Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door marlies »

Vorige week werden ze nog trots gepresenteerd op de Grote Markt: de nieuwe 25 meter lange, dubbele harmonicabussen van Qbuzz. Maar maandag moesten twee van de drie nieuwe bussen door technische problemen al terug naar de remise.

De nieuwe hybride bussen werden maandag voor het eerst ingezet op lijn 11 van Zuidhorn, via het Zernikecomplex, naar het Hoofdstation en terug. Nadat de bussen tijdens de ochtendspits nog zonder problemen werden ingezet, gooiden kinderziektes later op de dag roet in het eten. Zo was er een probleem met de elektromotoren, die bij het remmen elektriciteit opwekken. Bij het optrekken wordt deze stroom opnieuw gebruikt.

'Geen problemen'
Qbuzz onderzoekt samen met de leverancier de problemen bij de dubbelgelede bussen. Twee van de drie bussen zijn dinsdag gewoon weer de weg opgegaan.

...lees verder
Ik zag/hoorde (ze maken meer geluid dan de andere bussen die hier voorbij komen) er net nog eentje dus blijkbaar valt het mee :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door reisthijs »

Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door nielsie600 »

Er rijdt vandaag slechts 1tje, maar ze hebben al een hele tijd problemen met het proefrijden. In Luxemburg staan ze al een paar jaar meer stil dan ze rijden. Ze maken veel meer lawaai als een gewone bus, het is niet een gillende keukenmeid.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door marlies »

reisthijs schreef:Een hybride bus die meer herrie maakt dan een gewone bus? :shock:
Ja, absoluut, met name het optrekken hoor je.
Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 19:06

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Busreiziger »

En dat gaat dus verkeerd, het optrekken zou volledig elektrisch moeten gebeuren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Frans F »

Ik begrijp dat dit type van Hess al zeven jaar oud is.
En dan nog hangen ze van storingen aan elkaar?
Dat belooft niet veel goeds als de Uni zo meteen weer begint.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Cpt.Iglo »

Gauw inruilen voor Van Hools Exquisity.. ;) Bevallen erg goed in onder andere Metz, maken minder lawaai en zien er ook nog eens veel beter uit.

Afbeelding
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Soortvanhenk »

Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Cpt.Iglo »

Soortvanhenk schreef:Getsederrie. Daar is nauwelijks meer een bus in te herkennen ja. Als Groningen een tram zou willen, was daar al wel voor gekozen. Al scheelt het natuurlijk wel dat dit ding geen bovenleiding en rails nodig heeft.
Het straalt anders een stuk meer uit dan zo'n vierkante dubbelgelede bus als de Lightram. Overigens vind ik de kleur in het voorbeeld ook erg lelijk, maar het tramachtige model daarentegen vind ik juist weer érg mooi. Het straalt een stuk meer kwaliteit en professionaliteit uit dan een bus met een 'standaard ontwerp'.

Een dubbelgelede en hybride variant van de Capacity of Citeo zou trouwens ook mooi zijn, maar jammer genoeg bestaan die niet.. ;)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Frans F »

Een Citea of een Citaro?

Overigens blijf ik die dubbelgelede bussen erg onhandig vinden tenzij je een volledig vrije baan van begin tot eind hebt.
Maar goed, het zal wel een centenkwestie zijn.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door lint41 »

Een Citeo, bladzijde 12 ;-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Klaasje »

Gister kreeg ik toch het idee dat deze dubbelgeledes vrij lomp zijn in hun rijgedrag. Ik fietste achter lijn 11 aan de Gelkingestraat in en deze pakte meerdere stoeprandjes vrij fors mee terwijl de ruimte er toch flink groter is dan voorheen. Voor mijn gevoel rijden de Van Hool's in Utrecht een stuk makkelijker. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er een chauffeur achter het stuur zat die wat onwennig is in het rijden met zo'n bus.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Frans F »

Ik weet niet of het reeel is dat de chauffeur te verwijten.
Die dingen zijn gewoon onhandelbaar in het gewone stadsverkeer.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Aking »

Ik weet dat er hier in Utrecht in het begin een aantal beruchte spots waren waar bijna iedere chauffeur op een DGB wel een keer schade heeft gereden, omdat het eigenlijk gewoon niet te doen was.

Op veel van deze punten is de weg dan ook aangepast :')
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Maurice Hooikammer »

Nu is het voor een chauffeur ook niet prettig om te rijden met een bus waarbij je weet dat er zo 'iets' kan gebeuren met de bus. En met een dubbelgelede bus hoor je niet in de nauwe straatjes van de binnenstad. Kunnen ze beter de Capacity's op groen inzetten en de HESS's op oranje. Dat is een makkelijker route.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door waldo79 »

De route met lijn 12 via Galgenwaard vind ik anders ook niet optimaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Daniel »

De ruimte op de Catharijnesingel en het Ledig Erf in Utrecht is inderdaad niet echt ruimer dan die straatjes rondom de Grote Markt in Groningen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door nvdw »

De dubbelgelede Hess heeft alleen een sturende as op het achterste gedeelte, waar bij een Van Hool beide volgwagens een sturende as hebben. Dat maakt voor het rijden ook wel wat verschil. Kijk maar eens in Utrecht hoe vaak zo'n gelede Citaro een stoepje pakt - dat was met een Van Hool niet gebeurd.

Uiteindelijk moet het niet uitmaken of je met een gewone of gelede bus door de straat rijdt, al hangen er zes volgwagens aan. Maar met een beetje beleid en geduld is het vaak beter te doen dan zonder.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Pim-AllianceB95 »

@ Maurice, ik vraag mij ernstig af of een Capacity niet meer ruimte nodig heeft dan een dubbelgelede wagen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Daniel »

Die DGBs hebben waarschijnlijk een kortere wielbasis ja, kom je makkelijker een bochtje mee door dan met zo'n lange aanhanger
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door nvdw »

De draaicirkel van de Capacity is even groot als die van een gewone gelede Citaro. De uitzwaai aan de achterzijde zal wel wat groter zijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door nielsie600 »

Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.
Busreiziger
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 11 jun 2014, 19:06

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Busreiziger »

nielsie600 schreef:Inmiddels staan ze vandaag alle drie weer stil.
Ik heb er gisteren toch echt 1 op de dienst zien rijden..
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door rener »

deze week staat er steeds 1 binnen die dan wordt nagekeken en evt onderdelen worden vervangen.

Mocht alles aan het einde van de week niet goed genoeg werken dan blijven ze tot nader order binnen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Problemen met nieuwe harmonicabussen Qbuzz

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat is dit een aanfluiting zeg.. Hadden ze niet kunnen leren van de problemen met dit type bussen in andere steden en direct bijvoorbeeld Van Hools aan kunnen schaffen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten