NS geïnteresseerd in belang Thalys
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS geïnteresseerd in belang Thalys
NS geïnteresseerd in belang Thalys
Geplaatst op: zaterdag 16 augustus 2014 19:08
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 augustus 2014 19:09
De Nederlandse Spoorwegen hebben interesse in het nemen van een belang in de hogesnelheidstrein Thalys. Dat bevestigde een woordvoerder van NS zaterdag na berichtgeving in het AD.
Thalys is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF, het Belgische NMBS en het Duitse DB. Maar DB heeft begin dit jaar aangegeven van zijn belang van 10 procent af te willen. Mocht dit belang vrijkomen, dan wil NS graag ook financiële verantwoordelijkheid nemen, aldus de zegsman.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 16 augustus 2014 19:08
Laatst bijgewerkt: zaterdag 16 augustus 2014 19:09
De Nederlandse Spoorwegen hebben interesse in het nemen van een belang in de hogesnelheidstrein Thalys. Dat bevestigde een woordvoerder van NS zaterdag na berichtgeving in het AD.
Thalys is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF, het Belgische NMBS en het Duitse DB. Maar DB heeft begin dit jaar aangegeven van zijn belang van 10 procent af te willen. Mocht dit belang vrijkomen, dan wil NS graag ook financiële verantwoordelijkheid nemen, aldus de zegsman.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Ik meende dat NMBS het belang van 10 procent had overgenomen van DB?
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Ik hoop dat NS nu eens een duidelijke visie ontwikkelt (of al heeft) op internationaal gebied, zowel op het gebied van materieel als marketing.
We hebben natuurlijk het hele Fyra/V250 debacle gehad waardoor de merknaam Fyra en NS Hispeed zijn verdwenen. Maar je hebt mijns inziens nu ook een samenraapsel aan materieel.
Als je een aandeel gaat nemen in Thalys, ga je er als NS dan verder iets mee doen, of blijf je dan alleen de oude routes rijden? Thalys is natuurlijk een zeer herkenbaar merk. :)
We hebben natuurlijk het hele Fyra/V250 debacle gehad waardoor de merknaam Fyra en NS Hispeed zijn verdwenen. Maar je hebt mijns inziens nu ook een samenraapsel aan materieel.
Als je een aandeel gaat nemen in Thalys, ga je er als NS dan verder iets mee doen, of blijf je dan alleen de oude routes rijden? Thalys is natuurlijk een zeer herkenbaar merk. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
NS had vroeger toch al aandelen Thalys?
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Nee. NS heeft op het punt gestaan partner te worden maar toen bekend werd dat de HSL openbaar aanbesteed zou worden heeft de SNCF de verkoop van aandelen aan NS tegengehouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
NS heeft geen aandelen, maar neemt wel deel aan de uitvoering. Ik meen te herinneren dat 2 treinen van NS zijn.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Klopt, twee PBKA-stellen, de 4331 en 4332. Worden onderhouden in het atelier van Vorst onder verantwoordelijkheid van de Belgen. DB heeft ook nog twee treinstellen, ik ben benieuwd of ze van plan zijn die stellen ook te verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Hoe gaat dat financieel dan? Thalys least die treinen van NS?
Het is een spectrum.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
11 juli 2013:
Volgens treinreiziger.nl zou NMBS dit aandeel vorig jaar van DB hebben overgenomen of is deze deal niet door gegaan?De Belgische spoorwegen (NMBS) wordt voor veertig procent eigenaar van Thalys. Nu bezit het bedrijf nog 28 procent van de aandelen. Verder wordt Thalys een volwaardige spoorwegonderneming.
De Duitsers (DB) hebben een aandeel van tien procent in Thalys, maar die stappen eruit. Die aandelen gaan dus nu naar de Belgen. De Franse spoorwegen (SNCF) blijven met zestig procent de grootste aandeelhouder.
bron
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Op Thalys.com staat nog altijd dat 10% van de aandelen in het bezit is van DB. Hoe actueel dat is weet ik echter niet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Met 10% van de aandelen deel je niet echt de lakens uit. De andere aandeelhouders zullen zeer terughoudend blijven t.a.v. verbeteringen naar Nederland vanwege de torenhoge infraheffing op het Nederlandse deel van de HSL.VIRM schreef:Als je een aandeel gaat nemen in Thalys, ga je er als NS dan verder iets mee doen, of blijf je dan alleen de oude routes rijden? Thalys is natuurlijk een zeer herkenbaar merk. :)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Toch gaan ze vaker rijden nu. En zitten ze goed vol - ze zullen het heus niet voor niks doen. Volgens mij maken ze wel winst...
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Thalys rendeert uitstekend, dat is het probleem niet. De infraheffing voor de HSL, die voor Thalys (laatste bekende cijfer) 130 euro per gereden kilometer is, hakt er natuurlijk wel in maar dat is dan ook de reden dat de tarieven voor Nederland - Brussel relatief hoog zijn in vergelijking met Duitsland - Brussel. En bedenk ook, op dit forum wordt er vaak naar de lage prijzen gestreefd voor Thalys maar voor zakenreizigers en intercontinentale vakantiegangers boeit de prijs vaak al een stuk minder tot niet en die leggen dan ook goud geld neer voor de trein
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Hoe zit dat nu eigenlijk precies met de infraheffing als de nieuwe concessie ingaat, zonder de dure HSA-concessie zou de prijs toch omlaag gaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Ik weet het niet helemaal zeker maar als ik mij niet vergis werkt de kilometerheffing van de HSL op basis van de concessievergoeding van het HSL-deel verdeeld over alle treinritten. Dat zou dus betekenen dat het vanaf 2015 100 miljoen gedeeld door het aantal treinkilometers op de HSL op jaarbasis per treinkilometer zal zijn. In die zin kosten extra treinritten over de HSL alleen maar de inzetkosten van het materieel en personeel zolang de verhouding tussen vervoerders hetzelfde blijft. Een beetje wrang als je het mij vraagt en het zou mij dus ook niets verbazen als het toch iets anders werkt.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Misschien kan NS dan een Thalys naar Groningen regelen, zoals België er een heeft naar Oostende. :-) Die naar het noorden zou misschien nog wel een succes kunnen worden.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Dat klopt nog, het is namelijk de bedoeling dat sncb en nmbs een nieuwe bedrijf oprichten(40/60 %) welke moet gaan dienen als volwaardig operator(hiervoor hebben ze gekozen om het later eventueel naar de beurs te brengen of te verkopen, tenminsten dat zijn ideeen van de belgen)Bee schreef:Op Thalys.com staat nog altijd dat 10% van de aandelen in het bezit is van DB. Hoe actueel dat is weet ik echter niet :)
Thalys nv zal blijven bestaan(met db als aandeelhouder) en zal zich gaan richten op de verkoop en pr taken,in een latere fase zal dit een dochteronderneming worden van het nieuw op te richtn bedrijf, maar daar zijn nog geen concrete ideenen voor, gezien db uitgekocht moet worden.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
De Thalys naar Oostende wil men juist afschaffen omdat het niet aanslaat, dus ik acht een Thalys naar Groningfen weinig kans.Stéphane schreef:Misschien kan NS dan een Thalys naar Groningen regelen, zoals België er een heeft naar Oostende. :-) Die naar het noorden zou misschien nog wel een succes kunnen worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Deze lijnen zijn niet met elkaar te vergelijken. Voor Oostende en zeker Gent loont het al gauw om te reizen via Lille Flanders.
Naar Groningen gaat het zelfs bij binnenlands verkeer veel tijd schelen,rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Zwolle en Groningen met +200KM/H tegen de huidige 140km/h + redelijk veel stops.
Naar Groningen gaat het zelfs bij binnenlands verkeer veel tijd schelen,rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Zwolle en Groningen met +200KM/H tegen de huidige 140km/h + redelijk veel stops.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Je kan die reistijdwinst alleen niet incasseren omdat je tussen de overige treinen door moet. Of je moet voor deze ene Thalys andere treinen buiten het normale patroon gaan rijden, maar of je daar heel veel mensen blij mee maakt is de vraag.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Je kan in een Berlijnpad naar Lelystad en vanaf daar maakt het niet zoveel meer uit. Zeker niet als je het maar eens per dag doet. De vraag is alleen of een enkel ritje per dag de moeite waard is. Het is naar Parijs niet echt sneller dan via Rotterdam, naar Amsterdam is een enkele rit per dag best leuk maar vooral onhandig en met een hoge drempel. Het grote voordeel zit in het niet hoeven overstappen voor zowel Amsterdam als Parijs.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Er komt nog wel wat bij kijken voordat je zo'n trein naar Groningen kan sturen, al zat dat het probleem niet zijn. O.a. moet besloten worden hoe je dat met het personeel doet en er moet catering geleverd kunnen worden.
Ook moet je kijken of de tijden wel zinnig zijn voor de klant. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand om de t9328 vanuit Groningen te laten rijden (vertrekt 9:18 uit Amsterdam, dus rond 7:00 in Groningen dan) omdat die op een schappelijk tijdstip uit Groningen zal vertrekken, maar dat is nu al een van de drukste treinen bij toeristen. Daarnaast moet je je afvragen of Brussel/Parijs - Groningen een populaire relatie is voor reizigers, Groningen is niet zo'n reizigersmagneet als Amsterdam.
Ook moet je kijken of de tijden wel zinnig zijn voor de klant. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand om de t9328 vanuit Groningen te laten rijden (vertrekt 9:18 uit Amsterdam, dus rond 7:00 in Groningen dan) omdat die op een schappelijk tijdstip uit Groningen zal vertrekken, maar dat is nu al een van de drukste treinen bij toeristen. Daarnaast moet je je afvragen of Brussel/Parijs - Groningen een populaire relatie is voor reizigers, Groningen is niet zo'n reizigersmagneet als Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
En hoeveel reizigers gaan er twee keer zoveel betalen voor een kwartiertje tijdwinst?Mr-W schreef: Naar Groningen gaat het zelfs bij binnenlands verkeer veel tijd schelen,rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Zwolle en Groningen met +200KM/H tegen de huidige 140km/h + redelijk veel stops.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Groningers niet (iets met zuinig...)
Re: NS geïnteresseerd in belang Thalys
Tenzij er natuurlijk een vette subsidie tegenover staat. ;)webguy schreef:Groningers niet (iets met zuinig...)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten