Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Daniel schreef:Ik zag trouwens op foto's op Twitter dat de Hess wel een kleurenfilm heeft, terwijl het eerst leek van niet.
Toevallig rijden er ook ineens 12-meters rond zónder kleurtjes in de lijnfilm ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Meltrain »

Ik zag op foto's dat die Sprinters een dubbele achteras hebben. :shock:
Dat vind ik nogal opvallend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Soortvanhenk »

marlies schreef: Toevallig rijden er ook ineens 12-meters rond zónder kleurtjes in de lijnfilm ;)
Moet dit betekenen dat je er opeens achter komt dat er streekbussen bestaan, of zijn de 12 meter-stadsbussen geupdate?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

12 meter stadsbussen voor de duidelijkheid ja. De streekbussen hebben het nooit gehad.

Ik heb er in ieder geval twee zien rijden met een ouderwetsch oranje lijnnummer. De busnummers kan ik je niet vertellen, maar zeker weten de stads-varianten.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door TheRoy-t »

Hans schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Dit gaat in zijn geheel niet ten koste van bussen elders - het leidt juist tot een aanzienlijke kostenbesparing op de zware (en zwakke, Oost-Groningen) lijnen waardoor andere leuke dingetjes als een lijn 88 of 22 nog steeds geboden kunnen worden.
Ik betwijfel dit ten zeerste Pim, maar jij hebt er beter zicht op als 'local'.
Op afstand zie ik naar mijn mening bij een dienstregelingwijziging toch geregeld lijnen voorbij komen die geheel of gedeeltelijk vervallen. Nu per nieuwe winterdienst ook weer:

Onderstaande drie lijnen rijden voortaan niet meer op zaterdag:
Lijn 91 Loppersum – Appingedam
Lijn 95 Ten Boer – Appingedam
Lijn 96 Delfzijl – Appingedam
En ook het nachtnet wordt uitgedund.

De uren die hiermee vrij komen kunnen weer gebruikt worden om elders de frequentie te verhogen.

En ja, tuurlijk, ik begrijp ook wel dat Groningen Stad de booming business is en zeker de Campus flink wat vervoer nodig heeft.
Zo werkt het niet. De nachtbussen zijn bussen die normaal 's nachts stil staan, je kunt het geld dat je daarmee bespaart niet zo gemakkelijk ergens anders gebruiken omdat je dan waarschijnlijk ook meer bussen nodig bent.
Lijn 91, 95 en 96 zijn buurtbussen, die krijgen een vast budget per jaar waar ze het mee moeten doen. Waarschijnlijk leed men teveel verlies op de zaterdag ritten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Die HESS'en hebben filmbakken gekregen uit stadsbussen, zoals dat ook gebeurd is met de 3096 en 3097 toen die omgebouwd zijn voor Q-link. Ik vind dat armoede trouwens. Alsof de andere stadslijnen niet belangrijk genoeg zijn.

Gisteren waren ze flink aan het leuren dat alles zo groen gaat en goedkoper wordt (beter op de vraag afstemmen), maar dat is natuurlijk niet helemaal waar als je prima bussen dumpt en er spiksplinternieuwe voor terughaalt. Enige voordeel is dat deze meegaan naar de nieuwe concessie, maar ja, dat hebben we gezien met die aardgasbussen van lijn 22.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Die bussen die niet meer worden gebruikt, gaan toch gewoon weer naar een ander gebied toch? De filmbakken konden toch ook uit de 'oude' stadsgeleden van lijn 11 worden gehaald?
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

gebruiker77 schreef:'oude' stadsgeleden van lijn 11 worden gehaald?
Dat bedoelt je voorganger. Die waren niet oud.
Net zo belachelijk als destijds de grootse presentatie van die aardgasbussen. Ook op de Grote Markt enzo, net als gisteren.
Maar na iets meer dan een jaar waren ze al weer weg.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Ofyles2 »

Kevster schreef:Die HESS'en hebben filmbakken gekregen uit stadsbussen, zoals dat ook gebeurd is met de 3096 en 3097 toen die omgebouwd zijn voor Q-link. Ik vind dat armoede trouwens. Alsof de andere stadslijnen niet belangrijk genoeg zijn.

Gisteren waren ze flink aan het leuren dat alles zo groen gaat en goedkoper wordt (beter op de vraag afstemmen), maar dat is natuurlijk niet helemaal waar als je prima bussen dumpt en er spiksplinternieuwe voor terughaalt. Enige voordeel is dat deze meegaan naar de nieuwe concessie, maar ja, dat hebben we gezien met die aardgasbussen van lijn 22.
Ik zie hetzelfde probleem dra optreden bij de Q-Liners.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hans schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Dit gaat in zijn geheel niet ten koste van bussen elders - het leidt juist tot een aanzienlijke kostenbesparing op de zware (en zwakke, Oost-Groningen) lijnen waardoor andere leuke dingetjes als een lijn 88 of 22 nog steeds geboden kunnen worden.
Ik betwijfel dit ten zeerste Pim, maar jij hebt er beter zicht op als 'local'.
Op afstand zie ik naar mijn mening bij een dienstregelingwijziging toch geregeld lijnen voorbij komen die geheel of gedeeltelijk vervallen. Nu per nieuwe winterdienst ook weer:

Onderstaande drie lijnen rijden voortaan niet meer op zaterdag:
Lijn 91 Loppersum – Appingedam
Lijn 95 Ten Boer – Appingedam
Lijn 96 Delfzijl – Appingedam
En ook het nachtnet wordt uitgedund.

De uren die hiermee vrij komen kunnen weer gebruikt worden om elders de frequentie te verhogen.

En ja, tuurlijk, ik begrijp ook wel dat Groningen Stad de booming business is en zeker de Campus flink wat vervoer nodig heeft.
Wat valt er precies aan te betwijfelen als ik vragen mag? Met twee bussen rijden is gewoon duurder dan één grote. Dat lijn 91, 95 en 96 vervallen op zaterdag was mij overigens niet bekend, wel dat men wat wil doen aan de rommelige dienstregeling van die buurtbussen en ik kan mij zo voorstellen dat er van die twee ritten op zaterdag niet veel meer te maken valt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Soortvanhenk »

Zoals misschien al bekend rijdt lijn 39 vanaf maandag 18 augustus 2 weken lang om via Grijpskerk en Noordhorn door een stremming tussen Zuidhorn en Niekerk. Wordt de route ook op de Gorbaschermen aangepast? (niet tonen haltes in Oldekerk/Niekerk/Faan, wel tonen tijdelijke halte Grijpskerk station).

Voor Oldekerk en Niekerk rijdt een vervangende lijn 239. Met wat voor materieel wordt deze in de spits (als deze niet met een 8-persoonsbus rijdt) gereden?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De grote ritten worden door Qbuzz zelf gereden, meen ik.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

die stremming 39 was er afgelopen week ook al.

de haltes in gorba worden/zijn aangepast(wat niet vaak gebeurd) en station grijpskerk halte wordt toegevoegd.

239 wordt in de spits met eigen materieel gereden. In de daluren met een taxibusje en op zondag als belbus.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

In Gorba, dat lijkt me niet want dat kastje stuurt alleen maar de films aan, en wordt weer aangestuurd door, inderdaad, Qbis. Neem aan dat je dat bedoelt René, of mis ik iets?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

ja dat bedoelde ik idd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Kevster schreef:In Gorba, dat lijkt me niet want dat kastje stuurt alleen maar de films aan, en wordt weer aangestuurd door, inderdaad, Qbis. Neem aan dat je dat bedoelt René, of mis ik iets?
De displays in de bus zijn ook van het merk Gorba, zit ook een Gorba-logotje op ;) Dat het kastje dat de bestemmingsdisplays aanstuurt 'de gorba' wordt genoemd is alleen maar omdat dat ook van die fabrikant is...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Nog steeds idem, want ze maken natuurlijk gebruik van dezelfde database. Maar de schermen zijn inderdaad ook van Gorba, en een stuk stabieler dan die van Arriva die de Kerklaan nog niet eens storingsvrij doorkwamen.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marcel.nl »

marcel.nl schreef:Ik heb mijn collega's wijsgemaakt dat alle streekbussen naar Hoogezand-Sappemeer zullen gaan en daarom HS filmen :lol:
zie je wel, meer mensen denken dat HS Hoogezand-Sappemeer is:

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=137553
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Soortvanhenk »

Zoals ik eerder al vermeldde rijdt lijn 39 de komende weken niet door Oldekerk en Niekerk door een stremming. Nu ging ik met de Qbuzz reisplanner een busreis voor komende woensdag plannen, om van Surhuisterveen naar Niekerk te reizen. Ik krijg het volgende advies: http://qbuzz.nl/GD/reis/vertrek/surhuis ... #0948-1014

Is Qbuzz vergeten de stremming door te geven aan 9292? Ik zou namelijk het advies moeten krijgen via Grijpskerk te reizen met lijn 239.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Maurice Hooikammer »

Nu lijkt mij dat iemand met een gezond verstand begrijpt dat als een bus Hoornsemeer via HS filmt het niet logisch is dat een stadslijn even via Hoogezand Sappemeer rijdt. En voor de Qliner. Na de plaatsnaam volgt de locatie van de eindhalte binnen die plaats. In Groningen HS zou HS dus onmogelijk Hoogezand Sappemeer kunnen zijn.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Hainje »

Het is denk ik gewoon een kwestie van gewenning.
Misschien is het een idee als Qbuzz de komende jaren waar mogelijk Groningen HoofdStation (HS) filmt.
Dan leer je mensen op die manier subtiel wat je met HS bedoelt. De mensen die het daarna nog niet snappen hebben dan gewoon dikke vette keiharde pech!
🍉
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Zojuist mogen proeven aan Q-link groen lijn 11. Helaas geen dubbelgelede maar de omgebouwde 3072. De andere omgebouwde bus is de 3068. Nog zonder wifi overigens, en -uiteraard- met paars lijnnummer.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Karimbu »

Hainje schreef:Het is denk ik gewoon een kwestie van gewenning.
Misschien is het een idee als Qbuzz de komende jaren waar mogelijk Groningen HoofdStation (HS) filmt.
Dan leer je mensen op die manier subtiel wat je met HS bedoelt. De mensen die het daarna nog niet snappen hebben dan gewoon dikke vette keiharde pech!

Of gewoon normaal doen als elke grote stad en het gewoon CS noemen. Dat HS is weer populair doen terwijl iedereen die ik ken het gewoon Centraal noemen of het station. maar ik hoor nooit iemand zeggen, heej ik moet naar het Hoofdstation. ook niet mensen in de bus ofzo. Daarbij zullen toeristen ook wel vreemd op kijken aangezien ik sommige mensen al hoor. Heej die bus gaat naar Groningen HogeSchool, Gewoon mooi terug naar CS, voor iedereen duidelijk en niet van die nostalgie die er bij veel mensen niet is
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Dan weet ik niet of je échte Stadjers in je kennissenkring hebt, maar in mijn kring noemt iedereen het juist Hoofdstation, en ja, allemaal Stadjers. Voorstel: Groningen CS tot de stadsgrenzen, daarbinnen Hoofdstation.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Karimbu »

Kevster schreef:Dan weet ik niet of je échte Stadjers in je kennissenkring hebt, maar in mijn kring noemt iedereen het juist Hoofdstation, en ja, allemaal Stadjers. Voorstel: Groningen CS tot de stadsgrenzen, daarbinnen Hoofdstation.

Geboren en getogen en 23 jaar wonende hier. dus ja ik en me vrienden zijn zeker stadjers. maar het is ook nutteloos om te discusieren eigenlijk iedereen ze eigen ding. logistiek is CS gwn veel logischer in mijn ogen. veel meer naams bekendheid.

maar jou idee vind ik wel wat, met wat eigen idee erbij kwam ik tot Groningen CS/HS
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten