Dat snap ik ook wel, maar Vinny stipte wel het punt aan dat in Zwitserland iedere molshoop met een halfuursdienst wordt bedient, terwijl ook op de hoogelandlijn een hele reeks dorpen met minder dan 10.000 inwoners in de daluren met een halfuursdienst wordt bedient.marlies schreef:De trein rijdt natuurlijk niet naar Roodeschool voor alleen Roodeschool maar ook voor alle andere stations waar hij onderweg stopt. Tuurlijk, ook allemaal niet echt grote plaatsen maar voor die plaatsen wel belangrijk voor de leefbaarheid. Een boel mensen die nu nog in die dorpen wonen zouden dat niet meer doen als ze niet meer 's avonds naar bijv. de film zouden kunnen met het OV. Ookal doen ze dat in de praktijk amper. De mogelijkheid hebben is belangrijk. En daarom steekt de provincie er dus ook geld in.
Plannen van Bakpapier
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
De problemen met de zeer lage bezetting zitten daar ook in het langeafstandsvervoer.Vinny schreef: In dat land is men een beetje doorgeslagen in het streven elk onmogelijk gehucht te bedienen met halfuursdiensten die tot laat in de avond doorgaan. In feite levert dat maar 2% extra reizigers op ten opzichte van een land als Nederland.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Als die sneltrein voor reizigers naar Arnhem is kan dat ding gewoon doorrijden. Geen wachttijd in Zutphen tijdens een lange overstap dus.Frans F schreef: En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen?
MAAR alleen als regionale vervoerders op het Hoofdrailnet mogen gaan rijden. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren :N
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Daarvoor hebben we een wiki. De situatie bestond tot en met de dienstregeling 2005. De andere station openden 2007. Het was dus niet tegelijk.Daniel schreef: Er is juist in Klarenbeek tijden een soort van sneltrein geweest. Een behoorlijk tijdje terug in de NS-tijd stopte de trein van Apeldoorn naar Zutphen maar eens per uur in Klarenbeek, maar in de andere richting stopten wel alle treinen daar. Ik heb nu even geen zin om alle spoorboekjes hier in de kast door te gaan spitten, maar zover ik herinner is men altijd in Klarenbeek gaan stoppen vanaf het moment dat de stations Apeldoorn De Maten en Voorst-Empe geopend zijn en de doorgaande buslijnen in die omgeving grotendeels geschrapt werden.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
@julsteren
Met diesels onder draad rijden lijkt me sowieso niet zo aantrekkelijk. En aan nog meer sneltreinen Zutphen-Arnhem is gezien de huidige bezettingsgraad trouwens geen enkele behoefte. Ik zie ook niet wat er mis is met de huidige situatie.
Met diesels onder draad rijden lijkt me sowieso niet zo aantrekkelijk. En aan nog meer sneltreinen Zutphen-Arnhem is gezien de huidige bezettingsgraad trouwens geen enkele behoefte. Ik zie ook niet wat er mis is met de huidige situatie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
In het lange afstandsvervoer lijkt me het probleem ook dat men in de rustige uren te lang door gaat met een relatief hoge frequentie. Ligt ook aan de opbouw van het netwerk, je kunt moeilijk echt schrappen omdat veel lijnen andere uitlopers hebben. De infrastructuur is vergelijkbaar met België: een heel fijnmazig netwerk, en daardoor te kort schietende hoofdlijnen.Frans F schreef:De problemen met de zeer lage bezetting zitten daar ook in het langeafstandsvervoer.Vinny schreef: In dat land is men een beetje doorgeslagen in het streven elk onmogelijk gehucht te bedienen met halfuursdiensten die tot laat in de avond doorgaan. In feite levert dat maar 2% extra reizigers op ten opzichte van een land als Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Bron? Dat is niet wat ik zie gebeuren op Zutphen, en ook niet wat ik heb zien gebeuren toen NS een tijdje lang maar 1 kant op een goede aansluiting bood in Zutphen. Volgens mij was dat vanaf dienstregeling 2007.Frans F schreef:Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Robuustere aansluitingen te Zutphen op de s3600 naar Nijmegen en te Apeldoorn op de s140 / s1500 naar Amersfoort eenmaal per uur.Frans F schreef:En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen? Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.Erno-BE schreef:Van de tussenliggende stations, vooral Klarenbeek en Voort-Empe wordt echt heel weinig gebruik gemaakt. De meesten reizen tussen Apeldoorn en Nijmegen of de HAN Arnhem, niet naar de tussengelegen stations.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Dieselen onder draad voorkomen is een typische Nederlandse zuinigheid. Bij de Oosterburen is dieselen onder draad heel normaal (Dillenburg - Au an der Sieg, Warburg - Kassel) en rijden diesels verder dan het eerst volgende knooppunt (Kleve - Duesseldorf). Bovendien zijn er in Duitsland relatief meer niet-geelektrificeerde stukken en ook wel eens hele lappen in het noorden en zuiden (Muenchen - Lindau, Hamburg - Sylt).Frans F schreef:@julsteren
Met diesels onder draad rijden lijkt me sowieso niet zo aantrekkelijk. En aan nog meer sneltreinen Zutphen-Arnhem is gezien de huidige bezettingsgraad trouwens geen enkele behoefte. Ik zie ook niet wat er mis is met de huidige situatie.
Ook bij de zuiderburen is een erg groot percentage van het spoornet geelektrificeerd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Dieseltreinen trekken langzamer op en zijn slechter voor het milieu.
Ook in België vindt nauwelijks meer "diesel onder de draad" plaats.
Ook in België vindt nauwelijks meer "diesel onder de draad" plaats.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Diesel onder de draad vermijden is geen typisch Nederlandse zuinigheid. Elektrische tractie is per kilometer stukken goedkoper duidelijk goedkoper dan rijden op diesel, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. De hogere aanschafkosten van het elektrisch materieel is echt zo terugverdiend op die manier. Bovendien zijn de karakteristieken van elektrisch materieel beter dan van dieselmateriaal (o.a. sneller optrekken). Er is kortom, geen goede reden om uitgebreid te gaan dieselen als het niet hoeft.
Ook in Duitsland wordt tegenwoordig, na een tijdelijke terugval, weer groots ingezet op elektrificatie. Het aantal kilometers spoorlijn dat voor elektrificatie op de planning staat staan ver boven de duizend kilometer.
Ook in Duitsland wordt tegenwoordig, na een tijdelijke terugval, weer groots ingezet op elektrificatie. Het aantal kilometers spoorlijn dat voor elektrificatie op de planning staat staan ver boven de duizend kilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Maar als diesel onder draad betekent dat je een kort onrendabel spoorlijntje kan doortrekken naar een groter station, dan moet je dat zeker doen.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Apeldoorn-Arnhem v.v. hebben nu allebei een overstap van 3 minuten. Dat is vrijwel optimaal. En als dat niet lukt kun je met 10 minuten overstaptijd overstappen op Deventer, terwijl je dan maar 12 minuten langer onderweg bent.julsteren schreef:Als die sneltrein voor reizigers naar Arnhem is kan dat ding gewoon doorrijden. Geen wachttijd in Zutphen tijdens een lange overstap dus.Frans F schreef: En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen?
MAAR alleen als regionale vervoerders op het Hoofdrailnet mogen gaan rijden. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren :N
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
In Zutphen wordt ri Arnhem wel gewacht: al was het al omdat de s17800 van hetzelfde spoor over de IJsselbrug gebruik maakt als de s3600 ri Ah.Erno-BE schreef:Robuustere aansluitingen te Zutphen op de s3600 naar Nijmegen en te Apeldoorn op de s140/s1500 naar Amersfoort eenmaal per uur.Frans F schreef:En wat heeft niet stoppen voor voordeel? Langere wachttijden in Zutphen? Verder heeft de lijn voornamelijk lokaal vervoer, er zijn helemaal niet zo veel overstappers, zeker niet aan de Zutphense kant.Erno-BE schreef:Van de tussenliggende stations, vooral Klarenbeek en Voort-Empe wordt echt heel weinig gebruik gemaakt. De meesten reizen tussen Apeldoorn en Nijmegen of de HAN Arnhem, niet naar de tussengelegen stations.
In Apeldoorn is de overstap 5 minuten ri Apd. Weliswaar trappenlopen, maar zeker haalbaar. Vooral als je nagaat dat in NS-tijd de overstap 3 minuten korter was.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.Bee schreef:Diesel onder de draad vermijden is geen typisch Nederlandse zuinigheid. Elektrische tractie is per kilometer stukken goedkoper duidelijk goedkoper dan rijden op diesel, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. De hogere aanschafkosten van het elektrisch materieel is echt zo terugverdiend op die manier. Bovendien zijn de karakteristieken van elektrisch materieel beter dan van dieselmateriaal (o.a. sneller optrekken). Er is kortom, geen goede reden om uitgebreid te gaan dieselen als het niet hoeft.
Ook in Duitsland wordt tegenwoordig, na een tijdelijke terugval, weer groots ingezet op elektrificatie. Het aantal kilometers spoorlijn dat voor elektrificatie op de planning staat staan ver boven de duizend kilometer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Verklaar je nader. Te Klarenbeek is immers al een passeermogelijkheid Het enige wat zou veranderen, zou de tijdligging zijn van de twee treinen (beide lijntjes hebben namelijk 2x per uur een stoptrein). En ik neem aan dat er te Zutphen ook wel een passeermogelijkheid zal zijn, maar dat weet ik niet.Erno-BE schreef:Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Niet dus. Alle treinen komen tegelijkertijd aan en je kruist Vorden-Voorst ALLES (maar dan ook echt ALLES) wat er maar te kruisen valt.Bakpapier schreef:En ik neem aan dat er te Zutphen ook wel een passeermogelijkheid zal zijn, maar dat weet ik niet.Erno-BE schreef:Je hebt dubbelspoor te Voorst-Empe nodig.Bakpapier schreef:Weet iemand waarom de trein Apeldoorn-Zutphen niet gewoon meteen doorrijdt naar Winterswijk, in plaats van dat er twee aparte stoptreindiensten bestaan?
En voor die anderhalve paardenkop die deze overstap maakt...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
a) Hoe wil je dat doen? Je hebt autotransportwagens die ten eerste buiten het normale profiel van vrije ruimte vallen (misschien zou draad net kunnen passen) en ten tweede open zijn. Daar wil je dan niet in een Cabrio zitten...Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
b) Vanaf 2015 rijden naar Sylt Traxx. Waar nu nog 2x218 nodig is is dan 1x Traxx genoeg. Ook op andere trajecten (Allgäu [dus tussen Ulm en Oostenrijk die regio]; Zuidoostbeieren; Hessen) gaat dat gebeuren.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Off topic, de 218 wordt binnenkort vervangen door de 245, ook naar Sylt.Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
De trein van Templinn naar Berlin Lichenberg was zo'n voorbeeld. De lijn schijnt gemoderniseerd te zijn, maar anders is het nogal publieksonvriendelijk om reizigers "in het zicht van de haven" te laten overstappen. Rijdt dan gewoon in ieder geval de metropool in.Bakpapier schreef:Maar als diesel onder draad betekent dat je een kort onrendabel spoorlijntje kan doortrekken naar een groter station, dan moet je dat zeker doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Dat schreef ik dus direct boven jouw bericht ook al ;-)Frans F schreef:Off topic, de 218 wordt binnenkort vervangen door de 245, ook naar Sylt.Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Alsof je in een cabrio lekker in de diesellucht van de BR218 zit. Het transportbedrijf kan toch verplichten autobestuurders het dak te sluiten. Ook is een hogere bovenleiding mogelijk.baladid schreef:a) Hoe wil je dat doen? Je hebt autotransportwagens die ten eerste buiten het normale profiel van vrije ruimte vallen (misschien zou draad net kunnen passen) en ten tweede open zijn. Daar wil je dan niet in een Cabrio zitten...Erno-BE schreef: Jammer dat bijvoorbeeld de spoorlijn naar Sylt niet op de planning staat voor elektrificatie. Sowieso is op alle spoorlijnen waar BR218 komt een dringende behoefte aan elektrificatie. Die dingen zijn de Hummers van het spoorverkeer.
b) Vanaf 2015 rijden naar Sylt Traxx. Waar nu nog 2x218 nodig is is dan 1x Traxx genoeg. Ook op andere trajecten (Allgäu [dus tussen Ulm en Oostenrijk die regio]; Zuidoostbeieren; Hessen) gaat dat gebeuren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations
Volgens mij is dit nogal Off-topic :neg:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten