Uitbreiding IC Bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Uitbreiding IC Bus

Bericht door Hans »

De IC bus Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen begint langzaam aan te lopen. De bezettingsgraad loopt al op en gaat al aardig richting kostendekkend. Positief dus.

DB is zo positief dat er uitbreiding in het verschiet ligt.

Miv zondag 22 september (datum even uit mijn hoofd):
Düsseldorf-Roermond-Brussel
Voor deze uitbreiding komen er twee bussen bij. Exploitatie ook vanuit Eindhoven. Aantal ritten per dag weet ik niet, evenmin als reistijden.

Miv zondag 5 oktober (datum even uit mijn hoofd):
Uitbreiding huidige IC bus met 2 ritten per week per richting van Antwerpen naar Londen!!!

Wat ik begrepen heb dat dit 2 keer per week gaat gebeuren. In elk geval op vrijdagavond.
De rit die nu tot Eindhoven rijdt, gaat na een pauze voor de chauffeur door naar Antwerpen en Londen. Reis via de Kanaaltunnel. Aankomst Londen zaterdagochtend 06 uur.

Vertrek Londen zaterdagavond 22 uur en dan via Antwerpen terug naar Eindhoven (aansluitend door Düsseldorf weet ik ff niet). Aankomsttijden mij onbekend.

De andere slag in de week nog geen idee van welke dag dat wordt. Het is in elk geval Gericht op mensen die een dagje Londen willen doen maar een hotel te kostbaar vinden en dus zowel op heen- als terugweg in de bus slapen.

Ben benieuwd. Zodra ik er meer van weet/hoor zal ik het hier plaatsen.

Groeten,
Hans
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Michael 1988 »

Klinkt inderdaad positief. Ben benieuwd naar de tarieven. Lijkt me leuk om zo een dagje (of paar dagen) Londen te plannen (mits ik het geld er voor heb).

Maar de verbinding Düsseldorf - Brussel, begint die dan in Düsseldorf of in Brussel of in Roermond en hoe zit dat met de huidige diensten (gezien alles in Eindhoven staat)?
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Hans »

Diensten beginnen en eindigen in Eindhoven. MAT-rit of POD-rit naar/van Roermond.
Dus exploitatie gelijk als de huidige IC Bus.

Bus 1:
MAT Ehv-Roermond
Roermond-Dusseldorf
Dusseldorf-Roermond-Brussel
Brussel-Roermond-Dusseldorf
enz. enz...

Bus 2:
MAT Ehv-Roermond
Roermond-Brussel
Brussel-Roermond-Dusseldorf
Dusseldorf-Roermond-Brussel
enz. enz...

En vanuit beide steden laatste rit tot Roermond en dan vandaar MAT naar Eindhoven.
Geen idee hoeveel slagen er op een dag komen.

Maar zoiets als bovenstaand zal het dan gaan worden lijkt mij.

Aflossen gebeurd ook in Roermond. Of men POD-wagen of trein gaat gebruiken voor aflossing is nog niet bekend.

Of deze lijn in Dusseldorf ook naar Flughafen door rijdt weet ik niet.
En ik weet ook niet of er een doorkoppeling in Dusseldorf tot stand wordt gebracht. Zodat je een rondje Eindhoven-Roermond-Dusseldorf-Eindhoven of vv rijdt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Hainje »

Hans schreef:En ik weet ook niet of er een doorkoppeling in Dusseldorf tot stand wordt gebracht. Zodat je een rondje Eindhoven-Roermond-Dusseldorf-Eindhoven of vv rijdt.
Zou aflostechnisch wel heel ideaal zijn en financieel misschien ook wel heel aantrekkelijk.
We wachten het af.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Michael 1988 »

Het laatste klinkt ook logischer, althans. Je kunt ook het rondje Eindhoven - Düsseldorf - Roermond - Brussel - Roermond - Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen - Eindhoven - Düsseldorf (enz.) nemen. Dan hoef je geen lege materieel ritten (en aflosritten) te rijden naar Roermond of waar dan ook. Maar zoiets is voor Arriva om het uit te zoeken. Ik zelf zou het in ieder geval zo doen om kostentechnisch het efficiëntst te werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Suus »

In eerste instantie vond ik Roermond wel een vreemde tussenstop op de verbinding Düsseldorf - Brussel, maar na nog eens goed naar de kaart gekeken hebben lijkt het over de snelweg misschien zelfs wel de korte route te zijn. Ik ben wel benieuwd waar men in Roermond denkt te gaan stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door visgraat »

Ik vind wel dat al die busdiensten niet ten koste mogen gaan van het spoorvervoer. Paralleliteit moet voorkomen worden. Het zou zeer spijtig zijn als dit ten koste gaat van treinreizigers richting Londen. Ik zie liever dat de treinverbinding naar Londen, die straks rechtstreeks wordt, betaalbaar wordt en blijft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht dat Roermond nooit een rechtstreekse treinverbinding met London krijgt.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Michael 1988 »

Visgraat doelt denk ik op de verbinding tussen antwerpen en londen. Daar rijden nu al en gaan in de toekomst nog meer verschillende treinen tussen rijden. Voor zowel eindhoven als roermond moet je dan wel overstappen in respectievelijk antwerpen en brussel, maar dergelijke (in)directe treinverbindingen naar londen zijn er al wel.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door waldo79 »

Er is geen trein tussen Antwerpen en Londen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Suus »

Nog niet, er zijn wel plannen voor, mits de serielevering en de toelating van de Eurostar e320 eindelijk op gang komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Mr-W »

visgraat schreef:Ik vind wel dat al die busdiensten niet ten koste mogen gaan van het spoorvervoer. Paralleliteit moet voorkomen worden. Het zou zeer spijtig zijn als dit ten koste gaat van treinreizigers richting Londen. Ik zie liever dat de treinverbinding naar Londen, die straks rechtstreeks wordt, betaalbaar wordt en blijft.
Volgens mij zitten de IC-bus en de Eurostar in een heel ander prijssegment. IC-bus heeft als voordeel dat je geen hotel hoeft te boeken,maar je bent wel lang onderweg en je komt waarschijnlijk brak aan in London,de bus is denk ik niet zo comfortabel dan een echt bed.
Bee schreef:In eerste instantie vond ik Roermond wel een vreemde tussenstop op de verbinding Düsseldorf - Brussel, maar na nog eens goed naar de kaart gekeken hebben lijkt het over de snelweg misschien zelfs wel de korte route te zijn. Ik ben wel benieuwd waar men in Roermond denkt te gaan stoppen.
Ik denk bij het Oulet Centre,veel Duitsers winkelen daar en het ligt dichtbij het Centrum van Roermond en heeft voldoende ruimte voor Touringcars.
@Hans worden de 2 extra bussen ook dubbeldeks ?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Geert »

visgraat schreef:Ik vind wel dat al die busdiensten niet ten koste mogen gaan van het spoorvervoer. Paralleliteit moet voorkomen worden. Het zou zeer spijtig zijn als dit ten koste gaat van treinreizigers richting Londen. Ik zie liever dat de treinverbinding naar Londen, die straks rechtstreeks wordt, betaalbaar wordt en blijft.
Ik verwacht niet dat de busdiensten de treindiensten zullen verdringen. De doelgroep is niet hetzelfde en er is ook wel een flink verschil in het geboden comfort en reissnelheid.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Ik denk bij het Oulet Centre,veel Duitsers winkelen daar en het ligt dichtbij het Centrum van Roermond en heeft voldoende ruimte voor Touringcars.
@Hans worden de 2 extra bussen ook dubbeldeks ?
Station lijkt me makkelijker ivm voor- en natransport voor reizigers uit Limburg.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door waldo79 »

Geert schreef:
visgraat schreef:Ik vind wel dat al die busdiensten niet ten koste mogen gaan van het spoorvervoer. Paralleliteit moet voorkomen worden. Het zou zeer spijtig zijn als dit ten koste gaat van treinreizigers richting Londen. Ik zie liever dat de treinverbinding naar Londen, die straks rechtstreeks wordt, betaalbaar wordt en blijft.
Ik verwacht niet dat de busdiensten de treindiensten zullen verdringen. De doelgroep is niet hetzelfde en er is ook wel een flink verschil in het geboden comfort en reissnelheid.
Sluit me bij je aan, Geert. Het verbaast me dat hier gevreesd wordt voor verdringing :lol:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door BR628 »

Mr-W schreef:
Bee schreef:In eerste instantie vond ik Roermond wel een vreemde tussenstop op de verbinding Düsseldorf - Brussel, maar na nog eens goed naar de kaart gekeken hebben lijkt het over de snelweg misschien zelfs wel de korte route te zijn. Ik ben wel benieuwd waar men in Roermond denkt te gaan stoppen.
Ik denk bij het Oulet Centre,veel Duitsers winkelen daar en het ligt dichtbij het Centrum van Roermond en heeft voldoende ruimte voor Touringcars.
Koelkast!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Hainje »

Microgolfoven!
🍉
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Hans »

Ja ook dubbeldekkers heb ik begrepen.

En in Roermond stopplaats bij het station, als het goed is op het busstation.
Er wordt echt gesproken over AFLOSSEN in Roermond!!
Heeft ook weer met dienstlengtes e.d. maken denk ik.

Waar er in Brussel gestopt wordt is mij nog niet bekend.

LET WEL.... eea kan nog wijzigen in de uitwerking!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door visgraat »

Geert schreef:
visgraat schreef:Ik vind wel dat al die busdiensten niet ten koste mogen gaan van het spoorvervoer. Paralleliteit moet voorkomen worden. Het zou zeer spijtig zijn als dit ten koste gaat van treinreizigers richting Londen. Ik zie liever dat de treinverbinding naar Londen, die straks rechtstreeks wordt, betaalbaar wordt en blijft.
Ik verwacht niet dat de busdiensten de treindiensten zullen verdringen. De doelgroep is niet hetzelfde en er is ook wel een flink verschil in het geboden comfort en reissnelheid.
Ik weet niet in hoeverre verdringing optreedt. Zelf kijk ik vaak naar alle mogelijke alternatieven en kijk uiteindelijk wat de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft. Voor de trein wil ik best iets meer betalen maar niet het x-voudige. 59 euro is denk ik voor de doorsnede reiziger wel een redelijke prijs voor een enkeltje Londen per trein. Volgens mij is dat nu de goedkoopste variant. Echter kan ik die prijs bijna nooit vinden tussen de tickets. De meeste tickets zitten tussen de 100 en 200 euro. Dat vind ik behoorlijk duur voor de afstand en ligt bovendien boven het tarief van veel vliegtickets.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 17 aug 2014, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door waldo79 »

Toch blijven het totaal onvergelijkbare diensten. Een hogesnelheidstrein of een bus :idea:

Als je zegt dat een enkeltje Londen per trein zo'n 59 euro waard is, wat heb je dan over voor een bus over?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door visgraat »

Ik denk dat ik een bus zou nemen als het meer dan twee keer zo goedkoop is. Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Het klopt inderdaad dat hogesnelheidsproduct duurder is. Maar in dit geval heb je geen goed alternatief met reguliere treinen. Als dat de rit zo duur zou moeten maken, vind ik het beter dat vervoerders na gaan denken aan een alternatief met goedkopere variant treinen dan bussen inzetten. Overigens kost een retour vliegen volgens mij gemiddeld ongeveer net zoveel als een enkeltje met de trein.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Plan-V444 »

Het IC Bus net komt inderdaad goed in Duitsland, persoonlijk vind ik het ook een goed idee om naar het buitenlang en overzee uit te breiden. DB begint terug te slaan tegen bedrijven zoals EuroLines, FLIXbus en MeinFernbus, dat zie ik graag alhoewel er (vooral met MeinFernbus) niks mis is met dit soort Cross Country touringcarbedrijven. *bus*
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door visgraat »

Persoonlijk vind ik dat DB al zo groot is dat je af kan vragen of het niet verstandig is dat ook nog een heel bus netwerk moet komen. Ze kunnen natuurlijk mooi profiteren van de bekendheid die al hebben, maar ik zie liever dat die bekendheid gebruikt wordt spoorprojecten van de grond te krijgen. Als er ook veel bussen door DB gereden gaan worden, wordt het OV-aandeel van de DB op het totale OV steeds groter. Arriva, verwant aan de DB, is ook al een grote partij, zeker in Nederland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door Milco »

Wellicht moet er op de wiki een overzicht komen van alle IC-bussen die wij op de wiki hebben? Op een aparte pagina dan neem ik aan?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiding IC Bus

Bericht door waldo79 »

Je zegt 2 keer wiki in 1 zin. Wat bedoel je precies?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten