren die zwartrijden of agressief zijn, zijn hangjongeren, evenmin dat alle hangjongeren per definitie zwartrijders en/of agressief zijn.
Zwartrijden en agressie komt bij alle leeftijden voor. Er zijn zelfs "lief ogende" bejaarden die willens en wetens zwart proberen te rijden en nog een grote mond geven ook, wanneer een controleur daar een stokje voor steekt.

Van hangjongeren heb je niet per definitie last van. Het oogt misschien wat minder fraai, maar het is niet gelijk onveilig of overlastgevend. Eigenlijk wat Vinny ook zegt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten