Winter in Zuid-Limburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Winter in Zuid-Limburg

Bericht door Ronald »

Winter in Zuid-Limburg

Afbeelding

Aan winterse weersomstandigheden is geen gebrek de laatste weken. Door de flink lage diepvriestemperaturen de laatste tijd kun je hier in de omgeving (Amersfoort e.o.) behoorlijk goed schaatsen. Alleen mist er hier nog iets om de winter echt compleet te maken: sneeuw. In het midden en westen van het land is niets gevallen, terwijl dit in het zuiden en oosten wel anders is. Dus daarom maar even onderstaand kaartje geraadpleegd (bron: website knmi).
Mijn vermoeden klopte: in Limburg is aan het begin van de week een aardig laagje sneeuw gevallen dat nog niet weggedooid is:

Afbeelding

Om het winterse gevoel nog een beetje te versterken leek het me leuk om weer eens een keertje de richting van Limburg op te gaan (en met een Kruidvatkaartje hoef je het voor de prijs ook niet te laten :wink: )

Dit zijn de bus- en treinritten van vandaag:

Afbeelding

En een kaartje met de afgelegde route:

Afbeelding

Wel erg vroeg opgestaan voor de zaterdag, maar dan heb je nog iets aan de dag :D . Om 7.15 uur sta ik bij de bushalte waar na een paar minuten het gebruikelijke ritje met lijn 2 naar het station van Amersfoort begint.

In Amersfoort kan ik mooi de Intercity van 7.50 uur richting Utrecht Centraal halen, die een paar minuutjes te laat vertrekt. Geen probleem, toch tijd zat om in Utrecht over te stappen op de Intercity naar Maastricht.

Om 8.35 uur komt de trein binnen, echter maar één VIRM terwijl de trein in Sittard gesplitst moet worden voor een deel naar Maastricht en een deel naar Heerlen :!: . Later wordt duidelijk dat dit het deel naar Heerlen is en het deel naar Maastricht er in Eindhoven voorgeplaatst gaat worden. Ik weet niet of dit structureel is, maar verwarrend is het wel, vooral voor de niet zo ervaren reiziger die denkt een rechtstreekse trein naar Maastricht te hebben. De CTA’s in Utrecht en ’s-Hertogenbosch geven namelijk wel aan “Voorste deel: Maastricht, Achterste deel: Heerlen".
Bij Eindhoven wordt wel netjes omgeroepen dat reizigers naar Maastricht over kunnen stappen op het voorste deel, en dit eventueel ook nog in Sittard kunnen doen. Ik stap in Eindhoven over, waar ik een mooi plaatsje uitzoek in het (rustige) voorste deel van de trein.

Na Eindhoven krijgen we een echt winters landschap te zien. Hier ligt al een aardig laagje sneeuw.

Afbeelding

Ook de bomen met rijp geven een echt winterse indruk.

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe hangt er nog wat mist, waar je soms gewoon “onderdoor” kunt kijken. Tot een paar meter boven de grond is het helder, daarboven hangt de mist. Een heel bijzonder gezicht geeft dit.

Afbeelding

Afbeelding

Zonder problemen komt de trein even na half elf aan in Maastricht, waarbij ik de VIRM nog even op de foto zet op het besneeuwde station van Maastricht.

Afbeelding

Eerst ga ik nog maar even een klein rondje door Maastricht maken, de bus die ik wil hebben (lijn 57) gaat pas over 40 minuten.
Veel fraaie busfoto’s zijn hier vandaag niet te maken, de bussen zijn ontzettend vies. Het zal wel door de vrieskou komen dat ze niet gewassen worden, maar echt fraaier worden ze er niet op (en het is al helemaal niet bevordelijk voor het uitzicht naar buiten :( ). Gelukkig is de bus op lijn 57 nog wel redelijk schoon en valt het met het uitzicht dus wel mee.

Afbeelding

Nadat ik voor € 4.20 een dagkaartje Zuid-Limburg heb gekocht ...

Afbeelding

... vertrekt de bus precies om 11.15 uur voor een fraaie rit door het Zuid-Limburgse heuvelland. In Maastricht rijden we eerst nog langs het ziekenhuis en een buitenwijk, waarna het na Gronsveld echt klimmen wordt. Na een rit door het mooie besneeuwde heuvelland via de plaatsjes St. Geertruid, Mheer, Noorbeek en Slenaken stap ik om 12.00 uit in Eperheide.

Afbeelding

Er ligt hier een mooi laagje sneeuw, op sommige plekken zeker 10 cm :pos: . Vanaf Eperheide heb je een schitterend uitzicht over het Geuldal richting België, waar ook het Moresnet-viaduct in de goederenspoorlijn door België te zien is. Met helder weer zie je zelfs de bossen van de Ardennen.

Afbeelding

Vanaf hier ben ik van plan om naar Mechelen te wandelen, via een afwisselende bossen-weilanden-route, een wandeling van ongeveer 6 km. Het is wel flink koud, maar door de zon en het feit dat er geen wind is voelt het wel aangenaam aan en is de wandeling prima uit te houden. Hieronder een selectie van de winterse plaatjes van tijdens de wandeling:

Afbeelding
Uitzicht op het dorp Mechelen (rechts op de foto)

Afbeelding
Veel klimmen en dalen in ieder geval :D

Afbeelding
Rechts is in de verte boven de bomen de kerktoren van het dorp Vijlen te zien (de hoogst gelegen kerk van Nederland trouwens).

Afbeelding

Afbeelding
De afwisseling tussen bossen en weilanden geven fraaie doorkijkjes :D .

Afbeelding
Af en toe waan je je echt in een poollandschap.

Afbeelding
Op de beschutte plekken blijft nog mooi de rijp aan de bomen zitten.

Afbeelding
Na een flinke klim langs de bosrand is er weer een mooi uitzicht richting België, met op de voorgrond het dorp Schweiberg.

Afbeelding
Aan de andere kant van de heuvel komt het dorp Mechelen in zicht.

Na een fraaie wandeling van twee uurtjes kom ik in Mechelen, waar ik even na 14.00 uur op bus 57 stap richting Gulpen. Na 10 minuutjes komen we aan op het busstation van Gulpen.

Afbeelding

In Gulpen geven de bussen om “kwart over” en “kwart voor” onderling aansluiting. Ik stap direct over op lijn 61 richting Vaals. (Waarschijnlijk vond iemand de achterkant van de bus links op de foto ook niet meer zo schoon :wink: ).

Afbeelding

Lijn 61 rijdt een fraaie route naar Vaals, via Mechelen en Vijlen. Echt een aanrader deze lijn. Na Vijlen heb je een mooi uitzicht over Vaals en kun je in de verte Aachen zien liggen.
Om 14.45 uur komt de bus aan op het busstation van Vaals, waar ik de Veolia-Ambassador nog even op de foto zet.

Afbeelding

Met ook nog even een plaatje van lijn 43 naar Heerlen.

Afbeelding

Ik wil nog even op het drielandenpunt gaan kijken, in het weekend rijdt er ieder uur een bus naartoe. Omdat deze over een half uurtje vertrekt, ga ik nog even in het centrum van Vaals kijken, dat eigenlijk alleen maar uit de hoofdstraat bestaat. Na een paar minuten lopen langs deze hoofdstraat kom je bij de Duitse grens, waarvandaan de bussen naar Aachen vertrekken. Onder andere lijn 25 naar Stolberg.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik terugkom bij het busstation, staat het busje naar het drielandenpunt al klaar. Deze lijn (149) wordt gereden door een achtpersoonsbusje, zoals meer rustige lijnen in deze streek.
Naast het busje staat lijn 396 naar Eupen gereed voor vertrek, welke door de Belgische maatschappij TEC gereden wordt.

Afbeelding

Met nog twee andere passagiers, die net als ik een dagje de sneeuw opzoeken, vertrekken we om 15.10 uur voor het ritje naar het drielandenpunt. Na een klim van nog geen 10 minuten bereiken we het eindpunt.

Afbeelding

Het busje rijdt ieder uur, dus ga ik hier een uurtje rondkijken. Onder andere staat hier het monumentje van het drielandenpunt, naast het bordje dat aangeeft dat hier het hoogste punt van Nederland ligt. Het laagste punt ligt volgens het bordje trouwens in Nieuwerkerk a/d IJssel, bijna 330 meter lager.

Afbeelding

Op het drielandenpunt staat ook een uitkijktoren, die een mooi uitzicht geeft over de omgeving. Helaas is deze vandaag gesloten, anders had ik nog wel even naar boven gegaan. Maar tijdens het wandelingetje rondom het drielandenpunt heb je af en toe ook wel mooie vergezichten. Hieronder een fraai uitzicht over de stad Aachen.

Afbeelding

Een stukje verder kijk je de andere kant op, de Nederlandse kant. Hier is ook weer het kerktorentje van Vijlen te zien.

Afbeelding

Hier staat ook een uitkijktoren, de Wilhelminatoren. Deze is ook dicht, de attracties zullen wel alleen in het zomerseizoen open zijn. Ook hier staat zo’n typische Veolia-bushaltezuil.

Afbeelding

Na een uurtje stap ik om 16.20 uur weer in het taxibusje (samen met dezelfde andere twee reizigers van de heenrit) waarna ik op het busstation van Vaals overstap op lijn 54 naar Maastricht.

Afbeelding

De rit wordt gereden door een Volvo 8700. Geweldige bussen zijn dit :pos: , erg comfortabel. Jammer dat je ze in de rest van het land zo weinig ziet. Hier kun je het wel even in uithouden ...
De bus rijdt in drie kwartier naar Maastricht, via de directe route over de provinciale weg. Om 17.15 uur komen we aan bij het station van Maastricht. Het begint al schemerig te worden, en omdat de terugreis ook wel weer een uurtje of drie duurt, vindt ik het mooi geweest voor vandaag en stap in de VIRM richting Alkmaar, die om 17.26 uur vertrekt. Zonder al te veel problemen (een kleine vijf minuten vertraging, maar dat mag geen naam hebben) komen we aan in Utrecht, waar ik overstap op de Intercity richting Amersfoort Schothorst. Nu het donker is, is het wel erg koud geworden merk ik als ik in Amersfoort een kwartiertje op de bus moet wachten. Maar goed, dat hoort nu eenmaal bij de winter :wink: .
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Winter in Zuid-Limburg

Bericht door Dubbele P »

Prachtige omgeving ja! Als je dat ziet, wil je toch meteen Limburger worden?!? :D :mrgreen:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Winter in Zuid-Limburg

Bericht door BR628 »

Mooie natuurfoto's! Jammer dat als je daarna bussen gaat fotograferen, de luchten wel weer overbelicht zijn / tegen de zon in is gefotografeerd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Winter in Zuid-Limburg

Bericht door Ronald »

BR628 schreef:Jammer dat als je daarna bussen gaat fotograferen, de luchten wel weer overbelicht zijn / tegen de zon in is gefotografeerd.
Mja, daar heb je wel gelijk in. Er zaten ook wel wat "haastplaatjes" bij. Volgende keer moet ik toch iets meer de tijd nemen om op de details te letten :wink: .
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Winter in Zuid-Limburg

Bericht door waldo79 »

Schitterende sfeerreportage :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Winter in Zuid-Limburg

Bericht door Milco »

Ik zie bij de 2e foto van Veolia-bus 5807 dat het wagenparknummer op de achterkant verkeerd staat. Er staat namelijk '8507' op de bus. Maar het is de 5807.
Verder mooie fotos!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten